Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vannlekkasje fra radiator

Cyclonex

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i borettslag og har nylig hatt vannlekkasje fra en gammel radiator, og parketten rundt radiatoren har svulmet opp. Det var et lite hull i selve radiatoren det kom vann ut fra. Dette skjedde helt plutselig uten forvarsel. Jeg har vært i kontakt med styret, og iflg. dem er radiatoren "andelseiers ansvar". Jeg har innboforsikring men ingen egen husforsikring, men antar borettslaget har husforsikring/bygningsforsirking.

Har jeg noe sjans til å få vannskadene på parkett dekket av en forsikring på noen måte??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis så har burettslaget ansvaret for den delen av bygninga som er felles, altså vegg mot nabo eller fellesområde, vassledningar til kvar enkelt leilegheit, osv. Det som er innafor leilegheitas fire veggar vil det normalt være bebuaren sjølv som har ansvaret for.

Utifrå det utgangspunktet så kan nok burettslaget argumentere for at burettslagets ansvar stopper ved stengeventilen som går inn til din leilegheit, og at sjølve radiatoren er det du som eig og er ansvarleg for.
Eg har likevel ikkje vært borti at eit burettslag ikkje har tatt på seg ansvaret også for radiatoren, då radiatoren ofte blir sett på som ein del av bygningens infrastruktur.

Dersom det er du som eig og er ansvarleg for radiatoren så betyr det også at du står heilt fritt til å skru igjen stoppekrana på radiatorrøret og kvitte deg med heile radiatoren. I dei fleste burettslag med radiatorar så er det eksplisitt forbod mot å fjerne radiatoren frå leilegheita.

Ofte vil du også få dekning for mindre vannskader gjennom innboforsikringa, men typisk vil slike skader være dekt av husforsikringa som burettslaget har.
Ei løysing som er enkel for deg er å melde inn saka til ditt forsikringsselskap, så vil dei eventuelt ta saka vidare med forsikringselskapet som har husforsikringa om selskapet du har innboforsikring hos meiner at det ikkje er deira skade å betale for.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Normalt er borettslaget ansvarlig. Det er også uvanlig at andelseier kan sette inn den type radiator man vil, og ellers sjalte og valte med sentralfyringen.

Om du kan bruke innboforsikringen ville jeg gjort dette da egenandelen for bygget trolig er langt høyere. 

Lenke til kommentar

Liten oppdatering her.

Jeg har meldt saken til forsikringsselskapet hvor vi har bygningsforsikring, men opplever at styret forsøker å trenere prosessen. (Styret sier at det er de som må melde om alle skader og at de skal ta en vurdering her, de ber om at det ikke gjøres noe mer i saken før de evt. melder fra etc.)

Det virker som at de egentlig ikke ønsker å melde inn denne saken da forsikringen allerede har blitt utløst en del ganger i år, dette vil resultere i dyrere forsikringspremier etc.. Har de rett til å nekte meg å benytte meg av bygningsforsikringen? Dette er vel noe jeg betaler for i fellesutgifter hver måned?

Også, hvor er det typisk nedfelt hvem som er "ansvarlig" for radiator i leilighetene? Borettslagets vedtekter?

Lenke til kommentar

Det er en plikt å melde ifra og redusere skadeomfanget. Det kan du dokumentere er gjort ved at styret er kontaktet. 

Styret kan vurdere skaden er for liten til forsikring, det er gjerne egenandel på 10 000 kr i noen tilfeller.  Beboer kan pålegges å betale egenandelen i noen tilfeller. Eksempelvis hos borettslaget jeg bor i har beboer selv ansvar for varmtvannsbereder. Ved lekkasje fra bereder må beboer dekke egenandelen. Men, forsikring kan benyttes.

Se vedtekter og husordensregler for hva som er ansvarsdeling.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Takk for svar. "Styret kan vurdere at skaden er for liten til forsikring", dette innebærer vel uansett at fagfolk som forsikringsselskapet hyrer gjør en vurdering av skadene? Jeg er mest opptatt av å få en vurdering av skadene jeg har, er heller ikke noe problem for meg å betale egenandelen hvis radiator er mitt ansvar.

Lenke til kommentar

Radiator er IKKE ditt ansvar. Borettslaget har ansvaret for fast varmeanlegget. Og du skal heller ikke ut med egenandelen dems.

Hadde lekasjen TS nevner her vært TS sin skyld, så kanskje ok at han dekker egenandelen, men ikke hvis det er fra borettslagets eiendom.

De bør også få skadene utbedret kjapt, slik at det ikke setter seg muggsopp i vannskadet gulv. Håp for din skyld hvis det er slitt gulv, at det er skadet nok til at du får nytt gulv.

I forrige sameie jeg bodde i, så fikk den ene beboeren dekket skader som kom fra eget duskkabinett, siden det var fastmontert utstyr, noe jeg syntes var i overkant, men det var jo kompisen til styreleder.  (Var nok egen skyld med dårlig montering da det var ikke lenge etter innflytting.)

Der jeg bor nå, og selv er styreleder, så måtte vi mot min vilje dekke egenandelen på enn vannskade fra ett bad til ett annet. Normalt så hadde jeg ikke hatt noe i mot det, men her hadde eier i 2 etasje allerede oppdaget og prøvd å utbedre problemet året før uten å dra inn proffe folk. Var lekasje i sluket, som ødelagte taket i etasjen under. Han fikk heldigvis ikke dekket skader på eget bad, slik at den kosten måtte han ta selv.

Lenke til kommentar
Cyclonex skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. "Styret kan vurdere at skaden er for liten til forsikring", dette innebærer vel uansett at fagfolk som forsikringsselskapet hyrer gjør en vurdering av skadene?

Det betyr er at styret i burettslaget vurderer at det er billegare for burettslaget å sjølv leige inn folk til å utbetre skadene, enn det er å ta det over forsikringsselskapet.

Ved bruk av forsikringsselskapet så må burettslaget betale ein forholdsvis høg eigenandel pluss kostnaden av at heile forsikringa blir dyrare på grunn av mange skadesaker. Så litt avhengig av skadeomfanget så er det ikkje umogleg at det er mykje billegare å få utbetra skaden på andre måtar.
Ved ei slik løysing vil det også være rom for å betale ut erstatning til deg som andelseigar, mot at du utbetrar skaden. Dette kan være relativt lukrativt for deg ettersom du ikkje nødvendigvis treng å utbetre skaden med ein gong om det ikkje er noko som står på skade.

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, AndersT2 said:

Radiator er IKKE ditt ansvar. Borettslaget har ansvaret for fast varmeanlegget. Og du skal heller ikke ut med egenandelen dems.

Hadde lekasjen TS nevner her vært TS sin skyld, så kanskje ok at han dekker egenandelen, men ikke hvis det er fra borettslagets eiendom.

De bør også få skadene utbedret kjapt, slik at det ikke setter seg muggsopp i vannskadet gulv. Håp for din skyld hvis det er slitt gulv, at det er skadet nok til at du får nytt gulv.

I forrige sameie jeg bodde i, så fikk den ene beboeren dekket skader som kom fra eget duskkabinett, siden det var fastmontert utstyr, noe jeg syntes var i overkant, men det var jo kompisen til styreleder.  (Var nok egen skyld med dårlig montering da det var ikke lenge etter innflytting.)

Der jeg bor nå, og selv er styreleder, så måtte vi mot min vilje dekke egenandelen på enn vannskade fra ett bad til ett annet. Normalt så hadde jeg ikke hatt noe i mot det, men her hadde eier i 2 etasje allerede oppdaget og prøvd å utbedre problemet året før uten å dra inn proffe folk. Var lekasje i sluket, som ødelagte taket i etasjen under. Han fikk heldigvis ikke dekket skader på eget bad, slik at den kosten måtte han ta selv.

Hva er dette basert på? Kan ikke dette variere fra borettslag til borettslag? Det er også en relativt stor regning fra rørlegger for fjerning av radiator involvert her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (17 minutter siden):

Et sluk er vel borettslagets ansvar i aller høyeste grad, og deres ansvar for å dra inn proffe folk?

Lenke til kommentar
29 minutes ago, The Avatar said:

Det betyr er at styret i burettslaget vurderer at det er billegare for burettslaget å sjølv leige inn folk til å utbetre skadene, enn det er å ta det over forsikringsselskapet.

Ved bruk av forsikringsselskapet så må burettslaget betale ein forholdsvis høg eigenandel pluss kostnaden av at heile forsikringa blir dyrare på grunn av mange skadesaker. Så litt avhengig av skadeomfanget så er det ikkje umogleg at det er mykje billegare å få utbetra skaden på andre måtar.
Ved ei slik løysing vil det også være rom for å betale ut erstatning til deg som andelseigar, mot at du utbetrar skaden. Dette kan være relativt lukrativt for deg ettersom du ikkje nødvendigvis treng å utbetre skaden med ein gong om det ikkje er noko som står på skade.

Hva med mine utgifter knyttet til rørlegger, hva skjer med dem dersom man går veien utenom forsikringsselskapet?

Lenke til kommentar
Cyclonex skrev (2 minutter siden):

Hva med mine utgifter knyttet til rørlegger, hva skjer med dem dersom man går veien utenom forsikringsselskapet?

Skal dekkast av burettslaget, enten direkte ved å betale rekninga eller indirekte ved at du får utbetalt eit beløp som dekker dine kostnader. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, The Avatar said:

Skal dekkast av burettslaget, enten direkte ved å betale rekninga eller indirekte ved at du får utbetalt eit beløp som dekker dine kostnader. 

Takk. Hvordan er jeg sikret at styret faktisk tar tak i saken? Hadde følt meg tryggere hvis jeg hadde rett til å melde inn sak til forsikringsselskapet selv. Styreleder virker også å være av den oppfatning at skader på gulv kan dekkes av innboforsikring.

Endret av Cyclonex
Lenke til kommentar

Avklar fordeling av ansvar via vedtektene og husordensregler.

Er radiatorer faktisk beboers ansvar, da kan bygnings forsikringen benyttes, men egenandel må gjerne dekkes av beboer.

Om radiatorer faktisk er beboers ansvar, kan den fjernes? Anlegget er gjerne dimensjonert for et visst antall radiatorer, ikke bare å endre antall?

Styret må være klar med denne informasjonen. Å vente på utbedring med vann liggende under gulvet fører bare til ekstra kostnader.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...