Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Årsaken til manglende / deffekte lys på møtende biler?


Anbefalte innlegg

Møter hver eneste dag biler med manglende lys i høstmørket, og noen ganger kan det vere livvsfarleg, og oppmoder bileier å gå ein runde rundt bilen regelmessig og sjekke at lysene er inntakt.  Dert er fører plikt å holde kjøretøyet i forsktiftmessig stand, og ikkje politiet eller statens vegvesen.  

Er det giddaløse eller er det dyrtiden og   vedlikholdutgifter på bilen som ligg til grunn ?

Det er vekl så viktig at lysene er inntakt, og fører vet hvilke knapper på dasxhbordet som er beregnet på lys. Dersom fører ikkje er kjent med brukarmanuelen på bør de ta seg en leksjon med bruksaanvisningen, eller hos  forhandler 

 

Endret av Buffelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett så mye forverring.

Tvert imot synes jeg det var mer vanlig med "enøyde banditter" for 10 år siden og bakover da de fleste fremdeles hadde halogenpærer.

Xenon-pærene i bilen jeg har nå er byttet èn gang på 11 år. Med halogen- og glødepærer byttet man jo gjerne et eller annet årlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er ikke enkelt å bytte pære (hovedlys) på alle biler.. f.eks bilen min, Passat 09.. der må støtfangeren skrues av for å bytte pære.. så hvis pæra ryker under kjøring, er det ikke bare å kjøre innom en bensinstasjon å bytte.. så jeg venter til jeg kommer hjem..

mange? må nok også ha verkstedtime for å bytte pære.. noe som kan ta noen dager..

Endret av joka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok mange som ikke gidder å bytte før de må. Dvs. på PKK. Det gis jo så godt som aldri bøter for feil på lys og feil lysbruk. Bare å se på hvor mange som kommer med nær/fjern-lys og tåkelys samtidig. Og de med tåkebaklyset på konstant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ca like mange før som nå.   Mange nyere biler har såpass kronglete tilgjengelighet at de må på verksted for å bytte pærer (på de som fortsatt har det) - men det er nok en god miks av de som ikke vet (så gir ganske konsekvent et blink på de) og de som må på verksted og de som spekulerer i å bare kjøre lengst mulig (pga dårlig råd, "ha'kke tid" el lign).

Baklys av i mørket og/eller kun DRL (Daytime Running Lights) fordi personen i bilen tror de har kjøpt med automatisk på er vel den som irriterer mest.  De har ikke lest manualen/satt seg inn i bilens funksjonalitet og skjønner det generelt svært sjelden selv, tross signalering fra andre bilister.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (På 23.10.2024 den 1:34 PM):

Også greit med nye biler der alt av lyskilder er LED og ikke kan byttes ut, slik at et gåent lys koster eieren flere titusner av kroner (80k for merchedes for eksempel).

Man har begynt med slike helt absurde delepriser på mye, selv enkle ting. Er helt ubegripelig dyrt og når man da hører de samme produsentene snakker om bærekraft og grønn profil blir man kvalm.

Lenke til kommentar
agvg skrev (49 minutter siden):

Man har begynt med slike helt absurde delepriser på mye, selv enkle ting. Er helt ubegripelig dyrt og når man da hører de samme produsentene snakker om bærekraft og grønn profil blir man kvalm.

Ja, men man må også huske på at dagens lys er svært avanserte, med matrise-blending og ørten steppermotorer som skal kontrolleres for å holde lysene på rett nivå og følge svingen osv. Men jeg ser ikke helt at dette rettferdiggjør prisen ift 10 år gamle Xenon som koster 1000kr per pære.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zepticon said:

Ja, men man må også huske på at dagens lys er svært avanserte, med matrise-blending og ørten steppermotorer som skal kontrolleres for å holde lysene på rett nivå og følge svingen osv. Men jeg ser ikke helt at dette rettferdiggjør prisen ift 10 år gamle Xenon som koster 1000kr per pære.

Man snakker vel faktisk her om heller 1200-1300 kr for 2 stk. Xenon-pærer, f.eks. fra Osram som er det mange bruker originalt og tradisjonelt sett varer en del år. Så komplekst som det er å skifte Xenon på mange biler, bør man ta begge pærene normalt sett når man først er i gang.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje inntryk at det er spesielt mange fleire bilar med berre eit lys no i forhold til kva det var før.

Eg trur nok at forklaringa er at dagens pærer varer mykje lenger, det er nesten slik at frontlyktene på ein bil ikkje lenger er ein slitedel som skal byttast ut. Eit LED lys varer like lenge som bilen om det ikkje oppstår teknisk feil.
Men baksiden er at dersom lyset fyrst sløkner så er ikkje dette noko som den jamne bilist kan ordne sjølv. Det er lenge sidan det berre var å svinge innom bensinstasjonen for å kjøpe ny lyspære, og så poppe panseret og bytte pæra før du køyrte vidare. I dag er det gjerne ein verkstedjobb, og du må ofte bytte heile lykta. Det gjer nok det at mange av billistane som får ei defekt frontlykt venter i det lengste med å ta rekninga på å utbetre feilen, typisk at ein venter til at det også er noko anna som må reparerast.

Det er heller ikkje berre kostnaden åleine som gir utfordringar, for veldig mange så er det også ein stor kostnad at ein må ta seg fri for frå jobb eller skaffe leigebil fordi bilen må stå på verksted heile dagen.

 

QuadFeed skrev (På 23.10.2024 den 1:29 PM):

liker minst de med hybrid lys. kålsvart men lysa bak er ikke på 🤐

Heilt einig, dette er nok eit eksempel på eit EU regelverk som ikkje er tilpassa norske forhold, men som likevel overstyrer det særsnorske kravet om at køyrelysa skal være påskrudd under køyring.
Etter EU reglane så er det godt nok at baklysa berre slår seg på når det er mørkt, og sidan det er godkjent i EU så er det også godkjent i Norge at ein køyrer slik bil på automatisk lysstyring.

Sjølv om at automatikken på mange måtar har blitt ganske god, så er det fortsatt slik at baklysa ikkje slår seg på før det blir mørkare enn berre skumring, og når ein køyrer inn i tunnelar så er det ganske mange sekunds forsinking før baklysa slår seg på.

Det som særleg gjer denne løysinga i Norge er at i Norge varer skumringa mykje lenger der vi er midt mellom dagslys og natt. Lenger sør i Europa så varer denne overgangen mykje kortare.
Vi har i tillegg den utfordringa i Norge med saltslaps om vinteren, noko som gjer at refleksane bak på bilen blir tilgrisa og dermed ikkje fungerer. Hadde dei raude refleksane bak bilen vært reine til ei kvar tid så hadde ein i det minste sett refleksane sjølv om baklysa er avslått.

Som ein liten ekstra kurrositet så gjer dette EU regelverket at du som billist må være mykje meir påpasseleg når du køyrer med tilhenger. På tilhenger er det ikkje unntak frå reglen om at køyrelysa skal være på, så om du berre henger på tilhengeren og lar lysstyringa stå på automatikk så vil heller ikkje lysa på tilhengaren slå seg på, og du risikerer bot.

Lenke til kommentar

- Mange biler må på verksted for å bytte pære, og det kan være omstending arbeid, ikke noe en bare gjøre på få minutter.

- Svært få bensinstasjoner selger pærer.

- Svært få folk vet hvilke pærer de skal ha, og de gidder ikke ta ut pæren for å sjekke. Eller sjekke manualen.

- Svært sjeldent en får bot for det, så folk venter til bilen skal på service. 

Null lys er mye farligere enn å kjøre 10 over....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører med defekt baklys på den ene siden på hovedbilen min. Årsaken er rett og slett fordi at det er dyrt å bytte. Verkstedet jeg var hos sist takserte bytte av lyset til over 7000 kroner. Da er det bedre å kjøre uten og evt vente med å bytte til jeg blir stoppet av politiet.

 

Hadde det vært lyset foran så hadde jeg byttet det med en gang, det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (På 25.10.2024 den 8:13 AM):

Ja, men man må også huske på at dagens lys er svært avanserte, med matrise-blending og ørten steppermotorer som skal kontrolleres for å holde lysene på rett nivå og følge svingen osv. Men jeg ser ikke helt at dette rettferdiggjør prisen ift 10 år gamle Xenon som koster 1000kr per pære.

Vel, nå fokuserer fabrikken på så lave kostnader som mulig. Stadig mer lages på billigste vis med relativt kort varighet og stadig større moduler som ikke er mulig og kjøpe reservedeler til. Og så låser man modulene til chnr så man kan forhindre bruk av brukte deler. Fin bransje, de er virkelig opptatt av grønn profil og bærekraft.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...