Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Antidepressiva

Gjest 4ce40...1be

Anbefalte innlegg

Gjest 4ce40...1be

Hei. Har noen noen innspill eller erfaring til meg?

Hvorfor er det ikke slik at alle antidepressiva fungerer? Kan man tenke seg at der er vits å prøve flere?

Jeg kan ikke bruke ssri, hae forsøkt remeron. Ble veldig deprimert og rar mens jeg stod på remeron. 

Men jeg er så dårlig. Svinger mellom kjempestress-angst-aktivert og helt fjern trykk i hele huet utafor meg selv. Innesperret i et skal. Bedøva sanser. Depersonalisering. Kogntiv svikt, hjerentåke. Klarer ikle tenke. Frakobla følelsesmessig. 
Klarer ikke skjerpe meg ut av det.
Kan noen kjenne igjen dette ved depresjon/angst?

Jeg er langvarig syk antagelig med utmattelse tilstand og jeg tenker noe kan skuldes det i seg selv, pluss at man naturlig nok blir rar av å ligge inne alene over lang tid og kanskje blir deprimert av det?

Hva tenker dere om nytt forsøk med antidepressiv? Noen med erfaring eller lignende opplevelse som har innspill ellee tips eller kunnskap om hvilken ad som kan være neste forsøk, eller om det har noe for seg med nevnte symptombilde?

per nå bruker jeg alimemazin for søvn- vet ikke om Den evt kan gi noen av symptomene

setter pris på innspill. Trenger litt kjøtt på beinet før snakke med legen igjen ☺️

Anonymous poster hash: 4ce40...1be

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 27.10.2024 at 8:41 AM, Guest 4ce40...1be said:

Hvorfor er det ikke slik at alle antidepressiva fungerer? Kan man tenke seg at der er vits å prøve flere?

Jeg kan ikke bruke ssri, hae forsøkt remeron. Ble veldig deprimert og rar mens jeg stod på remeron. 

Men jeg er så dårlig. Svinger mellom kjempestress-angst-aktivert og helt fjern trykk i hele huet utafor meg selv. Innesperret i et skal. Bedøva sanser. Depersonalisering. Kogntiv svikt, hjerentåke. Klarer ikle tenke. Frakobla følelsesmessig. 

Jeg er langvarig syk antagelig med utmattelse tilstand og jeg tenker noe kan skuldes det i seg selv, pluss at man naturlig nok blir rar av å ligge inne alene over lang tid og kanskje blir deprimert av det?

Hva tenker dere om nytt forsøk med antidepressiv? Noen med erfaring eller lignende opplevelse som har innspill ellee tips eller kunnskap om hvilken ad som kan være neste forsøk, eller om det har noe for seg med nevnte symptombilde?

per nå bruker jeg alimemazin for søvn- vet ikke om Den evt kan gi noen av symptomene

setter pris på innspill. Trenger litt kjøtt på beinet før snakke med legen igjen ☺️

hvorfor kan du ikke bruke SSRI ?

Lenke til kommentar

Hva er de bakenforliggende årsakene til depresjonene og medisinbruken? Er årsakene noe som går over, er konstant, eller forverres over tid?

Hvis du skulle lagt en slagplan for å komme tilbake til normalen igjen, hva ville det vært? Medisinering vil neppe løse det alene. Tenk mer helhetlig: Hva kan gjøres med de bakenforliggende årsakene? Hva kan du fylle dagene med for å normalisere deg uten å råtne hjemme på sofaen? Kanskje du selv er den beste dommeren over hvilke medisiner, doser og mønster som passer deg best?

Kan endringer i omgangskrets hjelpe? Endring i kosthold og fysisk aktivitet?

Lenke til kommentar
Gjest 32eab...1b0
Gjest 4ce40...1be skrev (På 27.10.2024 den 8:41 AM):

Det går an å prøve igjen, min erfaring er at det ikke fungerer. Står faktisk på antidepressiva nå og har gjort det i over et halvt år uten noen effekt. Et mareritt å seponere da på grunn av de støtene i hodet og kroppen, hadde seponert for lenge siden men jeg orker ikke flere uker med det akkurat nå så bare tar de. 

Det du beskriver er vanlig ved depresjon. 

For meg fungerer ikke medisin. Legen er enig. Er ikke noe vits i. Jeg tigga til meg en resept på den jeg går på nå (bupropion) i håp om at det kunne fungere denne gangen. Har gått på det meste som er på markedet. Den eneste medisinen som faktisk hadde en viss effekt, da også ganske raskt, er Venlafaxin men kan hende det var placebo. Dessverre fikk jeg bivirkninger som jeg ikke kan ha noe av i hverdagen så måtte kutte den raskt ut. Av en eller annen grunn går antidepressiva på urinveiene mine og jeg opplever urinretensjon på enkelte. Synd jeg opplevde det på Venlafaxin for det virket optimistisk i starten. Opplever ikke dette på nåværende medisin. 

