lardo Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Hei, dere er sikkert lei av folk som spør om anbefalinger men jeg prøver likevel. Jeg skal ha en bærbar PC til helst ikke over 15.000 kroner. Man kan si den skal være en 'desktop-erstatter' så vekt er ikke spesielt viktig (jeg skal mest dra den rundt i leiligheten + til hytta med bil osv.) Jeg skal ha en kraftig maskin som er meget god til spill... fordi dette er det bruksområdet som jeg trenger mest ytelse på. I tillegg skal den brukes til alt mulig diverse, tekstbehandling, billedbehandling (fra digitalkamera), excel, nettsurfing, whatever, men ikke noe som krever unormalt mye av maskinen. I tillegg skal jeg bestille bredbånd fra Chello (har ikke telefon) og jeg vil at min bærbare skal kunne brukes trådløst i leiligheten ved påkobling bredbånd. Så vidt jeg skjønner da trenger jeg trådløst nettverkskort (det er vel innebygget?) og et trådløst aksesspunkt? Jeg er litt grønn på dette og setter pris på forslag om 'komplett' pakke... Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Noen forslag: Dell 8600. Denne får du for rett over 12.000kr med 512mb ram nå. 30gig disk. Pentium-m 1.4ghz cpu, som er passe raskt - 900kr ekstra for 1.5. Denne har bra batterikapasitet og er mest "bærbar" av forslagene mine. (Husk å fjerne "3 år service osv" for å få denne prisen). Innebygd trådløst nettverkskort. Green P4-2800 er noe billigere. Denne har en skrivebords-cpu som fører til mer varme/støy, og dårligere batterikapasitet. Litt raskere CPU enn Dell 8600 hvis det er avgjørende. Innebygd trådløst nettverkskort. FS Amilo D1840 er også en maskin med mer varme/støy og dårligere batterikapasitet. Bra skjermkort. 2.6ghz cpu'en yter vel så vidt bedre enn Pentium-m 1.5ghz . Innebygd trådløst... Jeg er selv veldig fornøyd med Pentium-m prosessoren pga støy/varme og batteritid, og ville ikke vurdert noe annet. Men prioriterer du annerledes så kan de andre maskinene være bedre for deg. Edit: når det gjelder trådløst aksesspunkt har jeg lite å bidra med.. Knut Endret 16. januar 2004 av enemigo Lenke til kommentar
marjusen Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Heisann Lardo! Jeg har akkurat kjøpt meg en ny bærbar pc. Valget mitt blei en Amilo D1840 3,0Ghz, 512mb ram, radeon 9600 128mb dvd brenner, innebygd lan og wlan +++ Den er jeg strålende fornøyd med!! Den koster 18500 på komplett.no, men som enemigo sier så har dem en som er litt billigere, den har 2,8 ghz cpu, og en enda billigere som har 2,6 ghz cpu. Dem har alle innebygd wlan (trådløst nettverkskort(men desverre bare b teknologien.(11mbit))) Skulle vel vært g teknologien som har 54mbit. Men skal du kun bruke den på internett så er jo ikke 11mbit noe problem. Da anbefaler jeg deg å kjøpe ett aksesspunkt hvor det også er mulig å koble på kabler. 5porter er vel greit så har du muligheten til å ha 100mbit når du har besøk og skal kopiere eller spille. Det er også så klart innebygd nettverkskort 10/100 på alle de bærbare. Den billigste har ikke dvd brenner, men så klart cd brenner. Kjøper du den billigste amilo modellen koster den: 14555,- Trådløst Aksesspunkt: ca 1000,- + frakt Velger du den dyreste modellen som også har en del større harddisk så koster den 18495,- Anbefaler deg også å kjøpe på litt ekstra ram. 512mb koster vel ca 1000,- mvh Marius Sveen Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Skal du spille så bør du minst ha et Radeon 9600. Det er et minimum om du skal spille en del! Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 ville holdt meh langt unna chello hvis jeg kunne. du trenger ikke å ha telefon for å få adsl du trenger et telefon uttak i huset, siden du har tilgang på kabel så har du sikkert også tilgang på adsl Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Skal du spille så bør du minst ha et Radeon 9600. Det er et minimum om du skal spille en del! Ehhh...minst Radeon 9600? Det fins vel ikke noe bedre, gjør det vel?! Lenke til kommentar
scorcho Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 noen her som kan gi med en detaljert beskrivelse om hvordan man setter inn en ekstra minne brikke i amilo D1840? Hva man skal skru opp osv. har kjøpt meg ny pc og det er første gang jeg har en bærbar.vil ikke ødelegge noe så jeg trenger en god beskrivelse om hvordan man gjør det mvh scorcho Lenke til kommentar
lardo Skrevet 19. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2004 Hei og takk for forslagene. Det er glimrende, jeg skal sjekke ut disse maskinene. Har en kamerat som mente jeg burde ha et a/b/g trådløst nettverkskort men vet ikke om det er noen maskiner som har det? Når det gjelder aksesspunkt, hva bør jeg velge der? 3com? Når det gjelder bredbånd så har jeg telefonuttak i leiligheten, men kan jeg altså få bredbånd fra en tele-leverandør uten å ha telefonabonnement? Hva bør jeg i så fall velge? Takker så mye for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå