Gå til innhold

Blodige macheter og kniver, blodige klær, kroppsskader og dødningehoder. Såå kult..

Anbefalte innlegg

Skeptikus skrev (16 timer siden):

Vedr.  Oppslagstavlen får man opplyst at der kan man poste bl.a. det som kan karakteriseres som et "hjertesukk".  Så dermed et sådant her, når  disse hersens amerikanske Halloween-greiene jo nå er over oss igjen. Kan noen forklare meg, ikke minst slik verdensbildet og TV-ruta forteller oss om stoda rundt om i verden i dag er, hva er så veldig attraktivt med innslag av det nevnt i headingen her?  Disse foreldrene som nærmest nå står i kø for nå å få kjøpt også slike bloddryppende ting og tang til sine barn, fordi de synes det må være helt toppers å gå rundt med, de må vel da  ventelig også digge ekstra mye å se innslag med blodige og lemlestede barn (og voksne) i krigsområdene f.eks.  Gaza og Ukraina i disse tider..   Tviler på at slike Halloween-innslag er noe verken barn eller voksne fra disse områdene ville forbinde  med noe "morsomt"/kult  gitt, hvis de hadde blitt presentert for det...   

Så mitt "hjertesukk" blir da, hvorfor i all verden er slike effekter så tilsynelatende "attraktive"?  Har vi det egentlig for godt?  Sikkert noe slikt...  Det er vel noen her som kanskje  kan forklare hva som er så bra med disse nå så ofte foretrukne  innslagene under Halloween?

(Vel, blodige kniver finnes det jo forresten etter hvert en god del av også  i hverdagen nå i "nye Norge",  etter bruk i overfall, slåsskamper og hevnoppgjør rundt om.  Politiet finner de som regel igjen, henslengt etter fullført gjerning. 

Vel, noen av oss er jo så gammeldagse at vi synes ikke synet av blodige kniver kan være noe særlig "kult", - i noen sammenhenger... Gjør du?

Jeg er helt enig.
Folk flest synes tydeligvis at vold og gørr er blitt kult uten å tenke over hva dette gjør med påvirkelige sjeler på lang sikt. Essensen er at overdreven foring med destruktive signaler gjør oss avstumpede og mer aksepterende for det negative og illegale. Nå bortforklares mobbing med uskyldig roasting, kniv på gata normaliseres som selvforsvar, kokain som noe gjevt som fiffen har råd til osv osv

Det er velprøvd metode å la soldater på vei til krig eksponeres for det samme, nettopp for å endre grenser, flytte barriærer og normalisere vold. Hva skjer når barna våre får den samme «utdannelsen» ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (9 minutter siden):

Jeg er helt enig.
Folk flest synes tydeligvis at vold og gørr er blitt kult uten å tenke over hva dette gjør med påvirkelige sjeler på lang sikt. Essensen er at overdreven foring med destruktive signaler gjør oss avstumpede og mer aksepterende for det negative og illegale. Nå bortforklares mobbing med uskyldig roasting, kniv på gata normaliseres som selvforsvar, kokain som noe gjevt som fiffen har råd til osv osv

Det er ikke akkurat noe nytt at folk går rundt med våpen for selvforsvar. Det har faktisk bare blitt mindre vanlig med tiden.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (29 minutter siden):

Hvem snakker om sammenligning med middelalderen ?

Jeg. Jeg sammenlignet med menneskets historie, på samme linje som tidligere kommentarer i denne tråden. Å kun forholde seg til "de siste årene" gir ikke stort mening.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 timer siden):

Halloween er en eldgammel tradisjon der man trodde man måtte gjøre alt man kunne for å skremme bort de døde som gjennoppstå den ene dagen i året. Derfor skremmende antrekk, kniver, økser osv. 

Vel, dette var vel i tilfelle ikke akkurat noen pen "mottakelse" fra de gjenlevende sin side hvis f.eks. avdøde familiemedlemmer da i følge denne vanvittige  overtroen kanskje ville benytte anledningen til å ta seg en lufte-tur opp av bakken på den lokale kirkegården den dagen?..  Blir vel gjerne litt ensomt i lengden  neri der de holder til kanskje...  (For altså å dra en sånn kanskje "Nytt på Nytt"-aktig,  smågrotesk kommentar...).

Lenke til kommentar
Iki skrev (På 25.10.2024 den 6:56 PM):

Jeg. Jeg sammenlignet med menneskets historie, på samme linje som tidligere kommentarer i denne tråden. Å kun forholde seg til "de siste årene" gir ikke stort mening.

Jovisst gir det mening:

https://www.vg.no/nyheter/i/dRMOxo/shazia-majid-noe-skremmer-meg-mer-enn-volden

Hva skjer når disse pøblene skal ut i samfunnet og har med seg denne ballasten ?
Tar jeg ikke mye feil, kommer langt flere til å bevæpne seg eller «mure seg inne».

Enda en kostnad i «innvandringsregnskapet»…..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (15 minutter siden):

Jovisst gir det mening:

https://www.vg.no/nyheter/i/dRMOxo/shazia-majid-noe-skremmer-meg-mer-enn-volden

Hva skjer når disse pøblene skal ut i samfunnet og har med seg denne ballasten ?
Tar jeg ikke mye feil, kommer langt flere til å bevæpne seg eller «mure seg inne».

Enda en kostnad i «innvandringsregnskapet»…..

Det har absolutt ingenting med tema i tråden å gjøre, samt at du viser til en skole hvor teksten selv påstår at det blir mindre og mindre vold.

Lenke til kommentar

Tidlig krøkes, som det heter.  Beklager, husker ikke i farten 100%  sikkert om det var i kveldens TV2-nyheter 18.30 eller i Dagsrevyen, mener det var i sistnevnte.  Et innslag fra Norsk Folkemuseum der de allerede hadde startet med Halloween-"feiring".  F.eks. var det bl.a. et innslag med ei lita jente (kanskje ca. 5 - 6 år), ikke helt lett å skjønne hva hun sa, men hun skulle da liksom forklare til reporteren litt om antrekket sitt, som var en blodstenket hvit kjortel og i hånden en ganske stor blodig kniv.  Hun uttrykte at hun  liksom hadde  stukket noen med den kniven da (eller var det "drept"?).  Oppbyggelige greier m.a.o.    Saker for "den nye tid", - ref. alder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...