Diskusjon.no Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Men ikke i Norge.Les hele artikkelen på Tek.no her 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Det er en interessant tanke, men ting som nettbank, værmelding, bank ID, busskort etc. er det veldig praktiskt å ha i lomma. Et alternativ kunne være å slette sosiale medier på den smart-telefonen du allerede har. Jeg har en smart-telefon til 777 kroner. Den er treg som sirup, men tilbyr mye mer enn en feature phone til den samme prisen. En liten advarsel: det selger fortsatt feature phones som bare støtter 2G. De vil være ubrukelige når 2G-nettene stenges, kanske allerede i løpet av neste år. 1 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober NorsknRev skrev (17 minutter siden): Det er en interessant tanke, men ting som nettbank, værmelding, bank ID, busskort etc. er det veldig praktiskt å ha i lomma. Et alternativ kunne være å slette sosiale medier på den smart-telefonen du allerede har. Er fullt mulig å ha det meste av dette i lommen, uten å ha det på mobilen 😊 Det er egentlig en uting at man etterhvert må bruke mobiltelefonen til omtrent alt. 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober 17 minutes ago, Kajac said: Er fullt mulig å ha det meste av dette i lommen, uten å ha det på mobilen 😊 Det er egentlig en uting at man etterhvert må bruke mobiltelefonen til omtrent alt. Ja. Ettersom man pleier å ha 2 lommer kunne en dum telefon være i den ene lommen og en PDA i den andre. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Jeg tenker at "Digitaliserings kåtheten" snart kommer å biter oss i ræva. Når en ufør pensjonist sliter med bussvegring fordi det er vanskelig å betale på bussen så er det noen i ledelsen av landet som har glemt veldig viktige momenter. Ikke minst ift. personvern og cybersikkerhet. Vi går alle rundt med de mest avanserte spionverktøyene som finnes i vår egen lomme og på oss. I noen miljøer legger man disse inn i en låsbar boks før man deltar i enkelte møter men glemmer at man har på seg smartklokker, pulsklokker, skrittellere, digitale ringer ol. Samt vi vet at selv om man la fra seg telefonen i en boks i dette møtet så snakker man gjerne om det i andre sammenhenger uten å legge telefonen i en boks. Det samme med stedene hvor man må låse inn telefonen når man kommer på jobb. Digitalisering er bra for effektivisering, men man må klare å ha flere tanker i hodet samtidig. Akkurat nå er vi i ferd med å skyve en stor andel eldre borgere ut av samfunnet, samtidig som vi gjør det veldig enkelt for fremmede fiendtlige makter å få informasjonen de ønsker. Nå er den nye og faktiske "hypen" KI. Jeg bruker selv GPT og andre plattformer og har gjort det siden 2022. Men igjen ser jeg denne nærmest hodeløse greia med ledelse som "Nå er KI det store og vi er pålagt å innføre det for å effektivisere alle tjenester". Man oppretter komitéer, utrednings grupper ol. men så og si ingen har sunn skepsis med i disse møtene utover det som kan gå innunder "hva hvis våre data kommer på avveie". Opplevelsen av samlinger rund disse "hypene" minner meg om et religiøst vekkelsesmøte jeg hadde rotet meg inn i for 30 år siden for å bistå en kompis med lyd. Det er som om man har en redsel for å ikke være på det nyeste til enhver tid. Redsel for å være "utdatert" og "ikke relevant". I så stor grad at vi hopper inn i alt nytt. Nå er jeg enig i at KI akkurat som kalkulatoren, google og annet vil være et viktig verktøy fremover. Endret 25. oktober av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) PS. Jeg var selv en av de som gikk rundt med en Nokia 3xxx/6xx og en Palmpilot og ønsket at disse to var kombinert til 1 enhet. Lenge før 2007. Men igjen, man har gitt for mye makt til aktørene og ikke tenkt godt nok rundt konsekvensene av "fri bruk", særlig blant yngre. At ikke alle norske skoler har hatt et forbud mot bruk av smarttelefoner for elevene mens de er på skolen har forbauset meg i mange år. Det skulle vært krav om å låse inn smarttelefoner når man kom og hente de når man dro hjem eller la de være igjen hjemme. Endret 25. oktober av Theo343 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Eg trur nok at økonomi er ein del av. Når britiske foreldre utstyrer ungane sine med ein billig dum telefon til fyrste skuledag så er nok det mykje fordi dette er billegaste løysinga. I Norge kjøper vi gjerne telefonklokker til dei minste barna, og gir dei smarttelefonar når dei blir store nok til det. Det sagt så trur eg nok at vi også i Norge vil få meir dumme telefonar. Ein av dei store fordelane med ein slik dum telefon er at batteritida er veldig god. I mange tilfeller vil ein slik telefon være ypperleg som reservetelefon, som når ein er på fjelltur eller driv med arbeid der ein ikkje vil skade eller tilgrise smarttelefonen sin. Særleg med eSIM og fleire SIM på same nummer så ligg forholda godt til rette for at ein har mange telefonar. Ein dum telefon når ein berre treng telefon, ein smarttelefon til kvardags, eit kort i nettbrettet til videosamtalar, osv, osv. Eg håpar også at vi får betre utvalg av smarttelefonar med avgrensa funksjonalitet. I dag er det slik at alle smarttelefonar kjem med alle funksjonar. Til barn og unge så burde det være mogleg å få tak i vanlege smarttelefonar som til dømes ikkje har kamera. Ein del av utfordringa med smartelefonar i skulen er hensynslaus fotografering og spreiing av slike bilder via sosiale media. Det er mange som har tatt til orde for å sette aldersgrense på bruk av sosiale media, det meiner eg eg unødig om ein berre hadde avgrensa litt funksjonaliteten. Mobbing blir ein aldri kvitt, men som sagt så meiner eg at mykje kan førebyggast om barn og unge ikkje lett kan ta bilder og video som brukes til mobbing. Mobbing i form av skriftleg informasjon vil ein ikkje klare å fjerne sjølv om ein forbyr bruk av chatte-appar. Slik mobbing kan fortsatt sendast som SMS eller spreiast gjennom oppslag i gangane av elevane som vil mobbe. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Selv brukte jeg GSM telefoner lenge når jeg var på steder med dårlig dekning på andre nett. Men denne muligheten eksisterer ikke lenger. En annen fordel med "dumme telefoner" er likevel enklere antenne implementering som likevel ofte gir bedre signal der man befinner seg med dårlig signal. Ergo har jeg en slik fortsatt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Kajac skrev (1 time siden): Er fullt mulig å ha det meste av dette i lommen, uten å ha det på mobilen 😊 Det er egentlig en uting at man etterhvert må bruke mobiltelefonen til omtrent alt. Delvis einig, men samtidig er det veldig praktisk å ha mange praktiske funksjonar på telefonen. Tenester ein kjøper i dag tilbys nesten alltid via Vipps. Eg vil ikkje ha meir enn nødvendig på telefonen. Til dømes ynskjer eg ikkje å trykke på telefonen for å styre lysene i heimen. Det er hovudsakleg ute på farten den er god å ha. Bussbillett, flybillett, parkering, I mange tilfelle vil eit betalingskort fungere som alternativ, men ikkje alltid. Mi løysing på mobilutfordringane er å ikkje ha så mykje interessant på den. Ikkje Snapchat, Facebook, X, TikTok osv. Det einaste eg brukar den til av den slags er nettaviser og forum, men eg har bevisst forhold til bruken i kvardagen, og avgrensar det. Eg har vore inne på tanken om ein dum telefon, men går heller for dagens løysing. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober trikola skrev (1 time siden): Ja. Ettersom man pleier å ha 2 lommer kunne en dum telefon være i den ene lommen og en PDA i den andre. Ahh, gode gamle dager 😍 Zeph skrev (4 minutter siden): Delvis einig, men samtidig er det veldig praktisk å ha mange praktiske funksjonar på telefonen. Tenester ein kjøper i dag tilbys nesten alltid via Vipps. Eg vil ikkje ha meir enn nødvendig på telefonen. Til dømes ynskjer eg ikkje å trykke på telefonen for å styre lysene i heimen. Det er hovudsakleg ute på farten den er god å ha. Bussbillett, flybillett, parkering, I mange tilfelle vil eit betalingskort fungere som alternativ, men ikkje alltid. Mi løysing på mobilutfordringane er å ikkje ha så mykje interessant på den. Ikkje Snapchat, Facebook, X, TikTok osv. Det einaste eg brukar den til av den slags er nettaviser og forum, men eg har bevisst forhold til bruken i kvardagen, og avgrensar det. Eg har vore inne på tanken om ein dum telefon, men går heller for dagens løysing. Hvis man klarer å begrense mobilbruken kan man jo bruke smarttelefonen som en dumtelefon. Problemet er vel heller å faktisk klare dette. Når mobilen kan alt, så blir det fort til at den også skal gjøre alt. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Kajac skrev (1 time siden): Ahh, gode gamle dager 😍 Hvis man klarer å begrense mobilbruken kan man jo bruke smarttelefonen som en dumtelefon. Problemet er vel heller å faktisk klare dette. Når mobilen kan alt, så blir det fort til at den også skal gjøre alt. Einig i det, men problemet med telefonbruken er i veldig liten grad praktiske ting som å betale på butikken eller sjekke bussrutene. Tidsfordriv, Youtube, bla. på diverse sosiale medier er der det meste av tida går med. Om ein klarar å unngå det meste av den bruken så er det ikkje stor mengde tid ein treng bruke den til praktiske føremål ila. ein dag. Poenget med ein dum telefon er akkurat at freistinga blir for stor og folk blir stadig vekk forstyrra av meldingar og anna som plinger inn. Nedsida er at dei mistar tilgang til mange praktiske funksjonar. Ting som ikkje tar så mykje tid eller fokus, men som er veldig greit å ha når behovet oppstår. Du brukar den ikkje som ein dum telefon, men smart til det du har bruk for, samtidig som du unngår det som tar fokus og tidstjuvane. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Eg snubla over dette hos Nrk: https://www.nrk.no/norge/sjokkerende-lydopptak-i-retten_-svenske-kriminelle-drapstruet-kvinne-fra-fengsel-1.17086721 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober En fordel med smart-telefoner er at du kan legge inn apper som kan hjelpe deg med å avgjøre om et oppkall er ekte eller falsk. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober NorsknRev skrev (5 timer siden): En fordel med smart-telefoner er at du kan legge inn apper som kan hjelpe deg med å avgjøre om et oppkall er ekte eller falsk. Et oppkall? Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Innkommende samtale Endret 25. oktober av NorsknRev Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Den tyngste grunnen som holder meg igjen er Spotify/podkast-spillere. Man fikk Spotify til Symbian S60, som hvertfall N-serien til Nokia kjørte. Andre funksjoner er _meget_ greit å ha men langt fra umulig å klare seg uten. Jeg er faktisk villig til å gå tilbake til 2000-tallet med kun en stasjonær PC som er oppkoblet, på den betingelsen at det blir standarden for de fleste. Blir bare noe jalla å være han der.. Jeg kjøpte min første smart-tlf i '11, og når jeg ett år senere knuste den kjøpte jeg en "tradisjonell" Nokia (som ikke var grisebillig heller) igjen Var vel ikke før i '14 man "måtte" ha Android/iPhone. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå