Ludvig86 Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Hei! Vi har hatt Telia en stund, men det begynner å lugge litt, og kundeservice er fraverende. Har tatt kontakt med Altibox men de er umulig å få svar fra de også. Hvilken muligheter har vi da igjen? Har prøvd å søke, føler ikke jeg blir klokere. Var innom Bytt.no, men den siden er så uoversiktlig og minner om en side laget av svindlere, så jeg styrer unna den. Noen med innspill? // Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Hva slags fiberkabler er det i bakken utenfor boligen? Mange har kun Telia tilgjengelig (gamle GET). Man kan alternativt gå trådløst med feks. Telenor, Allente (leverer nesten ikke noe lenger), Telia, Nextgentel/Rikstv. Alt avhenger av hvor mye datatrafikk dere trenger. Om dere feks. har parabol eller Rikstv via antenne vil dataforbruket ned, og man kan i mange tilfeller klare seg med et mobilabonnement. Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Anbefaler Altibox eller Telenor. Unngå i hvert fall Telia. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Trådløst nett og Strim? Greit med litt alternative løsninger også:) Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Altibox umulige å få svar fra? Merkelig. Her dukker de opp på døra med jamne mellomrom, for å tilby kabel med gratis installering. Men er ikke interessert. Har hatt Telia/Get i årevis, og har vært så fornøyd som det går an å forvente. En ting jeg ikke liker med Altibox, er at de har kundeservice lokalt. Mens Telia vel har en felles kundservice for hele landet i Oslo? Så på Altibox må man regne med at det sitter lokale folk og følger med på hva du gjør på internett. Har snakket med kundersevice hos Altibox for noen andre i fam.og det er alltid folk som snakker lokal dialekt der, mens hos Telia snakker de østlandsk. Hvordan det er hos Telenor vet jeg ikke. Men lurer på å gå over til en trådløs leverandør jeg også og evnt. Riks.tv Det kan være fordel å ha tv adskilt med Riks.tv. For faller internett ut, så faller jo tv også ut sånn det er blitt nå. Har gammel kabel ikke fiber, og helt opp til for noen mndr siden, var det vanlig kabel tv hos Telia sånn at det var adskilt. Men nå går alt gjennom internett. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 31. oktober Forfatter Del Skrevet 31. oktober Delvis skrev (På 29.10.2024 den 4:37 PM): Altibox umulige å få svar fra? Merkelig. Her dukker de opp på døra med jamne mellomrom, for å tilby kabel med gratis installering. Men er ikke interessert. Har hatt Telia/Get i årevis, og har vært så fornøyd som det går an å forvente. En ting jeg ikke liker med Altibox, er at de har kundeservice lokalt. Mens Telia vel har en felles kundservice for hele landet i Oslo? Så på Altibox må man regne med at det sitter lokale folk og følger med på hva du gjør på internett. Har snakket med kundersevice hos Altibox for noen andre i fam.og det er alltid folk som snakker lokal dialekt der, mens hos Telia snakker de østlandsk. Hvordan det er hos Telenor vet jeg ikke. Men lurer på å gå over til en trådløs leverandør jeg også og evnt. Riks.tv Det kan være fordel å ha tv adskilt med Riks.tv. For faller internett ut, så faller jo tv også ut sånn det er blitt nå. Har gammel kabel ikke fiber, og helt opp til for noen mndr siden, var det vanlig kabel tv hos Telia sånn at det var adskilt. Men nå går alt gjennom internett. Har flere ganger kontaktet de om at jeg er interessert, men har ikke hørt noe. Etter noe leting, så ser det ut til at vi bare må beholde Telia. Vi betaler ca. 1000kr/mnd. for både TV og internett hos de. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Delvis skrev (På 29.10.2024 den 4:37 PM): Så på Altibox må man regne med at det sitter lokale folk og følger med på hva du gjør på internett. Nei, det må man absolutt ikke regne med, heldigvis. Hvorfor tror du at de sitter og følger med på hva du gjør på internett? Og hvordan tror du de eventuelt gjør dette? 4 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) sk0yern skrev (4 timer siden): Nei, det må man absolutt ikke regne med, heldigvis. Hvorfor tror du at de sitter og følger med på hva du gjør på internett? Og hvordan tror du de eventuelt gjør dette? Vet ikke, og vet ikke hvor mye de følger med. Men har hørt mange ganger det, at de kan og gjør det etter som det er blitt framstilt hvertfall. Det er ikke anonymt for dem hva du gjør på nettet. Har stilt spørsmål før om hvordan osv, men tror ikke noen her vet det helt.. Endret 31. oktober av Delvis Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 50 minutes ago, Delvis said: Vet ikke, og vet ikke hvor mye de følger med. Men har hørt mange ganger det, at de kan og gjør det etter som det er blitt framstilt hvertfall. Det er ikke anonymt for dem hva du gjør på nettet. Har stilt spørsmål før om hvordan osv, men tror ikke noen her vet det helt.. Har du hørt om SSL eller TLS? Har du sett "https://" i starten av en webadresse? Det dette betyr er at kommunikasjonen mellom din nettleser (på din PC) og den websiden du besøker, er kryptert. Selv om all din nettrafikk går gjennom Altibox' routere, så er det ikke mulig for dem å følge med på det du driver med fordi nettrafikken er kryptert. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Sånn ja, men de kan se hvilke sider du besøker, er det ikke så? Er det jeg mener. Vet at de ikke kan se hva du gjør på sidene. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 7 minutes ago, Delvis said: Sånn ja, men de kan se hvilke sider du besøker, er det ikke så? Er det jeg mener. Vet at de ikke kan se hva du gjør på sidene. Internet (TCP/IP) er nå en gang basert på at du må kjenne mottakerens IP-adresse for at data fra deg skal kunne bli sendt (via mange mellomledd) til mottakeren. Denne adressen vil i utgangspunktet være kjent for Altibox (f.eks.), ellers vil ikke de kunne vite hvor de skal sende datapakkene. Men det finnes en utvei: Ved å bruke en VPN-løsning vil dine datapakker bli sendt i en kryptert tunnel fra deg, gjennom Altibox' routere, og fram til VPN-tjenesteleverandøren, hvor datapakkene blir sendt ut på det vanlige internettet. Men da vil IP-adressen til mottakeren bli kjent for VPN-leverandøren, og da må du velge om du stoler mer på denne enn på Altibox. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) nebrewfoz skrev (6 timer siden): Internet (TCP/IP) er nå en gang basert på at du må kjenne mottakerens IP-adresse for at data fra deg skal kunne bli sendt (via mange mellomledd) til mottakeren. Denne adressen vil i utgangspunktet være kjent for Altibox (f.eks.), ellers vil ikke de kunne vite hvor de skal sende datapakkene. Men det finnes en utvei: Ved å bruke en VPN-løsning vil dine datapakker bli sendt i en kryptert tunnel fra deg, gjennom Altibox' routere, og fram til VPN-tjenesteleverandøren, hvor datapakkene blir sendt ut på det vanlige internettet. Men da vil IP-adressen til mottakeren bli kjent for VPN-leverandøren, og da må du velge om du stoler mer på denne enn på Altibox. Ja. Bruker VPN fast på en av maskinene. Men på den daglige som brukes til alle vanlige ting, som her og lignende steder, aviser, banker, YT og andre diverse tjenester bruker jeg ikke VPN på. Fordi det er enklere og bedre hastighet uten. Så det er ikke snakk om at det er noe farlig sånn sett. Men liker mindre at lokale folk som lettere kan vite hvem du er, kan ha oppsyn med hvilke sider du besøker. I Oslo kjenner jeg nesten ingen, så det bryr meg mye mindre. Endret 31. oktober av Delvis Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Er personvernet virkelig så labert hos norske ISP'er at hvem som helst av ansatte kan kikke i loggen til hver kunde? Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Trulss skrev (2 timer siden): Er personvernet virkelig så labert hos norske ISP'er at hvem som helst av ansatte kan kikke i loggen til hver kunde? nei, selvfølgelig ikke. I tillegg er det ikke "bare å kikke i loggen". Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Jeg synes ikke noen av de er noe bedre enn de andre egentlig. De jeg liker best er https://globalconnect.no bare fordi de er en utfordrer til de store monopolistene. Jeg sier monopolister fordi de fleste steder så kan man jo bare være kunde av de som har gravd ned fiber i bakken hos akkurat deg. Jeg er så heldig at jeg har to fiberleverandører, så har dediktert fiber inn til huset fra både Telia og Altibox. Eneste grunnen til at jeg sa ja til Altibox når de kom på døra er for å få valgmuligheter. Så når bindingen min er over nå om 6mnd til Altibox, så kan jeg bytte imellom Altibox og Telia etter eget ønske, så da kan jeg sette de opp mot hverandre og forhåpentligvis få ned blodprisen de tar nå. 1039,- I mnd for 750/750 linje. ikke noe TV. Bor i enebolig. I leiligheten jeg flyttet fra så betalte jeg 279,- for Telia 1000/1000 fiberlinje inkludert ett eller annet basis TV pakke. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november bzzlink skrev (17 minutter siden): Jeg synes ikke noen av de er noe bedre enn de andre egentlig. De jeg liker best er https://globalconnect.no bare fordi de er en utfordrer til de store monopolistene. Jeg sier monopolister fordi de fleste steder så kan man jo bare være kunde av de som har gravd ned fiber i bakken hos akkurat deg. Jeg er så heldig at jeg har to fiberleverandører, så har dediktert fiber inn til huset fra både Telia og Altibox. Eneste grunnen til at jeg sa ja til Altibox når de kom på døra er for å få valgmuligheter. Så når bindingen min er over nå om 6mnd til Altibox, så kan jeg bytte imellom Altibox og Telia etter eget ønske, så da kan jeg sette de opp mot hverandre og forhåpentligvis få ned blodprisen de tar nå. 1039,- I mnd for 750/750 linje. ikke noe TV. Bor i enebolig. I leiligheten jeg flyttet fra så betalte jeg 279,- for Telia 1000/1000 fiberlinje inkludert ett eller annet basis TV pakke. Man trenger ikke to fiberleverandører for å prute på pris siden det meste også leveres over mobilnettet. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november (endret) 9 minutes ago, Trulss said: Man trenger ikke to fiberleverandører for å prute på pris siden det meste også leveres over mobilnettet. Hva får man i opplastingshastighet på trådløst bredbånd? Gikk igjennom kjøpsprosessen hos Telenor nå, og det står opptil 500 nedlasting, men de nevner ikke opplasting? 500 nedlasting er også i grenseland til å være for lite, så dersom opptil betyr at du kun ser 500 i korte perioder så betyr det at jeg må ha fiber. Endret 1. november av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november bzzlink skrev (2 timer siden): Hva får man i opplastingshastighet på trådløst bredbånd? Gikk igjennom kjøpsprosessen hos Telenor nå, og det står opptil 500 nedlasting, men de nevner ikke opplasting? 500 nedlasting er også i grenseland til å være for lite, så dersom opptil betyr at du kun ser 500 i korte perioder så betyr det at jeg må ha fiber. 10 mbit er mer enn nok fordi det holder til å se TV. Så da er det helt bortkastet med høye hastigheter. Nå var det argumentasjonen jeg ville til livs og ikke den uendelige diskusjoner om hastigheter. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november nebrewfoz skrev (På 31.10.2024 den 4:50 PM): Har du hørt om SSL eller TLS? Har du sett "https://" i starten av en webadresse? Det dette betyr er at kommunikasjonen mellom din nettleser (på din PC) og den websiden du besøker, er kryptert. Selv om all din nettrafikk går gjennom Altibox' routere, så er det ikke mulig for dem å følge med på det du driver med fordi nettrafikken er kryptert. DNS-en er ikke kryptert, det er noe som er på vei men er ikke på plass helt enda. Så jo, i prinsippet så kan internettleverandøren se all trafikken hvis de ønsker, type hvilke nettsteder du besøker. Det sagt så er det ikke lov å snoope sånn, det er som regel kun aktuelt hvis Politiet ber om tilgang grunnet en straffesak. "HTTPS" beskytter sensitiv informasjon som sendes mellom din PC og nettstedet. F.eks kredittkort informasjon osv. Så ikke slik data kan plukkes opp på veien av uvedkommende. Hvis du ikke vil at ISP skal kunne se deg i kortene så må du bruke en VPN, da blir all trafikk, inkludert DNS forespørsler kryptert. Men da må du selvsagt sette din lit til den aktøren i stedet for din ISP. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) On 1.11.2024 at 1:30 PM, Trulss said: 10 mbit er mer enn nok fordi det holder til å se TV. Så da er det helt bortkastet med høye hastigheter. Nå var det argumentasjonen jeg ville til livs og ikke den uendelige diskusjoner om hastigheter. Da har vi veldig forskjellige behov. Det går ikke an å sidestille fiber og mobilnettet. Så argumentasjonen din holder ikke. Det er en god del som ikke kan bruke trådløst bredbånd. Eller som vil ha et mye bedre (arbeids)liv med fiber. Endret 4. november av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå