Gå til innhold

Ladeboks, effekt og nettleie


HF-

Anbefalte innlegg

Tidligere har eg sett på høg effekt for heimelading som viktig, men med dagens regler for beregning av nettleie lønner det seg å lade sakte og om natta. Tar elbilfolket hensyn til dette, eller gjer dei som eg brukte å gjere før,setter dei bilen på lading når dei kjem heim om ettermiddagen? Når lader dere, og med kor høg effekt?

 

Screenshot_20241023-164241_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HF- skrev (17 minutter siden):

Tidligere har eg sett på høg effekt for heimelading som viktig, men med dagens regler for beregning av nettleie lønner det seg å lade sakte og om natta. Tar elbilfolket hensyn til dette, eller gjer dei som eg brukte å gjere før,setter dei bilen på lading når dei kjem heim om ettermiddagen? Når lader dere, og med kor høg effekt?

 

Screenshot_20241023-164241_Samsung Internet.jpg

Før effektleddet kom peiste jeg på med masse effekt, så mye som mulig. Iallefall før jeg ble bevist på at dette er idiotisk for dimensjonering av nettet/kostnader.

Så jeg la om vanene og nå lader jeg på lav effekt. Helt problemfritt.

Men er mer påpasselig på langtur å ta en hurtiglading før jeg ankommer hjemme om jeg skal langt dagen etterpå. Men dette er utrolig sjeldent.

Ligger stort sett på laveste effektnivå hos netteier.

Dog synes jeg de har priset selv dette nivået veldig høyt og er skuffet over at en ikke fikk mer "gulrot" av å omlegge vanene sine.

 

EDIT: planlegger å bygge hus de neste årene og da er målet å koble seg i fra netteier. Iallefall ha stort nok batteri til å "lade" huset på lav effekt og billig strøm. Men helst frakoblet. Blir en stort kostnad upfront men besparelsen over tid vill være enorm.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Før effektleddet kom peiste jeg på med masse effekt, så mye som mulig. Iallefall før jeg ble bevist på at dette er idiotisk for dimensjonering av nettet/kostnader.

Så jeg la om vanene og nå lader jeg på lav effekt. Helt problemfritt.

Men er mer påpasselig på langtur å ta en hurtiglading før jeg ankommer hjemme om jeg skal langt dagen etterpå. Men dette er utrolig sjeldent.

Ligger stort sett på laveste effektnivå hos netteier.

Dog synes jeg de har priset selv dette nivået veldig høyt og er skuffet over at en ikke fikk mer "gulrot" av å omlegge vanene sine.

 

EDIT: planlegger å bygge hus de neste årene og da er målet å koble seg i fra netteier. Iallefall ha stort nok batteri til å "lade" huset på lav effekt og billig strøm. Men helst frakoblet. Blir en stort kostnad upfront men besparelsen over tid vill være enorm.

Det burde vore fritak for effektbruk om natta! Dagens system kan nok redusere toppene i effektbruk men vil ikkje bli kvitt dei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (3 minutter siden):

Det burde vore fritak for effektbruk om natta! Dagens system kan nok redusere toppene i effektbruk men vil ikkje bli kvitt dei.

Er nok ikke så enkelt, noen plasser er det mye ledig mens andre plasser ikke. Men ett smartere system trengs garantert.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (15 minutter siden):

Har installert egen ladekurs med 3*32 Amp.

Mye billigere å lade hjemme enn med superlader også når man tar hensyn til effektleddet.

Absolutt, men det er mye billigere å skru ned effekten:p men om du kjører ekstreme lengder hver dag så er det jo såklart behov!

I det store og det hele er det også lite å spare, noen hundrelapper. Jeg hadde forventet en bedre ordning når dette ble lansert. Der en faktisk kunne spare nevneverdige penger. Men, jeg ble lurt denne gangen også:p

Lenke til kommentar

Eg lader stort sett kun om natta og justerer effekten for å halde effekttrinnet under 10 kWh. Normalt står ladeboksen på 3,5-4,5 kW. Maks boksen kan levere er rundt 7,3 kW.

Har normalt ikkje behov for å lade fortare.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (44 minutter siden):

Er nok ikke så enkelt, noen plasser er det mye ledig mens andre plasser ikke. Men ett smartere system trengs garantert.

Straumnettet er bygd for å ta maks effekt toppane, som kjem en kald vinterdag om morgen eller ettermiddag for dei aller fleste trafokretser. Min påstand er at det er ledig effekt om natta overalt. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, HF- said:

Straumnettet er bygd for å ta maks effekt toppane, som kjem en kald vinterdag om morgen eller ettermiddag for dei aller fleste trafokretser. Min påstand er at det er ledig effekt om natta overalt. 

Min påstand er at det effektleddet er der for å forsøke å skatte drivstoff til elbiler litt :) Så da må man ha det på natta også.

Lenke til kommentar
HF- skrev (24 minutter siden):

Straumnettet er bygd for å ta maks effekt toppane, som kjem en kald vinterdag om morgen eller ettermiddag for dei aller fleste trafokretser. Min påstand er at det er ledig effekt om natta overalt. 

Husk at det ikke er ett nett, det er mang nett. Noen sliter med å ligge close to max allerede. Om en da frislippet ekstrem effekt på nettene så er det fare for Total kollaps. 

Husk at nettet er ikke vandt til slike effekter som en nå ser med elbiler. 11kW fra en enhet er ekstremt i en vanlig husholdning. Og om alle skal slippe denne bomba på samme tid så går det som det går.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1-fase 13A i 9år nå med Model S, kjørt ca 330 000km på disse årene hvor mesteparten er pendling. Lader på jobb og (15A 1-fase der). Holder meg under 10kW på effekt leddet. Pendlet de første 6årene med elbil omtrent 150km om dagen. På vinteren (Innlandet i Troms) så ble ladingen litt knapp de dagene jeg ikke dro rett hjem og ladet (Holdt akkurat en uke om jeg startet uken med 100%). Nå har jeg bare 65km om dagen så mer enn nok med 13A og lader stort sett bare på jobb. Før jeg handlet elbil så var jeg sikker på at jeg måtte få lagt opp 3-fase og 22kW til garasjen, men viste seg at lade-effekt-behovet er størst før man får seg elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjølv så trur eg eg lader på 3 kW. Eg køyrer ikkje så langt kvar dag så eg starter å lade klokka ett, dette var enkelt å legge inn i bilens system sjølv på min 10 år gamle Nissan e-nv 200.

 

Lenke til kommentar

Lader bare med lødlader, og da må det lades hele tiden. Har en easee i ett annet ut, som nå leies ut, men der kjørte jeg smart lading gjennom strømleverandør. Det funket bra. Har 7kw lading, og det er nok. Kommer til å montere 11kw nå, som er koblet på solcellene.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Ligger stort sett på laveste effektnivå hos netteier.

Dette ser jeg på som mer eller mindre umulig å oppnå, det vil si 0-2 kW. Her blir det stort sett 2-5. Kanskje et par måneder i året med 5-10. Ladeeffekten er justert til 2.8 kW. Tidligere kjørte jeg full fart, dvs 6 kW 1-fas 230v. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 timer siden):

Lader kun om natta med 11 kW

 

Vokteren skrev (2 timer siden):

Har installert egen ladekurs med 3*32 Amp.

Mye billigere å lade hjemme enn med superlader også når man tar hensyn til effektleddet.

Hvorfor i all verden sørger du ikke for å holde totalforbruket under 10kW? Kjører du virkelig så mye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Dette ser jeg på som mer eller mindre umulig å oppnå, det vil si 0-2 kW. Her blir det stort sett 2-5. Kanskje et par måneder i året med 5-10. Ladeeffekten er justert til 2.8 kW. Tidligere kjørte jeg full fart, dvs 6 kW 1-fas 230v. 

Her oppstår noe av problemet, leverandørene er ikke like. Laveste nivå for meg er 0-5kWh/h(som de fint kaller det).

Skulle gjerne hatt 2.

Lenke til kommentar

Om noken år får oss muligheit til vehicle to home (V2H), då kan en drive heimen med straum frå batteriet om morgenen og ettermiddag når straumen er dyr, og lade billig om natta. 

Screenshot_20241024-163320_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...