Gå til innhold

Oppgradering av nettverk i svært hus (1983)

Anbefalte innlegg

Heisann flinke folk.

Jeg ønsker å oppgradere det trådløse nettverket i huset vårt. Huset er en sveitservilla fra 1983 over tre etasjer. Vi har Altibox fiber inn i loft, og har trukket utenpåliggende kabel ned et naborom til kjellerstue med Asus ROG Rapture GT-AC5300. Fra denne løper så en nettverkskabel inn i kjellerstuen til en ASUS RT-AC68U. Det er også en annen ASUS RT-AC68U i andre etasje, men denne klarer jeg bare ikke å meshe inn i nettverket. Så da er nettet basert på AC5300 som står særdeles dårlig til i eget rom, og en RT-AC68U som da i praksis server andre og tredje etasje (tredje etasje er meget dårlig dekket.)

Har 500-linje, og mesh-nettverket har vel egentlig vært ekstremt ustabilt.

Jeg tenker å gjøre det hele veldig enkelt og kjøre fire stk Google Nest Pros. 
-En tar over for AC5300 og kjører kablet nett videre inn til kjellerstude der neste node tar over for AC68Uen.
-Plasserer en Nest Pro i andre etasje.

-Plasserer en Nest pro i tredje etasje.

Totalt fire Google Nest pros da fordelt ut over huset.
Gaming PC-er kablet, resten av konsoller i huset skal da kjøre mesh.

Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen erfaringer med Nest Pro. Men så vidt jeg vet, er det fortsatt ikke mulig på Google sin enheter å opprette en ekstra SSID som er kun 2.4GHz eller midlertidig deaktivere 5GHz. Dette skaper for mange utfordringer ved å koble til en del smarthus/IoT-enheter. 

Egentlig ikke Google sin feil at IoT-enhetene egentlig er dårlig implementert, men realiteten er i hvert fall at de fleste andre har implementert måter å komme rundt problemet. Så vidt jeg ser på websidene til Google nå, står det fortsatt at man manuelt må koble telefonen til 2.4GHz-båndet, via å deaktivere støtten for andre bånd på telefonen. Dette er gjerne i praksis ikke mulig.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...