sokken86 Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Hei. Jeg er usikker på hvor denne passer inn men forsøker her. Jeg øver til teoriprøven og har lastet ned appen teoritentamen. Men jeg har alltid mellom 3 og 9 feil som gjør at jeg ikke klarer å bestå den. Jeg forsøker flereganger etter hverandre men får det ikke til. Tilslutt blir jeg demotivert og lar det gå noen dager før jeg prøver igjen. Resultatet er allikevel det samme. Gruer meg virkelig til jeg skal melde meg opp den faktiske teoritentamen hos vegvesnet. Noen råd? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Er det noen spesielle emner du sliter med? Det er vel egentlig ikke annet å gjøre enn å lese, lese og lese mer. Les også oppgaven nøye. Det er lenge siden jeg tok teorien, men jeg husker at noen av oppgavene var formulert slik at en detalj kunne være avgjørende for forståelsen. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Mye handler om å gidde selvsagt, hvor mye øver du? Kan være lurt å skaffe en bok ved siden av, du får mer dybdeforståelse rundt tema og spørsmålene. Lettere å huske. Finnes flere bøker å velge mellom. Den minst ræva er "veien til førerkortet." 1 Lenke til kommentar
sokken86 Skrevet 25. oktober Forfatter Del Skrevet 25. oktober Sovna skrev (På 24.10.2024 den 8:27 PM): Mye handler om å gidde selvsagt, hvor mye øver du? Kan være lurt å skaffe en bok ved siden av, du får mer dybdeforståelse rundt tema og spørsmålene. Lettere å huske. Finnes flere bøker å velge mellom. Den minst ræva er "veien til førerkortet." Ja det er den jeg har. Leser ved siden av. Tørr ikke melde meg opp til teoriprøva før jeg har bestått teoritentamen Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Øv på de spørsmålene du får feil på. Ta testen igjen og igjen. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober sokken86 skrev (2 timer siden): Ja det er den jeg har. Leser ved siden av. Tørr ikke melde meg opp til teoriprøva før jeg har bestått teoritentamen Rart det der. Vet ikke om jeg skal bruke begrepet studieteknikk på dette. Tenker heller en elimineringsmetode. Du finner mange helt bort i natta dumme svaralternativer.. luke ut disse burde være lett, det finnes noen svar som kan ligne på hverandre. (Vær obs på bruken av ordene "skal, kan, bør.." Forøvrig enig med deg. Du bør ha bestått testen helst flere ganger før du prøver deg. 1 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Meld deg opp så føler du på presset at du må øve hardere. Endret 25. oktober av flamethower1234 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Nå kjenner eg ikkje til teroritentamen appen, vil likevel nevne at det er ikkje nødvendigvis at den tenesta er heilt realistisk i forhold til den reelle teoriprøva. Ofte bruker slike øvingsapper å være litt vanskelgare enn det som er reelt, både for å sikre at dersom du består prøva under øving så vil du også bestå på den ekte teoriprøva, men også litt meir kynisk ved at dei kan holde på deg som kunde litt lenger om prøva er ekstra vanskeleg og du øver og øver til du har null feil. Uansett, fyrste spørmål er om feila du har er jamnt fordel eller om det er bestemte tema som du er dårlegast på. Teoriprøva er delt opp i sju tema; -Fart og fartstilpassing -Førar og andre trafikkantar -Førar og eigars ansvar -Køyretøyet -Lovar og reglar -Skilt og vegmerking -Vikeplikt Alt dette er like viktig og krev like mykje fokus frå deg. Ein typisk feil som mange gjer er at ein nedprioriterer eit av temaene, ofte det som ein sjølv synes er litt tungt å lese. Det kan ofte være temaet køyretøy, sjølv om du ikkje synes det er så spennande så må du også kunne svare rett på spørsmål om korleis du tester servostyringa eller fyller på spylervæske. Andre har meir problem med det som går på formelle lovar og reglar og synes det er veldig kjedelig. Dersom du er "heldig" så finn du raskt eit mønster der du ser at du får mest feil på eit bestemt tema, då er det relativt enkelt å berre fokusere på pugge det evnet. Om feila er jamnt fordelt så er det ikkje så mykje du kan gjere anna enn å lese meir. Ein studieteknikk kan være at du les eit kapittel, og så skriv du (med penn og papir) ei oppsumering frå eiga hukommelse. Dette er ein god måte å feste kunnskapen på. Eg vil også råde deg til å ta deg god tid når du tek testen. På den ekte prøva så får du 90 minutt, men når du øver så kan du godt bruke lengre tid og tenke godt gjennom alla svara. Det er viktig å unngå slurvefeil, så du må lese nøye spørsmålet og være særleg oppmerksom på kva du faktisk blir spurt om. Eit typisk eksempel er at du kan få svar om kva som ikkje er viktig i ein bestemt stiuasjon, slik at du svarer omvendt i forhold til spørsmålet som vart stilt. Til slutt eit råd som ikkje er spesielt godt, men som likevel kan være til hjelp på spørsmål der du er usikker. Det er ein klar tendens til at det lengste og mest detaljerte svaralternativet ofte er det rette svaret. Dette er ingen regel og gir ingen garanti, men ofte så er det slik at det er behov for å være mest presist i det rette svaralternativet og då blir det også det lengste svaralternativet. Eit siste triks er at dersom du er usikker på kva du skal svare så skal du tenke "kva alternativ er det som gir minst sannsynlegheit for ei ulykke?" Får du til dømes spørsmål som omhandlar ei forbikøyring der det kjem bil i mot og du får spørsmål om kven som må bremse, så er det fort at det rette svaret er at alle tre bilane skal bremse, både den som køyrer forbi, den som blir forbikøyrt, og bilen som kjem i mot. Dette er det tryggaste alternativet som gir minst mogleg risiko for kollisjon (og blir det kollisjon så er det i låg hastigheit). Begynner du å tenke på kven som har vikeplikt og kven som har rett til å køyre utan å bli forstyrra i køyringa så roter du deg fort ut på feil svar. Sjølv om ein kan argumentere at det er den som køyrer forbi og som har feilberekna forbikjøyringa som har det største ansaret for å bremse og kome seg tilbake i rett køyrefelt, så er det slik at på teoriprøva så må du av og til vurdere kva som er mest rett av fleire korrekte alternativ, og då er det alternativet som utgjer minst fare som oftast er rett. Du vil nok aldri få eit spørsmål der det rette svaret også kan være farleg, då det er heilt feil pedagogisk sett å lære deg opp til å stå på retten din sjølv om det er farleg. Eit anna eksempel er dersom du får spørmål om du har vikeplikt for syklande som sykler over fotgjengerovergangen utan å gå av sykkelen. Ein som sykler er køyrande og du har berre vikeplikt for gåande, men du har openbart ingen rett til å køyre ned syklisten av den grunn. 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Brukte selv denne appen på klasse A, C og D, følte det var lettere å ta selve prøven på trafikkstasjonen, men jeg øvde såpass mye at jeg besto i appen før jeg besto hos Vegvesenet. Lenke til kommentar
William_S Skrevet fredag kl 07:06 Del Skrevet fredag kl 07:06 Brukte teoritentamen mye i sin tid da jeg tok lappen, spørsmålene på Teoritentamen mener jeg var vanskeligere enn de de du fikk hos vegvesenet. Bestod første gang på Vegvesenet med to feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå