Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Trulss skrev (1 minutt siden): Man har relativ god kontroll på forbruket for privatpersoner også. Men for næringer er det helt i det blå. Man bygger ut kraftnettet for batterifabrikker og annet som aldri kommer til å se dagens lys uten enorme subsidier. Så bærekraftig vil det uansett ikke være. Hvordan har en kontroll på forbruket? Den eneste "kontrollen" en har er hovedsikringen. Og om alle makser den så kveles nettet fort. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Salvesen. skrev (Akkurat nå): Hvordan har en kontroll på forbruket? Den eneste "kontrollen" en har er hovedsikringen. Og om alle makser den så kveles nettet fort. Neida, man vet hva husholdningene bruker gjennom døgnet. Så her er det full kontroll. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Salvesen. skrev (29 minutter siden): Det spiller en rolle når folk 3-4x effektbruket sitt. Det er helt åpenbart og godt dokumentert i bransjen. Industrien har en planlagt for og god kontroll på forbruket. I Norge oppstår det maksimale strømforbruket vanligvis på en kald vinterdag, mellom klokken åtte og ti på morgenen. Da bruker husholdninger og yrkesbygg typisk mye strøm til oppvarming, det er full aktivitet på arbeidsplasser, og mange varmtvannstanker i husholdningene varmer opp vann etter at folk har dusjet om morgenen. Selvfølgelig er det bedre at folk lader med høy effekt når forbruket ellers er lavest. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember sk0yern skrev (30 minutter siden): I Norge oppstår det maksimale strømforbruket vanligvis på en kald vinterdag, mellom klokken åtte og ti på morgenen. Da bruker husholdninger og yrkesbygg typisk mye strøm til oppvarming, det er full aktivitet på arbeidsplasser, og mange varmtvannstanker i husholdningene varmer opp vann etter at folk har dusjet om morgenen. Selvfølgelig er det bedre at folk lader med høy effekt når forbruket ellers er lavest. Som du kan se i grafen din er det få % mellom topp og bunn. Det er IKKE plass til at folk 4x forbruket sitt over natten. Du har motbevist deg selv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Trulss skrev (53 minutter siden): Neida, man vet hva husholdningene bruker gjennom døgnet. Så her er det full kontroll. Nei, for dette økte betraktelig i fra 2013ish og utover da folk begynte å kjøpe biler som har mulighet til å lade med effekter som 4-5x forbruket til boligen før. Det er ett reelt problem og nettet vårt er stort sett ikke laget for dette. LES effekttariff ble innført. Jeg sier dog ikke at løsningen vi har i dag er perfekt, langt i fra. Men jeg ser åpenbart problemet med elbilene som øker i en ekstrem fart og om en gir frislipp på effekt. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Salvesen. skrev (2 minutter siden): Som du kan se i grafen din er det få % mellom topp og bunn. Det er IKKE plass til at folk 4x forbruket sitt over natten. Du har motbevist deg selv. Man skal bare lade noen få kWh inn på bilen sin. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Trulss skrev (Akkurat nå): Man skal bare lade noen få kWh inn på bilen sin. Ja om en plugger i hver dag osv. Samt samkjører med naboen at han ikke gjør det samtidig osv. Det er bare i en drømmeverden dette går opp i opp. Forøvrig er det lite å diskutere, effektbetaling er innført og det er ingenting som tilsier at det skal bort. Tvert i mot. Og jeg er glad for det, vi hadde hatt en enorm økning i nettleien om dette ikke ble innført for å styrke nettet for tulleforbruk. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember 3 minutes ago, Salvesen. said: Som du kan se i grafen din er det få % mellom topp og bunn. Det er IKKE plass til at folk 4x forbruket sitt over natten. Du har motbevist deg selv. Litt mer data fra der grafen ble hentet fra. 20% forskjell fra natt og toppen om morgenen. Og oppfordring til å flytte bruk til natt. Det står ikke hvor i nettet denne dataen er tatt fra, men det er nok betydelig forskjell på hvordan denne kurven ser ut i boligfelt og industriområder - og følgelig også snittet mellom boligfelt og industriområder. