Boing_80 Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Jeg har et RTX 3070 skjermkort og LG UltraGear 27" skjerm der standard oppløsning er 2560x1440 med 165 hz refresh rate (hva er det norske ordet?). Så langt det lar deg gjøre liker jeg 90-120 FOV (det norske ordet?). Du da? Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Det kommer veldig an på spillet, synes jeg. Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober 20 minutes ago, Boing_80 said: Jeg har et RTX 3070 skjermkort og LG UltraGear 27" skjerm der standard oppløsning er 2560x1440 med 165 hz refresh rate (hva er det norske ordet?). Så langt det lar deg gjøre liker jeg 90-120 FOV (det norske ordet?). Du da? Refresh rate = oppdateringsfrekvens, eller bare frekvens, eller kort og godt hertz. Hertz måler alltid frekvens av noe, og det er implisitt at det er oppdateringsfrekvens når det er snakk om skjermer. Eller bilder per sekund. FOV = field of vision, eller synsvinkel på norsk. Menneskeøyet har nesten 200 graders vertikal synsvinkel, men det blir jo tåkete i kantene. Så jeg pleier å spille på maksimal FOV, uten at det blir kikkhullsyndrom. Eneste spillet jeg har hatt så høy FOV at det blir kikkhull-aktig er Shadow Warrior 2. På engelsk heter det fish-eye-view. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Refresh rate = oppdateringsfrekvens FOV / Field of View = synsfelt Sitter selv med 3x 2560x1440 27" i Nvidia Surround for 7680x1440 effektiv oppløsning. Har lekt med litt med FOV-innstillinger, men pleier som regel å bare ha det på standard. Hver gang jeg begynner å leke med det så ødelegger det noe annet, og ender stort sett med å se enda mer igjennom gjenstander langs kantene. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Veldig avhengig av spillet. I noen er mer greit i andre er det er mindre bedre. Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Jeg endrer ikke FOV lar den stå på standard. Tenker at endring vil føre til at geometrien i spillet dras ut Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober (endret) Har en kurvet Samsung C32JG5x skjerm på 144hz (2560x1440). Kommer litt an på spillet, men med avstanden jeg har skjermen; så liker jeg en FOV fra 85->105. Skjermen er slik at den dekker hele synet, og også slik at jeg slipper å snu på hodet, men bare øynene. Endret 24. oktober av Laserbeam Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 25. oktober Forfatter Del Skrevet 25. oktober Gargantua skrev (22 timer siden): Refresh rate = oppdateringsfrekvens, eller bare frekvens, eller kort og godt hertz. Hertz måler alltid frekvens av noe, og det er implisitt at det er oppdateringsfrekvens når det er snakk om skjermer. Eller bilder per sekund. FOV = field of vision, eller synsvinkel på norsk. Menneskeøyet har nesten 200 graders vertikal synsvinkel, men det blir jo tåkete i kantene. Så jeg pleier å spille på maksimal FOV, uten at det blir kikkhullsyndrom. Eneste spillet jeg har hatt så høy FOV at det blir kikkhull-aktig er Shadow Warrior 2. På engelsk heter det fish-eye-view. Takk for ny informasjon. Er så lett å vikle seg inn i engelske ord at man ikke lenger husker det norske. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 25. oktober Forfatter Del Skrevet 25. oktober Laserbeam skrev (22 timer siden): Har en kurvet Samsung C32JG5x skjerm på 144hz (2560x1440). Kommer litt an på spillet, men med avstanden jeg har skjermen; så liker jeg en FOV fra 85->105. Skjermen er slik at den dekker hele synet, og også slik at jeg slipper å snu på hodet, men bare øynene. Apropos kurvet monitor, hvordan er det å spille på en slik skjerm? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) Boing_80 skrev (På 25.10.2024 den 9:45 PM): Apropos kurvet monitor, hvordan er det å spille på en slik skjerm? Fungerer ganske greit. Var litt uvant i starten. Men vendte meg til det etterhvert. FOV må litt opp i forhold til "vanlig" skjerm pga kurven, og det er en fordel at skjermen "brettes" litt mot en, da ytterkantene kommer litt nærmere synet (i forhold til synsvinkel); Merk: leste dette for en stund siden, men husker ikke hvor. Kan ha vært på LTT Forums eller TechPowerup e.l. Endret 29. oktober av Laserbeam Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 92 synes jeg i dem fleste spill er sweet spot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå