Gå til innhold

Hvilke utdanninger kan lede til jobb uten erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg er på ufør, men hvis jeg blir bedre en dag vil jeg kanskje ha en normal jobb. Men jeg er 30 år uten noen slags erfaring, derfor er det uansett urealistisk at jeg får jobb.

Hvilken utdanning på circka 3 år kan lede til jobb selv om jeg ikke har erfaring?

Dårlig på matematikk, har ikke førerkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Tussi said:

Hvor dårlig i matematikk? Sykepleier er 3 år...

Har vi ikke nok feildosering / miksing av medisiner?  Du slipper ikke unna matematikk i helsefag - selv på lavere nivåer.

Jeg vil tro det å satse på en spesifikt tilpasset arbeidsplass er et bedre alternativ enn å starte på en utdannelse så sent.

Lenke til kommentar

Alle starter med 0 erfaring en gang, fordelen din er at du har masse livserfaring i tillegg. Ville prøvd å finne noe du liker og satset på utdanning der. Ellers er det jo også muligheter til å ta ulike fagbrev. Innen bygg og anlegg er det manko på fagarbeidere feks. 

Lenke til kommentar
ps5 skrev (7 timer siden):

Har vi ikke nok feildosering / miksing av medisiner?  Du slipper ikke unna matematikk i helsefag - selv på lavere nivåer.

Jeg vil tro det å satse på en spesifikt tilpasset arbeidsplass er et bedre alternativ enn å starte på en utdannelse så sent.

Jeg var ufør, tok sykepleien og var ferdig da jeg var 40. 

Selvsagt skal man ha kontroll på matte, men det er ungdomsskolematte egentlig 

Men, man skal jo faktisk ha kommet videre fra sin sykdom for å klare både studie og jobb da, sykepleie er en tøff jobb

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det eneste jeg kommer på som betaler ok er sykepleie. Som mann vil du være ekstremt ettertaktet. Du kan jobbe som vikarsykepleier og tjene opp mot 200 000 i måneden om du er villig til å jobbe i Nord. Kan jobbe 3-4 måneder og ta fri resten...

Eller når jeg tenker meg om, så er elektriker/rørlegger ganske greit også. Men vet ikke helt hvordan det er med jobbsikkerheten der eller krav på erfaring. Der har du heller ikke slike vikariater som betaler skyhøyt.

Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet er at alle utdanningane kan lede til jobb, og ein jobb må være den fyrste.

Det å ikkje ha arbeidserfaring kan være ei utfordring både med og utan utdanning. For sjølv med høgare utdanning så kan du støte på utfordringar med å finne ein arbeidsgivar som vil gi deg ein sjanse når du ikkje har referansar å vise til, særleg når det er mange om beinet med mange søkarar.

Eg gjer meg også nokre tankar om at yrkesvalget ditt bør være tilpassa grunnen til at du er ufør. Sjølv om du blir frisk så er det sikkert lurt å unngå jobbar som kan føre til at du blir ufør igjen. Om du har vært ufør på grunn av dårleg rygg, så er det nok meir fornuftig å finne seg ein kontorjobb enn å jobbe som sjukepleiar der ein del av jobben er tunge løft av pasientar.
Og omvednt, har du vært ufør på grunn av konsentrasjonsvanskar så er det nok betre å jobbe i eit praktisk yrke enn som rekneskapsførar.
Når det gjeld sjukepleiarutdanninga spesifikt, så vil eg nevne at det er eit yrke som kan være relativt krevande. Du har både stort ansvar, lite tid, og må ofte gå ganske langt i løpet av ein arbeidsdag, så for ein som akkurat er friskmeldt så kan det være uheldig med såpass mange påkjenningar.

Som med alt anna innafor utdanning så vil det være veldig avhengig av kva du er interessert til, sjølv om utdanning innan helse som til dømes sjukepleiar er ei utdanning som er omtrent garantert jobb ettersom det er så stor mangel på sjukepleiarar, så vil det nok være enklare å kome seg gjennom ei utdanning som du også har interesse for.
Sjølv om at medisinrekninga på sjukepleiarutdanninga er veldig avansert, så ville eg ikkje tilråda personar som sjølv meiner dei er dårlege på matte til å ta akkurat den utdanninga.

Så er det også spørsmål om kva ambisjonar du har, yrket som helsefagarbeidar er det også omtrent tilsvarande mangel på.

Det som kanskje er den aller enklaste vegen å få seg jobb sjølv om du ikkje har særleg med referansar, er at du tek sertifikatet og helst då lastebillappen. Det er også stor mange på sjåførar innan transportbransjen, og ettersom du i liten grad må forholde deg til kollegaer, kundar, osv så er det uansett mindre viktig med referansar. Viktigaste eigenskapen for ein lastebilsjåfør i tillegg til sjølve køyringa er å være punktleg nok til å stille på jobb når du skal.

Har du vurdert lærarutdanning? Enten i skule eller barnehage?

Det er forresten også eit stort behov for stabile arbeidstakarar i butikk og serveringsbransjen, her er det fint mogleg å få innpass også utan utdanning berre ved å søke jobb med lit meir ambisjonar enn å berre ha dette som ein deltidsjobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...