Gå til innhold

Tips om Elbil som pendlerbil med kjørelengde på 170km vinter som sommer til rundt kr.100´000


Hendi

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på let etter elbil som pendlerbil med kjørelengde på 170km vinter som sommer til rundt kr.100´000.

Jeg har sett på Nissan Leaf, men ser at den strever med å dekke denne kjørelengden.

Ønsker få ned reiseutgiftene og kjøre øko vennlig.

Tar imot tips om Nissan og andre biler som kan anbefales.

Endret av Hendi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være sikret 170 km i alt slags vær bør en velge en bil som er oppgitt til ca 350 km.
Batteripakken bør være fra 45 - 60 kWh.

Et regneeksempel: 
2,5 kWh pr mil (eller 25 kWh pr 100 km) er ikke uvanlig forbruk vinterstid.
Ved forbruk på 25 kWh pr 100 km vil 50 kWh være nok til ca 200 km.

Huyndai ioniq er kjent for lavt forbruk. Den kjører dermed langt med lite batteri.

Huyndai ioniq 2017-2019 har batteri på 28 kWh netto. 
Rekkevidde fra leverandør er oppgitt til 280 km i følge den eldre standarden NEDC.

2020 modellen har 38kWh har 311 km etter WLTP-standarden.

Her er en liste over brukte elbiler du kan kjøpe for 250.000 kroner eller mindre:
https://www.naf.no/elbil/kjope-elbil/elbil-til-under-250-000

Lenke til kommentar

Toralf har rett, om du trenger 17 mil rekkevidde selv på de kaldeste dagene uten å lade, så spørs det om du må litt opp i pris.

Inkluderer kjøringen din motorvei? Isåfall må du som regel enda mer opp enn 350km wltp for å klare å holde fartsgrensa i 110 sone.

For å illustrere så har jeg en Skoda Citigo med 254 km wltp. kjører ca. 4 mil hver veg, motorvei 110 sone t/r jobb. På de kaldeste verste dagene, så er jeg på reserven når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Hyundai Kona er en fin bil, men koster 170k isj. (se opp for de som er import, de har ofte lite batteri og snålt utstyrs nivå)

Dersom du har 400v 3fas strømnett hjemme så kan du se på Renault Zoe. Hvis du ikke har det, så burde du hoppe over den

Lenke til kommentar

Hyundai Kona er et godt alternativ.
Den finnes i en utgave med batteripakke på 39,2 kWt. WLTP-rekkevidde 305 km.
Mest solgte utgaven har batteri netto / brutto 64 / 67,1 og WLTP 484 km.

Det minste batteriet kan bli litt knapt de kaldes dagene.

Renault Zoe finnes til gode priser og god rekkevidde.
Den kan lades selv om en har IT strømnett hjemme / i garasjen.
Men, den krever en transformator fra IT til TN.
Transformator finnes i fastmonterte varianter som må installeres av elektriker, i flyttbare varianter, plugges mellom ladeboks og bil - samt elektroniske utgaver som bare veier noen få kg. 

Selv med IT nett er lading hjemme eller egen garasje ikke så komplisert å få til.
Alle andre biler kan lade på TN nett, transformator kan gjøre andre biler lader raskere.
(Ulempe er kostnad for installasjon og tap i trafo.)  

I fellesanlegg med IT kan det være noe mer utfordrende. 

Ulikt de fleste andre biler kan Zoe lade på 22 kW (og 11 kW) om en har TN nett.
( 230 x 32 x 3 = 22 kW / ( 230 x 16 x 3 = 11 kW) 
Kan også lades på mer normale hastigheter, eksempelvis TN 230 x 16 x 1 = 3,7 kW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...