Krisboer Skrevet 23. oktober 2024 Del Skrevet 23. oktober 2024 Hei. Arbeider på teknisk ved badeanlegg. Krav på ph i bassengvannet er maks 7.6, men Ph på offentlig råvann inn er 7.8, derfor brukes svovelsyre for å få den ned. Men da går og alkalinitet ned. Alkalinitet på råvann er ca 30ppm, ideelt bør det være rundt 80 i bassenget. Forsker og prøver ut marmorfilter på råvannet. Om jeg tilsetter svovelsyre i råvannet før marmorfilter, vil da vannet bli høyt nok/høyere i alkalinitet, og kan jeg klare å stoppe Ph å stige mer enn til 7,6 uten å tilføre mer syre(som igjen fjerner alkaliniteten)? Mvh kb Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 25. oktober 2024 Del Skrevet 25. oktober 2024 Grovjustere med natriumbikarbonat (fylling/utskiftning) og vedlikeholde i daglig drift med marmorfilter ? Lenke til kommentar
Radon Ready Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar (endret) On 10/23/2024 at 7:19 PM, Krisboer said: Hei. Arbeider på teknisk ved badeanlegg. Krav på ph i bassengvannet er maks 7.6, men Ph på offentlig råvann inn er 7.8, derfor brukes svovelsyre for å få den ned. Men da går og alkalinitet ned. Alkalinitet på råvann er ca 30ppm, ideelt bør det være rundt 80 i bassenget. Forsker og prøver ut marmorfilter på råvannet. Om jeg tilsetter svovelsyre i råvannet før marmorfilter, vil da vannet bli høyt nok/høyere i alkalinitet, og kan jeg klare å stoppe Ph å stige mer enn til 7,6 uten å tilføre mer syre(som igjen fjerner alkaliniteten)? Mvh kb Alkalinitet er definert som vannets motstand mot surgjøring, eller som en kjemiker ville sagt: bufferkapasitet mot surgjøring. Svovelsyra (H2SO4) sitt anion (SO4--) har elendig bufferkapasitet per se og vil ikke endre bufferkapasiteten nevneverdig. Tilsetter du svovelsyre til vannet oppstrøms for marmoren (CaCO2) så får du en kjemisk reaksjon, slik: H2SO4 + CaCO3 ---> CaSO4 + H2CO3 Når det gjelder de to produktene av denne reaksjonen, så er det slik at: CaSO4 er det samme som gips, er uløselig i vann, og danner bunnfall. H2CO3 er det samme som karbonsyre som i vann danner H+ og surgjør dermed vannet slik at pH går ned, via denne reversible reaksjonen: H2CO3 <--> H+ + HCO3- så her dannes altså HCO3- med god bufferkapasitet (eller god alkalinitet om du vil), men dette gjelder kun i pH-området 5.35 til 7.35. Merk at den kjemiske reaksjonen øverst forteller at marmoren vil konsumeres sakte av svovelsyren og i verste fall forsvinne til slutt på denne måten, mens den erstattes av gips. Merk også at hvor mye HCO3- som dannes er avhengig av hvor lenge svovelsyra får være i kontakt med marmoren, dvs hvor kjapp væskestrømmen gjennom marmorfilteret er, så dette ser jeg kan bli vanskelig å balansere. Om det etterhvert dannes et lag av gips på marmoren som beskytter marmoren mot videre angrep av svovelsyra er jeg usikker på, men hvis det skjer så stopper reaksjonen opp og du ender opp med samme problem som du allerede beskriver. Teorien tilsier at det å tilsette syra oppstrøms før marmor skulle virke, så dette får du bare prøve ut. Prøv å få pH like under 7.35. Endret 10. januar av Radon Ready Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå