DIYDari Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Er relativt handy, pusset opp 3 boliger hittil og har et fagbrev i baklomma som hjelper på. Men! Ventilasjon, der har jeg alltid tatt snarveier, montert vanlige ventiler++. Nå tar vi over et hus fra 1970 med vanlige klaffventiler og 3 etasjer om ikke lenge. Vi skal i første omgang bare gjøre enkel oppussing, totalrenovering vil skje om 5-10 år. Men frem til den tid ønsker jeg å ha det fint som det går uten at det skal koste skjorta. Så da er mitt spørsmål til eventuelt noen flinke sjeler her inne. Er det mulig å få til balansert ventilasjon billig selv? Evt kan du linke til et greit ventilasjonsaggregat? Jeg finner bare aggregat til 30k og oppover. Skulle helst kunne holdt det godt under dette. Det er som sagt 3 etasjer, aggregatet vil plasseres på kaldloft/kryploft og kanalene vil gå gjennom skap o.l til etasjene. Kjelleren får jeg ikke tilgang til per nå, så den forblir "gammeldags" frem til fullstendig oppussing senere. Takker for evt tips noen kan komme med. Lenke til kommentar
snqmann95 Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Bosch vent 2000d er tek17 godkjent Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Det er ikkje heilt beint fram å svare på dette. Det fyrste spørsmålet er kva nivå du skal legge deg på. Snakkar du om balansert ventilasjon med varmegjenvinner, berre balansert ventilasjon, eller berre mekanisk ventilasjon? Pris og kompleksitet er veldig avhengig av kva nivå du legg deg på. Det som er vanskeleg med balansert ventilasjon er å prosjektere det rett slik at lufta blir skifta ut ofte nok til å gi godt innemiljø samtidig som at du ikkje unødig pumper ut oppvarma inneluft. Akkurat det å sette opp aggregatet og legge luftekanal er den lettaste jobben. Merk at det også er mange nyhus som er heilt feil prosjektert, ofte fordi ein berre monterer anlegget utan å stille det inn. Eigentleg skal det følgje med dokumentasjon på at ventilasjonsanlegget er innstilt og tilpassa huset, men etter min erfaring så manglar dette ofte på nye hus. Om mogleg så bør du unngå å plassere ventilasjonsaggregatet i kalde rom som kaldloft/krypkjellar. Du kan gjere det men då må du være ekstra påpasseleg med dampsperra slik at du ikkje får problem med fukt. Personleg så tenker eg at dette prosjektet koster meir enn det smaker når du tenker 5-10 år før du uansett skal totalrenovere. Med ein slik tidsramme så hadde eg sett meg fornøgd med vanleg 70-tals ventilasjon via lufteventilar, og heller brukt dei 30 000 kr på å montere varmepumpe for å kompensere for varmetapet ved å ha ventilasjon utan varmegjenvinner. Lenke til kommentar
ABC@123 Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Vindkraft? https://www.rektek.no/produkt/roterende-pipehatt-pipevindvifte-inkl-flatt-beslag/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå