Letterboxd Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Beklager dumt spørsmål, men jeg er på ung ufør og i teorien får ufør støtte permanent. Men hvis jeg en gang blir psykisk bedre, selv om dette er urealistisk, kan jeg da avslutte og ta en normal jobb (som betaler bedre en ufør)? Eller får jeg ikke lov til å ha full jobb siden jeg er ufør? Er jeg permanent låst? 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Letterboxd skrev (2 minutter siden): Beklager dumt spørsmål, men jeg er på ung ufør og i teorien får ufør støtte permanent. Men hvis jeg en gang blir psykisk bedre, selv om dette er urealistisk, kan jeg da avslutte og ta en normal jobb (som betaler bedre en ufør)? Eller får jeg ikke lov til å ha full jobb siden jeg er ufør? Er jeg permanent låst? Nei du kan ikke det du vil bli holdt nede av NAV kjenner en som prøvde og ble bare motarbeidet hele veien Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Ingenting som sier at du ikke kan jobbe 100%, men du vil jo da selvfølgelig ikke motta ytelse fra NAV lengere. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Ja du kan sjølvsagt ta deg full jobb om du skulle bli frisk nok til det, men då mister du sjølvsagt trygda som ufør. Det kan gi deg nokre praktiske utfordringar ved at dersom du får tilbakefall etter å ha vært i full jobb så må du på nytt gjennom utredning før du på nytt blir erklært som 100% ufør, og då kan du ikkje rekne med at du får behalde fordelane du har som ung ufør. Det er derfor ikkje gitt at det er verdt det å i det heile tatt prøve seg i jobb, sjølv om du idieelt sett burde jobbe så mykje som du klarer. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Det er forøvrig noe som er veldig synd, at man står ovenfor et så vanskelig valg, som etter min mening fører til at en del velger å forbli ufør, spesielt ung ufør, fordi det i det minste sørger for en viss forutsigbarhet. Systemet er for rigid, man bør kunne beholde sikkerhetsnettet så flere forsøker å komme tilbake til arbeidslivet uten å være redd. Jeg tror det vil være bra for de det gjelder og samfunnet, at det ikke blir "gitt opp", at døren forblir åpen. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober (endret) Forstår at NAV ikke ønsker å fjerne noe fra ufør-ordningen ettersom dette antagelig ville hatt skyhøyt tilbakefall men da med ny utredning osv. Men å jobbe 100% er ikke noe problem, kjenner en som ganske nylig fikk innvilget ufør etter å ha vært helt ute av stand til å jobbe i ganske mange år(under utredning). Han jobber nå 100% i sitt gamle yrke men kan gå tilbake til å få ren utføretrygd når som helst. Trygda vil så klart justeres ut fra inntekt, ved f.eks full jobb vil du neppe få utbetaling fra NAV, men denne vil komme tilbake om du slutter å jobbe.. Sitat Kombinere arbeid og uføretrygd Selv om du får uføretrygd, kan du jobbe så mye du har mulighet til. Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før utbetalingen av uføretrygden din blir justert ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe, fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene. Utbetalingen av uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen. Ta kontakt med din saksbehandler om det blir aktuellt, men det er ikke noe problem å jobbe samtidig være uføre. https://www.arbeidslivet.no/velferd/sosialpolitikk/nye-regler-for-kombinasjon-av-uforetrygd-og-arbeid Endret 22. oktober av aklla 3 2 Lenke til kommentar
Alix Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Letterboxd skrev (7 timer siden): Beklager dumt spørsmål, men jeg er på ung ufør og i teorien får ufør støtte permanent. Men hvis jeg en gang blir psykisk bedre, selv om dette er urealistisk, kan jeg da avslutte og ta en normal jobb (som betaler bedre en ufør)? Eller får jeg ikke lov til å ha full jobb siden jeg er ufør? Er jeg permanent låst? Du kan fint bli "før" igjen!:) Det er noe som heter pauseperiode, dvs hvis du får deg jobb så kan du jobbe FULLT,100% i noen år. Men etter den visse tidsrammen så blir du erklært arbeidsdyktig og mister da uføretrygd. Men da er du jo i jobb. Hvis det ikke går innen de åra så må du kaste inn håndkleet og gå tilbake til ufør. Da jeg ble etter mye motvilje gradert ufør 4 år siden sa legen min at "ingenting er hogget i stein",altså jeg kunne komme til å jobbe mer enn jeg trodde. Tiden ville vise. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Du kan beholde trygderettigheter i inntil 10 år med så høy inntekt at du ikke får utbetaling fra NAV, så sånn sett har du ingenting å tape på å prøve, så lenge du oppgir inntekt til nav så du får korrekt trekk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå