Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er det alltid kvinner som


Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (50 minutter siden):

Jeg vil i grunn advare mot å gjenfortelle denne myten. Jeg tror aldri jeg har sett en mann skrive at kvinner over x alder er verdiløse (selv om det sikkert skjer) men jeg har sett veldig mange innlegg som påstår at dette er noe mange menn sier/skriver. For meg fremstår det derfor som en myte primært skapt av de som hevder menn mener det, heller enn menn som faktisk mener det. Det går først og fremst ut over og skaper usikkerhet hos kvinner, som dere sikkert ikke ønsker. 

Det er ingen myte hvis det skjer, men det kommer an på hva man legger i ordet verdiløs da. Går vel mest på datingverdi, når kvinner peaker osv. Det har jeg sett endel av. Kanskje mest fra menn med konservative holdninger, men uansett... 

https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/11/24/menn-som-forklarer-hva-en-kvinne-er-verdt/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Psykologer er absolutt ingen orakler, snarere tvert i mot. Jeg har selv sittet å hørt på en kvinnelig psykolog i et foredrag som mente det var lurt å stadig hinte mennesker om at de kanskje ikke lever en sunn livsstil, basert på deres overfladiske og kroppslige uttrykk. Denne kvinnen jobber også med barn i Norge.

Jeg har null respekt for mange psykologer og er meget tvilende til mye av deres faglige bakgrunn.

@shockorshot henviste dog til utdrag fra noen psykologer som riktignok har forstått dette. Derfor skulle jeg ønske det var en mye strengere ramme rundt når man kan skilte med å være en utdannet og sertifisert psykolog og markedsføre seg med dette.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (28 minutter siden):

Det er ingen myte hvis det skjer, men det kommer an på hva man legger i ordet verdiløs da. Går vel mest på datingverdi, når kvinner peaker osv. Det har jeg sett endel av. Kanskje mest fra menn med konservative holdninger, men uansett... 

https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/11/24/menn-som-forklarer-hva-en-kvinne-er-verdt/

At en psykolog forklarer sammenheng mellom attraktivitet og alder, og bruker begrepet ‘markedsverdi’, er på ingen måte det samme som å kalle noen verdiløs. Denne typen lesing bidrar kun til polarisering og går først og fremst ut over kvinner. 
 

Jeg tror det kan være lurt å reflektere over hvor god ‘venn’ en er om en stadig feilaktig forteller andre at ‘x mener du er verdiløs’. Det fremstår som en måte å trekke hverandre ned, og bygge opp under svært stygge og skadelige myter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 7464c...888
leticia skrev (33 minutter siden):

Det er ingen myte hvis det skjer, men det kommer an på hva man legger i ordet verdiløs da. Går vel mest på datingverdi, når kvinner peaker osv. Det har jeg sett endel av. Kanskje mest fra menn med konservative holdninger, men uansett... 

https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/11/24/menn-som-forklarer-hva-en-kvinne-er-verdt/

Dette har du rett i. Jeg så ikke for meg at jeg i slutten av 20-årene skulle bestemme meg for å aldri date igjen eller inngå en intim relasjon igjen, men sitter nå her da. Det skal sies at jeg hater ikke menn på noen som helst måte og jeg er glad for å ha menn i livet mitt, men når det kommer til kjærlighet så er jeg ribba for håp. Jeg er ikke komfortabel med at jeg blir vurdert etter utseende og alder, og selv om jeg skjønner at det er sånn og også aksepterer det så vil jeg ikke være en del av det. Ergo så utgår romantiske og seksuelle relasjoner. Vi lever heldigvis i en tid der man kan overleve som enslig, det hadde vært noe annet for mange år siden naturligvis! 

Har avvist et par menn de siste årene. Det er ikke det samme lenger. For en del år siden kunne jeg bli glad og fnise av at en mann sa til meg at jeg er søt, nå føler jeg ikke noe lenger. Hyggelig av han å gi komplimenter for det er mangelvare nå til dags, men det betyr ikke noe. Jeg tiltrekker meg gjerne menn som allerede sliter litt på datingfronten så jeg avviser på en fin måte, er ærlig (problemet er meg, ikke deg) og oppfordrer de til å fortsette å prøve (møter en del menn gjennom en hobby). 

Vennskap er gull verdt. Ekte vennskap. Da betyr det ikke noe hvordan du ser ut, hvor gammel du er. Det som betyr noe er at man føler seg komfortabel i den andres selskap, man ler sammen og tilføyer noe interessant til hverandres liv. 

Anonymous poster hash: 7464c...888

Lenke til kommentar

Ingen mennesker er permanent verdiløs. Det er som oftest da en uheldig periode eller midlertidig personlig krise.
Så jeg tenker det hadde vært kult å høre hva folk virkelig mener med "verdi" i dating, og hva som er lavverdig og høyverdig.
Det å fordømme noen som verdiløs, synes jeg ikke høres særlig intelligent ut

Lenke til kommentar
Gjest 7464c...888 skrev (7 timer siden):

Vennskap er gull verdt. Ekte vennskap. Da betyr det ikke noe hvordan du ser ut, hvor gammel du er. Det som betyr noe er at man føler seg komfortabel i den andres selskap, man ler sammen og tilføyer noe interessant til hverandres liv.

Det du beskriver her høres ut som et kjærlighetsforhold også. Vennskap er begynnelsen på mange kjærlighetsforhold. 

Egentlig, det jeg tenker er at man ikke skal la noen andre få sette "verdi" på en selv. Verdi og selvtillit kommer innenfra. Gi litt mer faen i hva andre mener, og tenk at hvis de ikke ser deg for deg, så er det like greit at de "slipper unna". 

Men, det er mange flotte menn som vil se deg for deg, så ikke hør på de tullingene som sier at du ikke er verdt noe fordi du har nådd en viss alder. Vi er mange kvinner i både 30, 40, og 50 årene som enda får masse oppmerksomhet fra menn. Litt slitsomt til tider, men bare som et poeng på at vi ikke mister vår "verdi" så lett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (8 timer siden):

Det fremstår som en måte å trekke hverandre ned, og bygge opp under svært stygge og skadelige myter. 

Dine refleksjoner kunne virkelig hatt noe for seg i alle "feminisme er ondskap - trådene". Anbefaler du begynner med  tråden "tradisjonelle kjønnsroller er det beste for begge kjønn". 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Martelè skrev (3 timer siden):

Ingen mennesker er permanent verdiløs. Det er som oftest da en uheldig periode eller midlertidig personlig krise.
Så jeg tenker det hadde vært kult å høre hva folk virkelig mener med "verdi" i dating, og hva som er lavverdig og høyverdig.
Det å fordømme noen som verdiløs, synes jeg ikke høres særlig intelligent ut

Hva som er lavverdig og høyverdig vil vel variere alt etter hvem man spør. Jeg tenker det handler mer om personlige preferanser sånn egentlig. 

For egen del så ville det vært utenkelig å starte et forhold med en som er: 

- Konservativ

- Religiøs

- Dårlig kvinnesyn (altså at man beveger seg i nærheten av misogynisme og antifeminisme)

Utseende er ikke så viktig, holdninger og hvordan han behandler meg er veldig viktig. Men jeg slipper å tenke på dette da, ettersom jeg har en som passer for meg.

Jeg mener ikke at man er verdiløs om man passer inn i punktene mine, bare at det er en dårlig match for meg. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (8 minutter siden):

Hva som er lavverdig og høyverdig vil vel variere alt etter hvem man spør. Jeg tenker det handler mer om personlige preferanser sånn egentlig. 

For egen del så ville det vært utenkelig å starte et forhold med en som er: 

- Konservativ

- Religiøs

- Dårlig kvinnesyn (altså at man beveger seg i nærheten av misogynisme og antifeminisme)

Utseende er ikke så viktig, holdninger og hvordan han behandler meg er veldig viktig. Men jeg slipper å tenke på dette da, ettersom jeg har en som passer for meg.

Jeg mener ikke at man er verdiløs om man passer inn i punktene mine, bare at det er en dårlig match for meg. 

Roger dodger

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

 ikke hør på de tullingene som sier at du ikke er verdt noe fordi du har nådd en viss alder.

Her sitter du og forteller andre kvinner at det er menn som mener de ikke er verdt noe. En myte du fremfor noen andre holder liv i og forfekter, tilsynelatende basert på en svært vrang lesning av psykologers faguttrykk. Ser du hvor forferdelig destruktivt og usunn slik oppførsel er? 

 

leticia skrev (1 minutt siden):

Dine refleksjoner kunne virkelig hatt noe for seg i alle "feminisme er ondskap - trådene". Anbefaler du begynner med  tråden "tradisjonelle kjønnsroller er det beste for begge kjønn". 

 

Hvorfor sporer du vekk fra tema når det påvises at argumentene eller kildene dine ikke holder vann? 

Jeg er ikke interessert i å engasjere meg i en kjempelang "kjønnskrigtråd" som allerede har rukket å bli 32 sider lang. Jeg synes det er trist å se hvordan dere bryter hverandre ned, men når jeg ser reaksjoner som den siterte innser jeg at å prøve å moderere eller påpeke feil bare vil være å bære ved til bålet. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 7464c...888
herzeleid skrev (11 minutter siden):

Her sitter du og forteller andre kvinner at det er menn som mener de ikke er verdt noe. En myte du fremfor noen andre holder liv i og forfekter, tilsynelatende basert på en svært vrang lesning av psykologers faguttrykk. Ser du hvor forferdelig destruktivt og usunn slik oppførsel er? 

 

Nå var det meg @leticia siterte, og for å si det slik så er det ikke kvinner som sier dette til andre kvinner. Tvert imot. De som derimot sier til andre kvinner at de ikke er mindre verdt når de er blitt eldre, er andre kvinner. Så de som prøver å ta livet av denne myten er faktisk kvinner selv, og ikke menn. 

Anonymous poster hash: 7464c...888

Lenke til kommentar
Gjest 7464c...888
leticia skrev (51 minutter siden):

Det du beskriver her høres ut som et kjærlighetsforhold også. Vennskap er begynnelsen på mange kjærlighetsforhold. 

Egentlig, det jeg tenker er at man ikke skal la noen andre få sette "verdi" på en selv. Verdi og selvtillit kommer innenfra. Gi litt mer faen i hva andre mener, og tenk at hvis de ikke ser deg for deg, så er det like greit at de "slipper unna". 

Men, det er mange flotte menn som vil se deg for deg, så ikke hør på de tullingene som sier at du ikke er verdt noe fordi du har nådd en viss alder. Vi er mange kvinner i både 30, 40, og 50 årene som enda får masse oppmerksomhet fra menn. Litt slitsomt til tider, men bare som et poeng på at vi ikke mister vår "verdi" så lett. 

Jeg får også oppmerksomhet fra menn, og jeg er ikke særlig begeistret for det. Det får meg ikke til å føle meg verdifull overhodet - mange kvinner som får akkurat samme oppmerksomhet, og disse gutta håper jo at de får napp et eller annet sted. Ikke nødvendigvis hos meg, ikke sant. Med andre ord legger jeg ikke så veldig mye i det. :)

Hyggelig at du sier det, jeg vet at jeg har verdi som menneske på andre plan her i livet og som sagt trives jeg godt med mine vennskap. Det ligger ikke noen bitterhet eller vondt bak min beslutning om å ikke involvere meg i kjærlighetsforhold. Jeg har bedre selvtillit og en bedre hverdag som enslig, jeg har vært i et lengre forhold og det var ikke verdt det mot slutten. Temaet engasjerer meg dog litt nettopp fordi det har jo påvirket hvordan jeg har valgt. Hadde jeg ikke visst alt jeg vet, hadde jeg nok sikkert fortsatt å date, men for meg har det knust det romantiske og jeg har ikke noe til overs for romantikk lenger, hehe. 😛 

Anonymous poster hash: 7464c...888

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest 7464c...888 said:

 Så de som prøver å ta livet av denne myten er faktisk kvinner selv, og ikke menn. 

Anonymous poster hash: 7464c...888

Nu har jag sett flera trådar på forumet der en kvinna tar upp det där och så gott som alla män har svarat att det är rent tull. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...