Gå til innhold

Beste måten å finansiere bil

Gjest 13bc2...b66

Anbefalte innlegg

Gjest 13bc2...b66

Heisann,

Jeg ønsker å kjøpe meg en ny(ere) bil. Jeg ser det er veldig mye gunstig kampanjer nå om dagen. Problemet er at egenkapitalen er veldig lav. Jeg har en god sum investerte midler, og ellers har jeg brukt mye på oppgradering av bolig. Dette resulterer da at egenkapitalen så og si er 0. Belåningsgraden regner jeg med er ganske så gunstig. Har ikke tatt noen oppdatert takst. Jeg har nå i januar hatt nåværende bil i 10 år, så jeg bytter ikke veldig ofte, men regnestykket i året er ca 3500kr pr måned i diesel til og fra jobb, og det kunne fint ha betalt ned på ett lån. Kjenner at nå som jeg har kjørt «gammmel» bil i 10 år, så ønsker jeg å unne meg en nybil etter mye hard jobbing og sparing i forbindelse med husbygging.

jeg har tenkt ett par alternativer. Ta opp en egenkapitalsum i boliglånet og bruke disse pengene for å få gunstig rente hos forhandlere. 

Bake inn hele summen inn i boliglånet, renten jeg har der er nominell 5.7%.

Anonymous poster hash: 13bc2...b66

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 13bc2...b66
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Man får gunstig rente selv uten egenkapital på nybil i dag.

Med 3500 i diesel utgifter dekker du nesten lånet på en Tesla model 3 feks.

Har dessverre godt opp for meg at 3500kr i diesel+ service og andre kostnader som forekommer på en 23 år gammel bil, så kan jeg like så gjerne kjøre en henholdsvis nybil. Har prøvd noen lånekalkulatorer på nett, og de gir meg ingen gunstig rente når jeg legger inn 0kr i egenkapital.

Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66 skrev (2 minutter siden):

Har dessverre godt opp for meg at 3500kr i diesel+ service og andre kostnader som forekommer på en 23 år gammel bil, så kan jeg like så gjerne kjøre en henholdsvis nybil. Har prøvd noen lånekalkulatorer på nett, og de gir meg ingen gunstig rente når jeg legger inn 0kr i egenkapital.

Kampanjer får du hos forhandleren. De sammarbeider med banker og gir kampanjerente etc.

Sjekk feks Tesla sine sider.

Sier ikke at du skal kjøpe Tesla, men der kan du se pris på finansiering på deres biler osv for å få ett inntrykk:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Kampanjer får du hos forhandleren. De sammarbeider med banker og gir kampanjerente etc.

Sjekk feks Tesla sine sider.

Sier ikke at du skal kjøpe Tesla, men der kan du se pris på finansiering på deres biler osv for å få ett inntrykk:)

Får titte litt. Har vurdert tesla, men jeg bytter ikke ofte bil og da tror jeg dessverre ikke det er en gunstig bil å beholde lenge da kvaliteten er så som så.

Tenkte kanskje å se om jeg fant en 2023 modell til våren neste år. Da er forhåpentligvis mye av verditapet tatt de to første årene.

Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66 skrev (3 minutter siden):

Får titte litt. Har vurdert tesla, men jeg bytter ikke ofte bil og da tror jeg dessverre ikke det er en gunstig bil å beholde lenge da kvaliteten er så som så.

Tenkte kanskje å se om jeg fant en 2023 modell til våren neste år. Da er forhåpentligvis mye av verditapet tatt de to første årene.

Som sagt, Tesla var bare ett eksempel på hvor du kan se renten du får på nybil direkte på deres sider.

Gjelder nok for mange andre merker også, men har ikke erfaring utenfor Tesla.

Med bruktbil vet jeg ikke. Har ikke kjøpt det på over 10 år.

Lykke til uansett:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66 skrev (18 minutter siden):

Kvaliteten er blitt ganske bra på de nå så jeg hadde ikke vært redd for det. Tesla er definitivt mest "bang for the buck" blant elbiler om dagen. Angrer fortsatt på at jeg kjøpte Hyundai elbil i stede for tesla når vi solgte vår Model S og jeg gikk for range rover til langkjøring. Skulle kjøpt model Y i stede som elbil.. 

Om du reiser mye og langt blir du fort lei lading og planlegging. Jeg gikk tilbake til diesel for å slippe hodebry med det. Og ja jeg kjenner til hurtiglading etter 5år med Model S.. Koster noe i drivstoff utgifter, men totalt sett opp i mot verditap er det for min del verdt det å slippe hodebryet. Småkjørig og dagpendling tar elbilen seg fint av. 

Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66
minim skrev (1 minutt siden):

Kvaliteten er blitt ganske bra på de nå så jeg hadde ikke vært redd for det. Tesla er definitivt mest "bang for the buck" blant elbiler om dagen. Angrer fortsatt på at jeg kjøpte Hyundai elbil i stede for tesla når vi solgte vår Model S og jeg gikk for range rover til langkjøring. Skulle kjøpt model Y i stede som elbil.. 

Om du reiser mye og langt blir du fort lei lading og planlegging. Jeg gikk tilbake til diesel for å slippe hodebry med det. Og ja jeg kjenner til hurtiglading etter 5år med Model S.. Koster noe i drivstoff utgifter, men totalt sett opp i mot verditap er det for min del verdt det å slippe hodebryet. Småkjørig og dagpendling tar elbilen seg fint av. 

Kjører sjeldent lenger enn 80km i løpet av dagen, men tar man det regnestykket *225. Pluss litt andre oppdrag her og der, så blir det fort noen mil. Har dieselbil nå, men hadde fint klart meg med EL. Hvis det blir tesla så blir det den nyeste facelift av model 3. den ser OK ut i design. Sikler mye på bmw i4, da både kvalitet og utseendet er bedre, men jeg syns den holder seg for godt i pris på bruktmarkedet. Har bil som liten hobby, så er avhengig av hvordan jeg personlig liker utseendet og kvaliteten. Finnes bøtter og spann av asiatiske billig el biler, men jeg ser på bil litt mer enn kun transport A til B.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Guest 13bc2...b66 said:

Brukte tesla har latterlig høye priser. Folk skal gjerne ha like høy pris for en 3-4 år gammel bil som en helt ny, ikke verdt å vurdere en gang. 

Finansiering av en helt ny tesla 3 med 0 forskudd nedbetalt over 7 år blir ca 4800 per måned. Etter 3 år går månedsprisen opp til 5100. Renten er flytende så den kan gå både opp og ned. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66 skrev (Akkurat nå):

Kjører sjeldent lenger enn 80km i løpet av dagen, men tar man det regnestykket *225. Pluss litt andre oppdrag her og der, så blir det fort noen mil. Har dieselbil nå, men hadde fint klart meg med EL. Hvis det blir tesla så blir det den nyeste facelift av model 3. den ser OK ut i design. Sikler mye på bmw i4, da både kvalitet og utseendet er bedre, men jeg syns den holder seg for godt i pris på bruktmarkedet. Har bil som liten hobby, så er avhengig av hvordan jeg personlig liker utseendet og kvaliteten. Finnes bøtter og spann av asiatiske billig el biler, men jeg ser på bil litt mer enn kun transport A til B.

80km er ingenting for en moderne elbil. Nye model 3 nå har jo 700km rekkevidde :p vet ikke hvor moderne BMW er på app, men Audi er en 15-20 år etter tesla og min Hyundai har ikke engang app.. 

Jeg hadde bare dager med kundebesøk og mange km kjøring i mellom de. Det ble så mye planlegging og styring for å sørge for fulladet bil til neste dag, dårlig med tid til lading på dagen for å få tiden til å strekke til osv. Ikke alle hoteller hadde lading eller var ledig når man ankom og da ble det bare mas med det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66
kremt skrev (17 minutter siden):

Brukte tesla har latterlig høye priser. Folk skal gjerne ha like høy pris for en 3-4 år gammel bil som en helt ny, ikke verdt å vurdere en gang. 

Finansiering av en helt ny tesla 3 med 0 forskudd nedbetalt over 7 år blir ca 4800 per måned. Etter 3 år går månedsprisen opp til 5100. Renten er flytende så den kan gå både opp og ned. 

Det er jo for så vidt ett veldig forutsigbart regnestykket for en ny bil.

Lenke til kommentar

- Kan du regneark? Sett opp et bilregnskap for din nåværende bil i en kolonne og noen aktuelle alternativer i de neste kolonnene. Sjekk sluttsummen. Da får du et bedre beskutningsgrunnlag for valg av bil.

- Billån er ofte billigst når det tas som rammelån med sikkerhet i boligen. Men det er verdt å sjekke ut kampanjer på de mest aktuelle bilene. Bare husk at disse kampanjene ofte lurer folk trill rundt ved å blande sammen begrepene flytende rente og fast rente. Folk tror f.eks de får fast 1% rente i en lang periode, men begrepet flytende rente er en direkte motsetning som underkommuniseres, og gjerne effektueres fra dag 2. Hvis du får en lav kampanjerente, få skriftlig at renten er en fast prosent i en bestemt periode. Forekommer begrept flytende rente et eller annet sted i svaret, spør på nytt. Gjenta spørsmålet om så i det uendelige til du får et entydig skriftlig svar.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

- Kan du regneark? Sett opp et bilregnskap for din nåværende bil i en kolonne og noen aktuelle alternativer i de neste kolonnene. Sjekk sluttsummen. Da får du et bedre beskutningsgrunnlag for valg av bil.

- Billån er ofte billigst når det tas som rammelån med sikkerhet i boligen. Men det er verdt å sjekke ut kampanjer på de mest aktuelle bilene. Bare husk at disse kampanjene ofte lurer folk trill rundt ved å blande sammen begrepene flytende rente og fast rente. Folk tror f.eks de får fast 1% rente i en lang periode, men begrepet flytende rente er en direkte motsetning som underkommuniseres, og gjerne effektueres fra dag 2. Hvis du får en lav kampanjerente, få skriftlig at renten er en fast prosent i en bestemt periode. Forekommer begrept flytende rente et eller annet sted i svaret, spør på nytt. Gjenta spørsmålet om så i det uendelige til du får et entydig skriftlig svar.

Er det så mye lureri blant renter. Greit å vite 😮

Endret av snqmann95
Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Vet ish hva den koster. Har kjørt den i 10 år nå. Rusten begynner å ta overhånd, og da blir det fort stygt.

Trist at det skal være så mye lureri blant renter. Det skal jeg ha i bakhode. Godt tips.

Lenke til kommentar

Om du har gunstig belåningsgrad kan du fullfinansiere med sikring i bustad, men du kan få betre renter av forhandlarane sidan dagens styringsrente er høg, så å låne nok til eigenkapital på bustaden og finansiere resten med eit gunstig billån kan vere lurt. Berre sørg for å ha kontroll på alle vilkår og kva du signerer på. I desse tider er det ikkje venta at renta skal noko noko særleg meir opp, heller ned over dei neste åra.

Renta på eit lån finansiert av bustaden er flytande den òg.

Eit anna spørsmål er om du skal velje bil etter kvar du får best vilkår. Det er ikkje sikkert du får marknadens beste vilkår på den bilen du vil ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 13bc2...b66
Zeph skrev (3 timer siden):

Om du har gunstig belåningsgrad kan du fullfinansiere med sikring i bustad, men du kan få betre renter av forhandlarane sidan dagens styringsrente er høg, så å låne nok til eigenkapital på bustaden og finansiere resten med eit gunstig billån kan vere lurt. Berre sørg for å ha kontroll på alle vilkår og kva du signerer på. I desse tider er det ikkje venta at renta skal noko noko særleg meir opp, heller ned over dei neste åra.

Renta på eit lån finansiert av bustaden er flytande den òg.

Eit anna spørsmål er om du skal velje bil etter kvar du får best vilkår. Det er ikkje sikkert du får marknadens beste vilkår på den bilen du vil ha.

Heller litt mot nevnt løsning. Får se hvordan kampanjer er til våren. Renta forventes høy, så regner med flere forhandlere kaster seg på bølgen med å tilby god rente.

Lenke til kommentar

Når det gjelder selve spørsmålet, fins det nok mange svar. Billån har vel blitt veldig utbredt, litt for mye antakelig. Det kommer an på hva man er ute etter og hva man vil betale for det. Tror ikke det er veldig kult å betale 6 tusen per mnd på en 6-7 år gammel bil. Hver eneste måned. Selv om rente er f.eks "2.99%" er gjerne effektiv rente både 5 og 6 % pga termingebyr, etableringsgebyr etc. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 minutter siden):

Greit å minne om at kampanjerenter hos forhandlere ofte er bakt inn i prisen på bilen...

så du mener du får bilen billigere om du velger annen finansiering? Ved pruting da? Hos Tesla er dette ikke mulig, iallefall aldri hørt noen gjøre det. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

så du mener du får bilen billigere om du velger annen finansiering? Ved pruting da? Hos Tesla er dette ikke mulig, iallefall aldri hørt noen gjøre det. 

Ja du leste riktig. Mellomlegget på kampanjerenten betales av forhandler eller importør.
Ofte kan man velge mellom vinterdekk, kampanjerente eller serviceavtale feks.
Pengene må som kjent komme fra et sted.

Tesla tilbyr som kjent ikke rabatter og prisene er svært uforutsigbare... Heldigvis er det alternativer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...