Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er det alltid kvinner som


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Individer er ulike fra naturens side, menn og menn er ulike fra naturens side (og det samme gjelder kvinner og kvinner). Det er ikke sånn at om du plukker to menn så er det supersannsynlig at begge to er dårlige til tingen kalt "sosialt samspill". Kanskje en av dem, men det kan du fint finne om du plukker to kvinner også.

Jeg har ikke skrevet supersannsynlig. Det er et begrep du bruker for å overdrive det jeg egentlig skrev godt inn i gråsonen for latterliggjøring.

De aller fleste her er klar over at jenter og gutter har litt ulik mental modenhet (ca 1-2 år forskjell i ungdomstida). Det er også velkjent at folk bygger sine sosiale ferdigheter på tidligere erfaringer, suksesser og fiaskoer. Det betyr at jenters sosiale fortrinn i ungdomsårene gir de et sterkere fundament på netopp de ferdighetene også inn i voksentida og videre i livet. Ja, du kan finne eksempler på det motsatte, akkurat som når ihugga røykere kan "bevise" sine påstander ved å dra fram eksempler på folk som har blitt riktig gamle med god helse selv om de har røkt som en skorstein. Det finnes, men det er unntaksvis og bare et forsøk på avsporing å fokusere veldig mye på avvikene. Den generelle trenden er at jenter er flinkere til å utnytte sone sosiale ferdigheter enn menn, også de gangene disse ferdighetene brukes på en giftig måte. Dette er mindre vanlig blant menn, fordi menn generelt henger noe etter på disse tingene.

knopflerbruce skrev (1 time siden):

Det du beskriver er sånn fjortisdrama voksne har sluttet med. Mulig du har andre bekjentskapskretser enn mine, men la oss nå ikke anta at voksne er infantile. Det er de normalt sett ikke.

Nok et forsøk på latterliggjøring og bagatellisering. Det er veldig lenge siden jeg var ungdom og dette handler ikke om ungdom. Det jeg skriver om handler om egne og min omgangskrets sine erfaringer fra livet som voksen og godt voksen. Å forsøke å snakke ned andre på bakgrunn av alder, eller sammenligning med fjortiser, er ikke voksent av deg. Vennligst ta argumentene for hva de er, uten slike ugreie hersketeknikker.

Det er slett ikke sånn at utfrysing, ondsinnede løgner, alliansebygging og mobbing forekommer mindre blant voksne og godt voksne. Det inntar bare nye former, men utvikler seg og utføres på andre måter, som sklir bedre inn blant jevnaldrende enn ungdoms-taktikkene. Vennligst avslutt forsøket på å snakke ned alderen på giftig oppførsel.

knopflerbruce skrev (1 time siden):

Såvidt jeg vet, har kvinner svært sjeldent giftige sider de bruker mot andre kvinner. Bare for å ha det sagt. Kall meg simp og white knight om du vil, men jeg mener det 100%.

Svært sjelden faktisk. Jeg har flere (kvinnelige) bekjentskaper i kvinnedominerte yrker som forteller det stikk motsatte. Noen av de har byttet til mer kjønnsnøytrale yrker etter et tosifret år med drama på arbeidsplassene sine (flere ulike arbeidsplasser). Fellesnevneren er kvinnedominans og drama som skapes av kvinner mellom kvinner. Det kan være mange ulike årsaker, mange ulike teknikker osv, men fellesnevnerene er som jeg skrev. De som har byttet til mer kjønnsnøytrale yrker sier at problemet avtar som følge av en annen kjønnsbalanse. Dette har jeg også fått beskrevet av menn som er eller har vært i kvinnedominerte yrker, da fra atter andre arbeidsplasser. Så hvis du forsøker å fortelle at det er noe rart med meg, min omgangskrets eller mitt bosted så kan jeg bare fortelle at de samme fellesnevnerne får jeg fra folk som bor i andre landsdeler. Så, vennligst ta erfaringene mine på en voksen måte. Respekter og forstå at dette ikke er én isolert sak, eller begrenset til ett sted, mitt miljø, eller kun ungdom.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Dette var er godt og gjennomtenkt innspill men det treffer ikke på noen måter det jeg snakker om her. Ellers må du jo gjerne peke på det?

Kan gjerne forkorte det!

Reaksjonisme og patriarki er primærårsaken til det du ser på som misandri og mannehat. Ergo, hvis du vil forebygge misandri og mannehat, er det en god ide å jobbe for å avvikle reaksjonisme og patriarki.

Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg er på ingen måte bekymret for menns rykte. Heller hatbevegelser som får bevege seg fritt.

Du er på ingen måte bekymret for det som gir grobunn for misandri og mannehat, men kun misandri og mannehat? Det var rart.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Jeg har flere (kvinnelige) bekjentskaper i kvinnedominerte yrker som forteller det stikk motsatte.

Har hørt mange skrekkhistorier fra sykepleiere jeg har snakket med der baksnakking, mobbing og utfrysninger er vanlig på arbeidsplassen.

Menn driver vanligvis ikke med sladring (igjen, fordi kvinner trenger mer validering) og forming av cliques, så jeg er ganske sikker på at flere menn i den bransjen kunne hatt en positiv effekt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
18 minutes ago, AtterEnBruker said:

Du er på ingen måte bekymret for det som gir grobunn for misandri og mannehat, men kun misandri og mannehat? Det 

Du misforstår meg. Vi ikke er enige om årsakene til misandri i dag. Jeg ser ikke noe utartet patriarki i dagens Norge.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er IKKE menns feil at kvinner utvikler sine giftige sider som et våpen som brukes mot både menn og andre kvinner.

Nei, det er ikke menns feil hva kvinner gjør, og det er ikke kvinners feil hva menn gjør. Men bare som en apropos. Du selger ideen her om at kvinner er psykiske og menn fysiske. Men når det kommer til f.eks narsissistisk personlighetsforstyrrelse så er dette vanligere hos menn en kvinner. Silent treatment er også en taktikk som ofte brukes av disse (men også av andre). Så kanskje vi skal være forsiktige med å kategorisere så sterkt at slik er kvinner og slik er menn? (psykisk / fysisk). 

Faktisk så kan nettopp den silent treatmenten være et tegn på at man har vansker med kommunikasjon og å snakke om følelser. At man i noen tilfeller bruker denne uhensiktsmessige taktikken for å beskytte seg selv og sine egne følelser fremfor å være ment som et bevisst forsøk på å straffe andre mennesker.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 minutter siden):

Du misforstår meg. Vi ikke er enige om årsakene til misandri i dag.

Tydeligvis ikke. Men en ting er å være enig om årsak, en annen ting er hvilken årsak som er fakta.

Angående den der "det kan ikke skje her" som du har postet to ganger, tror du oppriktig på det selv, eller trenger du at andre tror på det?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (34 minutter siden):

Menn driver vanligvis ikke med sladring (igjen, fordi kvinner trenger mer validering) og forming av cliques, så jeg er ganske sikker på at flere menn i den bransjen kunne hatt en positiv effekt.

Ehm - det er nok ganske godt fordelt - jeg kan fortelle deg om 3 forskjellige arbeidsplasser jeg har hatt.

1. Kvinnedominert arbeidsplass - ingen sladring

2. Kvinnedominert arbeidsplass - sladring og baksnakking (jeg valgte å avslutte dette arbeidsforholdet pga dette, så at slikt er ødeleggende er det liten tvil om). 

3. Kjønnsnøytral arbeidsplass, kanskje med en liten overvekt av menn - her var det mennene som var de verste. 

Poenget mitt, dette er nok mer individbasert enn kjønnsbasert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Men når det kommer til f.eks narsissistisk personlighetsforstyrrelse så er dette vanligere hos menn en kvinner.

Interessant! Har du noe mer info om forekomsten av den diagnosen hos menn vs kvinner?

 

leticia skrev (7 minutter siden):

Så kanskje vi skal være forsiktige med å kategorisere så sterkt at slik er kvinner og slik er menn? (psykisk / fysisk). 

Er du enig i at jentene er generelt mer mentalt modne enn jevnaldrende gutter i ungdomsårene?

Er du enig i at folk dyrker og perfeksjonerer de sosiale ferdighetene de lykkes best med, slik at det over tid forsterker forskjellene mellom de og jevnandrende?

Å lykkes med noe, booster blant annet lykkehormoner som oxytocin og dopamin. Det gir en følelse av lykke og motiverer til å gjøre mer av det samme. Noen ganger er det giftig adferd man lykkes med, og som gir stimulans til videre dyrking av det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (8 minutter siden):

Ehm - det er nok ganske godt fordelt - jeg kan fortelle deg om 3 forskjellige arbeidsplasser jeg har hatt.

1. Kvinnedominert arbeidsplass - ingen sladring

2. Kvinnedominert arbeidsplass - sladring og baksnakking (jeg valgte å avslutte dette arbeidsforholdet pga dette, så at slikt er ødeleggende er det liten tvil om). 

3. Kjønnsnøytral arbeidsplass, kanskje med en liten overvekt av menn - her var det mennene som var de verste. 

Poenget mitt, dette er nok mer individbasert enn kjønnsbasert.

Jeg trenger ikke anekdotene dine når jeg har studier å henvise meg til.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10551-023-05355-7

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (30 minutter siden):

Du misforstår meg. Vi ikke er enige om årsakene til misandri i dag. Jeg ser ikke noe utartet patriarki i dagens Norge.

Patriarkiet i Norge i dag ser vi kanskje tydeligst i religiøse sekter. 

Men vi har også ting som, hvilket kjønn er det som i hovedsak sitter på eiendommer, høyest lønn, hvem kjører bilen når begge har sertifikatet og skal reise sammen på tur, hvem tar oftest den andres etternavn? Det er mange ting i samfunnet vi ikke tenker over i det daglige som enda henger igjen i patriarkalsk tankegang. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Interessant! Har du noe mer info om forekomsten av den diagnosen hos menn vs kvinner?

Bare et kjapt søk - men her:

This survey showed an overall prevalence of NPD of 6.2%, with rates higher for men (7.7%) than for women (4.8%).

https://www.cambridge.org/core/journals/bjpsych-advances/article/current-understanding-of-narcissism-and-narcissistic-personality-disorder/4AA8B04FB352F8E00AA7988B63EBE973

Jeg vil bare påpeke at å si at menn er mer narsissistiske enn kvinner ikke var mitt hovedmål med sitering av deg, men det at det kanskje ikke er så store forskjeller på kvinner og menn når det gjelder psykisk manipulasjon som du kanskje tror. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest df693...650
leticia skrev (6 minutter siden):

Patriarkiet i Norge i dag ser vi kanskje tydeligst i religiøse sekter. 

Men vi har også ting som, hvilket kjønn er det som i hovedsak sitter på eiendommer, høyest lønn, hvem kjører bilen når begge har sertifikatet og skal reise sammen på tur, hvem tar oftest den andres etternavn? Det er mange ting i samfunnet vi ikke tenker over i det daglige som enda henger igjen i patriarkalsk tankegang. 

Hvis du mener det er et problem at noen kvinner velger å ikke kjøre bil eller velger å bytte etternavn så får du ta det med de. Jeg som mann driter i det. Du kan klage på alt og gjøre deg til et offer, jeg kan kritisere det eller begynne å trolle om hvordan vi lever i et matriarki, men jeg gidder ikke. Du får bare se patriarkiet ditt overalt du fester blikket ditt.

Blir du mer lykkelig av klaging og å peke på en boogeymann? Kunne du vurdert å ta mer ansvar for eget liv og handlinger? Hadde det gitt deg økt lykke og utviklet personligheten din over tid? Bare en tanke.

Anonymous poster hash: df693...650

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke skrevet supersannsynlig. Det er et begrep du bruker for å overdrive det jeg egentlig skrev godt inn i gråsonen for latterliggjøring.

De aller fleste her er klar over at jenter og gutter har litt ulik mental modenhet (ca 1-2 år forskjell i ungdomstida). Det er også velkjent at folk bygger sine sosiale ferdigheter på tidligere erfaringer, suksesser og fiaskoer. Det betyr at jenters sosiale fortrinn i ungdomsårene gir de et sterkere fundament på netopp de ferdighetene også inn i voksentida og videre i livet. Ja, du kan finne eksempler på det motsatte, akkurat som når ihugga røykere kan "bevise" sine påstander ved å dra fram eksempler på folk som har blitt riktig gamle med god helse selv om de har røkt som en skorstein. Det finnes, men det er unntaksvis og bare et forsøk på avsporing å fokusere veldig mye på avvikene. Den generelle trenden er at jenter er flinkere til å utnytte sone sosiale ferdigheter enn menn, også de gangene disse ferdighetene brukes på en giftig måte. Dette er mindre vanlig blant menn, fordi menn generelt henger noe etter på disse tingene.

Nok et forsøk på latterliggjøring og bagatellisering. Det er veldig lenge siden jeg var ungdom og dette handler ikke om ungdom. Det jeg skriver om handler om egne og min omgangskrets sine erfaringer fra livet som voksen og godt voksen. Å forsøke å snakke ned andre på bakgrunn av alder, eller sammenligning med fjortiser, er ikke voksent av deg. Vennligst ta argumentene for hva de er, uten slike ugreie hersketeknikker.

Det er slett ikke sånn at utfrysing, ondsinnede løgner, alliansebygging og mobbing forekommer mindre blant voksne og godt voksne. Det inntar bare nye former, men utvikler seg og utføres på andre måter, som sklir bedre inn blant jevnaldrende enn ungdoms-taktikkene. Vennligst avslutt forsøket på å snakke ned alderen på giftig oppførsel.

Svært sjelden faktisk. Jeg har flere (kvinnelige) bekjentskaper i kvinnedominerte yrker som forteller det stikk motsatte. Noen av de har byttet til mer kjønnsnøytrale yrker etter et tosifret år med drama på arbeidsplassene sine (flere ulike arbeidsplasser). Fellesnevneren er kvinnedominans og drama som skapes av kvinner mellom kvinner. Det kan være mange ulike årsaker, mange ulike teknikker osv, men fellesnevnerene er som jeg skrev. De som har byttet til mer kjønnsnøytrale yrker sier at problemet avtar som følge av en annen kjønnsbalanse. Dette har jeg også fått beskrevet av menn som er eller har vært i kvinnedominerte yrker, da fra atter andre arbeidsplasser. Så hvis du forsøker å fortelle at det er noe rart med meg, min omgangskrets eller mitt bosted så kan jeg bare fortelle at de samme fellesnevnerne får jeg fra folk som bor i andre landsdeler. Så, vennligst ta erfaringene mine på en voksen måte. Respekter og forstå at dette ikke er én isolert sak, eller begrenset til ett sted, mitt miljø, eller kun ungdom.

De fleste er klar over at det er større forskjell innad i kjønnene enn mellom dem. Men det må likevel påpekes overfor dem som ikke har fått det med seg. Dessuten er det opp til gutta å velge seg hobbyer og interesser som gjør at de ikke havner på etterskudd. Der kan selvsagt samfunnet prøve å legge til rette for at gutter i større grad leser bøker og leker mer sosiale/språklig utviklende leker som barn, men det hemmes jo hvis man resignerer og sier "Kjønnene er ikke like, hva kan vi gjøre? Nei og nei. Nothing we can do."

Det blir bare veldig rart å kalle noe et "unntak" når det gjelder flere titalls prosent av gutter/menn. Det kan godt være at menn er overrepresentert blant dem som ikke tilegner seg disse ferdighetene du mener kvinner har mer av, men det er mer et resultat av miljø enn noe annet. At man ramler borti stereotyper om at menn SKAL være slik. Det er mange nok menn som er like kompetente på språk/sosiale ferdigheter til at det ikke er noen grunn til å tro at dette er definert av kjønn. Ellers ville det ikke vært så mange gutter/menn som har et høyt nivå på disse ferdighetene.

Det er ikke noen hersketeknikk fra min side. Når det du skriver ikke beskriver den generelle virkelighet, er det naturlig å tenke at dette er noe du har opplevd selv, og generaliserer ut fra de unntakstilfellene du har ramlet borti.

Jeg har ikke noe problem med å la være å snakke om alder på toxic behavior, så lenge vi blir enige om at dette først og fremst er en ungdomsgreie som folk vokser av seg. Jeg er ikke skyldig i noe sånt, noen sinne. Bank i bordet. Driver du med dette? Hva med trådens øvrige deltakere? Da får vi en viss pekepinn på dette, vil jeg tro. Hvis du mener du har gjort dette, må du gjerne ta en anekdote på egen oppførsel, om du vil det. Jeg er en helt normal mann som aldri har hatt noe behov for å løse konflikter med hverken knyttnever eller utfrysing, eller avarter av disse.

Jeg har omtrent den samme erfaringsbakgrunnen som deg fra ulike arbeidsplasser, men stikk motsatt opplevelse. Der har det ikke vært noen slike intriger/problemer. Noen har kommet og gått, men sånn "fjortiskjekling" av ymse varianter har det ikke vært noe av. Om alle digger hverandre som person, tviler jeg på, men vi snakker da om folk som er voksne nok til å kunne omgås andre på en profesjonell måte selv om de ikke nødvendigvis ønsker å invitere hverandre til middag. Som voksen, er det ganske så bent frem å være uenig med noen om det aller meste, og fortsatt kunne ha et godt jobbsamarbeid fordi man er enige om hva som er best i den settingen. Og, kjønn spiller ikke inn på slike ting i det hele tatt. Det er MIN erfaring.

