Gå til innhold

Utestengelse fra jobb. Hjemmetjeneste/avdeling

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring og har funnet løsning på arbeidsplassen?

Jeg er tilkallingsvikar gjennom siste året, og har nå fått en midlertidig helgastilling. Trodde det var fast, men det var det ikke.Dermed stiller jeg i samme kategori som nye vikarer.

Problemet er at sjefen har begynt å fryse meg ut, og avviser alle vakter jeg søker på, av de som ligger ute. Jeg tror hun avskyr meg så sterkt at en samtale nok er ganske dødfødt. 

Jeg er derfor plutselig nesten arbeidsløs. 

Dette skjedde etter at jeg hadde hatt 2-3uker fravær pga sykdom. Jeg trives ellers veldig godt i jobben min, og har et godt rykte på meg og ellers fått et godt forhold til brukerne. Denne jobben betyr mye for meg.

Men å få bare avslag på avslag når tillitsvalgt har oppfordret meg til å fortsette å søke, går nå utover helsa mi. Leder kan forøvrig lett skifte side alt etter som hvem som snakker, og kan ellers være ganske aggressiv i måten.

Hun har fått tak i helt nye vikarer mens jeg var syk, og lærer nå opp dem, mens jeg går ledig. Men min mangeårige erfaring, og snart fagbrev..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/25/2024 at 10:05 PM, Budeie said:

Noen som har erfaring og har funnet løsning på arbeidsplassen?

Jeg er tilkallingsvikar gjennom siste året, og har nå fått en midlertidig helgastilling. Trodde det var fast, men det var det ikke.Dermed stiller jeg i samme kategori som nye vikarer.

Problemet er at sjefen har begynt å fryse meg ut, og avviser alle vakter jeg søker på, av de som ligger ute. Jeg tror hun avskyr meg så sterkt at en samtale nok er ganske dødfødt. 

Jeg er derfor plutselig nesten arbeidsløs. 

Dette skjedde etter at jeg hadde hatt 2-3uker fravær pga sykdom. Jeg trives ellers veldig godt i jobben min, og har et godt rykte på meg og ellers fått et godt forhold til brukerne. Denne jobben betyr mye for meg.

Men å få bare avslag på avslag når tillitsvalgt har oppfordret meg til å fortsette å søke, går nå utover helsa mi. Leder kan forøvrig lett skifte side alt etter som hvem som snakker, og kan ellers være ganske aggressiv i måten.

Hun har fått tak i helt nye vikarer mens jeg var syk, og lærer nå opp dem, mens jeg går ledig. Men min mangeårige erfaring, og snart fagbrev..

Tillitsvalgt har oppfordret deg til å forsette å søke? Ta en dialog med tillitsvalgt i lukket rom. Tillitsvalgt har etter norsk lov taushetsplikt. Så kan man dra en spøkefull bitter virkelighet, bit tennene sammen og jobber seg igjennom det for å få smør på skiven.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med tillitsvalgt ja, eller din egen fagforening! Med mindre du ikke forteller hele sannheten, er jo ikke et sykefravær nok til å ikke bruke deg som vikar. Hvis du har fungert godt i jobben før du ble syk, og du mener du har gjort en god jobb, så hadde jeg kjørt saken via tillitsvalgt eller fagforening. F.eks. inviter leder til et møte sammen med tillitsvalgt, der du stiller spørsmål til hvorfor du ikke får vakter. Vær åpen på at dersom det er noe du har gjort en for dårlig jobb på, så ønsker du en tilbakemelding på det sånn at du kan jobbe med det. Dersom du ikke får noe skikkelig forklaring på hvorfor du ikke får vakter, så kan du bli litt strengere og kreve å få svar. Det er en ubehagelig situasjon å stå i, altså å sitte på et sånn møte, men man kommer ingen vei i livet uten å sette seg selv i de nødvendige ubehagelige situasjonene. Medfølelse og masse lykke til!

Lenke til kommentar

Det fyrste du bør sjekke er om det stemmer at stillinga er midlertidig når du trudde det var ei fast stilling. Det er sjølvsagt beleilig at når sjefen ikkje vil tilby deg vakter så får du også beskjed om at det du trudde var ei fast stilling er ei midlertidig stilling. Det neste spørsmålet er kva som ligg i den midlertidige stillinga. I ei midlertidig stilling så er det lov å avtale at stillinga skal være ei såkalla nulltimersavtale der det ikkje er avtalt ein stillingsprosent, men dette skal då framgå av arbeidsavtalen.

Om du ikkje har rett på ei bestemt mengde arbeid så kan du ikkje kreve å få jobbe, det nærmaste der blir å få bistand frå fagforeininga for å jobbe opp mot sjefen til sjefen med krav om at du som har mest erfaring og snart er ferdig med fagbrev bør prioriterast over vikarar med opplæringsbehov.

Det sagt så er fordelen med ein arbeidsavtale utan bestemt arbeidsmengde at du står heilt fri til å også takke nei til vakter. Dette gjer at du bør sterkt vurdere å også søke jobb på andre arbeidsplassar for å sikre deg, no har du den fordelen at du ikkje har forpliktingar til noværande arbeidsplass som kan kome i konflikt med ein ny jobb.

Sidan du skriv at du har eit godt forhold til brukarane så tolker eg det slik at du jobbar innafor helse og omsorgsfeltet, der har du også den fordelen at dei fleste stadar i landet så er det mangel på arbeidskraft. Så sjølv om du kanskje foretrekker den arbeidsplassen du er på no, så bør du som tilkallingsvikar ordne deg arbeidsavtale med fleire arbeidsplassar som du kan jobbe vakter hos.
No veit eg ikkje kor mykje du ønsker å jobbe, men eg er heilt sikker på at det er eit stort behov for vikarar også på andre arbeidsplassar i nærområdet. Dersom det er vanskeleg å få tilbod om å jobbe vakter der du helst vil jobbe, så skader det ikkje å ha ordna det slik at du også kan få tilbod om vakter andre stadar. Du treng jo uansett ikkje å takke ja om du ikkje vil ha vakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...