Gå til innhold

Dere som trener 2 timer hver dag og har jobb, hvordan får dere gjort husarbeid?


Anbefalte innlegg

Jeg er singel og har ikke barn. Bor alene og har vaskejobb i to barnehager på kvelden som er 50%. Jeg jobber fra 17.00-21.00 hver kveld. Kommer hjem rundt 21.30. så drar jeg til senteret sånn rundt 08.30 for å gå på gruppetimer med spinning og styrke. Så er vi da ferdig rundt 11.30. så dusjer jeg å kjører hjem og skal da begynne å kjøre til jobb igjen 16.30. 

Jeg har nesten ikke krefter til å gjøre husarbeid siden jeg har vaskejobb og ttenet intens kondisjon fem dager i uken pluss styrke. Jeg går på timer med både lett og hard styrke.

Merker at bare det å sette tsllerlnen inn i oppvaskmaskinen, sette på en klesvask og bytte sengetøy blir ett ork. Så det å vaske hele leiligheten og løfter alt opp fra gulvet har blitt redusert fra en gang i uken til to ganger i måneden.

Må ofte bruke søndagene til husarbeid siden det er min eneste hviledag i uka.

Folk vil kanskje nå foreslå at jeg skal trene mindre men det har jeg ikke lyst til.

Jeg synes ikke energidrikker hjelper heller. Prøver å rydde litt på morran før trening, litt når jeg kommer hjem før jobb men så blir det gris og rot med en gang jeg lager middag og ikke rekker å rydde kjøkkenet og vaske opp før jeg må dra på jobb. Og når jeg kommer hjem fra jobb orker jeg ikke.

Jeg prøver å finne ny jobb sånn at jeg kan kombinere det å dra på jobb rett etter trening eller omvendt for å få mer tid hjemme.

Nå har jeg trent så mye som nå i ett år. Trodde man skulle få mer energi av å trene men jeg synes ikke det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten må du bytte jobb slik du foreslår, eller så må du faktisk redusere mengden trening. Jeg tror uansett du vil få problemer om du bytter til en jobb på dagtid da du gjerne må jobbe 7-15 eller 8-16 og dermed ha mindre egentid.

Selv kjører jeg 3 dager med CA 1.5 timers trening, men er både tid og energinivået med meg kan jeg legge til en dag eller to ekstra for ekstra. Men jeg har uansett gitt meg selv rom for å drive med andre ting enn trening og jobbing.

Lenke til kommentar

Min fyrste tanke er at du har for mykje tid mellom treningsøkta 08.30 til 11.30 og vaskejobben din kl 17-21.

Eg trur at at det er mykje enklare om du starter dagen roleg med husarbeid og slikt, deretter tek ei treningsøkt f.eks. kl 12 til 15, og at du då har to timar til å roe ned etter treningsøkta før du går på jobb.

Etter mitt syn så lager du deg 12 timars arbeidsdag til tross for at du berre jobbar 50% pluss to timar med trening per dag. Det er ein grunn til at arbeidsmiljølova setter forbod mot arbeidsdagar over 1 1 timar, det er rett og slett ikkje bra for helsa.
Det at du har nesten 6 timar med fri midt på dag bidreg nok til at du kjenner deg sliten sjølv om du ikkje har jobba heile dagen.

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (20 minutter siden):

Det er jo mye tid mellom tolv og fire, klarer du ikke skvise inn et kvarter til en halvtime husarbeid av og til? F.eks bruke Jif mikrofiber-mopp i stedet for støvsuging, støvtørking trenger ikke ta lang tid hvis en gjør det regelmessig. Evt. kjøpe robotstøvsuger.

Joda jeg klarer det. Men som regel går den tiden til å brette eller henge opp klær og vaske og rydde kjøkkenet etter gprfesjens middag. Prepper ofte mat for å slippe å grise ned kjøkkenet hver eneste dag :) jeg er liksom bare hjemme 3-4 timer mellom trening og jobb og føler jeg nesten aldri får tid til å slappe av. Etter jeg har spist middag orker jeg ikke å vaske opp og rydde rett etter jeg har spist :p får gjort litt hver dag. Har også robot støvsuger men den setter seg bare faste hele tiden så er lei av å bruke den :p

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (14 minutter siden):

Hvorfor må du trene så mye? Er vel ikke rart at du blir sliten når du prøver å skvise inn så mange aktiviteter hver dag. 

Må det for å gå ned i vekt. Jeg er overvektig og det sliter på helsa. Så jeg må jobbe hardt. Men har planer om å trappe ned på trening når jeg blir slankere men dog holde det ved like. Var så tung for et år siden at jeg sleit med å komme ut av senga og fikk vondt i knærne av å reise meg fra sofaen..men jeg har gått ned mye nå og fått muskler heldigvis.

Men det er nok igjen å ta av. Jeg må gå ned i vekt for å klare jobben min også 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (16 minutter siden):

Min fyrste tanke er at du har for mykje tid mellom treningsøkta 08.30 til 11.30 og vaskejobben din kl 17-21.

Eg trur at at det er mykje enklare om du starter dagen roleg med husarbeid og slikt, deretter tek ei treningsøkt f.eks. kl 12 til 15, og at du då har to timar til å roe ned etter treningsøkta før du går på jobb.

Etter mitt syn så lager du deg 12 timars arbeidsdag til tross for at du berre jobbar 50% pluss to timar med trening per dag. Det er ein grunn til at arbeidsmiljølova setter forbod mot arbeidsdagar over 1 1 timar, det er rett og slett ikkje bra for helsa.
Det at du har nesten 6 timar med fri midt på dag bidreg nok til at du kjenner deg sliten sjølv om du ikkje har jobba heile dagen.

Ja. Jeg er enig i det. Problemet er bare at jeg liker gruppetimer best siden det er sosialt og mer gøy. Og det er bare grupperinger på morran eller når jeg er på jobb. Men ja jeg får nok bytte jobb eller slutte med gruppetrening sånn at jeg kan kombinere :)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Nå er jeg langt i fra noen treningsnarkoman. Men jeg har innsett at om jeg vill trene må jeg gjøre det hjemme. Derfor har jeg skaffet meg mølle og vekter til kjelleren. Da kan jeg trene i pauser(har hjemmekontor) evt på kveldene uten at en må til med logistikk ift under etc. 

Ok kjekt å ha plass hjemme :) jeg bor i leilighet på 60kvm. Hadde sykkel i stua og vekter og stang før men synes det ødela stua litt 😅 åsså bor jeg alene, er singel og er alene på jobb. Så jeg liker å gå på gymmen for å treffe folk siden jeg er så ensom ellers :)

Åsså har jeg nok blitt litt avhengig av treningen ja det må jeg vel bare innrømme :) hadde aldri trodd jeg skulle bli det 😅

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (27 minutter siden):

Min fyrste tanke er at du har for mykje tid mellom treningsøkta 08.30 til 11.30 og vaskejobben din kl 17-21.

Eg trur at at det er mykje enklare om du starter dagen roleg med husarbeid og slikt, deretter tek ei treningsøkt f.eks. kl 12 til 15, og at du då har to timar til å roe ned etter treningsøkta før du går på jobb.

Etter mitt syn så lager du deg 12 timars arbeidsdag til tross for at du berre jobbar 50% pluss to timar med trening per dag. Det er ein grunn til at arbeidsmiljølova setter forbod mot arbeidsdagar over 1 1 timar, det er rett og slett ikkje bra for helsa.
Det at du har nesten 6 timar med fri midt på dag bidreg nok til at du kjenner deg sliten sjølv om du ikkje har jobba heile dagen.

Ja. Jeg tenker og at jeg egentlig har god tid. Men det er akkurat som tiden bare forsvinner når jeg kommer hjem og spiser lunsj så er det bare et par timer til jeg skal lage middag. Og av og til har jeg lyst til å slappe av litt og se på tv, gjøre håndarbeid eller andre ting og. Føler liksom at det eneste jeg gjør hjemme er å lage mat, spise, sove og gjøre husarbeid . Men det er jo jeg selv som har valgt det da :D

Lenke til kommentar

Mye tid under belastning så ikke rart du blir sliten. Du kan fint gå ned til 2-3 timer styrketrening i uka(fullkroppsprogram), og kondisjon 1-2 timer i uka(intervalltrening). Resten kan du fint kostholdsregulere ved at du går på rundt 500kcal i underskudd pr.dag. Det er viktig at du får i deg nok fiber&protein samt holder deg velhydrert, vannløselige fiber på morgenen og fettløselige ut på dagen. Inntak av karbohydrater kan man fint næringsporsjonere til aktivitet som krever fulle glykogenlagre som f.eks rundt lunsj og middag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Monster skrev (16 timer siden):

Jeg er singel og har ikke barn. Bor alene og har vaskejobb i to barnehager på kvelden som er 50%. Jeg jobber fra 17.00-21.00 hver kveld. Kommer hjem rundt 21.30. så drar jeg til senteret sånn rundt 08.30 for å gå på gruppetimer med spinning og styrke. Så er vi da ferdig rundt 11.30. så dusjer jeg å kjører hjem og skal da begynne å kjøre til jobb igjen 16.30. 

Jeg har nesten ikke krefter til å gjøre husarbeid siden jeg har vaskejobb og ttenet intens kondisjon fem dager i uken pluss styrke. Jeg går på timer med både lett og hard styrke.

Merker at bare det å sette tsllerlnen inn i oppvaskmaskinen, sette på en klesvask og bytte sengetøy blir ett ork. Så det å vaske hele leiligheten og løfter alt opp fra gulvet har blitt redusert fra en gang i uken til to ganger i måneden.

Må ofte bruke søndagene til husarbeid siden det er min eneste hviledag i uka.

Folk vil kanskje nå foreslå at jeg skal trene mindre men det har jeg ikke lyst til.

Jeg synes ikke energidrikker hjelper heller. Prøver å rydde litt på morran før trening, litt når jeg kommer hjem før jobb men så blir det gris og rot med en gang jeg lager middag og ikke rekker å rydde kjøkkenet og vaske opp før jeg må dra på jobb. Og når jeg kommer hjem fra jobb orker jeg ikke.

Jeg prøver å finne ny jobb sånn at jeg kan kombinere det å dra på jobb rett etter trening eller omvendt for å få mer tid hjemme.

Nå har jeg trent så mye som nå i ett år. Trodde man skulle få mer energi av å trene men jeg synes ikke det :p

Imponerende! Men får du nok søvn? Og spiser du nok?

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (8 timer siden):

Imponerende! Men får du nok søvn? Og spiser du nok?

Takk ♥️ ☺️ Ja jeg legger meg før 23.00 og står opp ca 07.30 prøver å få minimum 7,5 timer søvn :) er litt på Underskudd med inntak av energi siden jeg skal miste fett. Men jeg går ikke å sulter meg heller:) passer på å få mye proteiner og grønnsaker :) tar mye kosttilskudd og bruker blant annet kreatin.

I dag har jeg heldigvis fått gjort en del hjemme etter trening:D måtte bare bite tenna sammen. I enkelte perioder er jeg full av melkesyre særlig etter økter hvor vi bruker stang. På denterer jeg bruker har vi gruppetimer med ekstra hard styrketrening også. Jeg veksler mellom hard og lett styrke. Merker at jeg blir ekstra sliten etter de harde timene. Blir helt nummen i armene av benkpress 🤣

 

Men det er kanskje normalt at jeg blir så sliten som jeg blir. Har tenkt at jeg har unormalt lite energi siden andre som har barn og full pakke får til å både trene og holde ett helt hus i orden :) og kanskje også ha 100% jobb 

 

Lenke til kommentar
Monster skrev (På 22.10.2024 den 3:16 PM):

Jeg er singel og har ikke barn. Bor alene og har vaskejobb i to barnehager på kvelden som er 50%. Jeg jobber fra 17.00-21.00 hver kveld. Kommer hjem rundt 21.30. så drar jeg til senteret sånn rundt 08.30 for å gå på gruppetimer med spinning og styrke. Så er vi da ferdig rundt 11.30. så dusjer jeg å kjører hjem og skal da begynne å kjøre til jobb igjen 16.30. 

Jeg har nesten ikke krefter til å gjøre husarbeid siden jeg har vaskejobb og ttenet intens kondisjon fem dager i uken pluss styrke. Jeg går på timer med både lett og hard styrke.

Merker at bare det å sette tsllerlnen inn i oppvaskmaskinen, sette på en klesvask og bytte sengetøy blir ett ork. Så det å vaske hele leiligheten og løfter alt opp fra gulvet har blitt redusert fra en gang i uken til to ganger i måneden.

Må ofte bruke søndagene til husarbeid siden det er min eneste hviledag i uka.

Folk vil kanskje nå foreslå at jeg skal trene mindre men det har jeg ikke lyst til.

Jeg synes ikke energidrikker hjelper heller. Prøver å rydde litt på morran før trening, litt når jeg kommer hjem før jobb men så blir det gris og rot med en gang jeg lager middag og ikke rekker å rydde kjøkkenet og vaske opp før jeg må dra på jobb. Og når jeg kommer hjem fra jobb orker jeg ikke.

Jeg prøver å finne ny jobb sånn at jeg kan kombinere det å dra på jobb rett etter trening eller omvendt for å få mer tid hjemme.

Nå har jeg trent så mye som nå i ett år. Trodde man skulle få mer energi av å trene men jeg synes ikke det :p

Jeg tenker at her er problemet ikke at du mangler tid, eller at du mangler energi. Problemet er at du syns husarbeid er kjedelig. Noe som jeg er fullstendig enig med deg i at det er ;) 

Vi er flere som har mange barn, full jobb, studerer ved siden av, har tid til egen trening og oppfølging av barnas aktiviteter og lekser, og i tillegg rekker over husarbeid. Men det hjelper å være 2 stykker å dele på oppgavene. Som nevnt, jeg tenker ikke at du mangler verken tid eller energi, det du mangler er tiltakslyst for de kjedelige oppgavene. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at her er problemet ikke at du mangler tid, eller at du mangler energi. Problemet er at du syns husarbeid er kjedelig. Noe som jeg er fullstendig enig med deg i at det er ;) 

Vi er flere som har mange barn, full jobb, studerer ved siden av, har tid til egen trening og oppfølging av barnas aktiviteter og lekser, og i tillegg rekker over husarbeid. Men det hjelper å være 2 stykker å dele på oppgavene. Som nevnt, jeg tenker ikke at du mangler verken tid eller energi, det du mangler er tiltakslyst for de kjedelige oppgavene. 

Er vel en blanding. Mange ganger jeg har hatt lyst men er så full av melkesyre og så støl at jeg må dpste krefter til jobb. Blir ikke sånn vanlig støl nå som jeg er vant med å trene. Men noen ganger gjør jeg uvant ting. Også jobber jeg hver kveld så jeg får liksom ikke noe tid til å kose meg hjemme å slappe av. 

Synes det er så kledel å bare gjøre jidsrbe når jeg kommer hjem fra trening og så legge meg rett etter jobb.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...