Tussi Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober (endret) Kan vi virkelig ha slike politikere som dette? Se videoen i linken https://www.nrk.no/innlandet/kristian-frisvold_-ordforar-i-lom_-ber-om-_drit_-om-fylkestingspolitikarar-i-innlandet-1.17092587 Dette er vel langt over grensa for hva man bør forvente av valgte politikere... Endret 21. oktober av Tussi 1 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 22. oktober Forfatter Del Skrevet 22. oktober https://www.vg.no/nyheter/i/1MWkEX/raymond-johansen-langer-ut-mot-mehl-ikke-til-aa-tro Er vår justisminister riktig vel bevart? 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Dette har tatt helt av, det er helt hoderistende at vi har politikere som sier "Vi treng ikkje å vere saklege lengre, vi kan gå etter person. Det betyr at alt er lov, det er konklusjonen min på slik åtferd". Sånne personer bør ikke ha noen politiske verv, helt utrolig. Nå må faen meg folk roe seg ned. Skolene legges ikke ned for moro skyld, det er ikke nok elever, for å bevare et bredt tilbud så er man nødt til å legge ned. Selv om de skulle få eventyrlige budsjetter så vil ikke det endre på det faktumet. Å beholde skolene vil ikke være økonomisk forsvarlig og det er ikke nok lærere og elever til å opprettholde et godt tilbud og ha et godt faglig miljø. Det er den ubehagelige sannheten, det må krigshisserne snart innse. Jeg håper at fornuften vil vinne denne gangen, men blir ikke overrasket hvis det skulle bli noen kompromisser som bare vil utsette det unngåelige. Det blir temmelig ironisk hvis noen skoler ikke blir lagt ned i denne omgangen og de som skriker og bærer seg nå blir de som får saken på bordet ved neste korsvei. 6 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Det er greit å mene at skolene skal legges ned og stå for det. Det som har trigget mange her er nok at de som vant valget på å beholde distriksskolene (Sp, Ap) har snudd 180 grader og gjort en durabelig "hestehandel" med Høyre. Akkurat som ny inntektsmodell til kommunene ser ut til å være en medvirkende årsak. En skulle tro at f.eks. Høyre stemte for en overgangsordning for de kommunene som tapte mest, men neida, Ap, Sp, SV og H stemte imot dette (!) (Forslag 23, Votering 14 scroll ned og klikk Parti) Ikke rart velgerne føler seg lurt. Hvem kan en egentlig stemme på når både de som sitter i Regjering og Storting stemmer på tvers av det velgerne trodde de gikk til valg på ? At politikere så bruker påstand om at personkritikken er "Amerikanske tilstander som vi ikke vil ha har her i landet" ?! Snakker om hersketeknikk! 2 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Rune_says skrev (11 minutter siden): Det som har trigget mange her er nok at de som vant valget på å beholde distriksskolene (Sp, Ap) har snudd 180 grader og gjort en durabelig "hestehandel" med Høyre. Sånn er det når man blir møtt med realitetene. Lett å love gull og grønne skoger før et valg. Dette er ikke først og fremst snakk om økonomi, kunne man holdt det gående med mer penger? Ja, til en viss grad, men ikke på en levedyktig måte. Det ville ikke ha løst det underliggende problemet uansett, det blir å pisse i buksa for å holde seg varm. Rune_says skrev (17 minutter siden): At politikere så bruker påstand om at personkritikken er "Amerikanske tilstander som vi ikke vil ha har her i landet" ?! Snakker om hersketeknikk! Her falt jeg av. Hva mener du? Den type konstruktiv oppførsel er langt i fra ukjent i den politiske verdenen, sikkert flere som husker Ap-nestleder Helga Pedersen sitt utspill "viktig at alle bidrar til å sverte den nye regjeringen". Men Høyre mannen i innlandet tar det et steg videre ved å oppfordre til personangrep. Det er altså hersketeknikk å kritisere han for det? 4 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Det kommer vel an på hva man mener. Uten å kjenne til saken spesielt godt så må hva Mehl og ordføreren sier her være det som betyr noe, ikke spissformuleringer. https://tv.nrk.no/serie/politisk-kvarter-tv/sesong/202410/episode/NNFA07102224 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Uderzo skrev (4 minutter siden): ... Her falt jeg av. Hva mener du? Den type konstruktiv oppførsel er langt i fra ukjent i den politiske verdenen, sikkert flere som husker Ap-nestleder Helga Pedersen sitt utspill "viktig at alle bidrar til å sverte den nye regjeringen". Men Høyre mannen i innlandet tar det et steg videre ved å oppfordre til personangrep. Det er altså hersketeknikk å kritisere han for det? En nyanse herkseteknikk var det jeg tenkte på. "Lille deg, du må jo forstå..." er en type hersketeknikk. Her blir det en variant der kritikerne som kommer med saftig personkritikk (dvs sa at ordføreren som "prostituerte" seg)sammenlignes med f.eks. Trump velgere, og det er jo ikke akkurat positivt. Dvs samme som de fleste hersketeknikker - gjør motstanderen "liten" eller ubetydelig eller lite kunnskapsrik. Lytt til siste utsagn som blir sagt til Mehl (helt på slutten) To hersketeknikker - "hun er justisminister og kan ikke frikoble seg fra det"... Tullball, ytringsfrihet gjelder uansett. Nr 2 "Med på å senke debatten ... som er helt utenfor hva vi ønsker i Norge" -> implisitt for å unngå kritikk mot et tillitsbrudd mellom velgere og politikere som jeg vil hevde er viktigere 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Rune_says skrev (58 minutter siden): To hersketeknikker - "hun er justisminister og kan ikke frikoble seg fra det"... Tullball, ytringsfrihet gjelder uansett. Jeg ser ikke noe problem med det utsagnet. Mener du at det er en statsråd verdig å kalle en representant i fra partiet SP er i regjering med, en prostituert fordi han samarbeider med Høyre? Rune_says skrev (1 time siden): Nr 2 "Med på å senke debatten ... som er helt utenfor hva vi ønsker i Norge" -> implisitt for å unngå kritikk mot et tillitsbrudd mellom velgere og politikere som jeg vil hevde er viktigere Ja, det er å senke debatten å ty til personangrep i stedet for å holde seg til sak. Det var velgerne som valgte inn de som nå må ta stilling til om skolene må legges ned. De må forholde seg til realitetene og kan ikke føre en politikk som er basert på ønsketenkninger. Det er åpenbart mange følelser i sving her, og etter min mening så er det drøyt at politikere er med på å helle bensin på bålet så PST må kobles inn grunnet trusler. 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Det er eit demokratisk problem at politikarar og kjende personar lett blir trakasserte og utsette for netthets. Då trengst det at politikarane sjølv er gode føredøme. At politikarane sjølv tyr til personangrep for å fremje ei sak er berre trist. Ingen vil vel ha amerikanske tilstandar i Norge. 4 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober https://www.firda.no/dei-eg-er-ueinig-med-det-er-fine-folk/o/5-15-1795238 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober (endret) Uderzo skrev (1 time siden): Jeg ser ikke noe problem med det utsagnet. Mener du at det er en statsråd verdig å kalle en representant i fra partiet SP er i regjering med, en prostituert fordi han samarbeider med Høyre? Ja, det er å senke debatten å ty til personangrep i stedet for å holde seg til sak. Det var velgerne som valgte inn de som nå må ta stilling til om skolene må legges ned. De må forholde seg til realitetene og kan ikke føre en politikk som er basert på ønsketenkninger. Det er åpenbart mange følelser i sving her, og etter min mening så er det drøyt at politikere er med på å helle bensin på bålet så PST må kobles inn grunnet trusler. Til det første - ikke vanligvis, men når "hestehandelen" (slik er vi jo vant til i norsk politikk) har som eneste formål å bytte alle velgernes tillit mot personlig vinning, så ville jeg personlig sagt korrupt, men "prostituert" er også ganske dekkende. Tilliten er det sentrale her og å bryte denne så til de grader - ja da kan man spørre om det er politikerne som har endret seg til Trump-modus. Ellers savner jeg tallmateriale. Det virker veldig merkelig at så mange fylkeskommuner og kommuner samtidig må legge ned så mange skoler. Er det Støre & Co sitt budsjett eller ny inntektsmodell for kommunene eller at alle kommuner har levd over evne og bygd nye svømmehaller (20-30 mill i årlige driftskostnader), nye rådhus og ishockeyhaller etc, etc over en lav sko ??? Mange spørsmål og få svar... Artikkelen med matematikk-læreren i Lom antyder at det ikke er et vesentlig dårligere elev-grunnlag for skolen her. Kan det være tilfelle andre steder også? Ja, for hvis man har tillit til politikerne så må det jo være svikt i elevgrunnlaget - men se det var det med at tilliten har fått seg et alvorlig skudd for baugen da... https://www.vg.no/nyheter/i/Ppn66J/lom-stenger-doerene-i-protest-mot-skolenedleggelse Sitat – Jeg synes dette er helt meningsløst. Jeg forstår heller ikke tallgrunnlaget for avgjørelsen. I realiteten har det ikke vært noen nedgang i Lom de siste 20 årene, og det ligger heller ikke an til å bli det de neste 15 årene. Så hvorfor legge ned skolen da? Til slutt er det jo slik i distriktene (for den som har litt kjennskap) at skoler der brukes som samfunnshus, ungdomsklubber, fritidstilbud (håndball, fotball, musikkorps, band, kampsport), gammeldans, leies ut til bryllup og fest og revy - ringvirkningene for dette er neppe tatt med i kroner og øre regnskapet. I beredskaps-situasjoner har skolene også en rolle. Endret 22. oktober av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 23. oktober Del Skrevet 23. oktober (endret) Aha, så de 800 millionene det snakkes om er samlede kostnader over 10 år ! https://www.vg.no/nyheter/i/wgxPgM/skolebraaket-saa-mange-millioner-staar-det-om Jaja, 5000 millioner og 15 000 millioner bare i år til Ukraina er greit men 80 mill i året til fortsatt skoledrift, nei, se det er for dyrt ? ( https://www.klartale.no/norge/2024/09/20/regjeringen-vil-gi-mer-penger-til-ukraina/ ) Endret 23. oktober av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 23. oktober Del Skrevet 23. oktober torbjornen skrev (23 timer siden): Det er eit demokratisk problem at politikarar og kjende personar lett blir trakasserte og utsette for netthets. Då trengst det at politikarane sjølv er gode føredøme. At politikarane sjølv tyr til personangrep for å fremje ei sak er berre trist. Ingen vil vel ha amerikanske tilstandar i Norge. Vi må heller ikke glemme kunsten å være demagog. Enkelte politikere snakker i "koder" som deres publikum oppfatter svært godt. Så politikerne har et stort ansvar for hva de sier og gjør. Tenk bare på Mustafa-brevet som Carl I. Hagen plukket frem på valget i 1987. Til tross for at det viste seg at han bevisst hadde løyet så ble han svært populær. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 23. oktober Del Skrevet 23. oktober Jeg lurer jo litt på om politikerne kan matematikk. For noen år siden spurte jeg hva den lokale svømmehallen kostet å drifte - det var 20 mill i året dengang (før de store økningene i strømpriser). Men la oss ta utgangspunkt i 20 mill. For 4 svømmehaller a 20 mill i året = 80 mill i året. Kan jo bare legge ned 4 svømmehaller for å spare det samme og legge svømmeopplæringen til Frognerbadet eller en passende strand på sommeren 🙂 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Inntrykket jeg får av denne type "prosesser" er at man legge ut forslag om å legge ned ALT, og så legger man ned alt som ikke yter motstand. Formålet med å gjøre det på denne måten er at du får tvunget frem MANGE møter, og kanskje noen pressebilder. Dette er PR 101, og burde bli slått hardere ned på av riksmediene. Frisvold sitter på andre siden av bordet. Han går ikke videre til en lobby-karriere. Han skal ikke videre til NATO, EU, en thinktank eller et gruveselskaps PR glansfigur. Det han stiller spørsmål med er om at det er i det hele tatt er akseptabelt å delta i en organisert politisk aktivitet som støtte denne politiske taktikken hvor man med viten og vilje foreslår å legge ned alt for å skape PR nedover linjen. Det eneste tankekorset, er at kommunene som grenset til Lom fra Vestlandet har en mye mindre subsidert økonomi, i forskjell fra kommunene i Innlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå