knopflerbruce Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober fokkeslasken skrev (2 timer siden): Nei, bryr meg ikke egentlig i det hele tatt. Det er bare nok et eksempel på at feminisme er for likestilling bare når det gavner dem selv. Vel... Det var jo ganske generelt skrevet av meg, da for jeg orket ikke begynne utrede så mye. Men skolen går mer i retning av en undervisningsform som er mer spiselig for jenter. Da blant annet i at det er nesten bare stillesittende undervisning. Jeg har også sett fra min egen sønn og datter at undervisningen var mye bedre lagt opp til hennes modenhetsalder enn min sønn. Hvordan dét arter seg for andre vet jeg jo ikke, men har nok hørt lignende ting fra andre. Forøvrig, R94 gjorde det motsatte og gjorde praktiske fag på teoretikernes premisser, da ved at yrkesfag skulle ha minimum 50% allmenne fag. Frafallsprosentene føyk i været. Igjen gikk det i hovedsak ut over gutter, men det var dette med feminismen og likestilling igjen da. Jeg er fullt klar over at jeg er i mindretall på det området, og skilter med erfaring fra "feil side" da jeg selv som pappa er hovedforsørger, så dette har jeg bare fra andre. Likevel er det eneste en kvinne trenger gjøre er å beskylde mannen for hva som helst uhumskheter, og der mistet han årevis av barnets liv mens politiet utreder saken. For når det er slik, da får ikke far møte barnet lengre. Så vidt meg bekjent er det en ganske annen reaksjon enn om faren beskylder moren for noe. Men det skal også være sagt at barnefordelinger flest foregår i minnelighet, og partene vil som regel det beste for barnet. I de tilfellene blander jo ikke staten seg inn i det. Men når det først blir stygt, da blir de blandet inn, og da stiller gjerne mor sterkere. Og om far burde være mer tilstede for barnet, vel ... som sagt stiller jeg på "feil side" av den konflikten. Ikk ekjenner jeg noen som ikke stiller opp nok, ikke har jeg hørt om noen, så rett og slett er dette noe jeg kun har hørt om via steder som dette forumet. Så jeg tar den "sannheten" med en klype salt. I dette tilfellet vil "dem selv" si gagner menn, siden jeg tross alt er mann selv (og feminist). At du avstår fra å kommentere de sidene jeg trekker frem, viser vel bare at tiltak som øker kvinneandelen ider kvinner er underrepresentert ikke er viktig for deg, mens tilfeller der hvor menn er underrepresentert blir eksemplifisert av meg og ignorert av deg som vesentlig. Det er ikke godt nok for deg om vi sikter mot i alle fall 40% herreandel på sykepleierstudiet eller grunnskolelærerutdanningene? Det er jo i slike yrker (SPESIELT sistnevnte) at kjønn i seg selv faktisk er en del av ansettelsesgrunnlaget. Hvis ikke det er dette du vil, hva vil du da? Jeg vil tro at om disse to ble løst, ville vi vært ganske nært en 50-50-fordeling i høyere utdanning generelt. Finnes det noe dokumentasjon på at det er mer stillesitting i skolen i 2024 kontra midt på 90-tallet, for eksempel? Vi satt som sagt i hovedsak ved pulten allerede da, og det er en undervisningsform vi gutta trives godt med. I alle fall mange av oss (men du finner jo også jentebarn som trives med fysisk undervisning). Dog må en jo ha i mente at det er vanskelig å lære seg likninger gjennom å "rase fra seg" i skolegården, eller lære seg sterke verb gjennom å klatre i ribbeveggen. Litt som at man ikke kan lese seg til god kondisjon. Jeg er som sagt for at vi legger opp til en mer variert skole hvor elever som trenger ulike typer tilnærminger får dette, bare vi ikke later som at guttebarn som trenger praktisk læring behøver mer penger per hode. Vi får fordele pengene jevnt per elev, så vi sikrer at gutter og jenter som trives med boklig lærdom ikke får dårligere forutsetninger bare fordi vi innbiller oss at fysisk undervisning krever mer utstyr eller voksentetthet. Så får forskjeller bare være forskjeller, men vi bør jo være klar over at det å lese teori faktisk er det mest effektive for å tilegne seg kunnskap for en som er lesekyndig. Skal du ta et skippertak før en matematikkeksamen kommer du VELDIG mye lenger med å sprenglese formler og eksempler i en bok enn å "prøve og feile" med fysiske konkreter. Forøvrig: det å sette opp en konkret, skriftlig treningsplan i kroppsøving (isolert sett en teoretisk øvelse) er høyst relevant for det fysiske utbyttet en har av trening. Så, at det settes karakter på en slik plan er ikke "praktiske fag på teoretikernes premisser", det er sånt en anbefaler alle å ha - fra teoretikere til praktikere. For min del er likestilling i barnefordeling enkelt: hvis menn vil ha likhet på gruppenivå der, må de også bruke like mye tid på barna i oppveksten, og ikke overlate omsorgen til mor "fordi kvinner er best til sånt" eller hva det nå er en del motdebattanter lirer av seg her inne av sjåvinistiske utsagn. 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Shaolyzm skrev (1 time siden): Takk for link til mer informasjon, jeg tror mange mistolker budskapet med navnet feminisme. Det høres ut som det bare gjelder kvinner og deres rettigheter. Det er nok endel som mistolker ja. Men så er det nok samtidig også endel som bevisst går inn for å legge opp til at det skal bli mistolket. Folk og organisert virksomhet i samfunnet som ikke ønsker at alle individer skal ha like rettigheter og muligheter. 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Shaolyzm skrev (1 time siden): Takk for link til mer informasjon, jeg tror mange mistolker budskapet med navnet feminisme. Det høres ut som det bare gjelder kvinner og deres rettigheter. Ja, det er dessverre mye stigma rundt begrepet feminisme av flere årsaker. Selv om mange vet at feminisme handler om likestilling, unngår dem å bruke begrepet av ulike grunner. Jeg synes studiet gir mange gode eksempler på dette. Det må sies at mange får et dårlig inntrykk av feminister, ofte på grunn av de mest ekstreme og kontroversielle stemmene som får mest oppmerksomhet. Dette bidrar dessverre til at begrepet har blitt negativt ladet for mange i dag. 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober knopflerbruce skrev (35 minutter siden): Vi får fordele pengene jevnt per elev, så vi sikrer at gutter og jenter som trives med boklig lærdom ikke får dårligere forutsetninger bare fordi vi innbiller oss at fysisk undervisning krever mer utstyr eller voksentetthet. Når det gjelder dette med fordeling av penger per elev. Man ser (og dette er ikke kjønnsbetinget i det hele tatt) at man setter inn store ressurser på de elevene som sliter, eller rett og slett egentlig ikke gidder, eller som egentlig ikke har lyst å være på vgs, men kun er der fordi foreldrene krever det. Mens flinke, pliktoppfyllende elever i mye større grad blir overlatt til seg selv med argumentasjonen: "men de klarer seg jo alltids". Vel, de skal ikke bare klare seg, de skal ha tilpasset opplæring akkurat slik som de svake elevene får. knopflerbruce skrev (39 minutter siden): For min del er likestilling i barnefordeling enkelt: hvis menn vil ha likhet på gruppenivå der, må de også bruke like mye tid på barna i oppveksten, og ikke overlate omsorgen til mor "fordi kvinner er best til sånt" eller hva det nå er en del motdebattanter lirer av seg her inne av sjåvinistiske utsagn. Jeg er enig med deg i at det er så enkelt. Barna skal også ha noe å si i omsorgsfordelingen når de når en viss alder, og det er naturlig at de velger å være med den de har best tilknytning med, og god tilknytning får man best av å være tilstedeværende mentalt for barna. 3 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober NatNat skrev (4 timer siden): LOL ! er "kvinnfolk" som ble kastet ut av KG og jeg lover deg at jeg har ingenting imot menn. Jeg finner tråder som starter med "menn er slik.. eller "kvinner er sånn.." fullstendig håpløse. Ble kasta ut derfra for 3 måneder siden og kommer inn igjen den 18 November ja en del kan nok være håpløse 2 Lenke til kommentar
NatNat Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober 1 hour ago, Maskinfører said: Ble kasta ut derfra for 3 måneder siden og kommer inn igjen den 18 November ja en del kan nok være håpløse kommer inn igjen 1 januar men er langt fra sikker at jeg gidder.... 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober NatNat skrev (36 minutter siden): kommer inn igjen 1 januar men er langt fra sikker at jeg gidder.... Tror ikke jeg skal noe mere inn dit sjøl ☹️ 1 Lenke til kommentar
Shaolyzm Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Maskinfører skrev (30 minutter siden): Tror ikke jeg skal noe mere inn dit sjøl ☹️ Ble nysgjerrig, hva skjedde eller er det noen problemer der ? 3 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Shaolyzm skrev (5 minutter siden): Ble nysgjerrig, hva skjedde eller er det noen problemer der ? Har en Moderator etter meg så vært kastet ut 4 ganger 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Maskinfører skrev (1 time siden): Har en Moderator etter meg så vært kastet ut 4 ganger Rhodiola? 🤔 2 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Martelè skrev (Akkurat nå): Rhodiola? 🤔 Japp ☹️ 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Maskinfører skrev (1 minutt siden): Japp ☹️ Når du kommer inn igjen, så får du hilse han fra meg haha! 1 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Martelè skrev (9 minutter siden): Når du kommer inn igjen, så får du hilse han fra meg haha! Hehe blokkeringa fjernes 18 November men jeg kommer ikke til å logge meg inn noe mere der tror jeg 😀 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Da er det vel snart og gå og legge seg 😀 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober leticia skrev (På 28.10.2024 den 11:42 AM): Ja selvsagt, de fæle feministene ja. Det er bare en illusjon som jeg faktisk ikke gidder å hjelpe deg å male videre på i dag. Og jo, likestilling og feminisme er tilnærmet synonymer. Men det er ikke så rart at det er mest fokus på kvinnen, da det er kvinnene som har trengt å ta igjen gapet. Noe du kan se fra forrige innlegg at det mangler ganske så mye på i global sammenheng. https://www.nrk.no/ytring/kvinnekamp-er-mannekamp-1.14930146 Greit nok det, men hvis man skal velge og vrake fra hvor man vil på kloden kan man finne hva som helst. Mine kommentarer er om Norge. Ikke om forskjellige sharialand. Jeg trodde det var åpenbart. For om du skal snakke om andre land, da blir kommentarer om at stortingsflertallet av menn bare kan stemme frem hva de vil heller hult da vi har lite lovgivende makt andre steder. Derav var min kommentar om rettigheter kvinner har som menn ikke har om Norge. Kvinner har én rettighet mer. 3 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober knopflerbruce skrev (22 timer siden): I dette tilfellet vil "dem selv" si gagner menn, siden jeg tross alt er mann selv (og feminist). At du avstår fra å kommentere de sidene jeg trekker frem, viser vel bare at tiltak som øker kvinneandelen ider kvinner er underrepresentert ikke er viktig for deg, mens tilfeller der hvor menn er underrepresentert blir eksemplifisert av meg og ignorert av deg som vesentlig. Det er ikke godt nok for deg om vi sikter mot i alle fall 40% herreandel på sykepleierstudiet eller grunnskolelærerutdanningene? Det er jo i slike yrker (SPESIELT sistnevnte) at kjønn i seg selv faktisk er en del av ansettelsesgrunnlaget. Hvis ikke det er dette du vil, hva vil du da? Jeg vil tro at om disse to ble løst, ville vi vært ganske nært en 50-50-fordeling i høyere utdanning generelt. Da er det mulig vi har en feilkommunikasjon et eller annet sted. Det jeg var ute etter var å finne ut hva feminisme gjør for menn - som jo var påstanden at skjer, som jeg dermed gjerne vil ha noen eksempler på. Ikke hva feminisme gjør for kvinner som ikke er negativt for menn eller hva den gjør for kvinner som kan hjelpe menn som sekundæreffekt. Men det er klart jeg er åpen for ting feminismen gjør som ikke møter et spesifikt kjønn som kan hjelpe begge også, om det finnes. knopflerbruce skrev (22 timer siden): Finnes det noe dokumentasjon på at det er mer stillesitting i skolen i 2024 kontra midt på 90-tallet, for eksempel? Vi satt som sagt i hovedsak ved pulten allerede da, og det er en undervisningsform vi gutta trives godt med. I alle fall mange av oss (men du finner jo også jentebarn som trives med fysisk undervisning). Dog må en jo ha i mente at det er vanskelig å lære seg likninger gjennom å "rase fra seg" i skolegården, eller lære seg sterke verb gjennom å klatre i ribbeveggen. Litt som at man ikke kan lese seg til god kondisjon. Ja det kan man vel si. Men på 90-tallet ble man hvertfall ikke sittende på rompa i friminuttet og stirre i telefonen. Man rørte mer på seg. Fikk rast fra seg noe av den oppbygde energien. Noe man ikke har forsøkt rette opp, så vidt jeg kan se. Dermed er ikke skolene like gode for gutter lengre. knopflerbruce skrev (22 timer siden): Jeg er som sagt for at vi legger opp til en mer variert skole hvor elever som trenger ulike typer tilnærminger får dette, bare vi ikke later som at guttebarn som trenger praktisk læring behøver mer penger per hode. Vi får fordele pengene jevnt per elev, så vi sikrer at gutter og jenter som trives med boklig lærdom ikke får dårligere forutsetninger bare fordi vi innbiller oss at fysisk undervisning krever mer utstyr eller voksentetthet. Så får forskjeller bare være forskjeller, men vi bør jo være klar over at det å lese teori faktisk er det mest effektive for å tilegne seg kunnskap for en som er lesekyndig. Skal du ta et skippertak før en matematikkeksamen kommer du VELDIG mye lenger med å sprenglese formler og eksempler i en bok enn å "prøve og feile" med fysiske konkreter. Enig i det, men man kommer nok et visst steg lengre om man får rast fra seg litt på skolen. Når det gjelder spesifikt for Norge er jeg nok mer ukjent med detaljene. Selv får min sønn som går på ungdomsskolen god hjelp der læringsformen ikke er optimal for ham, men jeg ser jo også hvor det kommer fra, så jeg sender ham opp i klatreveggen flere ganger i uka for å få ut overskytende energi. Det hjelper mye, selv om skolen fortsatt er vanskelig. knopflerbruce skrev (22 timer siden): For min del er likestilling i barnefordeling enkelt: hvis menn vil ha likhet på gruppenivå der, må de også bruke like mye tid på barna i oppveksten, og ikke overlate omsorgen til mor "fordi kvinner er best til sånt" eller hva det nå er en del motdebattanter lirer av seg her inne av sjåvinistiske utsagn. Nå har jeg aldri vært i retten for slikt, men jeg har vel ikke hørt om at nettopp dette faktisk har skjedd selv om det sikkert kan skje óg. Derimot kjenner jeg selv folk som har fått falske beskyldninger mot seg for å stjele barnetiden fra faren. Saken tok flere år, han fikk samvær med barnet et par timer i uka under oppsyn av politiet. Noen år etter fant politiet ut at beskyldningene var grunnløse, men da var jo skaden allerede skjedd. Moren får jo ingen straff for slikt uansett heller. Nok en sak feministene ikke stormer barrikaden for, av en eller annen grunn. Det jeg kanskje i tillegg lurer på om dette med at faren ikke har vært nok tilstede er jo hvem som går god for påstanden. Spør man moren og hun har følt seg overarbeidet med det så vil nok retten bli fortalt at han ikke gjorde noe og hun gjorde alt. Men hvem vet. Det er sikkert like mange varianter av dette som det finnes enkeltsaker. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Kassettspiller skrev (22 timer siden): Ja, det er dessverre mye stigma rundt begrepet feminisme av flere årsaker. Selv om mange vet at feminisme handler om likestilling, unngår dem å bruke begrepet av ulike grunner. Jeg synes studiet gir mange gode eksempler på dette. Det må sies at mange får et dårlig inntrykk av feminister, ofte på grunn av de mest ekstreme og kontroversielle stemmene som får mest oppmerksomhet. Dette bidrar dessverre til at begrepet har blitt negativt ladet for mange i dag. Skal jeg gjette så kommer mye av det fra at også menn får høre de tingene enkelte kvinner får seg til å si til andre kvinner. Kvinner kan være ganske drøye i sine uttalelser til andre kvinner, og med dagens sosiale media kan det være at enkelte ikke tenker lengre enn at "kvinner vil elske denne posten". 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober leticia skrev (22 timer siden): Jeg er enig med deg i at det er så enkelt. Barna skal også ha noe å si i omsorgsfordelingen når de når en viss alder, og det er naturlig at de velger å være med den de har best tilknytning med, og god tilknytning får man best av å være tilstedeværende mentalt for barna. Enig her. Barna skal definitivt få være med å bestemme. Nå er det sikkert mange foreldre som overser det om de kommer i en situasjon hvor de misliker den andre parten - faren/moren. Men la oss ha det på det rene at de definitivt fleste foreldre vil det beste for sine barn uansett hvor uvenner de er med den andre foreldren. Uenigheten kommer vel når man ikke klarer bli enige om hva som er det beste for barna. Ser man den andre parten som verdiløs så blir det jo vanskelig. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Maskinfører skrev (20 timer siden): Ble kasta ut derfra for 3 måneder siden og kommer inn igjen den 18 November ja en del kan nok være håpløse Har ikke blitt kasta ut, men etter en advarsel som ikke ga noen mening på noe plan så gadd jeg ikke mer. Etterhvert fant jeg ut at de tillater alle slags meninger der, men du kan bare skrive på en spesifikk måte. Forumvarianten av "Det er ikke hva du sier, men hvordan du sier det, som er problemet". Nei takk. Da kan de sitte der å renske ut klientellet til det er kun en bønsj helt like kommentatorer igjen. 3 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Martelè skrev (15 timer siden): Rhodiola? 🤔 Samme her. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg