Bjerknez Skrevet 14. februar Forfatter Del Skrevet 14. februar Sjekk i appen hva forbruket ditt var på den turen. Ta screenshot og post her Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. februar Forfatter Del Skrevet 14. februar Hvis dunhar 19.5 kwt/100km. I snittfart på 120km/t og i tillegg inspirerende kjøring i minusgrader så er det nesten så jeg ikke tror deg. Jeg har klart ned mot 18kwt/100km. Men da er det slett ikke på motorvei og ei heller inspirerende kjøring. Dog var det rundt 0 grader. På motorvei 125km/t med cruicecontrol på i ca. 6 mil var mitt forbruk 22.4 kwt/100km. Da var det rett over 0 grader. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Snittfarten var godt under 120, var opp rv7 så begrensa hvor raskt man kan kjøre. Får masse tid til å sjekke motorvei i morgen. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. februar Forfatter Del Skrevet 14. februar Civilix skrev (14 minutter siden): Snittfarten var godt under 120, var opp rv7 så begrensa hvor raskt man kan kjøre. Får masse tid til å sjekke motorvei i morgen. Legg gjerne ut screenshot av forbruket fra appen. Ut fra beskrivelsen din og det du skrev hvor da la til frisk kjøring i minusgrader og i tillegg oppover hele veien mot Gol fra Hønefoss så høres 19.5kwt /100km. Nesten for godt ut til å være sant. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Bjerknez skrev (6 timer siden): Hvis dunhar 19.5 kwt/100km. I snittfart på 120km/t og i tillegg inspirerende kjøring i minusgrader så er det nesten så jeg ikke tror deg. Jeg har klart ned mot 18kwt/100km. Men da er det slett ikke på motorvei og ei heller inspirerende kjøring. Dog var det rundt 0 grader. På motorvei 125km/t med cruicecontrol på i ca. 6 mil var mitt forbruk 22.4 kwt/100km. Da var det rett over 0 grader. I testene til Teslabjørn brukte bilen 217 ved 120km/h så 224 ved 125 høres greit ut. Kjører man raskt blir tallene mye mere konsistente fordi luftmotstand blir dominerende. Selv om jeg ser at noen glemmer at de har medvind eller motvind som kan ha veldig stor betydning i høy fart Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. februar Forfatter Del Skrevet 14. februar (endret) Trestein skrev (24 minutter siden): I testene til Teslabjørn brukte bilen 217 ved 120km/h så 224 ved 125 høres greit ut. Kjører man raskt blir tallene mye mere konsistente fordi luftmotstand blir dominerende. Selv om jeg ser at noen glemmer at de har medvind eller motvind som kan ha veldig stor betydning i høy fart Jepp, da har "testen" jeg tok akkurat de samme tallene faktisk. At bilen bruker 19.5kwt /100km. I minusgrader med frisk kjøring og i konstant motbakke i delvis 120km/t tror jeg nesten ikke noe på. Jeg sier ikke at man lyver her, men kanskje har man lest av feil eller ikke foretatt målingen korrekt. En screenshot fra appen rundt forbruket som viser kjøredistanse, forbruk, temperatur og snittfart gir på en måte fasiten. Eller vertfall så nærme man kan komme. Endret 14. februar av Bjerknez Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Bjerknez skrev (35 minutter siden): Jepp, da har "testen" jeg tok akkurat de samme tallene faktisk. At bilen bruker 19.5kwt /100km. I minusgrader med frisk kjøring og i konstant motbakke i delvis 120km/t tror jeg nesten ikke noe på. Jeg sier ikke at man lyver her, men kanskje har man lest av feil eller ikke foretatt målingen korrekt. En screenshot fra appen rundt forbruket som viser kjøredistanse, forbruk, temperatur og snittfart gir på en måte fasiten. Eller vertfall så nærme man kan komme. Han sier jo ikke at han kjørte i 120, han kjørte 120km. 🤔 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. februar Forfatter Del Skrevet 14. februar Duriello skrev (2 minutter siden): Han sier jo ikke at han kjørte i 120, han kjørte 120km. 🤔 Du har rett. Beklager. Men jeg synes fortsatt forbruket virker lavt. Minusgrader i konstant oppoverbakke og samtidig frisk kjøring vil denne bilen bruke mer enn 19.5kwt /100km. Tror jeg. jeg klarer med min bil ganske rett frem i rundt 80km/t i minus 3 grader ned mot 19-20kwt /100km. Men da snakker vi så absolutt ikke frisk kjøring. Men samma det, et screenshot gir fasiten. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar (endret) Her er en mulig løsning for de som "må ha" Netflix , Prime, YouTube etc på bilens infotainmentskjerm i en BMW. Denne Ottobox i3 støttes på alle bmw som har wireless carplay og inkludert I4. https://ottoaibox.com/products/ottoaibox-i3?variant=51646950605167 Endret 15. februar av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 21:11 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 21:11 Syar-2003 skrev (6 timer siden): Her er en mulig løsning for de som "må ha" Netflix , Prime, YouTube etc på bilens infotainmentskjerm i en BMW. Denne Ottobox i3 støttes på alle bmw som har wireless carplay og inkludert I4. https://ottoaibox.com/products/ottoaibox-i3?variant=51646950605167 Alt for dyr mener jeg. Rett under 3.000 kroner er en ganske stiv pris. SÅ avhengig av Youtube og Netflix i bilen er jeg ikke. Men hadde den kostet en tredjedel så hadde jeg virdert den Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 21:47 Del Skrevet lørdag kl 21:47 Bjerknez skrev (21 minutter siden): Alt for dyr mener jeg. Rett under 3.000 kroner er en ganske stiv pris. SÅ avhengig av Youtube og Netflix i bilen er jeg ikke. Men hadde den kostet en tredjedel så hadde jeg virdert den Nå var det generelt ment som en løsning for de som "må ha" film og underholdning på bilens infotainmentskjerm. Og føler det er greit å informere om det. Helt greit om "du" ikke vil ha eller betale for noe slikt til din bil som bare er leaset. Andre som leser tråden vil kanskje kunne vurdere det og er ikke mere enn hva ett enkelt utstyrsvalg til i4 nybilen vil koste. Det er jo billig om den ville kostet 3000kr inkl moms levert i postkassa. Iphonehuset har den til 4800,- nok. https://www.iphonehuset.no/ottocast-ottoaibox-i3-bmw-carplay-ai-box-55963.html?gad_source=1&gbraid=0AAAAADRk9huzxFrkIsLfQAfApC3qbofh3 Det er en android mediaspiller med Snapdragon 6125-prosessor, 4 GB RAM og 64 GB internminne med bt 5.0 og 2.4/5ghz dual band wifi Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 22:24 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 22:24 Syar-2003 skrev (31 minutter siden): Nå var det generelt ment som en løsning for de som "må ha" film og underholdning på bilens infotainmentskjerm. Og føler det er greit å informere om det. Helt greit om "du" ikke vil ha eller betale for noe slikt til din bil som bare er leaset. Andre som leser tråden vil kanskje kunne vurdere det og er ikke mere enn hva ett enkelt utstyrsvalg til i4 nybilen vil koste. Det er jo billig om den ville kostet 3000kr inkl moms levert i postkassa. Iphonehuset har den til 4800,- nok. https://www.iphonehuset.no/ottocast-ottoaibox-i3-bmw-carplay-ai-box-55963.html?gad_source=1&gbraid=0AAAAADRk9huzxFrkIsLfQAfApC3qbofh3 Det er en android mediaspiller med Snapdragon 6125-prosessor, 4 GB RAM og 64 GB internminne med bt 5.0 og 2.4/5ghz dual band wifi Jeg skjønte at dette var generell informasjon til de som "må ha" Youtube" etc. i bilen. God informasjon for dem som er ute etter noe slikt. Fungerer den dårligere i en leaset bil? Eller er det slik at man mister garanti eller noe? Er den bundet til bilen på noe måte, slik at jeg ikke får brukt den i en evt, annen bil? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 22:30 Del Skrevet lørdag kl 22:30 4 minutes ago, Bjerknez said: Jeg skjønte at dette var generell informasjon til de som "må ha" Youtube" etc. i bilen. God informasjon for dem som er ute etter noe slikt. Fungerer den dårligere i en leaset bil? Eller er det slik at man mister garanti eller noe? Er den bundet til bilen på noe måte, slik at jeg ikke får brukt den i en evt, annen bil? Er vel ikke værre enn at den må bort når du leverer tilbake bilen. Må vel leveres tilbake i orginal stand så kan ikke gjøre modifikasjoner som ikke er reversibel uten videre. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 22:34 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 22:34 Complexity skrev (1 minutt siden): Er vel ikke værre enn at den må bort når du leverer tilbake bilen. Må vel leveres tilbake i orginal stand så kan ikke gjøre modifikasjoner som ikke er reversibel uten videre. Okay, jeg trodde det bare var å plugge den i USB-C uttaket? Ut fra bildene jeg så? Ellers så kan jo jeg som som alle andre gjøre modifikasjoner på bilen. Er jo evt. bare å kjøpe den ut etter endt leasing og selge den selv eller evt. ha den videre. Så den biten bekymrer meg ikke veldig. Jeg synes det var god informasjon for dem som er ute etter noe slikt og var slett ikke ment som noe kritikk til bidraget. For det virker som om bidragsyter ble litt krenket av mitt tilsvar. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 22:50 Del Skrevet lørdag kl 22:50 (endret) Bjerknez skrev (30 minutter siden): Fungerer den dårligere i en leaset bil? Eller er det slik at man mister garanti eller noe? Er den bundet til bilen på noe måte, slik at jeg ikke får brukt den i en evt, annen bil? Man kjøper gjerne ikke noe ekstra eller monterer noe 3.parts utstyr på dashbordet av eget initiativ til leasede biler. Eller tar kostnadene til det. Denne boksen skal dog bare ha strøm fra et usb uttak og kan gjerne ligge løst i rommet under armlenet. Endret lørdag kl 22:55 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 23:03 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 23:03 Syar-2003 skrev (9 minutter siden): Man kjøper gjerne ikke noe ekstra eller monterer noe 3.parts utstyr på dashbordet av eget initiativ til leasede biler. Eller tar kostnadene til det. Denne boksen skal dog bare ha strøm fra et usb uttak og kan gjerne ligge løst i rommet under armlenet. Dette har jeg gjort mange ganger. Jeg har til og med montert senkesett, chippet og gjort andre ting på leasede biler. Man monterer bare tilbake igjen de orginale før man leverer den. Hvis man da ikke kjøper den ut. Er ikke noe stress det. Men den tiden er forbi for min del. Bimmern er fin som den er og trenger ikke ytterligere modifiseringer. Men å plugge i en enhet i USB-C uttaket vil jeg uansett tro er innafor, hehe. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 06:43 Forfatter Del Skrevet mandag kl 06:43 Etter to måneder og 2.800km. med BMW i4 M50 så må jeg si jeg er meget imponert over den bilen. Såpass imponert at de tingene jeg har å pirke på blir mest for å lete etter feil. Altså feil eller bakdeler som egentlig ikke betyr så mye, men som jeg allikevel føler jeg bør nevne. 1. Siderutene får fort striper når man lukker dem opp og igjen på innsiden. 2. Pianolakken rundt speilene blir fort stygge og får riper. 3. Mangler mulighet for å se musikkvideoer i Spotify via infotainment skjermen samt Youtube videoer etc. 4. Takluken slipper inn 2-3 dråper med vann i enkelte tillfeller i spesifikke vaskehaller når høytrykken mot taket treffer "riktig". Det er det jeg klarer å skrape sammen av det man kan kalle negative sider... Ingen av disse bakdelene er avgjørende over hodet og resten av bilen og dens funksjoner er helt fantastisk 1 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet mandag kl 09:00 Del Skrevet mandag kl 09:00 Da er første langtur unnagjort, for meg som er ny til å kjøre elbil langt må jeg si at jeg aldri kjente på rekkevidde-angsten, men lade angst kom ett par ganger med ladere som ikke fungerte, ikke tilbydde oppgitt effekt(mistenkeligvis halvparten så kanskje den deles på 2 biler) eller som ikke hadde ledige plasser selv om bilen sa at det skulle være det(folk som parkerer og ikke lader kanskje). Men nå var det en dårlig helg å reise med svensker og dansker som skulle hjem fra ferie og nordmenn som skulle reise på ferie. Ble ganske glad i ionity av de stasjonene jeg prøvde, tror jeg neste gang skal sette de som preferert ladeleverandør. Plug and charge var utrolig deilig sammenligna å finne ut av alle mulige måter å starte lading og rot med apper, sverige var langt værre en norge på dette punktet så kan være at det bare er snakk om tid. Første tur nedover ble gjennomført i fartsgrense(cc+5km/t) men mye trafikk gjorde at det gikk tregt store deler av turen: ECO pro ble aktivert etter å ha måtte hoppe over 2 ladestasjoner på grunn av feil på de Startet turen med 60% som heller ikke var optimalt, neste gang starter jeg med 100% så jeg kan ta en ladepause rett før Sverige. Temperaturene ute var fra -16 ved avreise til -8 ved ankomst. På vei tilbake ville jeg få ut litt tall fra motorveien(120kmt på speedometer), men det ser ut om om uansett om jeg kjørte reset individuell i bilen før og etter motorveien delte den ikke opp reisen i appen. Forbruket lå rett over 25 på de strekkene med 120kmt på speedometeret, dvs. fartsgrense med CC+10. Ved avreise var det -12 grader og ved grensa var det -6. Optimistisk som jeg var planla jeg ladestopp og harryhandel på nordby, bacon fikk jeg men lading var bare å glemme Siste bit av reisen var det fortsatt høyt forbruk på motorveien, men med en gang vi kom over på landeveier roet det seg ned igjen. Alt i alt ikke så galt syntes jeg, definitivt lært mye om lading av bil. Drivstoff/energi regninga endte på ~1300kr(inkl. parkering ved ladeplass på hotellet) som er ca like mye som min tidligere 330e brukte på samme turen, men det tok lengre tid på grunn av lading, ikke så ille hvis jeg får optimalisert ladestoppene, siste ladingen på vei hjem tok jeg på en 300kw lader og der var det full fart selv om jeg hadde hurtigladet nesten 250kwt på de 2 dagene. Så må jeg vel legge med tallene fra min første tur,som dere etter hvert fant ut ikke var en uoppnåelig hastighet oppover rv7 😛 Men det var kaldt og oppoverbakke så ganske fornøyd med resultatet, og med inspirert snakket jeg da om ikke nødvendigvis rett fremover og ikke myke fartsøkninger. som du ser av gjennomsnittsfarten er det mye som senker farten på den strekningen(og jeg kjører ikke ulovlig fort 😇) Utover det er jeg kjempefornøyd med bilen så langt, eneste jeg har å utsette på er at den er litt vel forsiktig innimellom når automatikken har kontrollen(kan være innstillinger som gjør det bedre). Og augmentet reality biten er ganske bortkastet, flyttet den til midt skjermen da det er en fancy funksjon å vise frem men totalt ubrukelig når man har HUD som fungerer mye bedre til samme formål. Hurtigknapp for avslåing av varsel om for høy hastighet er utrolig deilig sammenlignet med diverse andre elbiler jeg har kjørt hvor det er gravd ned i en meny. 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet mandag kl 09:09 Del Skrevet mandag kl 09:09 Bjerknez skrev (2 timer siden): 4. Takluken slipper inn 2-3 dråper med vann i enkelte tillfeller i spesifikke vaskehaller når høytrykken mot taket treffer "riktig". Dette bør du få sett på, det skal ikke være slik, kan være noe så lite som en pakning som ligger litt dårlig eller en drenering som ikke fungerer slik den skal. Uansett, det skal ikke komme noe vann gjennom der uavhengig av høytrykk fra vaskehallen eller ikke. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 12:47 Forfatter Del Skrevet mandag kl 12:47 Civilix skrev (3 timer siden): Da er første langtur unnagjort, for meg som er ny til å kjøre elbil langt må jeg si at jeg aldri kjente på rekkevidde-angsten, men lade angst kom ett par ganger med ladere som ikke fungerte, ikke tilbydde oppgitt effekt(mistenkeligvis halvparten så kanskje den deles på 2 biler) eller som ikke hadde ledige plasser selv om bilen sa at det skulle være det(folk som parkerer og ikke lader kanskje). Men nå var det en dårlig helg å reise med svensker og dansker som skulle hjem fra ferie og nordmenn som skulle reise på ferie. Ble ganske glad i ionity av de stasjonene jeg prøvde, tror jeg neste gang skal sette de som preferert ladeleverandør. Plug and charge var utrolig deilig sammenligna å finne ut av alle mulige måter å starte lading og rot med apper, sverige var langt værre en norge på dette punktet så kan være at det bare er snakk om tid. Første tur nedover ble gjennomført i fartsgrense(cc+5km/t) men mye trafikk gjorde at det gikk tregt store deler av turen: ECO pro ble aktivert etter å ha måtte hoppe over 2 ladestasjoner på grunn av feil på de Startet turen med 60% som heller ikke var optimalt, neste gang starter jeg med 100% så jeg kan ta en ladepause rett før Sverige. Temperaturene ute var fra -16 ved avreise til -8 ved ankomst. På vei tilbake ville jeg få ut litt tall fra motorveien(120kmt på speedometer), men det ser ut om om uansett om jeg kjørte reset individuell i bilen før og etter motorveien delte den ikke opp reisen i appen. Forbruket lå rett over 25 på de strekkene med 120kmt på speedometeret, dvs. fartsgrense med CC+10. Ved avreise var det -12 grader og ved grensa var det -6. Optimistisk som jeg var planla jeg ladestopp og harryhandel på nordby, bacon fikk jeg men lading var bare å glemme Siste bit av reisen var det fortsatt høyt forbruk på motorveien, men med en gang vi kom over på landeveier roet det seg ned igjen. Alt i alt ikke så galt syntes jeg, definitivt lært mye om lading av bil. Drivstoff/energi regninga endte på ~1300kr(inkl. parkering ved ladeplass på hotellet) som er ca like mye som min tidligere 330e brukte på samme turen, men det tok lengre tid på grunn av lading, ikke så ille hvis jeg får optimalisert ladestoppene, siste ladingen på vei hjem tok jeg på en 300kw lader og der var det full fart selv om jeg hadde hurtigladet nesten 250kwt på de 2 dagene. Så må jeg vel legge med tallene fra min første tur,som dere etter hvert fant ut ikke var en uoppnåelig hastighet oppover rv7 😛 Men det var kaldt og oppoverbakke så ganske fornøyd med resultatet, og med inspirert snakket jeg da om ikke nødvendigvis rett fremover og ikke myke fartsøkninger. som du ser av gjennomsnittsfarten er det mye som senker farten på den strekningen(og jeg kjører ikke ulovlig fort 😇) Utover det er jeg kjempefornøyd med bilen så langt, eneste jeg har å utsette på er at den er litt vel forsiktig innimellom når automatikken har kontrollen(kan være innstillinger som gjør det bedre). Og augmentet reality biten er ganske bortkastet, flyttet den til midt skjermen da det er en fancy funksjon å vise frem men totalt ubrukelig når man har HUD som fungerer mye bedre til samme formål. Hurtigknapp for avslåing av varsel om for høy hastighet er utrolig deilig sammenlignet med diverse andre elbiler jeg har kjørt hvor det er gravd ned i en meny. Forbruket på 19.5 er faktisk meget lavt til den bilen å være. Det har sikkert sin forklaring dog. Du har kjørt over dobbelt så langt som meg på denne turen og da har nok batteriene blitt varme og blir mer effektive. Så tallene er nok riktige. Problemet er nok bare at jeg ikke har kjørt langt nok til å kunne sammenligne Men jeg opplevde forbruk på 22.5kwt /100km. med snittfart på 125km/t på motorvei. Dog i 5 varmegrader. Så jeg ser forbruket synker drastiskt så fort man få varmet batteriene og kommet seg ut på lengre turer. Men ellers da... hva synes du om bilen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå