Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har sjefen lov til dette


Gjest 6b9c6...44a

Anbefalte innlegg

Gjest 6b9c6...44a

Jobber «fast» deltid 40% i en dagligvarebutikk på ringehjelpskontrakt så sjefen har sagt til meg at jeg skal slutte en time tidligere den ene dagen. Han har sagt det blir mer jobb på meg i november. Årsaken er at en konkurrent har åpnet butikk ved oss. Måneden er snart over så er ikke stor greia men spør av prinsipielle årsaker. Stor takk på forhånd!

Anonymous poster hash: 6b9c6...44a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6b9c6...44a skrev (34 minutter siden):

Jobber «fast» deltid 40% i en dagligvarebutikk på ringehjelpskontrakt så sjefen har sagt til meg at jeg skal slutte en time tidligere den ene dagen. Han har sagt det blir mer jobb på meg i november. Årsaken er at en konkurrent har åpnet butikk ved oss. Måneden er snart over så er ikke stor greia men spør av prinsipielle årsaker. Stor takk på forhånd!

Anonymous poster hash: 6b9c6...44a

For arbeidsplasser med variable arbeidstider som for eksempel dagligvarebutikker kan være, skal vakter være satt minst to uker i forveien for å sikre forutsigbarhet for arbeidstakerne. Er du satt opp på en vakt/innenfor et klokkeslett, har du krav på lønn for denne perioden, og denne kan ikke arbeidsgiver ensidig endre på mindre enn to ukers varsel.

Og ja, du skal ha kontrakt for faste timer. Hvis du har jobbet en tid på 40 % og ikke er i et vikariat for en annen ansatt, er det ingen grunn til at ikke du skal ha kontrakt på 40 %. Selv om du ikke skulle ha kontrakt, kan du etter en tid kreve vilkår som om du er fast ansatt. (https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/arbeidstid/arbeidsplan-vaktliste-skift-og-turnus/ for mer om kontrakt og vaktlister).

Arbeidsgivere som ikke umiddelbart ordner kontrakt, opererer uryddig. Er arbeidsgiver slurvete, må du hele tiden passe på at du får det du har avtalt/krav på, og enda verre hvis det er bevisst fra arbeidsgiver, da du kan ende opp med å bli utnyttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kjem veldig ann på kva som står i arbeidsavtalen din. Etter 2019 så er det ikkje lov å berre være ringevikar utan fast arbeidstid (0 timers kontrakt). 

Er litt usikker på korleis eg skal tolke trådstarter men forstår det slik at det er avtalt 40% deltidsstilling? Og at "ringehjelp" her berre betyr at trådstarter ikkje har faste vakter men får beskjed på minst to vekers varsel korleis vaktplanen er satt opp? 

 

Når det gjeld den dagen sjefen sa at du skulle slutte ein time tidlegare, så kjem det heilt ann på korleis det vart gjort. Er du satt opp med jobb så skal du ha betalt for heile vakta. Sjefen kan derfor seie at du skal gå heim og du skal likevel ha betalt. Det andre alternativet er at fordi sjefen alt er forplikta til å lønne deg, så løyser ein dette ved å spørre om du vil ta fri ein time tidlegare mot å ikkje få betalt. Er det lite å gjere på jobb så er den siste timen ofte både lang og kjedeleg, så då kan det vere at det frister meir med å få gå heim tidleg enn det frister å sitte å kjede seg for å heve lønn den siste timen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...