Gå til innhold

Ladeboks, effekt og nettleie


HF-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HF- skrev (På 23.10.2024 den 5:23 PM):

 Når lader dere, og med kor høg effekt?

Lader mellom klokka 01.00 og 07.30 med 5-7kW alt etter sommmer/vinter.
Dette er for å være sikker på at VVB og evt varmepumper (hovedbelastning på natt) ikke står på samtidig som lader og trekker strøm. Har hatt en måned i vinter der vi endte på 9.99kWh som snitt men ingen måneder på neste trin. Har en easee lader.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Zeph said:

Reknar ein inn tap for å ta veien om batteri så spørs det om det er så mykje å hente.

Den forstår jeg ikke.

Forøvrig er det lenge siden man kunne generelt si at nattstrøm er billig. I dag med masse solkraft er det ofte midt på dagen at strømmen blir billig.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, trikola said:

Den forstår jeg ikke.

Forøvrig er det lenge siden man kunne generelt si at nattstrøm er billig. I dag med masse solkraft er det ofte midt på dagen at strømmen blir billig.

Det er alltid tap i lading og utlanding, i elektronikk og batteri. Så lader du et batteri, og så trekker energi ut igjen, får du kanskje bare 80-90% av det du puttet inn. 

Hvis du skal bruke bilen som batteri, så må du også tenke på at du bruker opp ladesykler (ie. forkorter levetiden på batteriet). Så du skal tjene en del på det før det er en god ide. Evnt. at du regner med at bilen ryker før batteriet gjør det. 

Lenke til kommentar

Var det særlig snakk om å bruke bilen som batteri i huset?

Skal du bruke batteriet i bilen for å kjøre må du lade og ladetapene er like store dag som natt.

---

Aaah, ser det var ett innlegg om V2H rett før men på forrige side hos meg.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Hvis du har Tibber, så har de allerede en funksjon for å lade når det er uventede effektbunner. Det burde gå an å få til en tilsvarende funksjon for å avlaste nettet når det er effekttopper ved å unngå å lade akkurat da.

Tilsvarende for oppvarming og varmtvann. 

Dette er mye mindre inngripende enn V2H. 

Lenke til kommentar

Man skal jobbe hardt for å slite ut et batteri før en bil er mekanisk utslitt med vanlig kjøring, men om man bruker batteriet som buffer for hjemmet så begynner man raskt å komme dithet at det blir gjørbart.

I tilegg til tapet ved en likerette-lade-lade ut-veksselrette syklus må man dermed også regne på avskriving av batteri p.g.a. slitasje.

Om vi regner at vi bare bruker omkring midten av et batteri's SOC kan vi anta vi får noe mellom 3000 og 10000 fulle ekvivalente ladesykler.

Hvis vi antar 5000 sykler og at vi effektivt avskriver bilen sammen med batteriet, da får vi at vi avskriver ca V/(B*N) pr. kWh hvor V er bilens verdi, B er kapasiteten i kWh og N her er 5000. Hvis vi sier 500000 kr for V og 80 kWh for B gir dette deg en avskriving (A) på 1.25 kr pr. kWh du sykler gjennom batteriet på denne måten. Hvis vi i tilegg antar et laddetap på (T) 20% ser vi at fortjenesten ved energiarbitreringen blir P = Kh - (A + Kl*(1+T)) hvor Kh og Kl er strømkost (høy og lav hhv.) 

Så om den høye prisen er 4 kr og den lave er 2 blir fortjenesten 4-1.25-2.4 = 0.35 kr.

I.e. det skal ganske store prisforskjeller til før dette lønner seg.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, sverreb said:

Man skal jobbe hardt for å slite ut et batteri før en bil er mekanisk utslitt med vanlig kjøring, men om man bruker batteriet som buffer for hjemmet så begynner man raskt å komme dithet at det blir gjørbart.

I tilegg til tapet ved en likerette-lade-lade ut-veksselrette syklus må man dermed også regne på avskriving av batteri p.g.a. slitasje.

Om vi regner at vi bare bruker omkring midten av et batteri's SOC kan vi anta vi får noe mellom 3000 og 10000 fulle ekvivalente ladesykler.

Hvis vi antar 5000 sykler og at vi effektivt avskriver bilen sammen med batteriet, da får vi at vi avskriver ca V/(B*N) pr. kWh hvor V er bilens verdi, B er kapasiteten i kWh og N her er 5000. Hvis vi sier 500000 kr for V og 80 kWh for B gir dette deg en avskriving (A) på 1.25 kr pr. kWh du sykler gjennom batteriet på denne måten. Hvis vi i tilegg antar et laddetap på (T) 20% ser vi at fortjenesten ved energiarbitreringen blir P = Kh - (A + Kl*(1+T)) hvor Kh og Kl er strømkost (høy og lav hhv.) 

Så om den høye prisen er 4 kr og den lave er 2 blir fortjenesten 4-1.25-2.4 = 0.35 kr.

I.e. det skal ganske store prisforskjeller til før dette lønner seg.

 

Bra poenger. Jeg tror at det mest reelle faktiske use-case for V2H er for å lade verktøy etc. på byggeplasser, som strømkilde når man camper osv. 

Lenke til kommentar

Har 32a kurs til Zaptec Go lader.

Benytter også Tibber Pulse og har denne på maks 9,5kW ift effektledd.  Typisk betyr dette at mitt snitt blir ironisk nok på ca 9,6-9,7. Holder meg da under 10kW leddet.

Laderen og tibber styrer da lydeffekten, men ligger vanligvis rundt 6,5kW som er nær maks ift kursen.

Benytter også grid rewards hos Tibber og får refundert mellom 50 og 100kr mnd. Dekker stort sett kostnaden ved å ha tibber.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kalle Klo said:

Hvis du har Tibber, så har de allerede en funksjon for å lade når det er uventede effektbunner. Det burde gå an å få til en tilsvarende funksjon for å avlaste nettet når det er effekttopper ved å unngå å lade akkurat da.

Tilsvarende for oppvarming og varmtvann. 

Dette er mye mindre inngripende enn V2H. 

Det er vel strengt tatt lav pris de styrer lading etter. Prisen har ikke sammenheng med om det det er en effektbunn eller topp i nettet der du er tilkoblet så det er ikke noe god indikator.

Prissignalet har egentlig motsatt effekt på nettet du er tilkoblet. Om mange styrer enhetene sine etter lav pris, så vil nettet bli mye mer belastet enn normalt i den perioden med lav pris.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, MegaMann2 said:

Det er vel strengt tatt lav pris de styrer lading etter. Prisen har ikke sammenheng med om det det er en effektbunn eller topp i nettet der du er tilkoblet så det er ikke noe god indikator.

Prissignalet har egentlig motsatt effekt på nettet du er tilkoblet. Om mange styrer enhetene sine etter lav pris, så vil nettet bli mye mer belastet enn normalt i den perioden med lav pris.

 

I tillegg til pris så har de Grid Rewards. Slik jeg har skjønt det, så baserer det seg på at NorPool auksjonen dagen før ikke treffer 100% på tilbud og etterspørsel. Feks. så kan værmeldingen si at det skal være mye vind, og så slår det ikke til. Da får man et avvik som må dekkes inn. Hvis det er "for mye" strøm, så får man en "Norsk Sluttstrøm"-situasjon, der man trenger noe ekstra forbruk. Her kommer Grid Rewards inn, og sørger for at man får strøm billigere enn spot-prisen tilsier. Dette er uforutsigbart, så du må la laderen stå i og automatisk styres for å kunne dra fordel av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 25.10.2024 den 11:57 AM):

Man skal jobbe hardt for å slite ut et batteri før en bil er mekanisk utslitt med vanlig kjøring, men om man bruker batteriet som buffer for hjemmet så begynner man raskt å komme dithet at det blir gjørbart.