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember MegaMann2 skrev (2 minutter siden): Litt mer data fra der grafen ble hentet fra. 20% forskjell fra natt og toppen om morgenen. Og oppfordring til å flytte bruk til natt. Det står ikke hvor i nettet denne dataen er tatt fra, men det er nok betydelig forskjell på hvordan denne kurven ser ut i boligfelt og industriområder - og følgelig også snittet mellom boligfelt og industriområder. ja 20%. Altså er det 100% sikkert at det ikke er plass til at folk 4x forbruket sitt på natten. Helt åpenbart. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember (endret) 30 minutes ago, Salvesen. said: ja 20%. Altså er det 100% sikkert at det ikke er plass til at folk 4x forbruket sitt på natten. Helt åpenbart. Et viktig poeng du overser er at vi ikke vet hvor i strømnettet denne grafen er tattt ut fra. Hvor sentralt er dette hentet fra. Men for gøy, hvis man ser litt ca på grafen er det rundt 3500 MWh/h ledig i ca 7 timer. Siden dette er MWh/h så er dette i praksis effekt. Holder man den effekten i 7 timer så gir det ca 24 500 MWh energi. La oss si at en hjemmelading i snitt er på 7kW. Man trenger da 500 000 aktive ladesesjoner på 7KW for å bruke 3500 MW La oss si at en snitt elbil i dag har 70 kWh batteri. På disse 7 timene kan man da fullade 350 000 slike elbiler. Skal godt gjøres at så mange elbiler settes til lading fra 0-100% på nøyaktig samme dag. Det er visst rundt 750 000 registrerte elbiler i Norge i dag. Jeg skrev for gøy, for det er neppe så mye ledig effekt i distribusjonsnettene. Grafen vi har sett på er nok et ganske sentralt sted. Det ser man også på mengden ledig effekt. Endret 10. desember av MegaMann2 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember (endret) MegaMann2 skrev (7 minutter siden): Et viktig poeng du overser er at vi ikke vet hvor i strømnettet denne grafen er tattt ut fra. Hvor sentralt er dette hentet fra. Men for gøy, hvis man ser litt ca på grafen er det rundt 3500 MWh/h ledig i ca 7 timer. Siden dette er MWh/h så er dette i praksis effekt. Holder man den effekten i 7 timer så gir det ca 24 500 MWh energi. La oss si at en hjemmelading i snitt er på 7kW. Man trenger da 500 000 aktive ladesesjoner på 7KW for å bruke 3500 MW La oss si at en snitt elbil i dag har 70 kWh batteri. På disse 7 timene kan man da fullade 350 000 slike elbiler. Skal godt gjøres at så mange elbiler settes til lading fra 0-100% på nøyaktig samme dag. Det er visst rundt 750 000 registrerte elbiler i Norge i dag. Jeg skrev for gøy, for det er neppe så mye ledig effekt i distribusjonsnettene. Grafen vi har sett på er nok et ganske sentralt sted. Det ser man også på mengden ledig effekt. Du beviser jo poenget helt fint, en må begrense effekten. Hele starten til diskusjonen var at det var "evig" med plass om natten og en kunne kjøre på så mye en orket. Det stemmer ikke. Forøvrig er det ikke energi som er problemet, det er effekt. Og i all hovedsak i de mindre nettene i nabolag etc. De tripper rett og slett når hele røkla har kjøpt seg tesla og kjører på med 11-22kW kl 24:00... Det er helt ÅPENBART at det er ett problem, og derav har vi effektledd. QED Endret 10. desember av Salvesen. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Salvesen. skrev (55 minutter siden): Som du kan se i grafen din er det få % mellom topp og bunn. Det er IKKE plass til at folk 4x forbruket sitt over natten. Du har motbevist deg selv. Noen få %? Forskjellen er fra ca 21000MWh til ca 25000MWh. Uansett er ikke prosentene så viktig her. Hvis man legger til 2000MWh i elbil-lading her, der man antar 10kW effekt pr bil. Hvor mange biler tror du det blir? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember sk0yern skrev (2 minutter siden): Noen få %? Forskjellen er fra ca 21000MWh til ca 25000MWh. Uansett er ikke prosentene så viktig her. Hvis man legger til 2000MWh i elbil-lading her, der man antar 10kW effekt pr bil. Hvor mange biler tror du det blir? Ja det er ca 19%. Det er noen få %. Det blir langt mindre enn bilene vi har, samt langt mindre enn bilene vi skal få. Husk at vi skal ha opp mot 3 millioner elbiler etterhvert, og om det er frislipp på effekt på natten kommer de fleste til å starte lading på samme tid(når frislippet starter) om en ikke gjør tiltak. Det fungerer ikke. Og hvorfor blander du energi og effekt? Det er effekt som er problemet. Og hvorfor velger du 10kW all den tid det er mange biler som lader med langt mer? Det er INGEN incentiv til å lade med mindre effekt i ditt forslag så en kan forvente at omtrent alle lader med full pupp fra første stund som nevnt over. Uansett hvordan du vrir eller vender på dette så går det ikke opp, verken i dag eller i fremtiden. Og det er som sagt derfor effektprising er innført og kommer til å bli. igjen, QED. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Salvesen. skrev (1 time siden): Ja om en plugger i hver dag osv. Samt samkjører med naboen at han ikke gjør det samtidig osv. Det er bare i en drømmeverden dette går opp i opp. Forøvrig er det lite å diskutere, effektbetaling er innført og det er ingenting som tilsier at det skal bort. Tvert i mot. Og jeg er glad for det, vi hadde hatt en enorm økning i nettleien om dette ikke ble innført for å styrke nettet for tulleforbruk. Det at folk lader bilen sin på dagtid er tulleforbruk, lav effekt eller ikke. Nettopp derfor bør det forbrukes flyttes til natt. Høy effekt eller ikke. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember sk0yern skrev (4 minutter siden): Det at folk lader bilen sin på dagtid er tulleforbruk, lav effekt eller ikke. Nettopp derfor bør det forbrukes flyttes til natt. Høy effekt eller ikke. Nå er det jo incentiver for å lade på natt, så det er dekket. Men nei, høy effekt eller ikke stemmer ikke som forklart. Mater alle på vill nettet som sagt trippe. Det er alt for mye effekt. Og derfor har en effektprising for å "tvinge" folk til å ikke gjøre det evt hente inn mer penger for å forsterke svake deler av nettet. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Salvesen. skrev (1 minutt siden): Og hvorfor blander du energi og effekt? Det er effekt som er problemet. Og hvorfor velger du 10kW all den tid det er mange biler som lader med langt mer? Det er INGEN incentiv til å lade med mindre effekt i ditt forslag så en kan forvente at omtrent alle lader med full pupp fra første stund som nevnt over. Hvor mange biler lader med langt mer enn 10kW hjemme hos folk? Selvfølgelig er det ikke noe incentiv til å lade med mindre effekt, hele poenget er jo at folk skal gjøre seg ferdig med ladingen når forbruket ellers er som lavest. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember sk0yern skrev (2 minutter siden): Hvor mange biler lader med langt mer enn 10kW hjemme hos folk? Selvfølgelig er det ikke noe incentiv til å lade med mindre effekt, hele poenget er jo at folk skal gjøre seg ferdig med ladingen når forbruket ellers er som lavest. Pr nå, sannsynligvis veldig få på grunn av effektprising. Før, sannsynligvis veldig mange. Problemet er at det ikke er nok ledig effekt, som forklart 0430234202034 ganger nå. Derfor må en inn med effektprising for å få folk til å velge annerledes evt hente inn mer penger til oppgraderinger. Men, det er som sagt nevnt ett hav av ganger. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Salvesen. skrev (5 minutter siden): Pr nå, sannsynligvis veldig få på grunn av effektprising. Før, sannsynligvis veldig mange. Problemet er at det ikke er nok ledig effekt, som forklart 0430234202034 ganger nå. Derfor må en inn med effektprising for å få folk til å velge annerledes evt hente inn mer penger til oppgraderinger. Men, det er som sagt nevnt ett hav av ganger. Neida, det er næringen som er problemet. 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Dette er hva NVE tror om forbruket i 2030: Sitat Ved å anta 1 560 000 elektriske personbiler i 2030 med årlig kjørelengde som dagens personbiler (12 300 km/år) (SSB, 2016) og et energiforbruk på 0,2 kWh/km vil disse bruke i underkant av 4 TWh i året Du tror det er fornuftig å spre forbruket over hele dagen. Jeg tror det er best å gi insentiver til å flytte det gule til natten. Så får du gjerne gå i spinn over at Y-aksen er i energi, ikke effekt Resten her ser ut til å skjønne det her helt fint, så da lever jeg fint med at du har andre ideer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Trulss skrev (1 minutt siden): Neida, det er næringen som er problemet. Jepp, det var derfor de innførte effektprising for det private... Altså, er det ett komedieshow eller diskusjonsforum vi er på? Det er helt ÅPENBART at det fører til problemer når folk går fra 0-5kW variasjoner til 0-25+kW variasjoner over dagen. Nettet er bygget uten slike forventninger og det er ofte over lengre tid også som gjør det enda verre. Det er enkel matematikk det her... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå