arne22 Skrevet 3. november Forfatter Del Skrevet 3. november (endret) 3 hours ago, Trulss said: Jeg så at Luca Regnskap har en aksjemodul (eller noe i den duren) uten at jeg vet hva det dreier seg om. Det er bare ment som et tips, og noe jeg snublet over. Dette var meget interessant! Jeg har sett at også andre reklamerer med "askjemodul". Jeg tror at dette betyr at man enten kan velge å føre bilagene for aksjehandel manuelt, eller å bruke en "akskjemodul" som gjør at dette skjer mer eller mindre automatisk. Det er ikke slik at man må ha en askjemodul for å få det til, men det gjør arbeidet hurtigere og enklere. (Slik som jeg tolker det, uten å ha prøvd tingene i virkeligheten.) Så ser jeg at prisen pr mnd er veldig lav, bare 99 kroner pr mnd, hvis man tegner abonnement for et år. Man har da også auutomatisk ferdig årsregnskap for 1250.- pluss moms. https://www.lucaregnskap.no/priser.html Og så kommer "rosinen i pølsa": Du har også mulighet til å levere årsregnskapet "manuelt" slik som før, men via Luca. Da koster hele fornøyelsen 1.000,- Kr for et regnskapsår. https://www.lucaregnskap.no/produkter/kun_arsavslutning Hvis man kombinerer litt her, med ting som er nevnt tidligere i tråden, så finnes det et progrsam som heter Bas21, som kan brukes til å føre regnskap, men det er litt usikkert hvordan dette programmet vil fungere for å få sendt inn årsoppgjør. Men da har vi altså lucaregnskap, som leverer akkurat den funksjonen "i løs vekt". Det skulle jo bety at man kan "slippe unna" med kun 1.000,- pluss moms pr år for regnskapsfunsjonen. Et tilfelle det dette kan være aktuelt, det er jo hvis man stifter og registrerer i November/Desember, og så først kjører i gang driften i Januar. Da skal man jo fortsatt lever en næringsoppgave for to måneder uten drift, og da kan det jo ikke bli så mye å rapportere, ut over innbetaling av aksjekapital. Kanalen på Youtube ser jo i utgangspunktet ganske OK ut: https://www.youtube.com/@lucaregnskap Endret 3. november av arne22 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november arne22 skrev (5 timer siden): Dette var meget interessant! Jeg har sett at også andre reklamerer med "askjemodul". Jeg tror at dette betyr at man enten kan velge å føre bilagene for aksjehandel manuelt, eller å bruke en "akskjemodul" som gjør at dette skjer mer eller mindre automatisk. Det er ikke slik at man må ha en askjemodul for å få det til, men det gjør arbeidet hurtigere og enklere. (Slik som jeg tolker det, uten å ha prøvd tingene i virkeligheten.) Så ser jeg at prisen pr mnd er veldig lav, bare 99 kroner pr mnd, hvis man tegner abonnement for et år. Man har da også auutomatisk ferdig årsregnskap for 1250.- pluss moms. https://www.lucaregnskap.no/priser.html Og så kommer "rosinen i pølsa": Du har også mulighet til å levere årsregnskapet "manuelt" slik som før, men via Luca. Da koster hele fornøyelsen 1.000,- Kr for et regnskapsår. https://www.lucaregnskap.no/produkter/kun_arsavslutning Hvis man kombinerer litt her, med ting som er nevnt tidligere i tråden, så finnes det et progrsam som heter Bas21, som kan brukes til å føre regnskap, men det er litt usikkert hvordan dette programmet vil fungere for å få sendt inn årsoppgjør. Men da har vi altså lucaregnskap, som leverer akkurat den funksjonen "i løs vekt". Det skulle jo bety at man kan "slippe unna" med kun 1.000,- pluss moms pr år for regnskapsfunsjonen. Et tilfelle det dette kan være aktuelt, det er jo hvis man stifter og registrerer i November/Desember, og så først kjører i gang driften i Januar. Da skal man jo fortsatt lever en næringsoppgave for to måneder uten drift, og da kan det jo ikke bli så mye å rapportere, ut over innbetaling av aksjekapital. Kanalen på Youtube ser jo i utgangspunktet ganske OK ut: https://www.youtube.com/@lucaregnskap Hyggelig at du fant tipset interessant. Jeg har kun kikket litt på nettsiden og ble nyskjerrig selv. Har dessverre ikke hatt tid å se noe mer på akkurat dette. Er det noen som leser tråden som vet om disse saft-filene kan brukes som en backup i den forstand at man kan ta sikkerhetskopi på mandag og om man finner ut at man gjør/har gjort alt feil på fredag så kan man legge tilbake bakcupen fra mandag og begynne på nytt, uten at man forkluderer nummerserier, bilag osv.? Og om disse filene ikke kan brukes til dette, finnes da noen annen bakcup-løsning som løser denne problemstillingen i de vanlige og kjente regnskapsprogrammene? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. november Forfatter Del Skrevet 3. november (endret) 3 hours ago, Trulss said: Er det noen som leser tråden som vet om disse saft-filene kan brukes som en backup i den forstand at man kan ta sikkerhetskopi på mandag og om man finner ut at man gjør/har gjort alt feil på fredag så kan man legge tilbake bakcupen fra mandag og begynne på nytt, uten at man forkluderer nummerserier, bilag osv.? Nei, det tor jeg ikke er tilfellet. Fiken opplyser at de kan eksportere, men ikke importere. Dat samme gjelder for Bas21. Bas21 har ellers sitt eget bacup format som både kan ekporteres og importers som heter Bas21. Luca opplyser at de kan importere SAFT filer, men det står ingen ting om at Luca kan eksportere til formatet. https://www.lucaregnskap.no/hjelp/saft-import Har ellers sjekket litt omkring regnskapstall og slike ting i forhold Fiken og Luca. Det viser seg at Fiken er et veldig mye større selskap med mange flere medarbeidere. Luca regnskap ser eller svært enkelt ut. Jeg kjenner jo bare til disse tingene ved å gå gjennom dokumentasjon og video, og er det noen som kan korrigere ut i fra erfaringer i fra virkeligheten, så vil det jo være veldig bra. Jeg ser at det er en del argumentasjon, på nett for at skybaserte løsninger gir bedre sikkerhet, men hva hvis selskapet bak regnskapssystemet går konkurs, eller hvis serveren for regnskssystmet blir utsatt for løsepengevirus og kryptert, slik at den ikke er tilgjegelig? Med et system som kjører lokalt, som Bas21, så har man i alle fall muligheten til å ha en bacup. Endret 3. november av arne22 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november arne22 skrev (6 timer siden): Nei, det tor jeg ikke er tilfellet. Fiken opplyser at de kan eksportere, men ikke importere. Dat samme gjelder for Bas21. Bas21 har ellers sitt eget bacup format som både kan ekporteres og importers som heter Bas21. Luca opplyser at de kan importere SAFT filer, men det står ingen ting om at Luca kan eksportere til formatet. https://www.lucaregnskap.no/hjelp/saft-import Har ellers sjekket litt omkring regnskapstall og slike ting i forhold Fiken og Luca. Det viser seg at Fiken er et veldig mye større selskap med mange flere medarbeidere. Luca regnskap ser eller svært enkelt ut. Jeg kjenner jo bare til disse tingene ved å gå gjennom dokumentasjon og video, og er det noen som kan korrigere ut i fra erfaringer i fra virkeligheten, så vil det jo være veldig bra. Jeg ser at det er en del argumentasjon, på nett for at skybaserte løsninger gir bedre sikkerhet, men hva hvis selskapet bak regnskapssystemet går konkurs, eller hvis serveren for regnskssystmet blir utsatt for løsepengevirus og kryptert, slik at den ikke er tilgjegelig? Med et system som kjører lokalt, som Bas21, så har man i alle fall muligheten til å ha en bacup. Hele poenget med saft-filene er vel å kunne sende de over til skatteetaten ved forespørsel og således nedfelt i lovverket. Jeg vil tro de kan eksporteres om de kan importeres. Ellers synes jeg dette med å legge inn backup-filer om noe skulle gå galt er gull verdt. Jeg regner med man kan få nullstilt etter gratis prøvetid slik at man kan legge inn tulletall eller importere saft-filene på nytt. Om ikke så blir det vanskelig å bedømme i prøveperioden for vår del. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. november Forfatter Del Skrevet 4. november (endret) 31 minutes ago, Trulss said: Jeg regner med man kan få nullstilt etter gratis prøvetid slik at man kan legge inn tulletall eller importere saft-filene på nytt. Om ikke så blir det vanskelig å bedømme i prøveperioden for vår del. Ja, de fleste har jo en 30 dagers gratis demo eller utprøving, av systemene, og da må man jo kunne teste ut slike ting. Men det skulle jo ikke være nødvendig å teste ut med virkelige data. Fantasy Holding AS eller Fantasy Drift AS må vel kunne fungere fint for uttesting. Det skulle jo ikke være nødvendig å bruke virkelige data, for å se hvilke funksjoner som er der. Problemet mitt er jo at jeg er så fullstendig grønn på regnskap at jeg har litt regnskaps og prøveangst, "prøve ut systemet, hvordan gør man egentlig det?" Godt mulig at jeg gjør det vanskeliger enn det er for det må vel egneltig handle om å opprette et firma og så legge inn noen faturaer og regniger, og så se hvordan det fungerer?! Har jo vært en god del borte i IT men for et par uker siden så ante jeg jo ikke hva balanse og resultatregnskap var for noe. Endret 4. november av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. november Forfatter Del Skrevet 4. november (endret) Der ringte de i fra Sparebank1 og opplyste at prisen for årsregnskap hos dem er 1.200,- Så "basis" så blir det da 6 mnd gratis, og så blir det en billig pris opp til 150 bilag, og der etter så går det automatisk over på Basis pluss. Starter man opp i desember så blir det gratis fram til i mai, men næringsoppgave (årsregnskap) både for 24 og 25. https://www.sparebank1.no/nb/bank/bedrift/regnskap/regnskapsprogram/sparebank1-regnskap.html Fra DNB så har jeg ikke hørt noen ting, og det er vel det jeg frykter mest med DNB, at de er så store, og det er så mange som jobber der, at av og til så stopper tingene opp i en evighet, mens man bare må vente. Endret 4. november av arne22 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå