Gå til innhold

Godt egnet regnskapsprogram for nyestartet AS?


Anbefalte innlegg

Jeg/vi vurderer å starte opp et AS, som ikke vil komme til å ha en forholdsvis begrenset drift uten utbetaling av lønn. (I alle fall i løpet av første driftsår.) Det er vel en god sjanse for at det heller ikke blir noen moms i løpet av første regnskapsår. Behov for revisor kan jo heller ikke være aktuelt.

I og med at det er snakk om å starte opp i det små, så ønsker man jo også å holde utgiftene nede ved, om mulig, å føre regnskapet selv.

Det ser ut for meg som at det er to online regnskapsprogrammer som ser ut til å kunne være aktuelle: Fiken og DNB regnskap.

Fiken er jo beskrevet av mange som "nybegynnervenlig og enkelt", menge steder, men synes at DNB Regnskap, med integrasjon mot DNB banktjenester også ser ut som et veldig bra alternativ. (Uten å ha prøvd noen av dem. Har bare sett på Youtube video.)

Er det noen som har erfaringer med Fiken, eller DNB Regnskap, som kan anbefale eller fraråde noen av alternativene, eller er det andre alternative online regnskapssystemer som man heller burde se på? I så fall: Hvorfor? 

Hva med brukersupport er det noen av disse leverandørene som har en brukbar help funksjon og som kan forklare hvordan man løser ulike problemstillinger, når man står fast?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt fiken i mitt enkeltpersonforetak i flere år. Synes det er veldig enkelt i bruk.

De tilbyr vel 30 dager prøveperiode. Når du da åpner Fiken kan du opprette ett demo foretak, og på den måten kan du prøve deg frem med ulike funksjoner for å bli kjent å se om det er noe du er fornøyd med.

De har integrasjon mot ulike banker, mulighet for kjørebok, timeføring osv.

Kundeservice svarer kjapt. I de fleste tilfeller har jeg fått link til artikler som beskriver løsning på det jeg lurer på. Dersom det ikke finnes artikler om det så har de gitt meg utfyllende svar på det jeg lurer på.

Du kan også gjøre registreringen av AS via fiken. Veldig enkelt og greit. Gjorde dette for min far.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
27 minutes ago, ProphetSe7en said:

Kundeservice svarer kjapt. I de fleste tilfeller har jeg fått link til artikler som beskriver løsning på det jeg lurer på. Dersom det ikke finnes artikler om det så har de gitt meg utfyllende svar på det jeg lurer på.

Takker for tilbakemelding. Det høres interessant ut.

Lenke til kommentar
2 hours ago, mobile999 said:

bas21

Interessant. Det programmet hadde jeg aldri hørt om. Ser at det er "nedlastigstypen" og at det også finnes i en gratisversjon.

https://bas21.no/

Skattemyndighetene har kommer med noen nye krav som gjelder fra og med regnskapsåret 2023:

Quote

Fra og med 2024 (inntektsåret 2023) skal all utfylling og innsending av skattemeldingen/selskapsmeldingen og næringsspesifikasjonen for selskap skje gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/selskap/

Skal tro om det er mulig å oppfylle de nye kravene ved hjelp av et slikt "lokalt" regnskapsprogram. (Det veille jo nesten være otimalt.)

Edit: Ser at de jobber med saken rundt det nye opplegget for næringsmelding til Skatteetaten:

https://bas21.no/nyheter/status-pa-bas21-2-0-2/

https://bas21.no/nyheter/bas21-2-0-beta2/

https://hjelp.bas21.no/oppsett.html

Også en trå her:

https://forum.bas21.no/viewtopic.php?t=720&start=20

Endret av arne22
Lenke til kommentar
7 minutes ago, mobile999 said:

Det er gratis helt til du må levere skattemeldingen for AS'et. Det koster kanskje 300 kroner. Dette er sannsynligvis den laveste prisen man kan komme unna med siden man ikke lenger kan fylle ut skattemeldingen for AS via nettsidene til skatteetaten.

Så lenge AS er veldig lite så er det jo først og fremst å oppfylle de formelle kravene. 

Da er jo 300 kr veldig lite, hvis det kan fungere godt nok.

Har du testet ut? (Men første året det er mulig å bruke funksjonen med skattemelding det er vel nå i dette regnskapsåret med innlevering over nyttår, så spørsmålet var vel ikke helt 100% fornuftig. Men har du brukt programmet i andre sammenhenger?)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (12 minutter siden):

Har du testet ut?

Ja, har brukt det i forbindelse med siste innsending av skattemelding for et AS samt for et ENK med begrenset drift. Jeg synes programmet er helt greit for en bedrift med begrenset drift og fungerer sikkert helt fint videre også.

Jeg ser at regninga var på 300 + mva for siste innsending av skattemelding.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
23 minutes ago, mobile999 said:

Ja, har brukt det i forbindelse med siste innsending av skattemelding for et AS samt for et ENK med begrenset drift. Jeg synes programmet er helt greit for en bedrift med begrenset drift og fungerer sikkert helt fint videre også.

Jeg ser at regninga var på 300 + mva for siste innsending av skattemelding.

Der har jeg fått installert BAS21 2 Beta og opprettet firmat Eksempel AS.

Takker for info!

Lenke til kommentar
  • arne22 endret tittelen til Godt egnet regnskapsprogram for nyestartet AS?

Fant også en oversikt over forskjellige alternative løsninger:

https://fundingpartner.no/investere/dette-er-de-billigste-og-beste-regnskapssystemene-for-holdingselskap

https://xn--regnskapsfrertilbud-47b.no/beste-regnskapsprogram

Ellers noen anmeldelser:

https://devoldconsulting.no/best-i-test-regnskapssystem/

https://blogg.fiken.no/regnskapsprogram-best-i-test-opinion/

Vil teste Bas21, men det kan være at det blir for komplisert for meg, med ca 0 forstand på debit og kredit.

Ser at prisene er nokså like, men bankintegrasjon er gratis hos DNB.

Det er ikke noen som har testet DNB sin løsning og som kan si noe om erfatingene med denne?

En annen problemstilling: Det er jo 5 års oppbevaringsplikt for regnskap. Hvordan løser man dette med online vesjoner? Betaler man også brukeravgift i 5 år etter at driften er avsluttet?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 timer siden):

Det er ikke noen som har testet DNB sin løsning og som kan si noe om erfatingene med denne?

Har ikke brukt den selv men kjenner folk som har brukt den. De sier den er veldig umoden og at man ikke får hjelp når man står fast. Frarådes.

arne22 skrev (7 timer siden):

synes at DNB Regnskap, med integrasjon mot DNB banktjenester også ser ut som et veldig bra alternativ.

Det høres veldig bra ut, men er ikke det sier de.

Fiken og mange flere har integrasjon med en rekke banker, så det er ikke et problem med dem.

arne22 skrev (5 timer siden):

Det er jo 5 års oppbevaringsplikt for regnskap. Hvordan løser man dette med online vesjoner?

Du kan eksportere dataene dine i SAFT-formatet, enten for import i annet regnskapssystem eller bare for oppbevaring.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 timer siden):

Vil teste Bas21, men det kan være at det blir for komplisert for meg, med ca 0 forstand på debit og kredit.

Jeg har gitt opp debit og kredit og tenker ikke på begrepene mens jeg bruker programmet.

Bankintegrasjon er unødvendig med begrenset drift, sannsynligvis også senere.
 

arne22 skrev (5 timer siden):

Det er jo 5 års oppbevaringsplikt for regnskap.

Så lenge regnskapet kan eksporteres i saf-t format trenger man ikke betale noe etter firmaet er avviklet.

Lenke til kommentar

Vår regnskapsfører anbefalte 24 Office eller noe som ligner dette navnet til kr. 990-. Er i en sitasjon hvor nåværende regnskapsfører skal bort og vi vurderer å ta over å gjøre mest mulig selv men er helt uten erfaring på området siden alt har vært satt bort. Det er ikke snakk om mer enn 20 fakturaer i året, og noe fler antall mottatte fakturaer. Vi bruker DnB så tenkte kanskje dette var veien å gå men vi har ikke rene bedriftskontoer og vet ikke om dette setter noen begrensning. Vi har ikke lenger momsregnskap. Jeg vet faktisk ikke om vi trenger noen regnskapsører om man får et godkjent program hvor alt mer eller mindre går av seg selv?

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trulss said:

Vår regnskapsfører anbefalte 24 Office eller noe som ligner dette navnet til kr. 990-. Er i en sitasjon hvor nåværende regnskapsfører skal bort og vi vurderer å ta over å gjøre mest mulig selv men er helt uten erfaring på området siden alt har vært satt bort. Det er ikke snakk om mer enn 20 fakturaer i året, og noe fler antall mottatte fakturaer. Vi bruker DnB så tenkte kanskje dette var veien å gå men vi har ikke rene bedriftskontoer og vet ikke om dette setter noen begrensning. Vi har ikke lenger momsregnskap. Jeg vet faktisk ikke om vi trenger noen regnskapsører om man får et godkjent program hvor alt mer eller mindre går av seg selv?

Da er vi kanskje litt i den samme båt. 

Er med i en forening, og den har en bedriftskonto hos DNB. Har ikke lagt merke til noen begrensninger i forhold til privatkonto, bortsett i fra at foreningen ikke har noen kreditt eller kredittkort. Det er jo da nærliggende å tro at DNB regnskap kunne fungere bra, men har ikke funnet noen enda som skryter av at dette passer for nybegynnere.

Aller heslt så kunne jeg nok tenkt meg en løsning som Bas21, der kan har 100% kontroll på tingene, selv, men det er jo noe som heter "å kjenne sine begrensninger", og da spørs det om ikke graden av brukervennlighet og tilgang på informasjon og support blir den avgjørende faktor, i hvert fall for det første driftsåret, slik at man er i gang og har fått lært seg tingene.

Da spørs det om ikke vinden blåser litt i retning av Fiken, ettersom det er mange som sier at dette er en veldig enkel og brukervennlig løsning, pluss at det ser ut til å finnes veldig mye informasjon og hjelp tilgjengelig.

On 26.10.2024 at 11:56 PM, mobile999 said:

Så lenge regnskapet kan eksporteres i saf-t format trenger man ikke betale noe etter firmaet er avviklet.

Dette formatet var helt ukent for meg, men har sjekket litt og funnet ut at for eksempel regneark som Excel kan importere formatet, slik at det bør være forholdvis enkelt å lese disse filene. Har også funnet ut at Bas21 kan eksportere filer til formatet, men ikke importere slike filer. Det samme gjelder også for Fiken. Veldig nyttig informasjon. Det ville jo vært kipt å skulle betale for et regnskapsprogram intil 5 år etter avvikling.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Trulss said:

Jeg vet faktisk ikke om vi trenger noen regnskapsører om man får et godkjent program hvor alt mer eller mindre går av seg selv?

Forstår det slik at dersom man driver et aksjeselskap som ikke har ansatte og betaler lønn og som ikke har momspliktig omsetning over grensen for moms, så skal man bare rapportere en gang i året:

Ellers takk til Vetle for veldig bra og relevant info, hvis han skulle komme til å lese denne tråden.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...