Gå til innhold

Godt egnet regnskapsprogram for nyestartet AS?


Anbefalte innlegg

59 minutes ago, Sverre1969 said:

Et AS må ikke ha daglig leder. De kan ha en daglig leder. Eller de kan ha flere daglige ledere.

Det stemmer så vidt jeg vet. Dette følger av aksjelovens § 6-2:

Quote

Selskapet kan ha en daglig leder. Skal selskapet ha flere daglige ledere, eller skal styret eller bedriftsforsamlingen kunne bestemme at selskapet skal ha flere daglige ledere, skal dette angis i vedtektene. Det skal i så fall angis om flere daglige ledere skal fungere som kollektivt organ.

Det er så vidt vites ikke noe krav at daglig leder skal være en "ansatt", det kan også være en person som er utpekt til å fylle denne funksjonen, og som har sagt seg villig til det, uten å ha noe ansettelsesforhold eller å motta noen lønn.

Den pratiske konsekvensen av dette mht krav til regnskap og rapportering er ganske stor. Hvis man har en "ansatt" så må man levere A-melding en gang pr mnd. Hvis man ikke betaler moms og ikke har ansatte, så rapporterer man regnskap/næringsoppgave en gang i året.

En annen konsekvens av å ha en daglig leder som er "ansatt" er jo også at bedriften da må tegne en yrkesskadeforsikring for å ha vedkommende daglig leder i arbeid. (Når AS'et får en ansatt, så er det også en "arbeidsgiver" med det ansvaret som følger med dette.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

Da er det unødvendig med noe mer avansert enn bas21. (Bankintegrasjon med 6 bilag hver måned, tuller du?)

Support får du sikkert hvis du spør pent på et nettforum.

Jeg tenkte at det var fordeler ved å da benytte DnB og at man fikk det gratis/med på kjøpet.
Poenget er at systemet må være superenkelt og benytte (gjerne for flere enn meg selv) og kunne tilby en viss form for support om det trengs.

Skal ta en kikk på BAS21.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (50 minutter siden):

En SAFT-fil gjør det altså mulig å enkelt hoppe mellom regnskapssystemer, eller har jeg misforstått noe?

Eksportmulighet og importmulighet av regnskap i saf-t format gjør det enkelt å bytte regnskapssystem.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Da bør du ikke velge DnB regnskap

Jeg synes DnB sitt ser ok ut. Relativt fleksibelt og lett å tilpasse ethvert bruksmønster. Det er vel også skybasert så man slipper å bruke en enkelt enhet til alt?!

Nå har jeg sett flere youtube-videoer av DnB men ikke på noe annet system.  Det kan hende jeg skifter mening om jeg begynner se på noe annet.

Noen som vet om DnB krever bedriftskonto for integrering av konto?

En annen fordel er at de tilbyr chat med en regnskapsfører og at denne muligheten er gratis. Kanskje noe å legge vekt på for en nybegynner. De har også en AI-funksjon for kontoplan.

Håper å få tid til å kikke på BAS21 og Fiken om ikke så lenge.

(Sorry Arne - ikke meningen å kuppe tråden din).


 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Trulss said:

Jeg synes DnB sitt ser ok ut. Relativt fleksibelt og lett å tilpasse ethvert bruksmønster. Det er vel også skybasert så man slipper å bruke en enkelt enhet til alt?!

Nå har jeg sett flere youtube-videoer av DnB men ikke på noe annet system.  Det kan hende jeg skifter mening om jeg begynner se på noe annet.

Noen som vet om DnB krever bedriftskonto for integrering av konto?

En annen fordel er at de tilbyr chat med en regnskapsfører og at denne muligheten er gratis. Kanskje noe å legge vekt på for en nybegynner. De har også en AI-funksjon for kontoplan.

Håper å få tid til å kikke på BAS21 og Fiken om ikke så lenge.

(Sorry Arne - ikke meningen å kuppe tråden din).

Nei, bare en fordel å få litt forskjellig info og syn på saken.

Startet også opp med å se på DNB videoer og synts de så veldig bra ut, men det er jo ikke en eneste tilbakemelding fra brukere som sier at det faktisk er bra. Det i mot så er det mange som skryter av Fiken.

13 hours ago, Trulss said:

En SAFT-fil gjør det altså mulig å enkelt hoppe mellom regnskapssystemer, eller har jeg misforstått noe?

Det tror jeg ikke stemmer helt. Så vidt jeg har kunne finne ut så kan Filken og BAS21 eksportere til SAF-T men ikke importere. Hos Fiken så opplyser de også at det ikke er mulig å tilbakedatere fakturaer man sender ut til kunde mer enn 14 dager i tid, og det må vel bety at man må føre utgående faktura fortløpende, og at det ikke finnes mulighet for å importere eller ajourføre i ettertid. Det skal der i mot gå griet å importere fra SAF-T i Excel regneark. 

Jeg ville absolutt egentlig foretrekke BAS21 på grunn av at da har man full kontroll selv, men er litt bekymret for at den er for komplisert. Men det hadde jo gått ann å lagt inn noen test data og testet ut litt. Holder på med det.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
13 hours ago, mobile999 said:

Eksportmulighet og importmulighet av regnskap i saf-t format gjør det enkelt å bytte regnskapssystem.

Når det gjelder import av SAF-T filer, så kan det se ut som at Bas21 ikke støtter det.

https://hjelp.bas21.no/eksport.html

Den støtter import og eksport i sitt eget BAS21 format.

Status for neste versjon med innlevering av regnskap ser ikke helt ikke 100% klar ut:

https://bas21.no/nyheter/status-pa-bas21-2-0/

https://bas21.no/nyheter/bas21-2-0-beta2/

Ville foretrekke BAS21 og ha full kontroll, hvis jeg i prakis kunne velge. 

https://hjelp.bas21.no/index.html

Men hvis det dreier seg om framtiden og regnskapsåret 2025, med innlevering i 2026, så kan det jo være at alt rekker å komme godt på plass?!

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg bruker Fiken i to AS og et ENK, og bruker Folio integrasjon. Det er for min del superenkelt å føre regnskapet selv og mye går automatisk med Folio integrasjonen. Har ca 15 bilag i måneden.

Både Fiken og Folio kan testes før du velger det. Og har du ikke opprettet ASet enda så tilbyr de og opprettelse av AS igjennom de, noe som gjør det superenkelt mtp aksjekapital osv. Gratis. Så slipper du å få bekreftelse utenom fra banken eller revisor for aksjekapital :)

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Status for neste versjon med innlevering av regnskap ser ikke helt ikke 100% klar ut:

Statusen du linker til gjalt leveringen av skattemeldingen for noen måneder siden (dreide seg om regnskapsåret 2023).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
11 hours ago, nomore said:

Jeg bruker Fiken i to AS og et ENK, og bruker Folio integrasjon. Det er for min del superenkelt å føre regnskapet selv og mye går automatisk med Folio integrasjonen. Har ca 15 bilag i måneden.

Både Fiken og Folio kan testes før du velger det. Og har du ikke opprettet ASet enda så tilbyr de og opprettelse av AS igjennom de, noe som gjør det superenkelt mtp aksjekapital osv. Gratis. Så slipper du å få bekreftelse utenom fra banken eller revisor for aksjekapital :)

Det var interessante opplysninger. Hadde ikke peiling på hva Folio er, men ser at det er en banktjeneste som er godt egnet for integrasjon mot Fiken. https://folio.no/fiken

Lenke til kommentar
19 hours ago, nomore said:

Jeg bruker Fiken i to AS og et ENK, og bruker Folio integrasjon.

Lurer litt på å starte 2 stk AS som begge får en litt begrenset drift, i alle fall i en oppstartfase.

19 hours ago, nomore said:

Det er for min del superenkelt å føre regnskapet selv og mye går automatisk med Folio integrasjonen. Har ca 15 bilag i måneden.

Det høres ut som en ganske passe målestokk for driften.

Hva vil det koste sånn ca, på årsbasis, å bruke fiken + Folio med banintegrasjon pr AS, eller for to AS til sammen??

19 hours ago, nomore said:

Og har du ikke opprettet ASet enda så tilbyr de og opprettelse av AS igjennom de, noe som gjør det superenkelt mtp aksjekapital osv.

Ja, ser at man rett og slett kan bruke en "stiftemaskin":

https://folio.no/stiftemaskinen 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Lurer litt på å starte 2 stk AS som begge får en litt begrenset drift, i alle fall i en oppstartfase.

Det høres ut som en ganske passe målestokk for driften.

Hva vil det koste sånn ca, på årsbasis, å bruke fiken + Folio med banintegrasjon pr AS, eller for to AS til sammen??

Ja, ser at man rett og slett kan bruke en "stiftemaskin":

https://folio.no/stiftemaskinen 

Du må nesten bare sjekke prislisten til Fiken og Folio og se hva det blir med de modulene du trenger. Men en 3-4k i året må du nok regne med. Pr selskap. Pluss kostnaden for å sende inn skattemelding og årsregnskap.

Jeg ser Bas21 ble nevnt tidligere. Nå har jeg ikke brukt dette så har ingen direkte erfaring, men å velge et lokalt installert program i 2024 anser jeg som rimelig bakstreversk. Med mindre en har en veldig spesifikk grunn til det.

Og selv om 3-4k er en «kjip» kostnad oppi alle utgiftene man får i oppstarten så er det uansett rimelig lite sett i forhold til det man får rent praktisk med å kunne få tilgang til regnskapet og bilagene fra «hvor som helst» uten å være avhengig av en spesifikk pc som står på kontoret og backup av denne. Skal man ha ekstern hjelp i form av brukerstøtte eller regnskapsfører så må de altså koble seg på din maskin. Og det er heller ikke gratis.

Men alle regnskapsprogrammer og banker er ikke like. Og selv om jeg anbefaler Fiken og Folio til ditt bruk er det ikke sånn at du kan gjøre alt inni der. Fiken støtter ikke automatisk innsending av omvendt mva for eks. Det gjør jeg manuelt. Folio er en veldig begrenset nettbank men gir akkurat den funksjonaliteten man må ha. Og som oppstartsbedrift er sannsynligheten liten for at du vil savne mye. Men du får erfaring og har bedre forutsetninger for å vurdere et annet system senere om behovene vokser ut av Fiken/Folio.

Både Fiken og Folio er på ballen om du har spørsmål eller trenger hjelp. Det jeg er mest fornøyd med kombinasjonen er at jeg får varsel på telefonen når kortet er brukt til noe, og jeg kan kontere bilaget der og da så det havner rett i regnskapet. Sparer mye tid på dette da 70-80% av bilagene pr måned er på kortet. Andre tilbyr sikkert lignende funksjonalitet, men det har jeg ikke utforsket.

Lenke til kommentar

DnB synes jeg har en rimelig og grei løsning for vårt bruk til kr. 129 pr. mnd.
Da inkluderes inntil 150 bilag, valgfri fakturautsendelssformat, en bruker i tillegg til regnskapsfører. Utover dette kr. 99 pr. bruker og kr. 99 for ekstra firma. Man kan også bruke private kontoer og ikke nødvendigvis bedrifskontoer. Gratis chat med regnskapsfører og mange instruksjonsvideoer på youtube.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man gå frem for å automatisk få noen av e-fakturaene man mottar privat over i et regnskapssystem som fjernadministreres når mottaker er allergisk for elektronikk og pcer?

Endret av Trulss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...