Gjest bf28c...e6a Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Jeg vet arbeidsgivere må gå med på redusert arbeidstid for foreldre med barn under 10år med mindre det foreligger sterke grunner for å ikke gjøre det. Er det noen her som kan gi litt mer info om dette? Hvor mye har jeg rett til å gå ned i stilling. 50% er det innenfor eller for mye? Og disse sterke grunnene hvor går grensen? Jeg regner jo med at de fleste arbeidsgivere har grunner for at deres ansatte skal jobbe i den stillingsprosenten som de er ansatt i. Så er for eksempel det faktum at det er mye å gjøre en sterk nok grunn til å nekte folk å jobbe redusert? Trenger arbeidsgiver sterke grunner for å legge seg opp i om den reduserte arbeidstiden skal tas ut hver arbeidsdag, eller samles opp i flere dager i løpet av en måned? Anonymous poster hash: bf28c...e6a Lenke til kommentar
Gjest bf28c...e6a Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Denne skulle sikkert vært publisert på jussdelen av forumet. Noen som kan flytte den? Anonymous poster hash: bf28c...e6a Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober (endret) Gjest bf28c...e6a skrev (På 25.10.2024 den 4:28 PM): Jeg vet arbeidsgivere må gå med på redusert arbeidstid for foreldre med barn under 10år med mindre det foreligger sterke grunner for å ikke gjøre det. Er det noen her som kan gi litt mer info om dette? Hvor mye har jeg rett til å gå ned i stilling. 50% er det innenfor eller for mye? Og disse sterke grunnene hvor går grensen? Jeg regner jo med at de fleste arbeidsgivere har grunner for at deres ansatte skal jobbe i den stillingsprosenten som de er ansatt i. Så er for eksempel det faktum at det er mye å gjøre en sterk nok grunn til å nekte folk å jobbe redusert? Trenger arbeidsgiver sterke grunner for å legge seg opp i om den reduserte arbeidstiden skal tas ut hver arbeidsdag, eller samles opp i flere dager i løpet av en måned? Anonymous poster hash: bf28c...e6a Du finner en del informasjon om dette på nett. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/arbeidstid/redusert-arbeidstid/ Hovedregelen er at foreldre med barn under 10 år har en "vektig grunn" til å få innvilget nedsatt stillingsandel. Hvor stor stillingsandel du vil gå ned må du vurdere selv og søke om, deretter er det opp til arbeidsgiver å innvilge eller avslå. Siden man som småbarnsforelder har en "vektig grunn" til å få innvilget søknaden må arbeidsgiver ha en saklig begrunnelse for et avslag, såkalte "vesentlige ulemper" Eksemper på "vesentlige ulemper" for arbeidsgiver kan være..: - Arbeidstaker deltar i en skift- eller turnusordning. - Arbeidstaker har spesialkompetanse som tar lang tid å erstatte. - Arbeidstaker har en ledende eller særlig uavhengig stilling som anses å ikke være forenelig med nedsatt arbeidstid. Arbeidsgiver kan selvsagt ha innspill på om redusert stilling bør tas på hele dager eller redusert arbeidstid pr. dag, men dette bør det være mulig å bli enige om. Hvis du er uenig i arbeidsgivers eventuelle avslag og begrunnelse anbefales det sterkt å ta kontakt med din fagforening eller bedriftsutvalget. Ellers kan du sikkert bare kommentere under her at du har lagt ut tilsvarende innlegg på jusforumet, og at diskusjonen fortsetter der. Endret 28. oktober av Johan Kontant Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Gjest bf28c...e6a skrev (På 25.10.2024 den 4:28 PM): Så er for eksempel det faktum at det er mye å gjøre en sterk nok grunn til å nekte folk å jobbe redusert? Jeg kan ikke huske at dette har vært tema der jeg jobber, men jeg er ganske sikker på at dette ikke er en god nok begrunnelse for avslag. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober (endret) Feilpost Endret 28. oktober av Johan Kontant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå