Gå til innhold

Beste måten å finansiere bil


Gjest 13bc2...b66

Anbefalte innlegg

22 hours ago, Guest 13bc2...b66 said:

Har dessverre godt opp for meg at 3500kr i diesel+ service og andre kostnader som forekommer på en 23 år gammel bil, så kan jeg like så gjerne kjøre en henholdsvis nybil.

Kanskje, men din gamle bil taper antakelig ingenting i verdi fremover mens de fleste elbiler ser ut å tape 50% etter bare 3 år.  Der er ikke mange kjøpere for brukte elbiler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man kjenner bilen godt kan det nok fungere. Men 23 år gammel bil begynner å bli veldig gammelt, særlig for daglig bruk. Er den pålitelig ville jeg bare fortsatt å bruke den. Jeg har mange ganger hatt lyst på andre biler, men ofte har jeg funnet ut at den jeg har er mer enn bra nok. Jeg måtte prøve og bruke de nye bilene en stund før jeg fant det ut. Men det kommer jo an på hvor mye man kjører etc. En "ny" bil er jo også ikke "ny" så veldig lenge. Etter et par år er den som en hvilken som helst bruktbil, ripete og skitten. 

Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66
tigerdyr skrev (15 minutter siden):

Kanskje, men din gamle bil taper antakelig ingenting i verdi fremover mens de fleste elbiler ser ut å tape 50% etter bare 3 år.  Der er ikke mange kjøpere for brukte elbiler. 

Jeg syns bruktmarkedet har gitt det motsatte. Om det fortsetter tviler jeg dog på. Asiatiske og kinesiskebiler ser ut til å tape seg godt. Tyskerne holder seg bedre i pris, men det samsvarer nok med kvaliteten også.

Anonymous poster hash: 13bc2...b66

Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66
kremt skrev (11 minutter siden):

Hvis man kjenner bilen godt kan det nok fungere. Men 23 år gammel bil begynner å bli veldig gammelt, særlig for daglig bruk. Er den pålitelig ville jeg bare fortsatt å bruke den. Jeg har mange ganger hatt lyst på andre biler, men ofte har jeg funnet ut at den jeg har er mer enn bra nok. Jeg måtte prøve og bruke de nye bilene en stund før jeg fant det ut. Men det kommer jo an på hvor mye man kjører etc. En "ny" bil er jo også ikke "ny" så veldig lenge. Etter et par år er den som en hvilken som helst bruktbil, ripete og skitten. 

Den fungerer, men man mister litt gnisten for å legge inn innsatsen for å holde den i god stand når man har kjørt den i så mange år. Jeg vet at det ikke finnes bedre bil på bruktmarkedet til samme prisen som den er verdt. Den har høyere bruksverdi enn salgsverdi, men jeg tenker den snart har gjort nytten sin. Den bærer litt preg av en motivert ungdom som ville lære seg å skru bil med senkesett, poly foringer og må de håpløse veiene i Norge så har jo kjørekomforten blitt så som så. På fine veier sitter den helt støpt, men er mindre av de veiene dessverre.

Jeg lar meg ikke påvirke av status med ny bil, alle rundt meg har jo kjøpt og tapt mye på nyere biler, men jeg prioriterte bolig først og føler det er på tide at jeg skal oppleve litt den spennende følelsen av å kjøre rundt i en nybil. Vet kjøp av ny bil med garanti og serviceavtale så trenger jeg nesten ikke å sette av noen som helst penger til uforutsette utgifter. Sjansen er nesten null, men skulle jeg fått motorhavari på nåværende bil, så hadde det lille jeg har på buffer blitt borte. Eneste grunnen til at jeg har noe på buffer er faktisk til bilutgifter. 

Anonymous poster hash: 13bc2...b66

Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66 skrev (23 timer siden):

Heisann,

Jeg ønsker å kjøpe meg en ny(ere) bil. Jeg ser det er veldig mye gunstig kampanjer nå om dagen. Problemet er at egenkapitalen er veldig lav. Jeg har en god sum investerte midler, og ellers har jeg brukt mye på oppgradering av bolig. Dette resulterer da at egenkapitalen så og si er 0. Belåningsgraden regner jeg med er ganske så gunstig. Har ikke tatt noen oppdatert takst. Jeg har nå i januar hatt nåværende bil i 10 år, så jeg bytter ikke veldig ofte, men regnestykket i året er ca 3500kr pr måned i diesel til og fra jobb, og det kunne fint ha betalt ned på ett lån. Kjenner at nå som jeg har kjørt «gammmel» bil i 10 år, så ønsker jeg å unne meg en nybil etter mye hard jobbing og sparing i forbindelse med husbygging.

 

jeg har tenkt ett par alternativer. Ta opp en egenkapitalsum i boliglånet og bruke disse pengene for å få gunstig rente hos forhandlere. 
 

Bake inn hele summen inn i boliglånet, renten jeg har der er nominell 5.7%.

 

Anonymous poster hash: 13bc2...b66

Finansieringsmessig er bil et objekt som er såpass dyrt at det vanligvis må lånefinansieres. Forhandlere kan ha gode betingelser ifm. kampanjer, men sjekk i såfall betingelsene godt. Det beste er nok dog å bruke sin egen bankforbindelse og sette fast eiendom som sikkerhet.

Ikke "bak inn lånet" i huslånet, lang nedbetalingstid gjør at lånet i praksis blir langt dyrere enn et ordinært billån. (Kortsiktig kan dette gi deg bedre likviditet, men sannsynligvis ender du opp med å betale parallelt på 3-4 biler om 15-20 år.) Som hovedregel bør lånet minimum betales ned i takt med verditapet på bilen.

En annen ting som bør vurderes er strategier for å holde utgiftene så lave som mulig. Noen tips..:

1. Hvis dere er en familie med 2 (eller flere) biler er det ikke nødvendig at begge bilene skal ha lang rekkevidde, stor motor og stor plass. Hvis du trenger stor plass og lang rekkevidde KUN når du reiser på sommerferie kan det være lønnsomt å leie en bil den uka.

2. Velg elektrisk hvis du kan. Hvis bilen alltid står parkert hjemme over natten og kan lades der er rekkevidde sannsynligvis uproblematisk samtidig som utgiftene til drivstoff vil være under 10% av diesel/bensin. Ikke kjøp bil med 700km rekkevidde hvis du i praksis ikke trenger mer enn 350km. (Ta dog høyde for lavere rekkevidde når det er kaldt.)

3. Det kan være fornuftig å velge en bil som er 2-3 år gammel pga. høy initielt verditap. Men vær oppmerksom på at nye elbiler har falt mye i pris de siste årene slik at differansen kan være såpass liten at det kan forsvares å kjøpe ny. Lengre garantitid og færre overraskelser kan være verdt noen tusen.)

Endret av Johan Kontant
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

99 tusen kroner ned på ett år syns jeg ikke var så ille tatt biltypen og prisklassen i betraktning. Jeg vet av de som har tapt ca 100 tusen på en tesla på bare 6 måneder også. Blir man fanget mellom stigende renter, fallende bilpriser og økte kostnader generelt kan det bli hardt å holde på bilen. Ikke kjøp dyrere bil enn du trenger. Ingen bryr seg egentlig om hva slags bil du kjører. Det eneste du oppnår med dyr bil er høye avdrag og verditap. En nyere bil er ikke nødvendigvis mer driftssikker heller, spesielt hvis det er en fancy, dyr modell kan det være litt garantireparasjoner som tar tid når man skal levere inn, krangle med forhandler osv. 

Hver og en må finne sin måte å gjøre det på. Det korrekte svaret er trolig. Beste måten å finansiere bil? Å ikke finansiere den, men kjøpe en du har råd til. Man skal ikke bare kjøpe den, men bruke den, ta service, betale verditapet, bytte dekk osv. Som foreslått lenger oppe, sett opp regneark. Med en eldre bil kan man gjerne skru litt selv billig. Men på nyere, avansert bil kan det bli dyrt om noe går i stykker, og kanskje umulig å fikse det selv. 

Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66
kremt skrev (10 minutter siden):

99 tusen kroner ned på ett år syns jeg ikke var så ille tatt biltypen og prisklassen i betraktning. Jeg vet av de som har tapt ca 100 tusen på en tesla på bare 6 måneder også. Blir man fanget mellom stigende renter, fallende bilpriser og økte kostnader generelt kan det bli hardt å holde på bilen. Ikke kjøp dyrere bil enn du trenger. Ingen bryr seg egentlig om hva slags bil du kjører. Det eneste du oppnår med dyr bil er høye avdrag og verditap. En nyere bil er ikke nødvendigvis mer driftssikker heller, spesielt hvis det er en fancy, dyr modell kan det være litt garantireparasjoner som tar tid når man skal levere inn, krangle med forhandler osv. 

Hver og en må finne sin måte å gjøre det på. Det korrekte svaret er trolig. Beste måten å finansiere bil? Å ikke finansiere den, men kjøpe en du har råd til. Man skal ikke bare kjøpe den, men bruke den, ta service, betale verditapet, bytte dekk osv. Som foreslått lenger oppe, sett opp regneark. Med en eldre bil kan man gjerne skru litt selv billig. Men på nyere, avansert bil kan det bli dyrt om noe går i stykker, og kanskje umulig å fikse det selv. 

Jeg rådførte meg med banken der jeg sa at jeg med tiden kunne tenkt meg ny bil. Spurte derfor om jeg burde ta meg lån til ny garasje og andre oppgraderinger. Siden jeg ikke visste når jeg skulle kjøpe nybil var tipset og heller bruke sparepenger for å slippe å betale renter på ekstra lån. Brukt deretter en god slump med penger, og regner med verdier på bolig økte med 700-800k. I gjengjeld står det lite på sparekontoen.

jeg skrur selvsagt selv, men jeg har allerede en sommerbil som er satt bort i den nye isolerte garasjen jeg satte opp. I dag har jeg akkurat stått i 1t30m for å fikse eksosanlegget på bruktbilen som rustet og delte seg i to. Kostnad var 190kr for to eksosklemmer. Hadde rørstubb fra før. Det var knoting med vinkelsliper og drit, og man blir jo litt lei når sånne småting skjer her og der, og spesielt de siste årene da det har begynt å skje oftere. Kostnaden er små, men jeg kjenner ingen glede av å drive med sånt lenger. Den gleden er større på den andre kosebilen, men nå ønsker jeg en nybil som ting bare flyter på.

Anonymous poster hash: 13bc2...b66

Lenke til kommentar
3 hours ago, tigerdyr said:

Elbil er da bare barnemat mot en fossil Panamera som klarer 30.000 på en måned..
https://www.nettavisen.no/porsche-panamera/bil-og-motor/har-tapt-seg-700-000-kroner-pa-to-ar/s/12-95-5470168

https://www.tv2.no/broom/den-har-tapt-seg-over-400000-kroner-pa-ett-ar/6539379/

Ikke alle som forstår at 20% på en million, fortsatt er mye. Særlig når det er banken sine penger...

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Johan Kontant skrev (6 timer siden):

Finansieringsmessig er bil et objekt som er såpass dyrt at det vanligvis må lånefinansieres. Forhandlere kan ha gode betingelser ifm. kampanjer, men sjekk i såfall betingelsene godt. Det beste er nok dog å bruke sin egen bankforbindelse og sette fast eiendom som sikkerhet.

Ikke "bak inn lånet" i huslånet, lang nedbetalingstid gjør at lånet i praksis blir langt dyrere enn et ordinært billån. (Kortsiktig kan dette gi deg bedre likviditet, men sannsynligvis ender du opp med å betale parallelt på 3-4 biler om 15-20 år.) Som hovedregel bør lånet minimum betales ned i takt med verditapet på bilen.

Det løyser du enkelt ved å betale ekstra avdrag for å betale ned bilen over kortare tid enn bustaden, men då må poenget vere at renta er betre enn ein ville fått på eit billån.

Lenke til kommentar
Johan Kontant skrev (8 timer siden):

2. Velg elektrisk hvis du kan. Hvis bilen alltid står parkert hjemme over natten og kan lades der er rekkevidde sannsynligvis uproblematisk samtidig som utgiftene til drivstoff vil være under 10% av diesel/bensin. Ikke kjøp bil med 700km rekkevidde hvis du i praksis ikke trenger mer enn 350km. (Ta dog høyde for lavere rekkevidde når det er kaldt.)

Det er mange forhold å vurdere der. Blant annet lademuligheter og priser. Drivstoffbesparelse sparer ikke uendelig, så det er verdt å vekte opp mot blant annet høyere verditap. Sist jeg regnet på det, med mine forutsetninger, fant jeg ut at jeg kunne betale inntil 80 000 ekstra for en elbil, før økt verditap blir høyere enn drivstoffbesparelsen, altså vinninga går opp i spinninga. Men så velger jeg selvsagt bil ut fra langt flere kriterier enn de to, så man må ikke se seg blind på de to heller.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Det løyser du enkelt ved å betale ekstra avdrag for å betale ned bilen over kortare tid enn bustaden, men då må poenget vere at renta er betre enn ein ville fått på eit billån.

Jepp, det er måten å gjøre det på. 👍

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det er mange forhold å vurdere der. Blant annet lademuligheter og priser. Drivstoffbesparelse sparer ikke uendelig, så det er verdt å vekte opp mot blant annet høyere verditap. Sist jeg regnet på det, med mine forutsetninger, fant jeg ut at jeg kunne betale inntil 80 000 ekstra for en elbil, før økt verditap blir høyere enn drivstoffbesparelsen, altså vinninga går opp i spinninga. Men så velger jeg selvsagt bil ut fra langt flere kriterier enn de to, så man må ikke se seg blind på de to heller.

Med unntak av noen spesielle tilfeller (Tesla skreller av prisen 100k over natta) vil nok verditapet i kroner og øre på en elbil være lavere enn på en fossilbil, rett og slett fordi en sammenlignbar bil er mye rimeligere. Men selvsagt vanskelig å sammenligne epler og epler her.

Ang. lademuligheter kjører nok de aller fleste bileiere betraktelig mindre enn batterikapasiteten pr. dag og har bilen stående hjemme (på lading) når de sover, slik at de kan våkne opp til en bil som er full-ladet for noen tikronere. Hvis man av ulike grunner må benytte seg av hurtigladere blir besparelsen selvsagt mindre på drivstoff.

Klart det er mange forhold å vurdere, og ingen bileiere har nøyaktig samme behov. Men hvis man ser at en elbil er praktisk å benytte er det en no-brainer dersom kostnadene er viktigst.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 timer siden):

Elbil er da bare barnemat mot en fossil Panamera som klarer 30.000 på en måned..
https://www.nettavisen.no/porsche-panamera/bil-og-motor/har-tapt-seg-700-000-kroner-pa-to-ar/s/12-95-5470168

https://www.tv2.no/broom/den-har-tapt-seg-over-400000-kroner-pa-ett-ar/6539379/

Ikke alle som forstår at 20% på en million, fortsatt er mye. Særlig når det er banken sine penger...

Disse bilene er vanvittig dyre å eie, men de er nok litt spesielle tilfeller. (Verkstedregningene er også et kapittel for seg.) Tror vedkommende som kommenterte at tyske biler holdt seg bra i pris tenkte mer på noe i ID4 eller e-Tron segmentet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Johan Kontant said:

Disse bilene er vanvittig dyre å eie, men de er nok litt spesielle tilfeller. (Verkstedregningene er også et kapittel for seg.) Tror vedkommende som kommenterte at tyske biler holdt seg bra i pris tenkte mer på noe i ID4 eller e-Tron segmentet?

Taycan ble nevnt som eksempel og vil også være en dyr bil å eie.
Et bremsevæske bytte hos Porsche koster gjerne 4 ganger prisen av Volvo, selv om jobben er i praksis den samme.
Mange glemmer at man kjøpte bilen uten moms i sin tid og er egentlig en 1,5+ million kroners klasse bil med alle de konsekvensene det innebærer.

Ja tyske merker har historisk sett holdt seg bedre her hjemme, det handler nok like mye om folks merketro som andre ting.

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...