Miljøtiltak er bedre forsøk enn medisin etter min mening. Ut i frisk luft, se dagslys, holde det ryddig i hjemmet, fysisk aktivitet, variert kosthold. Men å få til dette når man er deprimert er tilnærmet umulig for enkelte, inkludert meg, så da blir man bare værende deprimert til man klarer å gjøre noe med det. 

Anonymous poster hash: 32eab...1b0

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be
NatNat skrev (11 timer siden):

hvorfor kan du ikke bruke SSRI ?

Har en genotype og mutasjon som gjør at jeg bare får ekstreme bivirknknher og ingen effekt. Testa med cyp blodprøve. Fått beslked om å ikke bruke ssri

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be
Simen1 skrev (8 timer siden):

Hva er de bakenforliggende årsakene til depresjonene og medisinbruken? Er årsakene noe som går over, er konstant, eller forverres over tid?

Hvis du skulle lagt en slagplan for å komme tilbake til normalen igjen, hva ville det vært? Medisinering vil neppe løse det alene. Tenk mer helhetlig: Hva kan gjøres med de bakenforliggende årsakene? Hva kan du fylle dagene med for å normalisere deg uten å råtne hjemme på sofaen? Kanskje du selv er den beste dommeren over hvilke medisiner, doser og mønster som passer deg best?

Kan endringer i omgangskrets hjelpe? Endring i kosthold og fysisk aktivitet?

Som skrevet har jeg en utmattelses tilstand og langvarig fysisk syk  noe som hindrer de vanlig  tiltakene i å Være aktuelle 

og symptombildet - som jeg beskriver er også et hinder i seg selv

slik det er nå er jeg sengeliggende syk, kognitiv svikt (hindrer tankearbeid, ekstrem stress og ustabil og klarer ikke regulere meg, eller hvile). Så føler meg stuck!

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be
Gjest 32eab...1b0 skrev (3 timer siden):

Det går an å prøve igjen, min erfaring er at det ikke fungerer. Står faktisk på antidepressiva nå og har gjort det i over et halvt år uten noen effekt. Et mareritt å seponere da på grunn av de støtene i hodet og kroppen, hadde seponert for lenge siden men jeg orker ikke flere uker med det akkurat nå så bare tar de. 

Det du beskriver er vanlig ved depresjon. 

For meg fungerer ikke medisin. Legen er enig. Er ikke noe vits i. Jeg tigga til meg en resept på den jeg går på nå (bupropion) i håp om at det kunne fungere denne gangen. Har gått på det meste som er på markedet. Den eneste medisinen som faktisk hadde en viss effekt, da også ganske raskt, er Venlafaxin men kan hende det var placebo. Dessverre fikk jeg bivirkninger som jeg ikke kan ha noe av i hverdagen så måtte kutte den raskt ut. Av en eller annen grunn går antidepressiva på urinveiene mine og jeg opplever urinretensjon på enkelte. Synd jeg opplevde det på Venlafaxin for det virket optimistisk i starten. Opplever ikke dette på nåværende medisin. 

Miljøtiltak er bedre forsøk enn medisin etter min mening. Ut i frisk luft, se dagslys, holde det ryddig i hjemmet, fysisk aktivitet, variert kosthold. Men å få til dette når man er deprimert er tilnærmet umulig for enkelte, inkludert meg, så da blir man bare værende deprimert til man klarer å gjøre noe med det. 

Anonymous poster hash: 32eab...1b0

Mener du alt jeg skriver er typisk depresjon?

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be
Tussi skrev (9 timer siden):

Jeg har brukt mange forskjellige , og opplevde ikke effekt på angst før jeg begynte på SNRI. Dvs efexor depot. Hjelper på depresjon, og 70% mindre angst/uro

Kan du si hva du had prøvd? Hadde du slike symptomer som meg?

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be skrev (1 time siden):

Kan du si hva du had prøvd? Hadde du slike symptomer som meg?

Jeg har hatt sånn ekstrem angst/stress ja, og ikke så mye kobler helt ut...

Men jeg tenker efexor, dvs venlafaksin kan være verdt å prøve

Tar ikke all angsten, det er en grunn til den i utgangspunktet,.Men tar mye

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt sånn ekstrem angst/stress ja, og ikke så mye kobler helt ut...

Men jeg tenker efexor, dvs venlafaksin kan være verdt å prøve

Tar ikke all angsten, det er en grunn til den i utgangspunktet,.Men tar mye

Har det sånn 24-7. er helt i transe omtrent. Blir redd AV det og spesielt at jeg ikle klarer regulere meg, tenke eller huske

Hville andre medisiner prøvde du?

Lenke til kommentar
Gjest 310c9...65b

Beste antidepressiva for meg var å få innvilga trygd.  Da slapp jeg å konstant bekymre meg for økonomien.

I det siste har jeg begynt å sykle veldig mye, selv i dårlig vær.   Det har gjort noe med hodet, og de depressive tendensene har trukket seg tilbake.

Et annet fler års prosjekt jeg har hatt er å snakke med en ny fremmed hver dag.  Det har gjort at den forkrøplende sosiale angsten, har gått tilbake.

Hjelpe andre i samme situasjon.   Dette gjør at jeg får trent den sosiale utholdenheten min.  Jeg har hjulpet folk som har trekt seg helt ut av alt og har uttrykt umiddelbar trang til å begå selvmord.   Det har ikke bare vært vellykket, men det har ført til at jeg gjennom flere år har fått venner som er takknemlige ovenfor meg og som har blitt i stand til å støtte meg når ting har rutta imot som verst.    I effekt har jeg vært en god venn og fått gode venner.  Det gjør bra ting med selvtilliten som før var 0.

Har prøvd ymse medisiner på det punktet.  Det medførte massive side effekter og følte meg konstant rusa.   Ikke for meg,  Jeg har venner som snakker varmt om antidepressiva, så det er fysisk og sosial trening og sosial sikkerhet det som har fungert for meg.

Anonymous poster hash: 310c9...65b

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be

Klarer ikke komme ut av eget hodet eller dette fordi det antagelig er ek fastlåst angst reaksjon /traume reaksjon

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be skrev (44 minutter siden):

Har det sånn 24-7. er helt i transe omtrent. Blir redd AV det og spesielt at jeg ikle klarer regulere meg, tenke eller huske

Hville andre medisiner prøvde du?

Litt av hvert, fontex er den jeg gikk på lengst,.Men virket ikke på angst. 

Ellers tidligere remeron, tolvon, zoloft, seroxat,  men da sleit jeg så mye at det er vanskelig å si hva som hjalp og ikke

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be
Tussi skrev (1 minutt siden):

Litt av hvert, fontex er den jeg gikk på lengst,.Men virket ikke på angst. 

Ellers tidligere remeron, tolvon, zoloft, seroxat,  men da sleit jeg så mye at det er vanskelig å si hva som hjalp og ikke

Ok.

vet du om det er noe forsljell på remeron og tolvon?

Jeg trenger så sykt å få klarna opp huet🥹fir å ha sjans p regulere meg

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be skrev (3 minutter siden):

Ok.

vet du om det er noe forsljell på remeron og tolvon?

Jeg trenger så sykt å få klarna opp huet🥹fir å ha sjans p regulere meg

Ja, det er jo ikke det samme... Men jeg ville anbefalt venlafaksin (efexor)

Lenke til kommentar

Har man sterk angst er det kun benso som virker. Venlafaksin (og de) virker på den måten at de "glatter ut" humøret/følelsene, så i stedet for å føle angst, depresjon etc føler man ingenting. Ikke glede eller motivasjon heller. Har prøvd en hel haug av de over flere år men tverstoppet til slutt da jeg ikke orket revegiften mer. 

Å legge om stilen fullstendig var det som hjalp meg mest.

Benso er noe møkk, akkurat som ssri. 

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (2 minutter siden):

Har man sterk angst er det kun benso som virker. Venlafaksin (og de) virker på den måten at de "glatter ut" humøret/følelsene, så i stedet for å føle angst, depresjon etc føler man ingenting. Ikke glede eller motivasjon heller. Har prøvd en hel haug av de over flere år men tverstoppet til slutt da jeg ikke orket revegiften mer. 

Å legge om stilen fullstendig var det som hjalp meg mest.

Benso er noe møkk, akkurat som ssri. 

Min opplevelse av venlafaksin er ikke at man blir flat, jeg har det genuint mye bedre

Lenke til kommentar
Gjest 4ce40...1be
Tussi skrev (18 minutter siden):

Ja, det er jo ikke det samme... Men jeg ville anbefalt venlafaksin (efexor)

Har hørt remeron of tolvon er tilnærma samme….

merka du noe forskjell på de to mtp virkning/bivirknking?

skjønner egentlig ikke at det er angst jeg har. Er jo helt gal 24/7 og er i en slags transe If husker ikke noe av gårsdagen eller natta. 
Føler meg såå utafor meg selv 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...