Morten82 Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober (endret) Kort sagt ønsker jeg et system for å manuelt switche mellom 2 ulike høyttaler-konfigurasjoner. Jeg har 3 stk. høyttalere. Kaller dem høyttaler A, B, og C. Jeg bruker høyttalerne i 2 typer scenarier: Når jeg bruker PC'en Når jeg ser på TV For scenario 1 (PC) ønsker jeg høyttaler A i venstreøret, og høyttaler B i høyreøret For scenario 2 (TV) ønsker jeg høyttaler B i venstreøret, og høyttaler C i høyreøret Er ute etter en type device som jeg kan koble høyttalerne inn i, og bruke for å lett veksle mellom de 2 scenariene. Altså slik at f.eks. høyttaler B "gjenbrukes" men på ulike sider. Jeg laget en ekstremt profesjonell skisse. Den viser eksakt hva jeg ønsker: + Til info: Når jeg ser på TV så er det alltid via PC'en. Jeg starter videoen på PC'en, og drar vinduet over på TV'en (som er PC'ens tredje monitor, tilkoblet via HDMI-kabel). Forslag til hvordan få til dette? Et alternativ jeg er blitt obs på er Denon PMA-900HNE ettersom den har "doble høyttalerterminaler (både til A/B og bi-wiring)". Men i dyreste laget, og jeg lurer på om det finnes andre gode alternativ. Endret 22. oktober av Morten82 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Ok, tenker at før man begynner med noe som helst idemyldring så burde du sette noen avgrensninger så du slipper masse forslag som uansett er urealistiske for deg. Oppfølgingsspørsmålene mine tar utgangspunkt i at du allerede har en vanlig analog stereoforsterker. Er du åpen for en ren manuell elektromekanisk installasjon - f.ex. boks med flerpolt bryter ? Hvis ja: kan du lodde ? Eller ønsker du utelukkende softwarebasert løsning ? Eller er det sånn at du faktisk beveger deg en avstand mellom PC og TV og at avstanden blir definerende for valg av løsning ? Hvis ja - skal du ha fjernstyrt aktivering ? Hvis ja, trådløst eller klarer du deg med ledning ? Ønsker du å løse ded utelukkende via software ? Lenke til kommentar
Morten82 Skrevet 22. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. oktober (endret) 23 minutes ago, geir__hk said: Ok, tenker at før man begynner med noe som helst idemyldring så burde du sette noen avgrensninger så du slipper masse forslag som uansett er urealistiske for deg. Oppfølgingsspørsmålene mine tar utgangspunkt i at du allerede har en vanlig analog stereoforsterker. Er du åpen for en ren manuell elektromekanisk installasjon - f.ex. boks med flerpolt bryter ? Hvis ja: kan du lodde ? Eller ønsker du utelukkende softwarebasert løsning ? Eller er det sånn at du faktisk beveger deg en avstand mellom PC og TV og at avstanden blir definerende for valg av løsning ? Hvis ja - skal du ha fjernstyrt aktivering ? Hvis ja, trådløst eller klarer du deg med ledning ? Ønsker du å løse ded utelukkende via software ? Hei Geir! Ønsker helst en type forsterker hvor jeg kobler inn høyttalerne, og som har et option for å konfigurere de 2 scenariene. Jeg har ingenting imot å bruke software for å konfigurere. Knapt noen avstand mellom PC og TV, ca. 1 meter. Kan snurre stolen 90 grader for å veksle mellom dem. Ikke ønskelig med fjernstyring eller trådløst. Vil kable dette (enkelt med kabel direkte fra høyttaler inn i forsterker eller alternativ), og switche manuelt med en knapp/fjernkontroll. Ikke ønskelig med noen elektromekanisk installasjon eller lodding. Endret 22. oktober av Morten82 Lenke til kommentar
eintotre Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Er det veldig fancy høyttalere du har? Det letteste hadde jo vært å kjøpt en soundbar og koblet den til tven. Så lenge du ikke har en eldgammel pc og tv kan du da velge å sende lyd over hdmi fra pc når du skal se på tv. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Høres ut som Mackie Big Knob (eller lignende) passer fint til dette. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober 1 hour ago, Morten82 said: Hei Geir! Ønsker helst en type forsterker hvor jeg kobler inn høyttalerne, og som har et option for å konfigurere de 2 scenariene. Jeg har ingenting imot å bruke software for å konfigurere. ..... Ikke ønskelig med noen elektromekanisk installasjon eller lodding. Ok, der har vi noe å jobbe med. Du har utelukket det den løsningen som er enklest og billigst å finne deler til - altså lodde/koble på en fysisk bryter - en såkalt DPDT kontakt. Med oppgavebeskrivelsen så gir dette at du trenger en forsterker med minst 3 separate kanaler (ikke kun 2 som for stereo) og med valgbar inngangskilde. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober En hvilken som helst forsterker med A/B utganger kan fikse dette. Da kobler du for PC på A-utgangene og for TV på B-utgangene. Altså dobbelt opp med kabler på "midt" høyttaleren. Meen et problem blir da at så godt som alle forsterke som har dobbelt opp med utganger også har en setting som heter A+B. Og velger du da denne kan du fort ende med ødelagt forsterker. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober (endret) Morten82 skrev (4 timer siden): Forslag til hvordan få til dette? Et alternativ jeg er blitt obs på er Denon PMA-900HNE ettersom den har "doble høyttalerterminaler (både til A/B og bi-wiring)". Men i dyreste laget, og jeg lurer på om det finnes andre gode alternativ. Hvis forsterkeren du linket gjør alt du vil, hva med et billigere alternativ? F.eks. Yamaha A-S501 MKII https://soundgarden.no/yamaha/122541/yamaha-a-s501-mkii-sølv-stereoforsterker Jeg har vært i samme situasjon tidligere, med PC-skjermer foran og en TV ved siden av meg og samme høyttalere til begge deler. Og med bare 2 høyttalere. Den ikke-optimale løsningen jeg brukte ble i praksis lyd høyre/venstre ved PC bruk, og foran / bak ved TV-bruk. Har siden laget et bedre skrivebord og har nå TV-en montert over PC-skjermene. Et annet alternativ er vel å skaffe en høyttaler til, så du har 2 par og velger lydkanal (PC eller TV) på forsterkeren. Antar du også bruker minijack / RCA-adapterkabler. Jeg vil heller ikke anbefale å dobbeltkoble en høyttaler, for som allerede nevnt så kan det skade forsterkeren. Endret 22. oktober av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå