Sverre1969 Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 6 hours ago, Trulss said: Hvordan kan man gå frem for å automatisk få noen av e-fakturaene man mottar privat over i et regnskapssystem som fjernadministreres når mottaker er allergisk for elektronikk og pcer? Det er da du setter det bort til en regnskapsfører. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober (endret) 10 hours ago, Trulss said: DnB synes jeg har en rimelig og grei løsning for vårt bruk til kr. 129 pr. mnd. Da inkluderes inntil 150 bilag, valgfri fakturautsendelssformat, en bruker i tillegg til regnskapsfører. Utover dette kr. 99 pr. bruker og kr. 99 for ekstra firma. Man kan også bruke private kontoer og ikke nødvendigvis bedrifskontoer. Gratis chat med regnskapsfører og mange instruksjonsvideoer på youtube. Ja, har sett den, og den varianten var i utgangspunktet mitt første valg. Kikket også på videoene og syntes de så veldig bra ut. Men, det er jo så langt ingen her som sier at de bruker DNB sin løsning og som sier at den fungerer bra, og det bekymrer meg jo litt. Var det DNB som reklamerte med 99 for ekstra firma? Skal tro om det virkelig betyr at man kan føre regnskap for 2 forskjllige firma? Har spurt Fiken om dette, og de sa det at 2 firma, det blir dobbel pris, for betalingen er pr firma. Det som bekymrer meg litt det er rett og slett egen mangel på erfaring med regnskapsføring, i kombinasjon med kanskje en aldri så liten "innebygd motvilje" mot regnskapsføring. (Som jeg jo er nødt til å overvinne.) Jeg har sånn sett lurt på om "det litt trygge valg" vil være å gå for Fiken/Folio, i alle fall for det første driftsåret. Her er det jo mange som skryter av at ringene fungerer veldig bra, og det er også veldig mye informasjonsmateriell tilgjengelig. Lurer også på om det ikke kan være lurt å kjøre i gang med bare ett AS, og så eventuelt splitte opp, når man har fått litt kunnskap/erfaring/rutine og nok forståelse for tingene. For min del, så hadde jeg faktisk egentlig foretrukket å bruke en løsning som Bas21, og så ha full kontroll på tingene, men da er jeg redd for at jeg er over på en vanskelighetsgrad, og et krav til kompetanse, som jeg kanskje vil nå fram til senere. Når man er grønnskolling på regnskap (som meg) da blir kriteriet jo først og fremst "så enkelt som mulig", "mest mulig informasjonsmateriell" og "best mulig brukerstøtte". Da blir det liksom Fiken/Folio som stikker seg litt fram i en lederposisjon, skulle man tro. Men er jo ikke sikker i min sak, og bør vel for eksempel teste ut både Fiken og DNB sin løsning. Endret 30. oktober av arne22 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober arne22 skrev (11 minutter siden): Jeg har sånn sett lurt på om "det litt trygge valg" vil være å gå for Fiken/Folio Folio gir deg ingen ting ekstra, i hvert fall ikke om du ikke har en haug med ulike kortbetalinger ute diverse steder. Selv da er det begrenset med merverdi i folio. Fiken har det aller meste av Folio innebygd og det er ikke noe behov for å ha det flere steder. Du kan ha nesten hvilken som helst bank og lage exceleksport en gang i mnd og føre med det som grunnlag. arne22 skrev (15 minutter siden): Lurer også på om det ikke kan være lurt å kjøre i gang med bare ett AS, Hvis du ikke bare har 30K slengende rundt som du må bruke så ville jeg startet med ett selskap. Hvorfor skal du ha ti? Særlig med svært begrenset omsetning så gir ikke det å splitte i to pga risiko noe særlig mening. Men du kan kalle deg en konsernsjef da, hvis det ene selskapet eier det andre 😉 arne22 skrev (19 minutter siden): Kikket også på videoene og syntes de så veldig bra ut. Du burde opprette noen demoforetak, fiken støtter i hvert fall det, og teste ut det å føre regnskap i dem. Finn på en utgift og inntekt som du forventer deg og se hvordan det gjøres. Det er ganske ulikt og det er en grunn til at veldig mange noobs bruker fiken, selv om kanskje proffe regnskapsførere fnyser av det. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober arne22 skrev (5 minutter siden): Ja, har sett den, og den varianten var i utgangspunktet mitt første valg. Kikket også på videoene og syntes de så veldig bra ut. Men, det er jo så langt ingen her som sier at de bruker DNB sin løsning og som sier at den fungerer bra, og det bekymrer meg jo litt. Var det DNB som reklamerte med 99 for ekstra firma? Skal tro om det virkelig betyr at man kan føre regnskap for 2 forskjllige firma? Har spurt Fiken om dette, og de sa det at 2 firma, det blir dobbel pris, for betalingen er pr firma. Det som bekymrer meg litt det er rett og slett egen mangel på erfaring med regnskapsføring, i kombinasjon med kanskje en aldri så liten "innebygd motvilje" mot regnskapsføring. (Som jeg jo er nødt til å overvinne.) Jeg har sånn sett lurt på om "det litt trygge valg" vil være å gå for Fiken/Folio, i alle fall for det første driftsåret. Her er det jo mange som skryter av at ringene fungerer veldig bra, og det er også veldig mye informasjonsmateriell tilgjengelig. Lurer også på om det ikke kan være lurt å kjøre i gang med bare ett AS, og så eventuelt splitte opp, når man har fått litt kunnskap/erfaring/rutine og nok forståelse for tingene. For min del, så hadde jeg faktisk egentlig foretrukket å bruke en løsning som Bas21, og så ha full kontroll på tingene, men da er jeg redd for at jeg er over på en vanskelighetsgrad, som jeg kanskje vil nå fram til senere. Når man er grønnskolling på regnskap (som meg) da blir kriteriet jo først og fremst "så enkelt som mulig", "mest mulig informasjonsmateriell" og "best mulig brukerstøtte". Da blir det liksom Fiken/Folio som stikker seg litt fram i en lederposisjon, skulle man tro. Men er jo ikke sikker i min sak, og bør vel for eksempel teste ut både Fiken og DNB sin løsning. Jeg tror folk er litt hjernevasket når det kommer til Fiken. Videre ser DnB og Sparebank1 ut til å være samme program, men Sparebank1 inkluderer mer i sine pakker. Jeg lurer på om det er "skrivefeil". Jeg får ikke opp prisene for SP1 heller. Dette programmet stammer fra Uni Micro som mange skryter veldig av, og som har vært foretrukket i mange år blant kompetente, leste jeg et sted. Jeg synes faktisk mange av disse programmene har gått et steg tilbake i forhold til hva som eksistere på begynnelsen av 2000-tallet. Jeg synes de var bedre før, med bedre grafikk, mer oversiktlig, letter å hoppe fra det ene til det andre osv. Dagens programmer føles så 80-tall at jeg har fått litt sjokk. Om man skal ha bankintegrasjon med EHR påvriker nok litt opplevelsen, men jeg hadde forventet mer automatikk enn hva jeg har sett til nå. Har også kikket litt på Visma e-Accounting. Jeg så en youtube med Visma og programmer de tidligere har hatt har vært bedre enn hva de tilbyr nå. Ja, DnB og enkelte andre har ekstra firma for lav pris. Andre har ikke dette og prisen øker kraftig for ekstra firma og antall brukere. 24SevenOffice ser ut til å være noen av de dyreste?! Noen forventer å ha samme kunde/leverandør-register for firma nr 2. Jeg velger ikke noe midlertidlig løsning og vil heller gå får å teste gratis en måned - da med 100% fiktive data, selv om dette er tungvint og lite lystig da det vil kreve litt inntasting før man kan teste det ut til en mindre grad en normalt. Jeg forstår at jeg har for store forventninger i forhold til systemer jeg tidligere har jobbet med, og nå er jeg blitt demotivert og undrer på om jeg bare skal sette bort alt og heller betale det hvite ut av øyet. Føler jeg får god hjelp av nettsidene til leverandørene når jeg skal sammenligne hva som er inkludert hos de forskjellige, særlig om det er noe spesielt man ser etter som feks. inkludert app-styring, prosjektering, CRM osv. Jeg synes det er mye bra info/brukerguider på youtube. Om man er litt sær (som meg) og vil ha sin egen lille vri som forenkler akkurat vår arbeidsflyt synes jeg det blir noe vanskeligere, men alt ser nesten helt likt ut. Når det kommer til fil-opplastning fra Excel så ville jeg i høyeste grad sjekket det ut med banken du normalt bruker, samt noen av de man ikke bruker så ofte. Man kan faktisk ikke forvente at det fungerer like bra overalt, noe jeg nylig har funnet ut når det gjelder Ikano og google sheets. Akkurat nå må jeg nok sette mine egne ønsker bakerst og heller forsøke finne et regnskapsprogram som har en bra app slik at de eldre kan scanne kvitteringer og fakturaer så enkelt som mulig. Alt annet kommer bak i køen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. oktober Forfatter Del Skrevet 31. oktober (endret) 6 hours ago, nirolo said: Folio gir deg ingen ting ekstra, Jeg har jo ikke prøvd, men det inntrykket jeg sitter igjen med etter diverse youtube og lesing på nett, det er at Folio er enklere og med færre funksjoner enn en tradisjonell bankløsning, slik at løsningen blir mer "nybegynnervennlig".enn løsninger som er mer onfatende og som har flere funksjoner. Et annet "inntrykk av en forskjell" det er at den formelle prosessen med stiftelse og opprettelse av bankkonto, og registrering skjer enklere og hurtigere med "stiftemaskinen" enn med "en manuell framgangsmåte". (Men det kan jo være et inntrykk man sitter igjen med ut i fra reklamen, og det behøver jo ikke å være slik i virkeligheten.) 6 hours ago, nirolo said: Hvis du ikke bare har 30K slengende rundt som du må bruke så ville jeg startet med ett selskap. Hvorfor skal du ha ti? Særlig med svært begrenset omsetning så gir ikke det å splitte i to pga risiko noe særlig mening. Men du kan kalle deg en konsernsjef da, hvis det ene selskapet eier det andre 😉 Ja, det ville være det som var meningen, ikke å kalle seg konsernsjef, men å ha etablert en selskapsstruktur med holdingsselskap og driftsselskap, slik at man har noe som man kan vokse videre med allerede i fra starten av, slik at man slipper en senere omstrukturering. Men så var det dette med å lære seg "å gå før man kan løpe". Minimum aksjekapital for "mor og datter" det blir jo i praksis sånn ca 40.000.- (Mor opprettes med 40K og av de bruker man 30K til å opprette datter.) 6 hours ago, nirolo said: Du burde opprette noen demoforetak, fiken støtter i hvert fall det, og teste ut det å føre regnskap i dem. Finn på en utgift og inntekt som du forventer deg og se hvordan det gjøres. Det er ganske ulikt og det er en grunn til at veldig mange noobs bruker fiken, selv om kanskje proffe regnskapsførere fnyser av det. Ja, det er også mitt inntrykk at fiken er fro nybegynneren, mens "de proffe" kanskje ikke ville være så spesielt begeistret. Vil forsøke å teste ut litt, etter beste evne. Endret 31. oktober av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. oktober Forfatter Del Skrevet 31. oktober (endret) 6 hours ago, Trulss said: Akkurat nå må jeg nok sette mine egne ønsker bakerst og heller forsøke finne et regnskapsprogram som har en bra app slik at de eldre kan scanne kvitteringer og fakturaer så enkelt som mulig. Alt annet kommer bak i køen. For min del så er det slik at jeg har jobbet med tekologi inklusive IT gjennom alle år, og jeg regner meg også forholdvis godt vant i forhold til juridiske problemstillinger. Det som jeg "frykter litt" det er selve det som går å holde styr på fakturaer og bilag, og det å kunne simulere funksjonen som "systematiker" i stedet for en litt mer naturlig atferd som "kreativt rotehue". Da blir liksom "brukervennlighet" det viktigste, slik at man unngår å slenge i fra seg et bilag her og ett der, og at det kanskje går et par stykker i vaskemaskinen. Da er det i alle fall Fiken/Folio som blir omtalt som "nybegynnervennlig og enkelt". Da forestiller jeg meg at "brukervennlighet" blir det sentrale, slik at man ikke kommer ut for situasjonen "nei, dette får jeg legge til side og finne ut av senere". "Megaenkelt" og "umulig å missforstå" blir jo da det nesten viktigste kriteriet. Men det er noe med å ha bank og regnskap og alle ting samlet på ett sted, og da er det jo noe som appelerer med DNB regnskap også. Endret 31. oktober av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. oktober Forfatter Del Skrevet 31. oktober (endret) Der oppdaget jeg et nytt problem. Tanken var å opprette ett eller to AS med en ivisteringsdel og en driftsdel, enten som ett eller to selskaper. Da tenkte jeg det at inveseringsdelen, de blir jo bare noen få bilag i fra Nordnett eller eventuelt DNB, men det kan se ut som at slik forholder det seg ikke. Det kan se ut at dersom man begir seg inn i en form for "daytrading", da må hver enkelt aksjetransaksjon regnskapsføres som sin individuelle regnskapspost, slik at gjennomfører man 200 aksjestransaksjoner, ved kjøp og salg av enkeltaksjer, da har man 200 regnskapsposter, med individuelle bilag. Det blir jo lett litt omfattende. Alternativt så må man kjøpe/selge en type fond og så sitte med de eierandelene gjennom litt tid, for å unngå at antallet regnskapsposter går til himmels som ved kjøp og salg av enkeltaksjer. Noen som kan bekrefte eller avkrefte om dette stemmer? Fant ellers noe informasjon: https://hjelp.fiken.no/hvordan-fore-aksjer-og-fond-i-fiken https://24sevenoffice.com/no/artikler/aksjehandel-i-regnskapet-en-komplett-veiledning-for-regnskapsforere Da kan det jo se ut som at den opprinnelige forutsetningen om "et enkelt regnskap med noen få transaksjoner" faller bort, og at vi i stedet har å gjøre med et forholdvis omfattende regnskap med mange transasjoner, hvis investeringer i form av handel med enkleltaksjer skal være en del av opplegget. Endret 31. oktober av arne22 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober arne22 skrev (55 minutter siden): Det kan se ut at dersom man begir seg inn i en form for "daytrading", da må hver enkelt aksjetransaksjon regnskapsføres som sin individuelle regnskapspost, Det er korrekt. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober arne22 skrev (3 timer siden): Folio er enklere og med færre funksjoner enn en tradisjonell bankløsning, slik at løsningen blir mer "nybegynnervennlig".enn løsninger som er mer onfatende og som har flere funksjoner. Jeg har brukt både Sbanken, DnB og Folio. Jeg startet i DnB men syntes den var tungvindt og lite intuitiv. Prøvde ut Folio og den viste seg å være verre, da den krevde mer flytting av penger mellom kontoer. Jeg var riktig nok tidlig ute med å bruke Folio, men der måtte du ha egen konto for bankkortet ditt, hvor du måtte flytte penger fram og tilbake til kortkontoen. All flytting av penger mellom konti må regnskapsføres. Min konklusjon var at Folio var kanskje flott for et selskap som hadde X ansatte som skulle ha hvert sitt bedriftskort hvor de kjøpte mange småting som skulle inn i regnskapet og hvor du sentralt ville styre hvor mye penger de hadde tilgang på. Når jeg nesten aldri går ut med kort og kjøper bedriftsting, så ble det bare ekstraarbeid. Jeg flyttet så til Sbanken og syntes de var bedre enn DnB. Nå ble jeg tvangsflyttet tilbake til DnB og trives bedre enn før, særlig mtp at de har fått seg en app. Det eneste jeg gjør i banken er å godkjenne betalinger, så om den har 1000 funksjoner, så er det nesten bare den ene jeg bruker. Sånn sett tror jeg alle banker duger - men Folio var den som la flest hindere i veien for meg. Ting kan ha endret seg, men jeg ser ingen grunn til å gå tilbake til dem for egen del i hvert fall. Nå har jeg litt mer i banken, så jeg har en brukskonto, en sparekonto, en skattetrekkskonto (for jeg betaler ut lønn) og en fondskonto. Både Sbanken og DnB har fond/aksjekjøp integrert og har sånn sett vært lettere enn å bruke Nordnet eksternt. Nå kjøper jeg bare globale indeksfond og bare noen få ganger i året (maks 12), så det er begrenset hvor my jeg gjør der. Jeg ville anbefalt en bank som har integrert mulighet for aksje/fondshandel som støtter dine behov, hvis du vil ha det enklest mulig. arne22 skrev (3 timer siden): Et annet "inntrykk av en forskjell" det er at den formelle prosessen med stiftelse og opprettelse av bankkonto, og registrering skjer enklere og hurtigere med "stiftemaskinen" enn med "en manuell framgangsmåte". (Men det kan jo være et inntrykk man sitter igjen med ut i fra reklamen, og det behøver jo ikke å være slik i virkeligheten.) Stiftemaskinen har i hvert fall vært et separat gratis produkt, og det må du gjerne bruke, men det har i hvert fall ikke tidligere lagt noen føringer for hvilken bank du kan bruke. Ellers går det ikke noe fortere med den enn med en manuell prosess. Brreg er like treige (eller raske) uavhengig av dette. Å opprette bedriftskonto i DnB og få bekreftelse på egenkapital var helt smertefritt for meg, så det bør ikke være avgjørende for daglig drift senere. Sikkert veldig greit i andre banker også. arne22 skrev (3 timer siden): Det som jeg "frykter litt" det er selve det som går å holde styr på fakturaer og bilag, og det å kunne simulere funksjonen som "systematiker" i stedet for en litt mer naturlig atferd som "kreativt rotehue". Da blir liksom "brukervennlighet" det viktigste, slik at man unngår å slenge i fra seg et bilag her og ett der, og at det kanskje går et par stykker i vaskemaskinen. Da er det i alle fall Fiken/Folio som blir omtalt som "nybegynnervennlig og enkelt". Da forestiller jeg meg at "brukervennlighet" blir det sentrale, slik at man ikke kommer ut for situasjonen "nei, dette får jeg legge til side og finne ut av senere". Da bør du droppe konsernstruktur og daytrading. Bruk en bank som har nødvendige fond/aksjer. Fokuser på daglig drift av selskapet ditt. Kjøp nødvendige ting på nett med bedriftskortet - hos levrandører ment for bedrifter og bokfør det med bilag som du får pr epost. Skjelden man mister en epost i vaskemaskinen 😉 Når du har kontroll kan du heller utvide hva du holder på med.. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. oktober Forfatter Del Skrevet 31. oktober (endret) 52 minutes ago, nirolo said: Jeg flyttet så til Sbanken og syntes de var bedre enn DnB. Nå ble jeg tvangsflyttet tilbake til DnB og trives bedre enn før, særlig mtp at de har fått seg en app. Takker for veldig mye interessant informasjon. DNB Regnskap er jo absolutt en løsning som jeg fortsatt vurderer, for det det framstår jo i utganspunktet som en veldig stor fordel å ha en plass å logge seg på, i stedet for å ha mange forskjellige plattformer å forholde seg til. 52 minutes ago, nirolo said: Da bør du droppe konsernstruktur og daytrading. Konsernstruktur kan nok droppes, men ikke daytrading. Da faller nok noe av grunnen til etableringen vekk. 52 minutes ago, nirolo said: Å opprette bedriftskonto i DnB og få bekreftelse på egenkapital var helt smertefritt for meg, så det bør ikke være avgjørende for daglig drift senere. Sikkert veldig greit i andre banker også. Jeg har litt varierende erfaring med DNB. Der er enkelte ting de har vært utrolig trege på, i hvert fall som bank for meg som personkunde, så jeg ser liksom for meg muligheten for at ting blir hengende, og at man må vente og vente, før det skjer noe. Jeg har tidligere tapt ganske store beløp på treghet hos DNB. Svarene fra rådgiverne kan også være av litt varierende kvalitet. Men det kan jo være at det det fungerer bedre på bedriftssiden. Jeg er ikke overbevist om at jeg vil bruke Fiken, og jeg ønskjer jo ikke å drive noen reklame for dem, men det er jo slik at det finnes utrolig mye informasjon om hvordan mnan bruker Fiken. Jeg visste jo ikke en gang at aksjetransaksjonene måtte føres enkeltvis, intil for ganske nylig, og her er litt info om hvordan dette gjøres (og en del omkring skatt): Tar vare på denne informasjonen for senere referanse. Endret 31. oktober av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. oktober Forfatter Del Skrevet 31. oktober (endret) Men det er vel et lite poeng med DNB Mini: Hvis man oppretter ikke bare 1 men 2 stk DNB mini, da har man ikke 150 gratis bilag pr år, men faktisk 300 gratis bilag pr år ved å fordele bilagene mellom selskapene. Da kan man opprette en struktur av "hodingselskap og driftsselskap" for et samlet kostnad for regnskap på 129,- kr + 100 kr = 230,- kr pr mnd pluss moms. Da har man gratis bankintegrasjon. I tillegg så kommer 2 stk årsoppgjør a 1199,- kr pluss moms. Det mangler spesifikk støtte for aksjehandel (holdingseskap) og for fakturering av timer (driftsselskap) men dette er det mulig å føre manuelt (?!) Oppdelingen i to selskap gjør det hele ikke "litt mer komplisert", men tvert i mot "litt enklere" ved at man har to forholdvis enklere oppgaver, som kan løses hver for seg. (Ikke kombinert investering/drift, men holdingselskap for seg og driftsselskap for seg.) Til sammen så har man da 300 gratis bilag pr år, og muligheten til noen flere ved en avgift på 25.- kr pr bilag. Skal tro om dette er rett tenkt, og at det skulle være mulig å "ta sjansen" på DNB regnskap, med to AS'er, selv om man langt i fra er noen regnskapsguru? (Men får man bebyrer så blir det jo dobbelt mengde grøss og gru.) Endret 31. oktober av arne22 Lenke til kommentar
Chr1stian Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Jeg brukte Fiken for 5 år siden, og vil velge det igjen i dag om jeg skal opprette eget AS. Allerede da fungerte det knirkefritt i integrasjon med DNB. Tror den eneste grunnen til at jeg logget inn hos DNB var for å godkjenne betalinger. Liker at det er ett separert program man kan nå i nettleseren fra hvor som helst, med moderne look. Ser også bare fordeler ved at det ikke er samme program som én bank, for da blir det lettere å bytte bank dersom man ønsker å gjøre det for å f.eks oppnå bedre vilkår. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. oktober Forfatter Del Skrevet 31. oktober (endret) 47 minutes ago, Chr1stian said: Ser også bare fordeler ved at det ikke er samme program som én bank, for da blir det lettere å bytte bank dersom man ønsker å gjøre det for å f.eks oppnå bedre vilkår. Ja, det er jo et lite poeng. Jeg var ellers i kontakt med DNB akkurat nå, og det er ikke helt sikkert at DNB Mini, 2 AS'er og 300 gratis bilag stemmer, slik som jeg trodde. De ville sende meg en mail, og da får vi se. Det er jo veldig mange som skyter av Fiken og det er jo også et litt viktig poeng. Takk for info! Endret 31. oktober av arne22 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober arne22 skrev (På 30.10.2024 den 8:23 PM): Lurer også på om det ikke kan være lurt å kjøre i gang med bare ett AS, og så eventuelt splitte opp, når man har fått litt kunnskap/erfaring/rutine og nok forståelse for tingene. Vi gikk for holding + datter når vi først satte i gang. Som du har nevnt tidligere så er det "bare" snakk om rundt 10k ekstra. Og det er ofte mer arbeid å endre struktur / drift senere. Ikke umulig, men mye som skal tenkes på eller du må betale noen for å ordne det. nirolo skrev (23 timer siden): Folio gir deg ingen ting ekstra, i hvert fall ikke om du ikke har en haug med ulike kortbetalinger ute diverse steder. Selv da er det begrenset med merverdi i folio. Fiken har det aller meste av Folio innebygd og det er ikke noe behov for å ha det flere steder. Du kan ha nesten hvilken som helst bank og lage exceleksport en gang i mnd og føre med det som grunnlag. Jeg har ingen sammenligningsgrunnlag med andre bankintegrasjoner med Fiken, men Folio gir meg en del ekstra i tillegg til Fiken. Jeg må ha pengene et sted, og med integrasjonen så slipper jeg å tenke på å legge regninger til betaling når jeg har kontert de i Fiken, og jeg slipper å huske på å bokføre bankoverføring om jeg gjør det manuelt. Alt dette ordner seg selv, og det synes jeg er vel verdt de ekstra kronene. Kortet som følger med hos Folio har egen konto, pluss driftskonto, sparekonto og skattetrekkonto. Overføring fra driftskonto til kortkonto skjer av seg selv når jeg passerer ett visst beløp på kortet. Samme med skattetrekkonto. Bruken av kort kommer som push varsel på telefonen og jeg legger bare inn bilaget i appen så er utgiften kontert. Og når jeg har betalt regninger eller utlegg/lønn så går jeg bare inn på Folio og godkjenner overføringene med BankID. Bankavstemming skjer og ved at forrige måned med kontotransaksjoner blir hentet automatisk inn i Fiken, sammenlignet med hva Fiken har registrert brukt. Veldig enkelt og jeg slipper å overføre filer senere når ting er glemt. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november arne22 skrev (16 timer siden): Ja, det er jo et lite poeng. Jeg var ellers i kontakt med DNB akkurat nå, og det er ikke helt sikkert at DNB Mini, 2 AS'er og 300 gratis bilag stemmer, slik som jeg trodde. De ville sende meg en mail, og da får vi se. Det er jo veldig mange som skyter av Fiken og det er jo også et litt viktig poeng. Takk for info! Vil din struktur passe med 2x150 bilag på hver bedrift, eller vil de se det slik at 300 samlet er innenfor? (altså 10 bilag på det ene foretaket og 290 på det andre?) Sjekk ut SB1 - de bruker også Uni Micro, men har andre/utvidede pakkeløsninger. Viktigst for oss er nå app og innboks direkte i regnskapssystemet fordi det er bilagshåndteringen som har vært problemet for de enormt høye fakturaene fra regnskapsfører. Dette må være så enkelt som mulig slik at de eldre forstår hva de skal gjøre, og gjøres så enkelt som mulig for regnskapskontoret. Jeg leser forskjellige ting som at AS er tvunget til avstemming hver måned med mer. Men stemmer dette om man ikke har mva-oppgjør? Med få bilag og lav omsetning, uten ansatte så fikk jeg inntrykk av fortsatt kunne bruke Excel dersom utgående fakturaer var nummerert. Denne infoen fant jeg på skatteetatens sider. Når jeg får tid skal kikke litt nærmere på disse sidene da informasjonen gitt av andre ofte ikke stemmer helt med virkeligheten og kompleksiteten er mindre omfattende enn man tror. https://www.eaccounting.no/priser/ Fine priser, flere bilag for de som trenger dette. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. november Forfatter Del Skrevet 1. november 1 hour ago, Trulss said: Vil din struktur passe med 2x150 bilag på hver bedrift, eller vil de se det slik at 300 samlet er innenfor? (altså 10 bilag på det ene foretaket og 290 på det andre?) Nei, ville jo regne med at det måtte bli max 150 bilag for det enkelte firma, men kunderådgiver var ikke sikker på om det stemte, og om det kunne dreie seg om 150 bratis bilag for begge selskapene til sammen, slik som jeg forsto henne. De ville sende meg en mail og forklare meg nærmere. 1 hour ago, Trulss said: Sjekk ut SB1 - de bruker også Uni Micro, men har andre/utvidede pakkeløsninger. Ja, det var et interessant tips. 6 mnd gratis ved oppstart, det er det vel ikke mange som slår. Men det er litt uklart rundt årsoppgjøret. Der er det ikke oppgitt noen pris, slik at man ikke kan regne ut eksakt hva den egentlige prisen blir. https://www.sparebank1.no/nb/sr-bank/bedrift/regnskap/regnskapsprogram/sparebank1-regnskap.html https://www.sparebank1.no/nb/sr-bank/bedrift/regnskap/regnskapsprogram/sparebank1-regnskap/arsoppgjor.html https://www.sparebank1.no/nb/bank/bedrift/regnskap/arsoppgjor.html Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november arne22 skrev (59 minutter siden): Nei, ville jo regne med at det måtte bli max 150 bilag for det enkelte firma, men kunderådgiver var ikke sikker på om det stemte, og om det kunne dreie seg om 150 bratis bilag for begge selskapene til sammen, slik som jeg forsto henne. De ville sende meg en mail og forklare meg nærmere. Ja, det var et interessant tips. 6 mnd gratis ved oppstart, det er det vel ikke mange som slår. Men det er litt uklart rundt årsoppgjøret. Der er det ikke oppgitt noen pris, slik at man ikke kan regne ut eksakt hva den egentlige prisen blir. https://www.sparebank1.no/nb/sr-bank/bedrift/regnskap/regnskapsprogram/sparebank1-regnskap.html https://www.sparebank1.no/nb/sr-bank/bedrift/regnskap/regnskapsprogram/sparebank1-regnskap/arsoppgjor.html https://www.sparebank1.no/nb/bank/bedrift/regnskap/arsoppgjor.html Jeg forstår det slik at det er 150 bilag, men om disse inkluderes i firma nr. 2 krever selvsagt avklaring. Årsoppgjør koster omtrent det samme hos alle leverandører, men tipper SP! kan levere en bedre prisoversikt ved forespørsel. Selv er jeg ikke så glad i nettbanken til SP! Visma gir flere bilag inkludert. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Skal en regne på antall bilag er det ubegrenset inkludert hos Fiken. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. november Forfatter Del Skrevet 3. november (endret) On 1.11.2024 at 6:30 PM, nomore said: Skal en regne på antall bilag er det ubegrenset inkludert hos Fiken. Alle de forsekjellige variantene av regnskapsprogrammer eller onlinetjenester har jo muligheten til å levere ubegrenset antall bilag ved bruk av fullprisversjonen av progranmmet eller tjenesten. Det som er forskjellen, det er at enkelte av leverandørene tilbyr et rimeligere abonnement i en oppstartfase. Noen av disse rimelige abonnementene har en litt redusert mengde funsjoner slik som for eskempel DNB mini: https://www.dnb.no/bedrift/dagligbank/regnskap/priser-regnskap Andre leverandører tilbyr redusert pris og full funksjonalitet begrenset antall bilag i en oppstartperiode. Aller billigst ut, for en oppstartperiode, av de alternativene jeg har klart å finne fram til, det er Sparebank1 Regnskap. Her får man først 6 måneder gratis og så er det 145,- kr pr mnd, fram til man passerer 150 bilag. Når man har passert den grensen, så går man automatisk over på et dyrere abonnenment fra det tidspunktet, og så har man man mulighet for ubegrenset antall bilag, dvs det har man jo hele tiden, men man kommer opp på ordinær pris etter 150 bilag. https://www.sparebank1.no/nb/sr-bank/bedrift/regnskap/regnskapsprogram/sparebank1-regnskap.html#priser Det som Sparebank1 ikke opplyser, det er hva de faktisk tar for det nå obligatoriske årsoppgjøret, med automatisk innsending til ligningsmyndighetene, og da kjenner man jo ikke totalprisen for regnskapsåret. For Fiken så finnes det ikke noe tilbud om en slik redusert pris i oppstartfasen. (Bortsett fra å prøve systemet i 1 mnd.) Endret 3. november av arne22 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november arne22 skrev (På 31.10.2024 den 5:39 AM): Der oppdaget jeg et nytt problem. Tanken var å opprette ett eller to AS med en ivisteringsdel og en driftsdel, enten som ett eller to selskaper. Da tenkte jeg det at inveseringsdelen, de blir jo bare noen få bilag i fra Nordnett eller eventuelt DNB, men det kan se ut som at slik forholder det seg ikke. Det kan se ut at dersom man begir seg inn i en form for "daytrading", da må hver enkelt aksjetransaksjon regnskapsføres som sin individuelle regnskapspost, slik at gjennomfører man 200 aksjestransaksjoner, ved kjøp og salg av enkeltaksjer, da har man 200 regnskapsposter, med individuelle bilag. Det blir jo lett litt omfattende. Alternativt så må man kjøpe/selge en type fond og så sitte med de eierandelene gjennom litt tid, for å unngå at antallet regnskapsposter går til himmels som ved kjøp og salg av enkeltaksjer. Noen som kan bekrefte eller avkrefte om dette stemmer? Fant ellers noe informasjon: https://hjelp.fiken.no/hvordan-fore-aksjer-og-fond-i-fiken https://24sevenoffice.com/no/artikler/aksjehandel-i-regnskapet-en-komplett-veiledning-for-regnskapsforere Da kan det jo se ut som at den opprinnelige forutsetningen om "et enkelt regnskap med noen få transaksjoner" faller bort, og at vi i stedet har å gjøre med et forholdvis omfattende regnskap med mange transasjoner, hvis investeringer i form av handel med enkleltaksjer skal være en del av opplegget. Jeg så at Luca Regnskap har en aksjemodul (eller noe i den duren) uten at jeg vet hva det dreier seg om. Det er bare ment som et tips, og noe jeg snublet over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå