Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Benkebereder OSO - Tømming?

Anbefalte innlegg

Hei. Har en benkebereder fra OSO på hytta. Tenker at det kunne ha vært greit å tømme denne de gangene det er måneder mellom vi er der. Det er en brukerveiledning på berederen, men den sier at jeg skal åpne en plugg. Har fulgt denne, men da fosser det vann ut fra plugghullet. Jeg ser at det er koblet en hageslange og inn til sluket under vasken. Jeg ville trodd at den går an å tømme berederen via den? Har dere noe anelse hvordan jeg skal gjøre det? Legger ved et par bilder. IMG_2376.thumb.jpeg.c850254ace83e821606295691bc12c6f.jpegIMG_2378.thumb.jpeg.f9ca3a79a44104ab19adbd95a4450511.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steng hovedkran på inntaket til bygget og åpne ventilen på bildet. Ikke åpne den sekskantete skruen. Åpne kranene, da bør anlegget og berederen tømme seg for vann via den tilkoblede slangen du har ringet rundt. Hvis du har en kran/ventil som ligger enda lavere, kan denne ofså med fordel åpnes for å tømme enda mer av anlegget.

Hvis det er fare for frost i noen av rommene du har kraner i, bør anlegget tilkobles trykkluft (kompressor) mens en og en kran er åpen for å fjerne vann fra blandebatteriene - det blir vanligvis stående vann i disse som kan ødelegge blandebatteriet hvis det fryser. Har man gamle kraner hvor man skrur for å få vann er ikke disse like utsatt for frostsprengning.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NoBo skrev (34 minutter siden):

Steng hovedkran på inntaket til bygget og åpne ventilen på bildet. Ikke åpne den sekskantete skruen. Åpne kranene, da bør anlegget og berederen tømme seg for vann via den tilkoblede slangen du har ringet rundt. Hvis du har en kran/ventil som ligger enda lavere, kan denne ofså med fordel åpnes for å tømme enda mer av anlegget.

Hvis det er fare for frost i noen av rommene du har kraner i, bør anlegget tilkobles trykkluft (kompressor) mens en og en kran er åpen for å fjerne vann fra blandebatteriene - det blir vanligvis stående vann i disse som kan ødelegge blandebatteriet hvis det fryser. Har man gamle kraner hvor man skrur for å få vann er ikke disse like utsatt for frostsprengning.

Hei og takk. Jeg skal da altså ikke bry meg så mye om brukerveiledningen som er på første bildet? Jeg fulgte den og åpnet sekskantete skruen. Det var ikke noe godt sjakktrekk😅. Takk for tips og vil prøve igjen👍

Lenke til kommentar

Den svarte ventilen på bildet ditt mener jeg er en slags sikkerhetsventil som jeg tipper skal slå ut ved overtrykk og føre vann gjennom den tilkoblede slangen (angitt som «varsel-slange») men den skal kunne skrus mot klokken for å manuelt tømme tanken. Hvis ikke det fungerer er det greiest om du får tømt ut mest mulig fra systemet og så løsne selskantskruen du allerede har prøvd deg på.

Jeg er ikke rørlegger men erfaring og det som står nevnt hos OSO om tømming tilsier at det stemmer

Sitat
Hvordan tømmes berederen?
  1. Koble fra strømtilførselen.
  2. Steng inngående kaldtvannstilførsel.
  3. Åpne en varmtvannskran maksimalt – la stå (hindrer vacuum).
  4. Åpne blandeventilen maksimalt mot “+”.
  5. Vri rattet på sikkerhetsventilen ca. 90 grader til åpen posisjon, eller alternativt skru ut separat tømmeplugg. (Avhengig av modell.)

kilde: https://osohotwater.no/spaersmal-bereder-feilsoking/

Sitat
How to empty the heater?
  1. Disconnect from the power supply
  2. Shut off inbound cold water supply
  3. Open the hotwater tap maximum- let be (prevents vaccum)
  4. Poen the mixing valve maximum against“+”.
  5. Turn the wheel on the safty valve at aprox 90 degrees to open position, or alternativly skrew out separate drain plug  (depending on model).

After emptying the heater, the safty valve closes by turinging the wheel with the clock, og by mounting the drain plug. Close all open taps. Adjust the mixing valve to orginal setting.

kilde: https://www.osohotwater.com/faq/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...