Gjest e56e1...2af Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Fremstår psykotiske symptomer ved depresjon annerledes enn ved «bare psykose»? Noen som vet? Anonymous poster hash: e56e1...2af Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Psykose er en samlebetegnelse på et symptom med en rekke ulike opphav. Det finnes ingen form for psykose som kan betegnes som "bare psykose". Når en person opptrer med psykotiske symptomer, er det viktig å finne ut hva som er årsaken. Hvis personen fra før har en kjent psykiatrisk lidelse eller annen kjent hjerneorganisk lidelse, så kan man raskt sette inn adekvat behandling. Psykosetilstander ved depresjon er oftest vrangforestillinger og hallusinasjoner. Men det passer også inn på f.eks rusutløse psykoser. Så svaret på ditt spørsmål er rett og slett: Nei. Lenke til kommentar
Gjest 9a158...a3c Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober En psykotisk depresjon vil vel kanskje i større grad enn ellers gi seg utslag i negative tanker om seg selv, f eks at en er ond eller annet... Anonymous poster hash: 9a158...a3c Lenke til kommentar
Gjest e56e1...2af Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Skandinav skrev (11 timer siden): Psykose er en samlebetegnelse på et symptom med en rekke ulike opphav. Det finnes ingen form for psykose som kan betegnes som "bare psykose". Når en person opptrer med psykotiske symptomer, er det viktig å finne ut hva som er årsaken. Hvis personen fra før har en kjent psykiatrisk lidelse eller annen kjent hjerneorganisk lidelse, så kan man raskt sette inn adekvat behandling. Psykosetilstander ved depresjon er oftest vrangforestillinger og hallusinasjoner. Men det passer også inn på f.eks rusutløse psykoser. Så svaret på ditt spørsmål er rett og slett: Nei. Ok. Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva psykotiske symptomer er kanskje. Kan det være det hvis man føler seg depersonalisert og har litt uvirkelighetsfølelse/fremmedfølelse. Er inni sin egen boble. Vansker med å tenke og føle og koble seg på Eller er det mer en traume-depresjons/angst reaksjon? Anonymous poster hash: e56e1...2af Lenke til kommentar
Gjest e56e1...2af Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Hvis man har en slik depresjon da- vil antidepressiva hjelpe eller må man ha psykose medisin? Anonymous poster hash: e56e1...2af Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Gjest e56e1...2af skrev (25 minutter siden): Kan det være det hvis man føler seg depersonalisert og har litt uvirkelighetsfølelse/fremmedfølelse. Er inni sin egen boble. Vansker med å tenke og føle og koble seg på Eller er det mer en traume-depresjons/angst reaksjon? Du beskriver symptomer som stemmer overens med det du beskriver som "traume-depresjons/angst reaksjon". Ubehandlet kan din beskrivelse av ditt symptombilde "depersonalisert [...] uvirkelighetsfølelse/fremmedfølelse [...] egen boble. Vansker med å tenke og føle og koble seg på", meget godt lede til et psykotisk gjennombrudd. Gjest e56e1...2af skrev (26 minutter siden): Hvis man har en slik depresjon da- vil antidepressiva hjelpe eller må man ha psykose medisin? Det er ikke alle psykosetilstander som må behandles med antipsykotika. Men å diskutere hvilke preparater som passer best i ditt tilfelle, på et forum, vil være uforsvarlig. Dette må du ta med din behandler. Lenke til kommentar
Gjest e56e1...2af Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Skandinav skrev (Akkurat nå): Du beskriver symptomer som stemmer overens med det du beskriver som "traume-depresjons/angst reaksjon". Ubehandlet kan din beskrivelse av ditt symptombilde "depersonalisert [...] uvirkelighetsfølelse/fremmedfølelse [...] egen boble. Vansker med å tenke og føle og koble seg på", meget godt lede til et psykotisk gjennombrudd. Det er ikke alle psykosetilstander som må behandles med antipsykotika. Men å diskutere hvilke preparater som passer best i ditt tilfelle, på et forum, vil være uforsvarlig. Dette må du ta med din behandler. Takk for svar. Nei det skjønner jeg😅 tenkte bare generelt. Om hvis det skyldes dep/angst/traume. Håper ikke det MÅ lede til psykose da. Vet du om nevro inflammasjon kan gi slike symtpomer og? Anonymous poster hash: e56e1...2af Lenke til kommentar