I tilegg til tapet ved en likerette-lade-lade ut-veksselrette syklus må man dermed også regne på avskriving av batteri p.g.a. slitasje.

Om vi regner at vi bare bruker omkring midten av et batteri's SOC kan vi anta vi får noe mellom 3000 og 10000 fulle ekvivalente ladesykler.

Hvis vi antar 5000 sykler og at vi effektivt avskriver bilen sammen med batteriet, da får vi at vi avskriver ca V/(B*N) pr. kWh hvor V er bilens verdi, B er kapasiteten i kWh og N her er 5000. Hvis vi sier 500000 kr for V og 80 kWh for B gir dette deg en avskriving (A) på 1.25 kr pr. kWh du sykler gjennom batteriet på denne måten. Hvis vi i tilegg antar et laddetap på (T) 20% ser vi at fortjenesten ved energiarbitreringen blir P = Kh - (A + Kl*(1+T)) hvor Kh og Kl er strømkost (høy og lav hhv.) 

Så om den høye prisen er 4 kr og den lave er 2 blir fortjenesten 4-1.25-2.4 = 0.35 kr.

I.e. det skal ganske store prisforskjeller til før dette lønner seg.

 

I dette regnestykket, står bilen der berre og blir brukt til batteri? Den ville vel ha avskrivninger uansett om den blir brukt til V2H eller ikkje? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, HF- said:

I dette regnestykket, står bilen der berre og blir brukt til batteri? Den ville vel ha avskrivninger uansett om den blir brukt til V2H eller ikkje? 

Antagelsen her er at bilens batteri blir brukt vesentlig mer som husbatteri enn til kjøring og at dette vil gjøre at batteriets levetid blir begrensende for bilens levetid.

Ikke urimelig om man bruker bilens batteri til å flytte forbruket for en husstand, som kanskje bruker 20-30kWh om dagen, eller enda verre om man bruker bilen til arbitrasje og sykler batteriet daglig.

Om det kun brukes til nødstrøm eller camping o.l. så ville jeg ikke brydd  meg. Selv det å flyttte små mengder daglig i tid er neppe utslagsgivende for bilens levetid.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (16 minutter siden):

Antagelsen her er at bilens batteri blir brukt vesentlig mer som husbatteri enn til kjøring og at dette vil gjøre at batteriets levetid blir begrensende for bilens levetid.

Ikke urimelig om man bruker bilens batteri til å flytte forbruket for en husstand, som kanskje bruker 20-30kWh om dagen, eller enda verre om man bruker bilen til arbitrasje og sykler batteriet daglig.

Om det kun brukes til nødstrøm eller camping o.l. så ville jeg ikke brydd  meg. Selv det å flyttte små mengder daglig i tid er neppe utslagsgivende for bilens levetid.

Ja eg forstår at V2H slit ut batteriet, men i mellomtida blir jo bilen brukt som bil. Den ville uansett ha et verditap.

Kva om du selger bilen etter 8 år? Vil bilkjøper kunne finne ut kor hardt batteriet har vore brukt? 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, HF- said:

Ja eg forstår at V2H slit ut batteriet, men i mellomtida blir jo bilen brukt som bil. Den ville uansett ha et verditap.

Kva om du selger bilen etter 8 år? Vil bilkjøper kunne finne ut kor hardt batteriet har vore brukt? 

Man har for all del avskriving på bilen uansett, og i et totalregnskap må avskriving av alder, bruk og bruk som batteri summeres. Mitt regnestykke viser hvor mye mer avskriving man må regne inn under forutsetning av at bruken som husbatteri vil begrense bilens levetid.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 25.10.2024 den 11:57 AM):

Om vi regner at vi bare bruker omkring midten av et batteri's SOC kan vi anta vi får noe mellom 3000 og 10000 fulle ekvivalente ladesykler.

Det er vanlig å anta at 0-100 sykluser sliter mer på batteriet enn 20-80(for å ta et eksempel). Kjenner du til at det har blitt gjort forsøk/tester på dette? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...