Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor stor gravemaskin til å grave opp stubbe/tujahekk?

Anbefalte innlegg

Eller kanskje burde vel spørsmålet være hvor liten? Skal leie en gravemaskin for å fjerne stubbene etter en 50meter tujahekk. Stubbene er ikke store, kanskje 25cm diameter, men det er en masse røtter på marerittet. De som leier ut minigravere er litt delt. Han ene mente det blir for tungt for en vanlig minigraver og mener jeg må opp på 2T graver. Han andre har en liten en, søkte på nett og den er vel på 1,6t, og han mener den funker som bare det. Er det noen som har prøvd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

Hmm, det er ganske stor maskin for hagearbeid. Litt overkill for tiltenkt bruk, lager større spor i hagen og blir en større utfordring å få inn på en trang tomt?

De har lavt marktrykk likevel. Tror det er større sjanse for å ødelegge om fører er uvøren og belter på feil måte. Det går å skaffe flaker å belte på om plenen er relativt fast også. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, kremt said:

Dette er en ganske stor stubbe etter min mening. Røttene går langt utover, dette kan være en jobb som tar litt tid. 

Jeg har fjernet 3 stk for ett par år siden, men jeg husker ikke hvor langt røttene gikk. Men jeg husker at det tok tid og krefter i ett sånt omfang at jeg ønsker å bruke maskin med hydraulikk-kraft. Det fine med de små gravemaskinene er at de blir levert og hentet på adresse til en overkommelig pris. Tenker leie for en helg da det vil gå med noe tid til å få bittelitt flyt på håndtering av maskinen. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, wampster said:

Hva med en stubbfres isteden ?

Var egentlig det jeg skulle leie, men de anbefalte graver. Det ville slite enormt på bladene og med prisen på dem vil det koste mange ganger prisen av gravemaskin. De anbefalte også å gå for den nest minste de hadde og ikke den minste.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (3 timer siden):

Hmm, det er ganske stor maskin for hagearbeid. Litt overkill for tiltenkt bruk, lager større spor i hagen og blir en større utfordring å få inn på en trang tomt?

Den jeg kjørte på kirkegården var 2.8 Tonner flott størrelse kan også brukes i hagen 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...