Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er stålstendere magnetiske?

Anbefalte innlegg

Jeg skal feste hyller på en gipsvegg i blokkleilighet fra 2006. Den eneste spesifikasjonen jeg finner i boligmappa er "Gips/betong". Det ligger også produktark for stålprofiler, men ikke hvor disse er brukt.

Veggen er mot naboleilighet. Når jeg dunker med knokene er det vanskelig å høre en markant forskjell. Jeg har gått over med kraftige neodymmagneter, og der fester de seg på disse punktene med varierende høyde, men 61cm avstand. Testet nettopp det samme mot baderom og soverom og der var det likt.

MEN...i 2 hjørner på baderommet mot stua fester magneten seg i hele høyden. 

Spørsmålet mitt er om jeg kan bruke denne informasjonen til noe. Dvs. kan jeg planlegge for at det er stendere i tre, eller bør jeg bore for å se om det kommer ut trespon? Hvis stålstendere alltid er magnetiske er vel saken biff?

På forhånd takk for svar :)

att.S6k25J2CCfw9yIQkOh6AWeS_XZz5GUsHRm0cd_jpJkE.thumb.jpg.d7b0a7b5ed37b8bb0b4cd16c42dfa330.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når de er lokalisert ville jeg eventuellt etter forborring brukt selvborrende skruer på 4,2 x 32mm med ph2 og panhode . Hvis du må forborre må du nok bruke 3,8mm metallborr på 4,2mm skrue. Hvis det er noe blytungt du skal ha på hyllen ville jeg gått opp til 6mm selvborr med sekskanthode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, stålstendere er magnetiske, men ikke sikkert de går igjennom veggen.

Men det du kan har funnet med magnetene er skruene som holder gipsen, som også er en god indikering på hvor stenderne er, og siden det er 60cm mellom, så skal det være riktig, siden CC mellom stendere (senter stender til stender) er 60cm i bygg.

Bruk en skrue med vanlig spiss, og skru inn, tar den tak uten særlig press, så er det treverk, må det tresses litt, og når den tar tak, så går den lettere inn, så er det stål.

NB stål tåler ikke like tunge ting å feste på veggen som treverk gjør. Skal man f.eks. henge opp en større TV så må det brukes riktige fester. Ønsker man arm på TVen så ville jeg holdt meg langt unna det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg skal gjøre et forsøk med vanlig skrue og kjenne etter.

Det er ganske lette IKEA ENHET-hyller som skal festes over en "kjøkkenøy" som utvidelse av kjøkkenbenken. Jeg kunne kanskje sluppet unna med hulromsanker, men har aldri brukt det før. Det er ikke et skinnemonteringsystem for disse, så jeg vurderer å lage et spikerslag/lekt - eller noe alternativ som gjør at de stikker minst mulig ut fra veggen.

Lenke til kommentar

Huleromsankerne fungerer bra, bare vit om du har enkel eller dobbel gips. Har du enkel gips, så blir jeg litt skremt hvis det er veggen til nabo. Dobbel gips er normalt brannvegg tykkelse.. (Enkel gips = 13mm, Dobbel gips=26mm)

Les nøye belastningen de kan ha, og husk at hyllene får mer last jo lenger ut på hyllen ting står.

Ett større "spikerslag" vil nok hjelpe, da du kan få inn flere fester i veggen. Det beste er nok å finne en hylle som bruker French Cleat system, eller hvordan det skrives.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bora et prøvehull med 10mm bor, og der er det dobbel gips, og i enden ser jeg bare metall. :( Da har jeg stålstendere(...for et jalla opplegg. Når ble det bestemt at ingen har behov for å feste tunge ting på veggene i fremtiden?)

Ingen av festepunktene treffer direkte på stålstender, så da blir det hulromsanker på alle. Får bare satse på at det ikke ødelegger for styrken hvis den kommer borti stålstender på den ene siden når den utvider seg.

Det er ikke planer om å ha veldig tunge ting i disse (krukker, krus, urter, te, kaffe, osv). Hyllene veier 5-7kg hver. Skal vel godt gjøres å overbelaste disse? Fra det jeg leser konkluderer jeg med at de skal tåle 20-30kg helt fint - tviler på jeg kommer i nærheten av det. 

Bilde vedlagt. De skal monteres inntil endeplaten for overskapene på kjøkkenet. Har ikke veldig lyst til å skru i den (hvit blank lakk) men der er det en mulighet for å forsterke senere (gul strek)

Sikkert ikke vanlig å gå så grundig til verks for å montere noen hyller 😂

2024-10-26 11-15.png

Lenke til kommentar

Nå er de festet. 5 av 6 festepunkt gikk smertefritt med gipsanker, men måtte skru fast i stålstender på høyre hylle. Brukte bare vanlig treskrue for å få den opp, og så vurderer jeg å feste den til endeplaten til høyre.

Det føles solid, så da tenker jeg det holder. Håper det er til hjelp for noen andre!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...