Gå til innhold

Bestille fra TEMU

Anbefalte innlegg

Just now, Smule8o said:

"Jammen de ser nå nesten helt like ut på utsiden, og da må det nå være det samme produktet" virker å være logikken mangelen følger 

Det er fascinerende å se noen videoer hvor noen faktisk har kjøpt inn kopier og sammenlignet med "samme" saken kjøpt i et mer sivilisert land (F.eks. BigClive). Originalen har så mange komponenter og tettpakka kretskort med ørten beskyttelseskretser og omtrent alt mulig mellom himmel og jord for å unngå farlige feil.

Kopien er kliss lik utenpå men på innsiden har man et enkeltsidig kretskort, en kondensator eller to, likeretter og et par motstandere.

Spoiler

maxresdefault.jpg.ba08a33744358dbfc92daffda067a6c1.jpg

Spoiler

charger_apple_secondary_outer_diagram.thumb.png.8abe32c91c9c936896e9e4eff398c3cf.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, sedsberg said:

Det er fascinerende å se noen videoer hvor noen faktisk har kjøpt inn kopier og sammenlignet med "samme" saken kjøpt i et mer sivilisert land (F.eks. BigClive). Originalen har så mange komponenter og tettpakka kretskort med ørten beskyttelseskretser og omtrent alt mulig mellom himmel og jord for å unngå farlige feil.

Kopien er kliss lik utenpå men på innsiden har man et enkeltsidig kretskort, en kondensator eller to, likeretter og et par motstandere.

Hide contents

maxresdefault.jpg.ba08a33744358dbfc92daffda067a6c1.jpg

Hide contents

charger_apple_secondary_outer_diagram.thumb.png.8abe32c91c9c936896e9e4eff398c3cf.png

Og så bruker man en slik lader til å lade et billig og lavkvalitets lithium-batteri som også mangler det meste av beskyttelseskretser.

Rett og slett modig gjort.

Men man sparte nå noen småpenger før huset brant ned da. Får bare håpe samme folkene ikke kjøper brannvarslere fra Temu også 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Generelt sett vil jeg styre unna billige direkte fra Kina på grunn av dårlig kvalitet og sikkerhet. Men det er noen unntak som er ok, eller gode kjøp.

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/det-kan-bli-brann/16993911/

https://no.trustpilot.com/review/temu.com

For eksempel alt som går på 230 Volt, eller er oppladbart tør jeg ikke å kjøpe derfra.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/13/2025 at 11:39 AM, WiiBoy said:

Temu varene er veldig ofte CE merket på nesten identisk måte. Dette merket står for Kinesisk Eksport

Nei, det gjør det ikke. Dette er en myte som tydeligvis nekter å dø.

Lenke til kommentar
On 2/13/2025 at 11:38 AM, sedsberg said:

Bestiller man 230V-utstyr fra Temu (Ali/eBay etc) og får seg en salig karamell har man ingen andre enn seg selv å takke. I motsetning til hva mange tror så er det relativt god kontroll på slike ting som blir solgt i norge og EU (+UK).

Norske bredbåndsleverandører kan bruke dårlige konstruerte modemer som blir veldig varme under normal drift (et designproblemer). Slikt utstyr må nok gjennom sertifiseringer, så en burde absolutt være kritisk til ting som er uregulert. Spesielt fra TEMU som selger billig det offisielle kanaler ikke vil kjøpe.

Bruker selv bare AliExpress, og er forsiktig med hva jeg kjøper.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (17 timer siden):

Nei, det gjør det ikke. Dette er en myte som tydeligvis nekter å dø.

"In 2006, China created a logo for its exports, China Export, whose font and size are similar to its European counterpart. It was designed to compete fraudulently with the legitimate CE marking and circumvent controls. In this way, the Chinese logo prevents China’s products from getting assessed to find out whether they meet the requirements set by the European Economic Area, which in turn leads to confusion among EU consumers."

Kilder: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2024-001996_EN.html

https://www.hqts.com/differences-between-ce-conformite-europeenne-and-ce-china-export/

+ 1000 andre som du enkelt finner på Google.

Dette er velkjent - og langt i fra en myte.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Temu har mye bra, og mye elendig. Jeg har kjøpt en del der, og spart ganske mye i forhold til hva det koster i Norge, og nei, det er ikke kopiprodukter jeg har kjøpt. Kvaliteten på det jeg har kjøpt har vært bra, og tilsvarende det man finner i norske butikker. Det går for det meste i hobbyartikler. 

Noen ting kjøper jeg ikke der, og det er klær; ting som kobles til PCen; ting som skal nær kroppen; og ting som kobles i veggen. Styrer man unna disse produktene, er det ganske trygt, dog kvaliteten kan variere, og brukeranmeldelsene der er akkurat null verdt.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er mykje som det er heilt greit å bestille frå til dømes Temu. Den største ulempen er at du som forbrukar må være meir oppmerksom på kvalitet og sikkerheit sidan du ikkje går gjennom ein europeisk importør som gjer denne jobben for deg.

Som forbrukar kan det være vanskelg å ta gode vurderingar ettersom tilsynelatande like produkt kan være veldig ulike, det er heller ikkje uvanleg at ulike parti av ein vare er produsert på ulike fabrikkar og på ulik måte utan at salgsannonsen informerer om dette. Du kan derfor risikere at dersom du har kjøpt eit produkt som du er veldig fornøgd med og vil bestille ein til, så kan det du få være av ein heilt anna kvalitet sjølv om både pris, bilde og beskrivelse av produktet er heilt likt.

Eg vil også støtte opp om den generelle anbefalinga om å være forsiktig med å kjøpe produkt som skal brukast tett på kroppen, i mat eller drikke, og ikkje minst elektriske artiklar, og særleg produkt med litiumbatteri.

Det sagt så er det rom for å gjere eigne vurderingar, så lenge du veit at produktet er av dårleg kvalitet og du bruker produktet på dei premissa så treng det ikkje å være eit problem i praksis. Kjøper du til dømes hårføner frå Temu til 29 kr så kan du ikkje rekne med at produktet er så godt jorda at du heilt ukritisk kan stå på badet med hårfønaren i eine handa og vasskrana som leiar til jord i den andre handa utan å få støyt. Så lenge du er flink til å plugge heilt frå hårfønaren etter bruk så er heller ikkje ein eventuell brannfare veldig problematisk, for om det oppstår brann så står du med hårfønaren i handa og kan umiddelbart dra ut støpselet og slenge hårfønaren i dusjen for å sløkke.
Tilsvarande med produkt som har hudkontakt, det er ein viss forskjell på å kjøpe klokkereim eller undertøy som gir langvarig hudeksponering ved vanleg bruk, kontra å kjøpe til dømes ein caps som du bruker i kort tid om gongen og alltid med håret som ei naturleg barriere mellom caps og hud. Å kjøpe ein caps på Temu som du skal bruke som skyggelue den eine halvtimen i veka du klipper plenen er noko heilt anna enn å kjøpe ein caps som du går rundt med døgnet rundt.

Den andre tingen som er problematisk med Temu er miljøaspektet. Det er ikkje speseilt klimavenleg å kjøpe joggesko til 50 kr som blir flydd frå Kina til Norge og som må kastast etter to dagars bruk. Grunnleggaren av Clas Ohlson har eit kjent sitat på at det ikkje finnes dårleg kvalitet, det finnes berre god nok kvalitet. Miljøutfordringa med å hande på Temu handlar mest om at mange kjøper ekstremt mykje skrot som er heilt unødvendig, og kanskje er produktet du kjøper til og med så dårleg at det ikkje kan brukast til det tiltenkte formålet i det heile tatt.
Det er mykje skrot som selges i norske butikkar også, så trikset er å alltid å fyrst vurdere om du treng produktet, og deretter å vurdrere kva kvalitet du treng.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Holder meg langt unna Temu, de klarer å levere dårligere produkter enn Wish som er egentlig ganske imponerende.

Gjenstander som kommer i kontakt med hud og mat/drikke er jeg mildt sagt overrasket at folk kjøper derfra, jeg har sagt lenge før rapportene om giftstoffene kom ut at gjenstandene er fullstappet med gift.

Heldigvis går det strengt tatt ut kun ut over de som kjøper søppelet, men jeg blir ganske forbannet når folk kjøper BABY leker og servise og sier bare "pytt pytt, det er ikke så farlig" eller "Ikke tenk på det, det går nok bra".

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er nå CE noe og fare etter? Det er jo svjv ikke noen godkjenningsordning fra noen uavhengig instans, det er bare en egenerklæring fra produsenten som hevder at produktet oppfyller minimumskravene i EU.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, agvg said:

Er nå CE noe og fare etter? Det er jo svjv ikke noen godkjenningsordning fra noen uavhengig instans, det er bare en egenerklæring fra produsenten som hevder at produktet oppfyller minimumskravene i EU.

Det får konsekvenser for de som utsteder CE-sertifikatene, altså produsentene selv, hvis noe skulle gå galt. Kjøper man noe fra IKEA, Biltema, Clas etc. så blir disse holdt direkte ansvarlige. Lykke til med å finne Ching Dong i Kina som skrev CE-sertifikatet på "apple"-laderen som brant ned huset. Trolig finnes det ikke engang noe sertifikat. Bare et stempel på laderen og kanskje den hvite, anonyme eska til laderen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre produkter fra Temu i hus. Ingenting som har med mat å gjøre og ingenting som er på min hud. Eller rett og slett ingenting jeg benytter selv, men samboeren elsker å shoppe som en milliardær. For et ræl. Søppel fra ende til annen. Jeg har lagt begrensninger på at elektronikk osv samt ting som rører mat og diverse blir kastet om hun bestiller, men hun hadde bestilt en lader til mobilen uten at jeg fikk det med meg. Plutselig kjenner jeg lukten av brent, og sjekker de vanlige tingene som jeg ser for meg kunne eventuelt starte å brenne, men ingenting der. Så oppdager jeg en lader i veggen som jeg aldri har sett, ikke lader den noe men den har en merkelig fasong. Dette var grunnen, den stod i veggen med kabel, og var blitt så varm at den var begynt å smelte. Fikk den ut av huset og luftet godt. Lot den ligge utenfor langt fra brennbart til den var avkjølt og så fikk den fjernet. I tillegg finnes det en haug av produkter som kommer i feil format som mobildeksel som sendes til en annen telefon enn du bestilte for. Flere av tingene går veldig lett i stykker og er laget svakere enn hva det høres ut som i spesifikasjoner og informasjon på Temu. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Beste rådet er å rett og slett avstå fra å handle fra TEMU. Varene er billige, men det er gjerne produkter som er så dårlige at de ikke kan selge dem til bedrifter til videresalg. Kan love deg at milliardærer kjøper kvalitet som varer og ikke slikt søppel som TEMU prøver å prakke på naive folk.

Aldri kjøp ting som skal i 220-volt som f.eks mobil-lader.

Klær og ting er også målt til å inneholde ulovlige stoffer og kvalitetsmessig er ting lite holdbart.

Skal du shoppe Kina-ting er vel AliExpress den beste butikken men god kvalitet hvis du har et minimum av kritisk sans og ikke hopper på 2TB USB-minne til under USD$2.

To nettbutikker jeg aldri kommer til å legge igjen en krone i er TEMU og Wish.

Lenke til kommentar
vidor skrev (5 minutter siden):

Skal du shoppe Kina-ting er vel AliExpress den beste butikken

Bare til info så er mange av produktene du finner på AliExpress også mulige å kjøpe fra Temu. Det er de samme firmaene som tilbyr det samme produktet på Temu, AliExpress og som du selvsagt også finner på EBay. Det som er essensielt er jo hva du må betale hos de forskjellige leverandørene.
JEG har valgt å kjøpe endel produkter fra Temu grunnet rask og sikker levering uten noen påslag fra norske tollere.. 🙂
(Jeg venter på to nye pakker fra Temu nå, og disse har blitt sjekket mot andre forhandlere fra Kina. Prisene kan nok være marginalt høyere hos Temu, men som nevnt så liker jeg å kunne følge mine bestillinger og få de uten tollproblemer.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Dubious said:

Finner de samme produktene hos Clas Ohlson, og sikkert andre butikker i Norge. 

Tilsynelatende samme produkter. Sett flere tester der innmaten er totalt forskjellig og av en helt annen kvalitet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Woff said:

Bare til info så er mange av produktene du finner på AliExpress også mulige å kjøpe fra Temu. Det er de samme firmaene som tilbyr det samme produktet på Temu, AliExpress og som du selvsagt også finner på EBay. Det som er essensielt er jo hva du må betale hos de forskjellige leverandørene.
JEG har valgt å kjøpe endel produkter fra Temu grunnet rask og sikker levering uten noen påslag fra norske tollere.. 🙂
(Jeg venter på to nye pakker fra Temu nå, og disse har blitt sjekket mot andre forhandlere fra Kina. Prisene kan nok være marginalt høyere hos Temu, men som nevnt så liker jeg å kunne følge mine bestillinger og få de uten tollproblemer.)

Det er nok en grunn til at TEMU blir mer hakket på en andre butikker.

Kan f.eks være at de har for lav terskel til å kjøper inn mye søppel fordi dem er villig til å kjøpe ting andre anser å ha for lav kvalitet til å selge til kunde. Måten TEMU lurer seg unna toll på er en annen shady greie hvor AliExpress opptrer lovlig og redelig med sitt VOEC-medlemskap.

Selskaper som garanterer deg tollfrihet eller hvor du kan kjøpe deg tollforsikring slik at de betaler om det bli toll anser jeg som såpass uredelige at jeg ikke handler hos dem. Husker folk fortalte at Bang Bang holdt på med sistnevnte.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
10 hours ago, sedsberg said:

Tilsynelatende samme produkter. Sett flere tester der innmaten er totalt forskjellig og av en helt annen kvalitet.

Kina kan lett lage kopiprodukter som fysisk ligner originalen, men kvaliteten og spesielt elektronikk er gjerne dårlig designet og loddet samme av ukvalifiserte barn som er så langt i fra CE-sertifisering som du kommer deg. CE-merking står ikke for China Export. Viktige sikkerhetsnormer som f.eks minimum avstand mellom høyvolts-flater overholder f.eks ikke.

Batterier er f.eks høyrisikosport å bestille fra tvilsomme Kina-butikker.

Til og med seriøse bilprodusenter i Kina sliter med at bilene tar fyr p.g.a batteriene.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, vidor said:

Kina kan lett lage kopiprodukter som fysisk ligner originalen, men kvaliteten og spesielt elektronikk er gjerne dårlig designet og loddet samme av ukvalifiserte barn som er så langt i fra CE-sertifisering som du kommer deg. CE-merking står ikke for Chine Export. Viktige sikkerhetsnormer som f.eks minimum avstand mellom høyvolts-flater overholder f.eks ikke.

De kan også lage farlige produkter med moderne maskiner, ordentlige arbeidere og relativt god kvalitet men med billig design og med få komponenter og som likevel er livsfarlige.

F.eks. det eneste du trenger for å lage en 5V USB-lader er 5 komponenter.

Spoiler

8f9f46b1-0bf9-4480-b08d-4f629620e415.jpg.ebb32736fb59536ddeefc0de453219eb.jpg

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...