Og som et apropos til Gavekort: menn trenger minst like mye validering som kvinner. Tenk f.eks. på hvor deprimerte enkelte menn kan bli om ikke deres attraktivitet blir validert på Tinder. Eller den klassiske "lavverdimann kritiserer andre menn for å være for feminine", hvor man validerer seg selv som mann mellom å prøve å fremstå som maskulinitetens vokter.

Til syvende og sist handler ikke valideringsbehov om kjønn, men om selvtillit. De som har god nok selvtillit trenger ikke å bli validert i tide og utide, de vet selv at de er bra nok.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke menns feil hva kvinner gjør, og det er ikke kvinners feil hva menn gjør. Men bare som en apropos. Du selger ideen her om at kvinner er psykiske og menn fysiske. Men når det kommer til f.eks narsissistisk personlighetsforstyrrelse så er dette vanligere hos menn en kvinner. Silent treatment er også en taktikk som ofte brukes av disse (men også av andre). Så kanskje vi skal være forsiktige med å kategorisere så sterkt at slik er kvinner og slik er menn? (psykisk / fysisk). 

Faktisk så kan nettopp den silent treatmenten være et tegn på at man har vansker med kommunikasjon og å snakke om følelser. At man i noen tilfeller bruker denne uhensiktsmessige taktikken for å beskytte seg selv og sine egne følelser fremfor å være ment som et bevisst forsøk på å straffe andre mennesker.  

De fleste menn med noen år på baken har vært igjennom å dele følelsene sine for så å få det servert tilbake med en gang eller senere i form av nedrakking. Det er så vanlig at det burde vært mer skremmende. Det skal bare én gang til før han ikke deler sine følelser mer. Kall det gjberne silent treatment om du vil, hvor menn vil kalle det å beskytte seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Det er vel helst konservative og religiøse miljøer som har et ønske om å reversere kvinners rettigheter. KRF har forsøkt seg på dette flere ganger. 

https://www.dagbladet.no/meninger/vil-totalforby-abort/73706906

Kanskje også verdt å se i slike saker at det ikke er likhet, men et fortrinn for kvinner. Kvinner kan ta abort uten mannens samtykke, men mannen kan ikke velge å ikke være pappa. Han vil tvinges til å, som et minimum, være økonomisk ansvarlig basert på hva kvinnen bestemmer.

Bare for å minne på at det er ting kvinner har fordelene av også, og at ingen bryr seg filla om menn der det er slik. Et stusselig patriarki det, virker det som.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Kanskje også verdt å se i slike saker at det ikke er likhet, men et fortrinn for kvinner. Kvinner kan ta abort uten mannens samtykke, men mannen kan ikke velge å ikke være pappa. Han vil tvinges til å, som et minimum, være økonomisk ansvarlig basert på hva kvinnen bestemmer.

Bare for å minne på at det er ting kvinner har fordelene av også, og at ingen bryr seg filla om menn der det er slik. Et stusselig patriarki det, virker det som.

Det er ikke et fortrinn for kvinner å tvinges til å utsette kroppen sin (og sette livet sitt på spill) for risikoen det er å være gravid og å føde. Men det er nå engang slik naturen har bestemt at det skal være. Kvinner kan ta abort uten samtykke av mannen per i dag ja. Det er tross alt hennes kropp dette gjelder. 

Så er jeg enig med deg i at vi kan se på om det er mulig å juridisk frasi seg farskap. Men andre veien, hvis det er kvinnen som vil ta abort, og han ikke, så blir det en ganske umulig sak. Da kommer vi over i hvordan tankegangen til dette religiøse partiet er, at man skal tvinges til å bære fram et barn man ikke ønsker, og med den risikoen dette er for egen helse (ja ethvert svangerskap er en helserisiko, ikke bare høyrisikosvangerskapene). Det er ikke noe annet enn et overgrep mot kvinner slik jeg ser det. Heldigvis får dette religiøse partiet kun sine egne stemmer når de prøver å endre grunnloven for å få dette på plass. I USA så har kvinner dessverre ikke vært like heldige. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

De fleste menn med noen år på baken har vært igjennom å dele følelsene sine for så å få det servert tilbake med en gang eller senere i form av nedrakking.

Høres ikke ut som dette er noe kjønnsspesifikt. Kvinner møter også på mye nedrakking for å snakke om følelser. De er jo "hysteriske", "dramaqueens" osv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...