Gå til innhold

Bestille fra TEMU

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
6 hours ago, Milhouse85 said:

Den første kilden din er et spørsmål som stilles av en representant i EU-parlamentet. Det gis ikke noe svar.

Den andre kilden din er en blogg som viderefører myten om China Export.

Denne myten er så utbredt at det ikke er noe problem å få tusenvis av treff på Google - i likhet med Flat Earth Theory.

edit: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=CE_marking#"China_Export"

Endret av nebrewfoz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Den første kilden din er et spørsmål som stilles av en representant i EU-parlamentet. Det gis ikke noe svar.

Den andre kilden din er en blogg som viderefører myten om China Export.

Denne myten er så utbredt at det ikke er noe problem å få tusenvis av treff på Google - i likhet med Flat Earth Theory.

edit: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=CE_marking#"China_Export"

Måtte ettergå dette.

Du har helt rett, selv om det finnes mange kilder på det motsatte. Selv ChatGPT mente "China Export" og CE var tilfelle. Men det henter vel bare info fra Google, slik jeg gjorde. 

Måtte på Wikipedia og CE for å finne hele "historien".

Deilig å ta feil av og til. Takk for irettesettelsen... 

edit: ahh, ser nå du også lenket til wikipedian jeg nevnte. Bra! Da slipper jeg gjøre det. ^^ 

Endret av Milhouse85
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Det får konsekvenser for de som utsteder CE-sertifikatene, altså produsentene selv, hvis noe skulle gå galt. Kjøper man noe fra IKEA, Biltema, Clas etc. så blir disse holdt direkte ansvarlige. Lykke til med å finne Ching Dong i Kina som skrev CE-sertifikatet på "apple"-laderen som brant ned huset. Trolig finnes det ikke engang noe sertifikat. Bare et stempel på laderen og kanskje den hvite, anonyme eska til laderen.

Jo, men du verden hvor mye juks det har vært, i den tiden det var populært og bruktimportere utstyr fra Japan så fant man fort ut at CE dro prisen opp, en sliten og lurvete minigraver med ett skinnende nytt CE merke....

Så CE er med andre ord ikke noe man kan stole på.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Har kjøpt hundrevis av ting fra Aliexpress, mye av det er ting som er vanskelig og få tak i her i landet, noe av det står i strømnettet og så langt har jeg aldri sett noe som så direkte farlig ut, pleier og ta en kikk på innsiden av desse tingene. Noe av det står plassert slik at det kan  brenne så mye det vill.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, agvg said:

Nei, men det er ikke uvanlig og se "eksperter" ber folk se etter dette kvalitetsstempelet og kaller det en godkjenning.

Ja, fra Temu og "the usual suspects" er det poengløst. Fra norske butikker, og til dels andre "siviliserte" land har det litt mer for seg da man har noe å banke i bordet med om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 5.3.2025 den 14.08):

Det er nok en grunn til at TEMU blir mer hakket på en andre butikker.

Kan f.eks være at de har for lav terskel til å kjøper inn mye søppel fordi dem er villig til å kjøpe ting andre anser å ha for lav kvalitet til å selge til kunde. Måten TEMU lurer seg unna toll på er en annen shady greie hvor AliExpress opptrer lovlig og redelig med sitt VOEC-medlemskap.

Selskaper som garanterer deg tollfrihet eller hvor du kan kjøpe deg tollforsikring slik at de betaler om det bli toll anser jeg som såpass uredelige at jeg ikke handler hos dem. Husker folk fortalte at Bang Bang holdt på med sistnevnte.

Temu bestiller ingenting. De er bare en plattform for å bestille "direkte" fra produsenten. Iallfall det som er hele ideen deres, men om det er selgere som kjøper og selger via Temu vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 5.3.2025 den 14.08):

Måten TEMU lurer seg unna toll på er en annen shady greie hvor AliExpress opptrer lovlig og redelig med sitt VOEC-medlemskap.

Det hadde tatt deg fem sekunder å søke i skatteregisteret for å for å se at Temu er registrert der. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (6 minutter siden):

Temu er registrert

Enkelte har uante grunner til å hate Temu som nevnt tidligere. Som @Eddie_Peddie skriver så er Temu en 'forlenget arm' for andre firmaer, de videreselger produkter fra andre firmaer / produsenter, på akkurat samme måte som AliExpress og som du finner på EBay. 
Og, de av oss som handler fra Temu har vel funnet ut av deres relativt fantastiske returordning hvis noe ikke er som bestilt? Egentlig fantastisk at de får dette til å fungere så bra, i motsetning til AliExpress og EBay.. 🙂

Lenke til kommentar
Woff skrev (19 minutter siden):

Enkelte har uante grunner til å hate Temu som nevnt tidligere. Som @Eddie_Peddie skriver så er Temu en 'forlenget arm' for andre firmaer, de videreselger produkter fra andre firmaer / produsenter, på akkurat samme måte som AliExpress og som du finner på EBay. 
Og, de av oss som handler fra Temu har vel funnet ut av deres relativt fantastiske returordning hvis noe ikke er som bestilt? Egentlig fantastisk at de får dette til å fungere så bra, i motsetning til AliExpress og EBay.. 🙂

Ja, jeg har bestilt fra både Temu og Aliexpress. Ebay prøver jeg å unngå helt, men har brukt Amazon en del. Temu er jo ganske likt Amazon, bortsett fra at prisene ikke er oppgitt med frakt og moms.

Foretrekker helt klart å bestille fra Temu, med mindre det er stor prisforskjell eller at den varen jeg skal ha ikke er å oppdrive fra Temu. Prisene er stort sett se samme, men Temu er enklere å forholde seg til. Har dog ikke hatt behov for å sende noe tilbake, men jeg hadde en pakke som brukte veldig lamg tid, og der fikk jeg hele kjøpesummen tilbake uten spørsmål. Trengte bare trykke på en knapp. Pakka kom frem til slutt også. 

Det mest negative med å bestille fra Temu er at de bruker Helt Hjem, selv om jeg ikke har hatt noen problemer enda. Jeg vet når pakka kommer, så jeg har på vekkerklokka. Muligens litt paranoid for at pakka blir stjålet der, men er ålreit med en liten unboxing midt på natta også. 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 minutt siden):

Det mest negative med å bestille fra Temu er at de bruker Helt Hjem

Og her i Lillehammer er det en stor fordel med Helt Hjem, det betydde at pakka kom noen dager tidligere enn om posten hadde gjort jobben da de jo skal ha en ekstra sorteringsdag og at de jo kun leverer annenhver dag.
Men nå er vel dette historie da Temu har inngått avtaler med posten om levering og Helt Hjem utgår..

Lenke til kommentar
On 3/7/2025 at 11:16 AM, RRhoads said:

Det hadde tatt deg fem sekunder å søke i skatteregisteret for å for å se at Temu er registrert der. 

Flott om de har ordet dette nå og blitt litt mer seriøse.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
10 hours ago, Eddie_Peddie said:

Temu bestiller ingenting. De er bare en plattform for å bestille "direkte" fra produsenten. Iallfall det som er hele ideen deres, men om det er selgere som kjøper og selger via Temu vet jeg ingenting om.

De fleste produsenter graderer kvaliteten de lager og selger det til ulik pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...