Gå til innhold

Ladeboks, effekt og nettleie

HF-

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det egentlig fornuftig å lade om natta når det er kulde? Bilen min står gjerne ni timer frå eg kjem heim til lading starter, går det då unødvendig strøm for å varme opp batteriet for lading?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 23.10.2024 at 5:40 PM, Salvesen. said:

Før effektleddet kom peiste jeg på med masse effekt, så mye som mulig. Iallefall før jeg ble bevist på at dette er idiotisk for dimensjonering av nettet/kostnader.

Så jeg la om vanene og nå lader jeg på lav effekt. Helt problemfritt.

Men er mer påpasselig på langtur å ta en hurtiglading før jeg ankommer hjemme om jeg skal langt dagen etterpå. Men dette er utrolig sjeldent.

Ligger stort sett på laveste effektnivå hos netteier.

Dog synes jeg de har priset selv dette nivået veldig høyt og er skuffet over at en ikke fikk mer "gulrot" av å omlegge vanene sine.

EDIT: planlegger å bygge hus de neste årene og da er målet å koble seg i fra netteier. Iallefall ha stort nok batteri til å "lade" huset på lav effekt og billig strøm. Men helst frakoblet. Blir en stort kostnad upfront men besparelsen over tid vill være enorm.

Kan ikke ha rare behovet for lading om du klarer å holde deg under 2kW effektledd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Krokan skrev (2 minutter siden):

Kan ikke ha rare behovet for lading om du klarer å holde deg under 2kW effektledd.

Jeg holder ladingen under 2kW, minste effektleddet her er vell 5 om jeg ikke husker feil. Holder meg under dette majoriteten av året

Lenke til kommentar
On 21.11.2024 at 7:56 AM, Hanhijnn said:

ladingen tar lenger tid i kulda,

Ikke alle biler er avhengig av å varme batteriet før lading kan starte. Model S kastet bort mye strøm på å varme batteriet før lading hvertfall. 

Lenke til kommentar

Om alle koker poteter mellom kl. 1600-1800 vil det ikke ha noe å si om du har platen på 1000W eller 2000W siden alle koker potetene på dette tidspunktet uansett. Totalt sett vil strømforbruket brukt til poteter være likt mellom kl. 1600 og 1800 uansett hvordan man vrir og vender på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 minutt siden):

Om alle koker poteter mellom kl. 1600-1800 vil det ikke ha noe å si om du har platen på 1000W eller 2000W siden alle koker potetene på dette tidspunktet uansett. Totalt sett vil strømforbruket brukt til poteter være likt mellom kl. 1600 og 1800 uansett hvordan man vrir og vender på det.

..og da tenker jeg ikke bare på strømforbruket men også effekten, altså effektforbruket. Det vil også være likt mellom kl. 1600 og 1800 helt uavhengig hvor mye platen står på fordi hele nabolaget fordeles oppkoket av potetene i denne tidsrammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (37 minutter siden):

Sjølvsagt er det ikkje likt. I kWh betyr det ingenting om du brukar 1000 W i to timar eller 2000 W i ein time, men sistnemnde treng dobbelt så stor kapasitet på nettet, og det er heile poenget med kapasitetsleddet. Høgare effekt betyr høgare straum og meir belastning på linjene, trafoer osv.

Om heile landet hadde brukt halvparten så stor effekt i det tidsrommet kan overføringsnettet kanskje i teorien vere halvparten så stort.

Utfordringa dei siste åra er høgare straumforbruk og høgare effekt på tida dei fleste brukar mykje straum, som på ettermiddagen. Hadde alle starta lading av elbilen sin på det tidspunktet ein kald vinterdag, gjerne med 6+ kW ladeeffekt, så blir det ein enorm belastning på linjene samanlikna med å programmere ladinga til tider på døgnet det ikkje er like høgt forbruk ellers, som på natta, gjerne med mindre effekt enn maks. Om heile landet får seg elbil og skal lade med 6 kW på natta så kan det bli problem der òg.

Dagens linjer fungerer, men er ikkje dimensjonert for ei veldig auke i effekt. Å fornye linjer, trafoer, brytarar og anna til større tverrsnitt er ekstremt dyrt og noko alle er tent med å unngå.

Du kan samanlikne det med å gå langsamt eller springe opp ei trapp. Kva variant krevjer best kondisjon? Ein 80-åring kjem seg opp i riktig tempo, men har ikkje sjanse til å springe opp like fort som ein treng, yngre person.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Sjølvsagt er det ikkje likt. I kWh betyr det ingenting om du brukar 1000 W i to timar eller 2000 W i ein time, men sistnemnde treng dobbelt så stor kapasitet på nettet, og det er heile poenget med kapasitetsleddet. Høgare effekt betyr høgare straum og meir belastning på linjene, trafoer osv.

Om heile landet hadde brukt halvparten så stor effekt i det tidsrommet kan overføringsnettet kanskje i teorien vere halvparten så stort.

Utfordringa dei siste åra er høgare straumforbruk og høgare effekt på tida dei fleste brukar mykje straum, som på ettermiddagen. Hadde alle starta lading av elbilen sin på det tidspunktet ein kald vinterdag, gjerne med 6+ kW ladeeffekt, så blir det ein enorm belastning på linjene samanlikna med å programmere ladinga til tider på døgnet det ikkje er like høgt forbruk ellers, som på natta, gjerne med mindre effekt enn maks. Om heile landet får seg elbil og skal lade med 6 kW på natta så kan det bli problem der òg.

Dagens linjer fungerer, men er ikkje dimensjonert for ei veldig auke i effekt. Å fornye linjer, trafoer, brytarar og anna til større tverrsnitt er ekstremt dyrt og noko alle er tent med å unngå.

Poenget med innlegget er det IKKE blir noe forskjell på effektforbruket i perioden mellom kl. 1600 og 1800. Alle starter nemlig ikke potetkoking på likt kl. 1600, men starter den mellom kl. 1600 og 1800.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (16 minutter siden):

Poenget med innlegget er det IKKE blir noe forskjell på effektforbruket i perioden mellom kl. 1600 og 1800. Alle starter nemlig ikke potetkoking på likt kl. 1600, men starter den mellom kl. 1600 og 1800.

Det fungerer så lenge forbruket faktisk blir jevnt fordelt, men det er tilfeldig. Dei dagane forbruket tilfeldigvis er samtidig så blir delar av netter overbelasta.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (10 minutter siden):

Det fungerer så lenge forbruket faktisk blir jevnt fordelt, men det er tilfeldig. Dei dagane forbruket tilfeldigvis er samtidig så blir delar av netter overbelasta.

Jeg er usikker på om du har fått med deg poenget her. Dimensjonerende for nettet er ikke effekten på hver enkelt kokeplate men antall personer som lager mat noenlunde samtidig og tidsintervallet det spres ut over. At noen går fra 1 til 2kW kokeplate vil ikke ha noe å si for nettet så lenge tidsintervallet er det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Jeg er usikker på om du har fått med deg poenget her. Dimensjonerende for nettet er ikke effekten på hver enkelt kokeplate men antall personer som lager mat noenlunde samtidig og tidsintervallet det spres ut over. At noen går fra 1 til 2kW kokeplate vil ikke ha noe å si for nettet så lenge tidsintervallet er det samme.

Nei, ikkje så lenge alt forbruket er fordelt ut over dei to timane, men det veit du ikkje og kan ikkje styre. Hadde alle brukt mindre effekt så veit du at det ikkje vil bli eit problem. Om alle går frå 1 kW til 2 kW så er det tilfeldigheiter som styrer det.

Nettet må vere dimensjonert for det høgaste augneblinksforbruket som oppstår i det daglege.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 minutter siden):

men det veit du ikkje og kan ikkje styre.

Du trenger heller ikke vite det. Når antallet forbrukere blir så høyt blir hver enkelt forbruker litt 'støy' på femte desimalen eller no. Det eneste som egentlig kan påvirke dette er hendelser og endringer på samfunnsnivå. 

Zeph skrev (14 minutter siden):

Hadde alle brukt mindre effekt så veit du at det ikkje vil bli eit problem.

Feil. Lavere effekt øker tidsbruken for hver enkelt bruker men på samfunnsnivå skjer det lite.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Du trenger heller ikke vite det. Når antallet forbrukere blir så høyt blir hver enkelt forbruker litt 'støy' på femte desimalen eller no. Det eneste som egentlig kan påvirke dette er hendelser og endringer på samfunnsnivå. 

Feil. Lavere effekt øker tidsbruken for hver enkelt bruker men på samfunnsnivå skjer det lite.

Alt det baserer seg på påstanden om forbruket frå 16:00 til 18:00. Om det finnes studier på emnet så del gjerne dei. Eg veit at prosjektet COFACTOR driv på med sånt, men har ikkje studert nokre publikasjonar.

No er uansett ikkje matlaging der det er mest å hente. Litt av poenget med kapasitetsleddet er å hindre høgare topplast enn før fordi folk lada bilane sine samtidig som bustaden brukar meir energi på oppvarming av rom og vatn, samt til matlaging i det tidsrommet. Effekten til akkurat det å koke poter har kanskje ikkje endra seg nevneverdig eller kjem til å endre seg.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

No er uansett ikkje matlaging der det er mest å hente.

Det er jeg enig i. Å 'tvinge' folk til å endre tidspunkt de lager middag på utfra effekthensyn er en oppskrift på å tape valg..

Zeph skrev (2 minutter siden):

Litt av poenget med kapasitetsleddet er å hindre høgare topplast enn før fordi folk lada bilane sine samtidig som bustaden brukar meir energi på oppvarming av rom og vatn, samt til matlaging i det tidsrommet

Bare så synd at effektleddet er statisk mens fenomenet de forsøker å regulere er dynamisk. Nå som hjemmeautomatisering begynner å dukke opp er det en misbrukt mulighet å ikke lage en dynamisk effekttariff hvor biler og hjemmesentraler kan snakke med nettet for å automatisk optimalisere effektbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (50 minutter siden):

Det er jeg enig i. Å 'tvinge' folk til å endre tidspunkt de lager middag på utfra effekthensyn er en oppskrift på å tape valg..

Bare så synd at effektleddet er statisk mens fenomenet de forsøker å regulere er dynamisk. Nå som hjemmeautomatisering begynner å dukke opp er det en misbrukt mulighet å ikke lage en dynamisk effekttariff hvor biler og hjemmesentraler kan snakke med nettet for å automatisk optimalisere effektbruk.

Er det noe poeng å lage et kostbart og komplekst system hvor hver eneste forbruker må ha duppeditter for å styre effektforbruk når dagens effekttariff allerede er etablert ? Hos meg er effektleddet allerede mye billigere om natten når belastningen i nettet er lav.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

..og da tenker jeg ikke bare på strømforbruket men også effekten, altså effektforbruket. Det vil også være likt mellom kl. 1600 og 1800 helt uavhengig hvor mye platen står på fordi hele nabolaget fordeles oppkoket av potetene i denne tidsrammen.

Tøv.
Hvis alle husholdninger bruker 1000 w ekstra i en avgrenset periode vil dette summere seg opp og gi større belastning i sentralnettet.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (31 minutter siden):

Tøv.
Hvis alle husholdninger bruker 1000 w ekstra i en avgrenset periode vil dette summere seg opp og gi større belastning i sentralnettet.

Du er enda en som ikke har forstått dette. Gratulerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...