Gå til innhold

Bestille fra TEMU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På at det er like mange. Ikke bare at de finner noe i Norge.Og som du selv ser så blir det konsekvenser når de finenr ting i Norge/EU. Noe det ikke gjør fra Temu & Co.

Ministeren er samtidig glad for at alle butikkene som solgte ulovlig varer har stansa salget av gjeldende produkter.

Flere av butikkene oppfordrer også alle som har kjøpt produktet til å returnere det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Som andre har skrevet tidligere angående "du finner jo akkurat samme produkt hos Clas Ohlson/Biltema/Jula/andre, til en langt høyere pris". Nei, du finner en tilsynelatene lik kopi av produktet på TEMU med materialer som ikke har vært testet for giftstoffer.

Jeg er enig at AliExpress og lignende kan være siste utvei pga at produktene finnes ikke i norske/europeiske nettbutikker, men dette vil som regel gjelde nisjeprodukter eller reservedeler til eldre produkter. Du finner billige truser og kjøkkenredskaper i lokalsjappa uten disse stoffene samt alt en ellers behøver, så det argumentet frafaller.

Biltema,claes ohlson osv..får varene sine fra kina. De har gjerne en ansatt fra norden gående der nede for å handle inn varene..men de samme varene selges også direkte på Temu. Jeg vet om en nordmann som reiste ned for en del år siden på vegne av claes ohlson for å ordne med varer fra kina og ordne avtaler med fabrikker der. Så i bunn og grunn kan man like gjerne handle via Temu for en del av produktene. Nå er det sikkert flere aktører på Temu slik at man ikke vet om man får samme vare som claes eller biltema selger,men mye er likt. Forøvrig bør man uansett bruke hodet når man kjøper slik at plast og annet som kan inneholde skadelige stoffer ikke havner i hendene på barn eller på matbordet osv.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

De blir laget etter spesifikasjoner fra Clas, Biltema, Jula, etc. med de reglene og kravene som er pålagt i Norge. I tillegg går Biltema, Clas, etc. god for kvaliteten og sikkerheten til produktene (CE-merking) og blir direkte ansvarlige hvis det skulle være mangler, farer eller lignende med produktene.

Det er IKKE nødvendigvis de samme som selges direkte fra Kina. Du kan også få kjøpt "ekte" Makita, Dewalt, Milwaukee etc. Men tro det eller ei. Det er IKKE de samme som selges i verktøybutikker i Norge/EU.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
23 minutes ago, obygda said:

Biltema,claes ohlson osv..får varene sine fra kina. De har gjerne en ansatt fra norden gående der nede for å handle inn varene..men de samme varene selges også direkte på Temu. Jeg vet om en nordmann som reiste ned for en del år siden på vegne av claes ohlson for å ordne med varer fra kina og ordne avtaler med fabrikker der. Så i bunn og grunn kan man like gjerne handle via Temu for en del av produktene. Nå er det sikkert flere aktører på Temu slik at man ikke vet om man får samme vare som claes eller biltema selger,men mye er likt. Forøvrig bør man uansett bruke hodet når man kjøper slik at plast og annet som kan inneholde skadelige stoffer ikke havner i hendene på barn eller på matbordet osv.. 

Tror ikke du leste innlegget mitt helt:

Nei, du finner en tilsynelatene lik kopi av produktet på TEMU med materialer som ikke har vært testet for giftstoffer.

I tillegg til sikkerhetsmessige årsaker som Stedsberg skriver.
Lest oppigjennom tidene at CE-merkingene fra AliExpress/Temu/Wish etc ikke står for Conformité Européenne, men China Export.

image.png.4cd288a9841991ae5d90cd2797753ac9.png

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, sedsberg said:

Det er en gammel myte.

Tviler. Det er fortsatt oppe til debatt innen EU angående likhetene mellom samsvarserklæringen og China Export merkingen.

Eneste forskjellen mellom dem er avstanden mellom bokstavene. China Export er nokså tett mellom C og E, EU merking har lengre avstand.

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2024-001996_EN.html

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (15 timer siden):

Temu er et sånt sted som dekker behov du ikke visste at du hadde før du gikk inn på sidene. Det jeg får opp på forsiden deres nå er f.eks. nesehårklipper, joggesko, noen skiftenøkler og et mobildeksel. Alt til helt tullete lave priser, men jeg trenger jo ikke noe av dette.

Er det noe spesielt man faktisk er ute etter er det sikkert greit å titte innom, men jeg mistenker at det skjer i omvendt rekkefølge for veldig mange kunder. Man klikker innom fordi man vet det er billig, og plutselig hadde man bestilt en løkskjærer og en uglehengekøye til tretti kroner gitt. Artig, artig.

Mye bedre å bare holde seg unna, spør du meg.

Jeg har slitt med at dusj-ledninger jeg kjøper holder helt sjukt dårlig kvalitet. Kjøpt fra Maxbo, Jernia osv. Flimsy plastikk opplegg som kosta meg 699 sist gang.

Nå kjøpte jeg holder, slange og dusjhode for 198kr. Men hva skjedde? Liten tullete bil-støvsuger, sett med børster til drillen +++. Masse tjafs jeg ender opp med å kaste sikkert. 

Så da har jeg prøvd teorien din, og den stemmer meget godt.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Fantomtegningen said:

Tviler. Det er fortsatt oppe til debatt innen EU angående likhetene mellom samsvarserklæringen og China Export merkingen.

Eneste forskjellen mellom dem er avstanden mellom bokstavene. China Export er nokså tett mellom C og E, EU merking har lengre avstand.

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2024-001996_EN.html

Så langt jeg vet er kinesisk CE-merking (Chinese Export) ingen offisiell kinesisk merking. Den blir satt av produsentene og de som eksporterer. Merkingen kan variere og den du nevner er én av de. De har også merking som er helt lik og annen merking som er helt forskjellig.

https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, sedsberg said:

Så langt jeg vet er kinesisk CE-merking (Chinese Export) ingen offisiell kinesisk merking. Den blir satt av produsentene og de som eksporterer. Merkingen kan variere og den du nevner er én av de. De har også merking som er helt lik og annen merking som er helt forskjellig.

https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking

Enig med deg der. Jeg skal vedde på at kineserne bruker CE-merking kun for å lure intetanende kjøpere til å tro at de kjøper EU CE-merket produkter.

https://www.hqts.com/differences-between-ce-conformite-europeenne-and-ce-china-export/

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Fantomtegningen said:

Jeg skal vedde på at kineserne bruker CE-merking kun for å lure intetanende kjøpere til å tro at de kjøper EU CE-merket produkter.

Det gjør de.

In one case it was reported that "Chinese manufacturers were submitting well-engineered electrical products to obtain conformity testing reports, but then removing non-essential components in production to reduce costs".[21] A test of 27 electrical chargers with UK sockets in 2008 found that all the eight legitimately branded ones with a reputable name met safety standards, but none of those unbranded or with minor names did, despite bearing the CЄ mark;[21] non-compliant devices were actually potentially unreliable and dangerous, presenting electrical and fire hazards.

Fra samme Wiki-side.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (På 1.4.2025 den 9.18):

Tror ikke du leste innlegget mitt helt:

I tillegg til sikkerhetsmessige årsaker som Stedsberg skriver.
Lest oppigjennom tidene at CE-merkingene fra AliExpress/Temu/Wish etc ikke står for Conformité Européenne, men China Export.

image.png.4cd288a9841991ae5d90cd2797753ac9.png

Det er en myte.

Sitat

Nevertheless, and despite the Commission's assurance that it is without foundation, this urban myth continues to propagate on many websites.[24]

Sitat

In 2008, a logo very similar to CE marking was alleged to exist and to stand for China Export because some Chinese manufacturers apply it to their products.[22] However, the European Commission says that this is a misconception.[20] The matter was raised at the European Parliament in 2008.[23] The Commission responded that it was unaware of the existence of any "Chinese Export" mark and that, in its view, the misunderstanding had arisen because a producer had failed to respect the precise dimensions and proportions of the mark as prescribed in the legislation.[20] The Commission was also aware of fraudulent misuse of the mark on products that did not comply with the standards, but that this is a separate issue.[20] It had initiated the procedure to register CE marking as a Community collective trademark, and was in discussion with Chinese authorities to ensure compliance with EU legislation.[20] Chinese (and other non-EU) manufacturers are permitted to use the CЄ mark provided that the goods have been manufactured in accordance with the relevant EU directives and regulations.[20]

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#"China_Export"

Har selv blitt lurt av dette, og har faktisk selv skrevet om "China Export" her på diskusjon.no. Men ble pent korrigert av en annen bruker her på diskusjon.no.

Det er det som er fint med diskusjons-plattformer. At man kan ta feil, noe de fleste (alle) gjør i ny og ned. Også får man ny og ukjent kunnskap. :)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er de rimelig raske i utlandet!
Siste pakke fra Temu ble bestilt 27 mars og har allerede passert fortolling her i landet i går! Så da står det som vanlig nå på posten og deres leveringstider!
Så i løpet av denne uka forhåpentligvis så kommer den nest siste bestillingen hit! 

Den siste så langt bestilte jeg i går og ett av postene var dette beltet (som jeg allerede har to av..) som både er billig og fantastisk bra!
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099535164511&sku_id=17592295188655&_x_sessn_id=ska51ly6ye&refer_page_name=bgt_order_detail&refer_page_id=10045_1743592011023_5814dfn4b6&refer_page_sn=10045 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (21 timer siden):

Så da står det som vanlig nå på posten og deres leveringstider!
Så i løpet av denne uka forhåpentligvis så kommer den nest siste bestillingen hit!

Og posten overlot til Helt Hjem å levere pakka denne gangen! Ikke at jeg skjønner hvorfor, men pakka ble levert i min postkasse kl 04.30 i dag! 
Da tok det hele KUN 7 dager fra bestilling til levert, noe som er aldeles utmerket! ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (5 timer siden):

Og posten overlot til Helt Hjem å levere pakka denne gangen! Ikke at jeg skjønner hvorfor, men pakka ble levert i min postkasse kl 04.30 i dag! 
Da tok det hele KUN 7 dager fra bestilling til levert, noe som er aldeles utmerket! ☺️

Bestilte 21 mars, kommet til Vestby 2 april.   Helthjem sporingsnummer.

Bestilte 30 mars, Bring sporingsnummer og pakken har kommet i Posten appen. 
Står ingen sporingsdetaljer på 3 dager...

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Står ingen sporingsdetaljer på 3 dager...

Ikke lett å forstå hva de roter med! Etter det jeg har fått med meg så kommer Temu til å reagere hvis det ikke skjer endringer i frakt-forløpet på 3 dager. Hadde en sånn som brukte tre dager mellom tidspunktet den var sendt og før den ankom flyplass og da sendte Temu tydeligvis beskjed til transportør som reagerte raskt. 😉

Lenke til kommentar

Har vurdert å bestille litt praktisk småtteri som man må lete seg ihjel etter i norske nettbutikker. Men det ser ut som Temu har blitt dårligere fra hva jeg kan lese her?

Bør man dele opp i ulike ordre eller ta alt i en ordre? Noen praktisk forskjell når pakken blir stor fra Temu?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Har vurdert å bestille litt praktisk småtteri som man må lete seg ihjel etter i norske nettbutikker. Men det ser ut som Temu har blitt dårligere fra hva jeg kan lese her?

Bør man dele opp i ulike ordre eller ta alt i en ordre? Noen praktisk forskjell når pakken blir stor fra Temu?

Aldri hatt noen problemer med Temu, tar bare lang tid før pakken kommer, men hva kan man egentlig forvente når det er gratis frakt. 

Eneste forandringen er at du må kjøpe for minst 330 kroner før du kan sjekke ut. 

Jeg prøver å få litt avstand mellom pakkene, og holde meg nærme 330 kroner, sånn at pakken får plass i postkassen.
Sjeldent jeg handler noe som ikke får plass. 
Alternativ levering er å legge pakken utenfor døren. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Men det ser ut som Temu har blitt dårligere fra hva jeg kan lese her?

Temu har blitt BEDRE spør du meg! Jeg kjøper en del fra de og frakt har blitt raskere (siste nå på kun en uke fra bestilling til varen ankom her!), utvalget har økt og du finner flere tester ute på nett som både tester produkter og butikk-løsningene de forskjellige har.
Jeg har også inntrykk av at kvaliteten har blitt bedre, men det KAN jo skyldes at jeg er flinkere til å unngå det simpleste av utvalget. Uansett så har du jo muligheten til å returnere hvis du ikke er fornøyd, en garanti jeg har benyttet ofte og den ordningen er flott! (Her har de andre noe å lære!)

Jeg deler opp siden jeg ikke liker at det ankommer store paller... 🤪 
Neida, jeg deler opp fordi jeg gjerne sjekker kvaliteten på de forskjellige tingene jeg kjøper og etterbestiller eventuelt hvis jeg er fornøyd.
En annen ting er det jo at folk rundt omkring i landet HAR vært utsatt for post-tyveri, dumt hvis det blir borte store verdier.
Frakten er jo gratis (over 330 kroners grensa) så det koster jo ingenting å dele opp bestillingen i flere pakker.
Og de PRØVER jo å levere pakka di i postkassa så det er en fordel at ikke halve pakka henger ut på utsiden grunnet plassmangel. Siden posten nå har overtatt det meste? så må du til nærmeste post i butikk for å hente varene hvis posten TROR at den ikke får plass i postkassa di.. (Hvem som TROR dette i posten skulle jeg likt å treffe!)

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Posten bruker samme leveringsmåte som Helthjem, ihvertfall i følge Posten appen.
Står i appen at om pakken ikke får plass i postkassen så skal den legges utenfor døren.

Til nå aldri fått noen levert på døren, enten postkassen eller hentested. 
Jeg foretrekker PiB, så slipper jeg å stresse med å være hjemme i tidsrommet de kommer. 

Skal ikke bestille noe i april da jeg har planer om å reise vekk, og vil dermed ikke ha noe i postkassen, eller utenfor døren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...