Gjest e56e1...2af Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Skandinav skrev (7 minutter siden): Du beskriver symptomer som stemmer overens med det du beskriver som "traume-depresjons/angst reaksjon". Ubehandlet kan din beskrivelse av ditt symptombilde "depersonalisert [...] uvirkelighetsfølelse/fremmedfølelse [...] egen boble. Vansker med å tenke og føle og koble seg på", meget godt lede til et psykotisk gjennombrudd. Det er ikke alle psykosetilstander som må behandles med antipsykotika. Men å diskutere hvilke preparater som passer best i ditt tilfelle, på et forum, vil være uforsvarlig. Dette må du ta med din behandler. Og hvordan skiller man de symmtomene jeg nevner fra psykotiske symltom? Kan du forklare hva psykotiske symmtomer innebærer? Anonymous poster hash: e56e1...2af Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Gjest e56e1...2af skrev (8 minutter siden): Vet du om nevro inflammasjon kan gi slike symtpomer og? Svar: Ja. Gjest e56e1...2af skrev (4 minutter siden): Og hvordan skiller man de symmtomene jeg nevner fra psykotiske symltom? Det finnes ikke et enkelt kortfattet svar på det spørsmålet. Men hvis man skal nevne på en spesifikk ting, så er det vrangforestillinger. Altså; faste, feilaktige trosoppfatninger som en person holder fast ved, selv om det foreligger motstridende bevis. Disse forestillingene er ofte urealistiske og deles ikke av andre i samme kulturelle kontekst. Gjest e56e1...2af skrev (7 minutter siden): Kan du forklare hva psykotiske symmtomer innebærer? I tillegg til vrangforestillinger, kan det være: Hallusinasjoner som sanseopplevelser uten at det finnes noen ytre stimuli. De kan oppstå i alle sanser, men hørselshallusinasjoner (å høre stemmer) er vanligst. Tankeforstyrrelser som tankekaos, vanskeligheter med å konsentrere seg, og følelsen av at tankene blir kontrollert av eksterne krefter. Desorientering som å føle seg desorientert i tid og rom, eller å ha problemer med å gjenkjenne personer eller steder. Katatone symptomer inkludert motoriske forstyrrelser som stivhet, voksaktighet, eller tilfeldige, repetitive bevegelser. Lenke til kommentar
Gjest e56e1...2af Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Skandinav skrev (11 minutter siden): Svar: Ja. Det finnes ikke et enkelt kortfattet svar på det spørsmålet. Men hvis man skal nevne på en spesifikk ting, så er det vrangforestillinger. Altså; faste, feilaktige trosoppfatninger som en person holder fast ved, selv om det foreligger motstridende bevis. Disse forestillingene er ofte urealistiske og deles ikke av andre i samme kulturelle kontekst. I tillegg til vrangforestillinger, kan det være: Hallusinasjoner som sanseopplevelser uten at det finnes noen ytre stimuli. De kan oppstå i alle sanser, men hørselshallusinasjoner (å høre stemmer) er vanligst. Tankeforstyrrelser som tankekaos, vanskeligheter med å konsentrere seg, og følelsen av at tankene blir kontrollert av eksterne krefter. Desorientering som å føle seg desorientert i tid og rom, eller å ha problemer med å gjenkjenne personer eller steder. Katatone symptomer inkludert motoriske forstyrrelser som stivhet, voksaktighet, eller tilfeldige, repetitive bevegelser. Tusen takk for nyttig svar. Jeg har problemer med konsentrasjon og har nok en del tankekaos- men de sitter fast under hjernetåka. Og som sagt har jeg depersonalisering/fremmedfølelse og føler meg litt desorientert. For meg kjennes det som det henger sammen med en heftig hjernetåke. du sier man kan få slike symmtomer av nevroinflammasjon? Da hjelper ikke antidepressiva eller? Evt ulemper med å bruke det da? Jeg har blitt sånn her erter covid. Så det er jo interesant. Men siddn jeg er veldig rar og dårlig tenker jeg man kan bli deprimert /traumatisert også… så ikke lett å skille det Anonymous poster hash: e56e1...2af Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå