jmeling Skrevet 23. oktober Del Skrevet 23. oktober Tastatur og mus er koblet via USB, ingen av dem virker. Maskinen har ikke andre tilkoblingsmåter. Da blir det vanskelig med restart og reparasjon også... Antagelig skjedd ved en oppdatering av USB-driver. Uten mus/tastatur får jeg ikke gå tilbake på oppdateringer heller. Noen gode råd? Jakob Meling Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 23. oktober Del Skrevet 23. oktober Prøvd med annen mus eller tastatur? Funker tastaturet i bios? Prøv avansert oppstart, å starte opp i safe mode for å reinstaller driver. Alternativt gjenopprett til et tidligere punkt. Slå av pc rett etter bios, akkurat når Windows logoen kommer opp, og start opp på nytt på igjen for å trigge feilsøkings oppstart, må muligens gjøres to ganger etter hverandre som beskrevet her: https://www.elevenforum.com/t/boot-to-advanced-startup-winre-in-windows-11.425/#Nine Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november Jeg har nesten samme problem. USB 3- og USB C-porter fungerer ikke, men USB 2-porter fungerer. Jeg trodde det var UPSen min som var problemet, da batteriene i den ikke er så bra lenger. Så jeg koblet PCen min direkte på strømnettet, og da fungerte alt som vanlig igjen. Dette var i går. Idag, så er problemene tilbake, selv om jeg ikke har gjort noen som helst endringer av maskinvare siden i går. Det som er sprøtt er at ikke engang BIOS oppdager tastaturet mitt dersom det står i en USB 3-port. Så hvis det er en Windows-oppdatering som har gjort dette, er det jo ganske utrolig. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november 8 minutes ago, Ayrton said: Prøv en annen USB port Leste du overhodet det som ble skrevet? Trådstarter har ikke flere USB-porter å prøve. Jeg har funnet ut at USB 3- og USB C-porter ikke fungerer, mens USB 2-porter gjør det. 1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november Det er ikke meningen å ta over tråden, men det virker som min PC trenger å kobles helt av fra strømnettet for at USB-portene skal fungere. Gir ikke mening i det hele tatt... Koblet PCen tilbake til UPSen, og nå fungerer alt igjen. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november 5 hours ago, Ratleto said: men det virker som min PC trenger å kobles helt av fra strømnettet for at USB-portene skal fungere. Gir ikke mening i det hele tatt Jo, det gir absolutt mening. Jeg har testet hva som skjer når man kobler en boremaskin til en ATX PSU som ikke greier å levere nok strøm. Da kutter PSU'en bare ut. For å få den til å starte må du enten slå den på eller kutte nettspenninga. Dette kan være by design for å hindre bruker i å starte opp når ettellerannet er kortsluttet. Se om det er skader på hovedkort eller om noe av metall ligger på eller nær ved hovedkortet som ikke skal være der. Btw - du har altså med sikkerhet utelukket UPS som feilkilde ? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november 2 hours ago, geir__hk said: Jo, det gir absolutt mening. Jeg har testet hva som skjer når man kobler en boremaskin til en ATX PSU som ikke greier å levere nok strøm. Da kutter PSU'en bare ut. For å få den til å starte må du enten slå den på eller kutte nettspenninga. Dette kan være by design for å hindre bruker i å starte opp når ettellerannet er kortsluttet. Se om det er skader på hovedkort eller om noe av metall ligger på eller nær ved hovedkortet som ikke skal være der. Btw - du har altså med sikkerhet utelukket UPS som feilkilde ? OK? Men min PSU kutter ikke bare ut. Den klarer bare ikke å levere nok strøm til USB 3 og USB C. USB 2 klarer den å levere strøm til, men det er vel fordi de krever mindre strøm av PSUen. Hvis det er PSUen da... Jeg skal sjekke hovedkortet om problemet ikke gir seg. PCen var opprinnelig på en UPS. Så begynte problemene, også koblet jeg PCen rett i veggen, også fungerte alt bra. Jeg slår av PSUen om natta, men tar IKKE ut ledningen. Så kom problemene tilbake idag da jeg slo på PCen. Så da koblet jeg den tilbake på PSUen, også fungerte alt igjen. Så det virker som at jeg må ta strømledningen ut av PSUen for at den skal klare å levere nok til PCen, etter at den har vært avslått om natta (inkl slått av PSUen). Det er derfor jeg ikke skjønner hva som er galt. Men jeg har ikke veldig peiling på strøm, så det kan vel være derfor. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november Prøv å slå av USB Power Management. https://www.verizon.com/support/knowledge-base-14375/ Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november 33 minutes ago, Ratleto said: Jeg slår av PSUen om natta, men tar IKKE ut ledningen. Tenker at PSU skal beskytte mot kortvarige avbrudd. Sikker på at du bruker UPS'en riktig her? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november 27 minutes ago, RRhoads said: Fungerer tastaturet i BIOS? Nei. Ikke når det er koblet til USB 3. Men det fungerer når det er koblet til USB 2. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november 14 minutes ago, geir__hk said: Tenker at PSU skal beskytte mot kortvarige avbrudd. Sikker på at du bruker UPS'en riktig her? Hva mener du? UPSen står på hele tiden. Det er en online UPS. Jeg slår av PCen om natta, og slår også av PSUen. Samme med skjermen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november Hadde problemet vært at PSU ikke gir nok strøm hadde hele PC-en crashet. Da har jeg mer tro på dårlig filtrering i PSU som fører til ripple som kan få individuelle komponenter til å feile. UPS-er har ikke spesielt pen sinusspenning. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november 14 hours ago, sedsberg said: Hadde problemet vært at PSU ikke gir nok strøm hadde hele PC-en crashet. Da har jeg mer tro på dårlig filtrering i PSU som fører til ripple som kan få individuelle komponenter til å feile. UPS-er har ikke spesielt pen sinusspenning. Det er ikke min erfaring (at hele PCen hadde krasjet). For mange, mange år siden skjedde noe liknende. Trackballen min sluttet å fungere, men etter at jeg satt i ny PSU, så fungerte den igjen - og har aldri hatt problemer med den siden. Og det med UPSen får jeg heller ikke til å stemme helt, da det samme skjer enten PCen er koblet til strøm i veggen eller til UPSen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november 16 hours ago, Ratleto said: Nei. Ikke når det er koblet til USB 3. Men det fungerer når det er koblet til USB 2. Jeg vet ikke hvor gammel denne PC'en er, men det er ikke så lenge siden at man trengte å laste inn egne drivere for å supportere USB 3-portene. Dvs., USB 3 fungerte først når Windows (m/drivere) var lastet inn, ikke i BIOS. Dette kan jo ligne på det du opplever. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november 1 hour ago, nebrewfoz said: Jeg vet ikke hvor gammel denne PC'en er, men det er ikke så lenge siden at man trengte å laste inn egne drivere for å supportere USB 3-portene. Dvs., USB 3 fungerte først når Windows (m/drivere) var lastet inn, ikke i BIOS. Dette kan jo ligne på det du opplever. Den er under 2 år gammel. Greia er at den fungerte fint i over 1,5 år, og så begynte USB-problemene. Så det har ingenting med drivere å gjøre. Det er problemer med maskinvare. Så fort jeg tar ut strømledningen, og setter den inn igjen, så fungerer alt av USB akkurat som før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå