Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg bare er trøtt eller tenker feil, men for å ta et eksempel med tanke på forbruk så brukte jeg i går 19.9kwh /100km med en snitthastiget på 54km/t over en strekning på 15km. 

hvis jeg bruker la oss si 20kwh /100km med en snitthastighet på 54km/t så betyr det at jeg i teorien kan kjøre i 4 timer. (20kwh x 4 timer =80kw som jo er ca. Batteriets kapasitet) kjører man 54km/t så blir jo det 54km. X 4 timer som betyr at kjørelengden blir 216km.

Jeg skjønner jo at dette må være feil, men tallene stemmer jo? Eller er jeg helt idiot nå?

Lenke til kommentar

med ett forbruk på 20 kwh per 100 km kommer du deg 400 km på 80 kwh. En kilowattime eller wattime er noe som brukes for å beskrive energi kapasitet. 20 kwh per 100 km er energien du ville brukt på å kjøre de 100 km, det forteller deg ikke hvor mye energi du bruker på å kjøre en time selv om det heter en kilowattime. 

Viktig å ikke blande kilowatt og kilowattimer sammen. Batteriet har en kapasitet netto kapasitet på 80,7 kilowattimer, ikke kilowatt siden sistnevnte ikke er en ening en kan bruke for å beskrive kapasitet i ett batteri. At ett batteri har 80 kwh betyr i praksis at det batteriet kan lever 80 kilowatt med energi sammenhengende i en time før det går tomt, om en forenkler det. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (40 minutter siden):

med ett forbruk på 20 kwh per 100 km kommer du deg 400 km på 80 kwh. En kilowattime eller wattime er noe som brukes for å beskrive energi kapasitet. 20 kwh per 100 km er energien du ville brukt på å kjøre de 100 km, det forteller deg ikke hvor mye energi du bruker på å kjøre en time selv om det heter en kilowattime. 

Viktig å ikke blande kilowatt og kilowattimer sammen. Batteriet har en kapasitet netto kapasitet på 80,7 kilowattimer, ikke kilowatt siden sistnevnte ikke er en ening en kan bruke for å beskrive kapasitet i ett batteri. At ett batteri har 80 kwh betyr i praksis at det batteriet kan lever 80 kilowatt med energi sammenhengende i en time før det går tomt, om en forenkler det. 

Ahh... selvsagt. Det var jeg som rotet til hele greia med å tenke helt feil. Takk for "irettesettelsen" 🙂

Lenke til kommentar

Det er en liten filleting jeg har funnet ut irriterer meg bittelitt med BMW i4 med idrive 8.5 og det er at layouten i headup displayet ikke blir "lagret". 

I comfort mode så ser dte ut til at den blir lagret, men ikke i Sport eller Eco pro mode. 

Hvis jeg feks. velger å vise kun hastighet i Sport mode og bytter kjøremodus fra sport til comfort og tilbake til sport så viser den en annen layout for sport mode som er en slags standard. 

Det samme gjelder eco pro mode. 

Jeg vill gjerne sett at headup display layout ble lagret og kunne programmeres til hver kjøremodus. Om dette er mulig så har vertfall ikke jeg funnet ut hvordan enda....

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg vill gjerne sett at headup display layout ble lagret og kunne programmeres til hver kjøremodus. Om dette er mulig så har vertfall ikke jeg funnet ut hvordan enda....

Jeg har i hvertfall "en" definert HUD layout i alle kjøremodus. 
Man kan i pre lci versjon endre HUD layout kun når bilen er i comfort ved å trykke på denne knappen på høyre side av rattet. 
Med piltastene over kan man da velge (endre), og bekrefter valg med å trykke på rullehjulet mellom a) context i intrument display b) layout intrument display og c) HUD layout. 
Jeg setter HUD layout til "Redusert" eller "Standard" og denne HUD layout  er således aktiv i både ECO, Sport og Comfort modusene.

ratt-i4.png

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (44 minutter siden):

Jeg har i hvertfall "en" definert HUD layout i alle kjøremodus. 
Man kan i pre lci versjon endre HUD layout kun når bilen er i comfort ved å trykke på denne knappen på høyre side av rattet. 
Med piltastene over kan man da velge (endre), og bekrefter valg med å trykke på rullehjulet mellom a) context i intrument display b) layout intrument display og c) HUD layout. 
Jeg setter HUD layout til "Redusert" eller "Standard" og denne HUD layout  er således aktiv i både ECO, Sport og Comfort modusene.

ratt-i4.png

Det er den ikke hos meg. 

Jeg er klar over hvordan jeg endrer HUD display etc. 

Hvis jeg endrer til en spesiell layout i sport eller Eco Pro så endrer den tilbake til default neste gang jeg heg bytter tilbake til den respektive modusen. 

I Comfort modus så er det den siste layouten jeg velger som dukker opp så der funker det. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Det er den ikke hos meg. 

Jeg er klar over hvordan jeg endrer HUD display etc. 

Hvis jeg endrer til en spesiell layout i sport eller Eco Pro så endrer den tilbake til default neste gang jeg heg bytter tilbake til den respektive modusen. 

I Comfort modus så er det den siste layouten jeg velger som dukker opp så der funker det. 

Jeg kan ikke fortelle deg hvordan det virker i LCI 2025 modellen med iDrive 8.5 (om det skulle være forskjellig fra pre lci).
Forklaringen var hvordan jeg kan endre HUD layout i min i4M50. Og "jeg" følte jeg måtte forklare det slik jeg gjorde.  HUD layout kommer kun opp med comfort mode med den select knapp og kan endres der (for alle modus)


 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke fortelle deg hvordan det virker i LCI 2025 modellen med iDrive 8.5 (om det skulle være forskjellig fra pre lci).
Forklaringen var hvordan jeg kan endre HUD layout i min i4M50. Og "jeg" følte jeg måtte forklare det slik jeg gjorde. 


 

Ahh, skjønner. 

Problemet er egentlig bare at hvis jeg feks. er i sport modus og endrer layout, så vil den endre seg tilbake til standard layout nesten gang jeg trykker på sport modus igjen. Det samme gjelder Eco Pro. 

I comfort så kan jeg som nevnt endre layout å denne blir værende til det jeg endret til sist hver gang. 

Lenke til kommentar

Jeg synes det egentlig er greit slik. 
Har ingen interesse av å ha ulike HUD layouts etter kjøre modus , men den samme hele tiden og syns kun "Redusert" eller "Standard" er brukandes. Eco HUD layout med diamant og sport HUD layout med boomerang er bare teit og sjenerende.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det egentlig er greit slik. 
Har ingen interesse av å ha ulike HUD layouts etter kjøre modus , men den samme hele tiden og syns kun "Redusert" eller "Standard" er brukandes. Eco HUD layout med diamant og sport HUD layout med boomerang er bare teit og sjenerende.

Enig. Jeg liker den vanlige reduserte best, men som nevnt så får jeg ikke endret denne permanent i Sport og Eco Pro. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 minutter siden):

hh, skjønner. 

Problemet er egentlig bare at hvis jeg feks. er i sport modus og endrer layout, så vil den endre seg tilbake til standard layout nesten gang jeg trykker på sport modus igjen. Det samme gjelder Eco Pro. 

I comfort så kan jeg som nevnt endre layout å denne blir værende til det jeg endret til sist hver gang. 

Kan du bekrefte følgende: 
Sett Comfort Mode
Sett HUD Layout til "Standard", "Redusert", "Sport" , eller whatever mens i Comfort mode.
Bytt til Sport modus 
Da skal du ha samme HUD layout som angitt i steg 2.
Bytt til ECO mode 
Da skal du fremdeles ha samme HUD layout som angitt i steg 2.

Det er slik det funker i pre lci 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Spørsmål: Jeg kan legge til destinasjoner som hjem, jobb og favoritter som mål i navigasjon. Men de er jo virkelig ikke å finne noe sted, slik at jeg enkelt kan trykke på dem? Jeg må liksom scrolle nedover i en slags historikk uansett. Eller er det noe jeg totalt har bommet på /ikke fått med meg/skjønt? 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (46 minutter siden):

Kan du bekrefte følgende: 
Sett Comfort Mode
Sett HUD Layout til "Standard", "Redusert", "Sport" , eller whatever mens i Comfort mode.
Bytt til Sport modus 
Da skal du ha samme HUD layout som angitt i steg 2.
Bytt til ECO mode 
Da skal du fremdeles ha samme HUD layout som angitt i steg 2.

Det er slik det funker i pre lci 

Skal teste dette senere i dag :) 

Kommer med oppdatering...

Lenke til kommentar
Bone skrev (1 time siden):

Spørsmål: Jeg kan legge til destinasjoner som hjem, jobb og favoritter som mål i navigasjon. Men de er jo virkelig ikke å finne noe sted, slik at jeg enkelt kan trykke på dem? Jeg må liksom scrolle nedover i en slags historikk uansett. Eller er det noe jeg totalt har bommet på /ikke fått med meg/skjønt? 

Home og Work har jeg lagt inn som favoritter (kan enkelt administrere endre/legge til/slette favoritene i MyBMW appen/kart/favoritter). Og disse kommer alltid først i lista når jeg trykker på NAV knappen i senterkonsollen i bilen som da kan kjapt velges som destinasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...