Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Jeg regner med bilen tåler vann og såpe?

Selvsagt, men lurt å sjekke opp anbefalinger av pH verdi på lakk sånn at du ikke blander ut for sterk såpe f.eks. Hva han mente med plastikken BMW bruker er en annen sak.

Men ser ut som et bra lager med produkter det der ja! Bare å glede seg til man kan vaske bilen hjemme igjen da hehe. Bruker mange produkter fra Carpro selv og er utrolig fornøyd med de.

I tillegg til et svensk merke som jeg ikke husker navnet på akkurat nå men som jeg bruker til å styrke coatingen på bilen, evt forsegle den enda mer. Moro med litt quick detailers også bare for å toppe det helt og for å få frem dybden og glansen i lakken. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tusen måter og vaske bil på og enda flere produkter og velge mellom. Har vel drevet som hobbydetailer en del år og testet en drøss av produkter og sitter igjen med et knippe produkter jeg liker best. 

Jeg sliter med ryggen så for min del har jeg kuttet ut poleringen med tanke på og polere hele bilen. Men å fjerne en og annen ripe klarer jeg helt fint å få til. Så småriper etc. er jeg ikke redd for dukker opp. 

Men jeg har ikke egnet sted og holde på med dette, så polering og coating overlater jeg til proffe. Så kan jeg selv ta kosevasken sommerstid :) 

Bil Hamber Touch Less er rett og slett den beste alkaliske avfettingen jeg har testet. Koch Chemie har også en som er veldig bra. Når det gjelder petrokjemisk avfetting spriker det mindre med tanke på effekt. Prickbort er en god allrounder. Men denne inneholder ikke emulgator, som betyr at den ikke blandes med vann og kan derdor ikke brukes på våt bil.

Mitt intrykk er at bilshampo er bilshampo. Oppgaven til en bilshampo er å gi glid til vaskehansken hvor den lette berøringen er nok til å fjerne den tynne trafikkfilmen som ikke kan fjernes 100% med avfettingsmidler. Gloss Factory har noen billige bilshampoer som skal være gode. Ellers så kjøper jeg gjerne Meguiars shampoer fra Bilextra. 

Så må man ha noe som fjerner rustpartikler, som kommer fra bremsestøv etc. fin å bruke ett par ganger i året for å fjerne dette. Brukes også med fordel på felger. 

så er det jo kjekt med skumkanon. Litt opphauset hvor effektiv en skumkanon er mener jeg, men etter å ha lagt avfetting med pumpekanne så pleier jeg å skumme over med shampo slik at avfettingen under henger lenger på lakken. Det funker bra. Men generelt sett klarer man seg helt fint uten skumkanon. Men er jo litt gøy med skum da :) 

Til interiøret kan man bruke en veldig mild alkalisk såpe blandet med vann, men jeg kostet på meg en flaske med dedikert interiørvask fra Gyeon. Har testet den litt og den funker bra og legger ikke igjen merker. 

Til rutene bruker jeg Scholl ICE. Men jeg har erfart at skumsprayen beregnet for ruter man får kjøpt på Biltema er helt knall.

Voks eller forsegling slipper jeg å tenke på etter at den er coatet til våren, men jeg topper den nok inni mellom med Gyeon Wet Coat. 

Så trenger man selvsagt en drøss med mikrofiberkluter, børster og annet. 

Lenke til kommentar

Var jo i en tid medlem av Detailers Club så har drevet mye med detailing, men har på grunn av forskjellige kroppslige lyter etter en møteulykke måtte lagt mye av den hobbyen på hylla, men holder på med det jeg klarer. Chemical Guys er av favorittene med hva angår div. vaske og coating produkter. Bilt Hamber Surfex HD er det jeg sverger til av avfetting som jeg gjerne blander ut selv for å tilpasse om jeg har planer om å legge på ny coating eller ikke. Iron X type produkter brukes bare mellom sesongene hvor ny coating skulle på plass osv. Men det skal jo nevnes at min kunnskap rundt dette begynner å bli noe utdatert, BMWen satt jeg i denne omgang bort for polering og keramisk coating (Gtechniq Crystal Serum Ultra) hos en lokal detailer, men håper på å kanskje vekke hobbyen litt til live igjen når jeg etterhvert får opp garasje om jeg noen gang får tak i snekker som vil ta på seg en så "liten" jobb 🫠

Lenke til kommentar

Chemical Guys har jeg egentlig aldri helt forstått meg helt på. Dem har noe som er bra som jeg liker. Feks. Speed Wipe som er en veldig god Quick Detailer. 

Men ellers er det bare en drøss med såper og annet med forskjellig forpakning og mye av det jeg har testet har vært litt ymse. 

Chemical Guys er vel USA's tilsvar til Biltema eller Turtle Wax. 

Da liker jeg bedre leverandører som leverer mer målrettede produkter. Bilt Hamber, Koch Chemie, Gyeon, Meguiars og Carpro er som regel de merkene jeg sverger til. Men det er sikkert mye annet bra der ute også. 

Når det gjelder såper så liker jeg dem som har blitt produsert her i landet beregnet for norske forhold og ikke såper som er beregnet for bruk på solkysten i USA. 

Men klart...det meste funker. Men etter en del år som hobbydetailer så finner man jo sine favoritter :) 

Lenke til kommentar

Chemical Guys Citrus Wash & Gloss har vært min go-to såpe siden kanskje 2011-2012. Skummer godt og har god gli som er noe av det viktigste med en god bilshampo, den kan og blandes ut hardt nok til å nærmest funke som en avfetting og strippe LSP eller for å fjerne vannflekker om en ønsker. har hatt en 4 liters dunk stående med de i åresvis, sikkert gått ut på dato for flere år siden, men funker fortsatt godt som gull om en får ristet litt :)

Det er utrolig mye med preferanser å gjøre og hva en er vandt med, den tiden jeg startet med detailing var ikke markedet så stort som det er i dag og Chemical Guys var på den tiden en av de virkelig store aktørene som en kunne få kjøpt i Norge. Å si at det er USAs svar på Biltema eller det amerikanske merket Turtle Wax er jeg nok svært uenig i da Chemical Guys produkter over snittet er av svært høy kvalitet og entusiast produkter. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Chemical Guys Citrus Wash & Gloss har vært min go-to såpe siden kanskje 2011-2012. Skummer godt og har god gli som er noe av det viktigste med en god bilshampo, den kan og blandes ut hardt nok til å nærmest funke som en avfetting og strippe LSP eller for å fjerne vannflekker om en ønsker. har hatt en 4 liters dunk stående med de i åresvis, sikkert gått ut på dato for flere år siden, men funker fortsatt godt som gull om en får ristet litt :)

Det er utrolig mye med preferanser å gjøre og hva en er vandt med, den tiden jeg startet med detailing var ikke markedet så stort som det er i dag og Chemical Guys var på den tiden en av de virkelig store aktørene som en kunne få kjøpt i Norge. Å si at det er USAs svar på Biltema eller det amerikanske merket Turtle Wax er jeg nok svært uenig i da Chemical Guys produkter over snittet er av svært høy kvalitet og entusiast produkter. 

Hehe, det er ikke mitt intrykk, men samma det. 

Jeg har hatt flere gallons med CG CWG å problemet med den såpa er at den skiller seg og er nærmest umulig og blande igjen. Jeg har testet mange såper som er bedre enn denne, uten at jeg sier at den er dårlig. 

Jeg sverger til litt mer dedikerte såper. Feks. vinter shampo for vinter og sommer shampo for sommer etc. Hlest norsk produsert eller vertfall produsert her i Norden. 

Man som nevnt... alt funker nå til en viss grad uansett og shampo er ikke akkurat der jeg er mest kresen. :) 

Lenke til kommentar

Det var vel noen historier rundt Chemical Guys at mye av det de solgte var rett og slett bullshit. Vet ikke så mye om dette selv men har hatt noen produkter derifra. De har trolig vært helt middels. Det begynner kanskje å bli litt for mange produkter som gjør nesten det samme på markedet. Skal man ha noe til alt vil man trenge nærmere 100 flasker vil jeg tro. 

Lenke til kommentar

Chemical Guys har noe noe som er veldig bra, men jegbhar erfart det er mye søppel også. Måten dem pusher produkter ut i markedet på som skal redde verden eller som man bare MÅ ha i tillegg til annet etc. er latterlig. 

Så nei... jeg oiker så absolutt ikke det merket, selv om jeg har funnet ett par favoritter som er bra derfra. 

Prøver og holde meg til nordiske og eller til produsenter som fremstår mer seriøse. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Jeg sverger til litt mer dedikerte såper. Feks. vinter shampo for vinter og sommer shampo for sommer etc. Hlest norsk produsert eller vertfall produsert her i Norden. 

Hva det som gjør en sesongbasert såpe bedre enn en allround fra samme merke egentlig?

De erfaringene jeg har lest om, og da gjerne av folk med mer kunnskap om kjemi enn meg selv, virker det som om 90% av slikt er humbug og bare for reklameeffekten sin skyld.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

Hva det som gjør en sesongbasert såpe bedre enn en allround fra samme merke egentlig?

De erfaringene jeg har lest om, og da gjerne av folk med mer kunnskap om kjemi enn meg selv, virker det som om 90% av slikt er humbug og bare for reklameeffekten sin skyld.

En bil kan man i realiteten gjlre rein med rent vann uten kjemikalier da vann i seg selv samens med mekanisk berøring fjerner det aller meste. Man må dog bruke mer makt. 

Hele kluet med "detailing" er å hele tiden ha fokus på absolutt mest skånsomme men effektive måten og vake en bil på med tanke på og bevare lakken lengst mulig uten å fo riper og mikroriper, også kaldt vaskeriper eller swirls etc. 

Hvilken kjemiker du har snakket med vet ikke jeg, men jeg har nå testet en drørr med såper de siste 10 årene å man må ikke være kjemiker for å se at det er forskjell på såper. 

Såkalte sommersåper er mer laget for å løse opp sevje, insekter etc. problemer man sjelden har om vinteren i Norge. Mens vintersåper gjerne er laget litt annerledes og inneholder kjemikalier som er egnet mer for asfaltflekker etc. 

Så skal såpen i tillegg være såpass mild at den gjør minst mulig skade på lakken og beskyttelsen man evt. har lagt på. 

Men ja, all såpe vil gjøre bilen din ren. Zalo fjerner fett og skitt veldig effektivt og man kan til og med bruke hårsjampo (ja, jeg har testet dette også bare for gøy). 

En såkalt bilsjampo er uansett ikke laget for å rense eller "vaske" i stor grad. All skitt og smuss bør fjernes FØR man starter med berøringsvask. Det man gjerne sitterigjen med etter avfetting og forvask er trafikkfilmen som vanskelig kan fjernes med kjemikalier uten berøring.

Så en all in one såpe vil nok uansett funke for dem fleste. Man må trolig gnikke litt mer for å få bort skitten man ikke fjernet med kjemikalier.

Leser man datasheets for såpen så ser man også det er forskjell på PH verdi. Sterke såper er egentlig ikke noe annet enn en alkalisk avfetting som er tilsatt skum additiver. Og har gjerne høyere PH verdi. Ofte over 10. men disse gir kanskje ikke like god "glid" til vaskehansken, noe som er en av bilshampoens viktigste egenskaper.

Så kan det godt hende du har andre erfaringer enn meg uten at jeg vet hvilke såper du har testet. Jeg er også sikker på at det er mye humbug der ute. Men forskjellene ser man liksom ikke før man går produktet nærmere i sømmene og før man har vasket biler samt sammenlignet flerfoldige ganger. 

Men ja, for den vanlige mann i gata vil enhver såpe man røsker med seg funke. Men da med noe økt mekanisk trykk for å fjerne skitt, som igjen gjør at man skader lakken fortere i form av vaskeriper etc. 

Er man skikkelog flink med forvasken og vasker bilen veldig ofte gjennom vinteren så kan man etter forvasken fint bruke en ren sommershampo etterpå. 

Det er mange veier til Rom, og alle får finne sin egen vei da vi har forskjellige preferanser alle sammen. Alle billakker er heller ikke like. Noen er harde, mens andre er mykere. Noen har matt lakk, mens andre bruker folie etc. 

Lenke til kommentar

selv har jeg aldri brukt eller hørt om spesifikke produkter for spesifikke årstider, en blander jo ut konsentrater alt etter bruksområdet, skal man få av mye saltsørpe og dritt så kan en gjerne bruke litt høyere konsentrasjoner en når en tar en kosevask på sommeren. Unntaket her er kanskje LSP produkter hvor en gjerne legger på noe litt mer robust før vinteren setter inn enn det en legger på under vårshinen. 

Med hva anngår Chemical Guys så kan jeg si meg enig i kritikken om at de har mange redundante produkter, men min erfaring med det jeg har brukt fra de er upåklagelig. Ja, Citrus Wash & Gloss skiller seg når den blir stående, men det er etter hva jeg og de fleste andre jeg snakket med på detailers forum i sin tid ikke noe problem å mikse sammen igjen med en god shake så frem man ikke prøver å gjøre det når den er iskald. 

Uansett føler jeg hele denne datailing diskusjonen nå utviklet seg i retning av defensiv "min måte er bedre enn din" mer enn en meningsutveksling uten at jeg helt forstår hvorfor en tok det den veien,  så jeg tror jeg gir meg der. En står selvfølgelig fritt til å tro og mene at Chemical Guys er amatørprodukter 😅

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

En bil kan man i realiteten gjlre rein med rent vann uten kjemikalier da vann i seg selv samens med mekanisk berøring fjerner det aller meste. Man må dog bruke mer makt. 

Hele kluet med "detailing" er å hele tiden ha fokus på absolutt mest skånsomme men effektive måten og vake en bil på med tanke på og bevare lakken lengst mulig uten å fo riper og mikroriper, også kaldt vaskeriper eller swirls etc. 

Hvilken kjemiker du har snakket med vet ikke jeg, men jeg har nå testet en drørr med såper de siste 10 årene å man må ikke være kjemiker for å se at det er forskjell på såper. 

Såkalte sommersåper er mer laget for å løse opp sevje, insekter etc. problemer man sjelden har om vinteren i Norge. Mens vintersåper gjerne er laget litt annerledes og inneholder kjemikalier som er egnet mer for asfaltflekker etc. 

Så skal såpen i tillegg være såpass mild at den gjør minst mulig skade på lakken og beskyttelsen man evt. har lagt på. 

Men ja, all såpe vil gjøre bilen din ren. Zalo fjerner fett og skitt veldig effektivt og man kan til og med bruke hårsjampo (ja, jeg har testet dette også bare for gøy). 

En såkalt bilsjampo er uansett ikke laget for å rense eller "vaske" i stor grad. All skitt og smuss bør fjernes FØR man starter med berøringsvask. Det man gjerne sitterigjen med etter avfetting og forvask er trafikkfilmen som vanskelig kan fjernes med kjemikalier uten berøring.

Så en all in one såpe vil nok uansett funke for dem fleste. Man må trolig gnikke litt mer for å få bort skitten man ikke fjernet med kjemikalier.

Leser man datasheets for såpen så ser man også det er forskjell på PH verdi. Sterke såper er egentlig ikke noe annet enn en alkalisk avfetting som er tilsatt skum additiver. Og har gjerne høyere PH verdi. Ofte over 10. men disse gir kanskje ikke like god "glid" til vaskehansken, noe som er en av bilshampoens viktigste egenskaper.

Så kan det godt hende du har andre erfaringer enn meg uten at jeg vet hvilke såper du har testet. Jeg er også sikker på at det er mye humbug der ute. Men forskjellene ser man liksom ikke før man går produktet nærmere i sømmene og før man har vasket biler samt sammenlignet flerfoldige ganger. 

Men ja, for den vanlige mann i gata vil enhver såpe man røsker med seg funke. Men da med noe økt mekanisk trykk for å fjerne skitt, som igjen gjør at man skader lakken fortere i form av vaskeriper etc. 

Er man skikkelog flink med forvasken og vasker bilen veldig ofte gjennom vinteren så kan man etter forvasken fint bruke en ren sommershampo etterpå. 

Det er mange veier til Rom, og alle får finne sin egen vei da vi har forskjellige preferanser alle sammen. Alle billakker er heller ikke like. Noen er harde, mens andre er mykere. Noen har matt lakk, mens andre bruker folie etc. 

Hva er greia med deg og komme med unødvendige mye informasjon på et enkelt spørsmål?

 

Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Hvilken kjemiker du har snakket med vet ikke jeg, men jeg har nå testet en drørr med såper de siste 10 årene å man må ikke være kjemiker for å se at det er forskjell på såper. 

Nei det må man ikke. Og nøyaktig hva slags yrke/utdanning disse som har utført tester har er for meg ukjent, men resultatet har ofte vært det samme at denne ekstra kostnaden for et produkt dedikert for sessong ofte er bortkastet ene og alene fordi konsentrasjonen av hva nå enn de har lagt til har vært så svak at effekten ikke har vært merkbar. Gjerne sammenlignet med samme produsent standard-såpe. Det er langt bedre å heller ha en god såpe man trives med også bruke andrededikerte produkter til å fjerne, feks., flyverust. Eller egne produkter der du selv kan bestemme konsentrasjonen av dette produktet i såpen du bruker.

Bjerknez skrev (18 minutter siden):

Såkalte sommersåper er mer laget for å løse opp sevje, insekter etc. problemer man sjelden har om vinteren i Norge. Mens vintersåper gjerne er laget litt annerledes og inneholder kjemikalier som er egnet mer for asfaltflekker etc. 

Nå vil jeg tro at asfaltflekker er et større problem på sommerstid. Så har du egentlig satt deg ned og lest produktbeskrivelsen på det du har kjøpt? Har større tro på at dedikerte vintersåper enten er blandet sterkere for å løse opp salt og trafikkfilm eller har noe annet blandet i seg for å løse opp dette..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

selv har jeg aldri brukt eller hørt om spesifikke produkter for spesifikke årstider, en blander jo ut konsentrater alt etter bruksområdet, skal man få av mye saltsørpe og dritt så kan en gjerne bruke litt høyere konsentrasjoner en når en tar en kosevask på sommeren. Unntaket her er kanskje LSP produkter hvor en gjerne legger på noe litt mer robust før vinteren setter inn enn det en legger på under vårshinen. 

Med hva anngår Chemical Guys så kan jeg si meg enig i kritikken om at de har mange redundante produkter, men min erfaring med det jeg har brukt fra de er upåklagelig. Ja, Citrus Wash & Gloss skiller seg når den blir stående, men det er etter hva jeg og de fleste andre jeg snakket med på detailers forum i sin tid ikke noe problem å mikse sammen igjen så frem man ikke prøver å gjøre det når den er iskald. 

Uansett føler jeg hele denne datailing diskusjonen nå utviklet seg i retning av defensiv "min måte er bedre enn din" mer enn en meningsutveksling uten at jeg helt forstår hvorfor en tok det den veien,  så jeg tror jeg gir meg der. En står selvfølgelig fritt til å tro og mene at Chemical Guys er amatørprodukter 😅

Haha, vi gjør det alle på den "beste" måten. Ut fra den kunnskapen man har eller mener man har og det man skal vaske etc. Jeg har brukt mengder av CWG selv å det er en god såpe. Den er også ganske konsentrert, men ikke så konsentrert som det sies mener jeg for å få skikkelig glid. Men ja, det er en bra såpe, så absolutt. :)

Lenke til kommentar
Hansien skrev (9 minutter siden):

Hva er greia med deg og komme med unødvendige mye informasjon på et enkelt spørsmål?

 

Nei det må man ikke. Og nøyaktig hva slags yrke/utdanning disse som har utført tester har er for meg ukjent, men resultatet har ofte vært det samme at denne ekstra kostnaden for et produkt dedikert for sessong ofte er bortkastet ene og alene fordi konsentrasjonen av hva nå enn de har lagt til har vært så svak at effekten ikke har vært merkbar. Gjerne sammenlignet med samme produsent standard-såpe. Det er langt bedre å heller ha en god såpe man trives med også bruke andrededikerte produkter til å fjerne, feks., flyverust. Eller egne produkter der du selv kan bestemme konsentrasjonen av dette produktet i såpen du bruker.

Nå vil jeg tro at asfaltflekker er et større problem på sommerstid. Så har du egentlig satt deg ned og lest produktbeskrivelsen på det du har kjøpt? Har større tro på at dedikerte vintersåper enten er blandet sterkere for å løse opp salt og trafikkfilm eller har noe annet blandet i seg for å løse opp dette..

Asfaltflekker er som regel et problem året rundt ja og ikke dedikert kun til vinter. Poenget er at man ikke fjerner petroliumsbasert skitt med alkalisk avfetting. Den er vertfall ikke like effektiv. 

Det handler ikke alltid om konsentrasjon, men om kjemi. Petroliumsbasert avfetting er god på asfalt og tjærerester samt fett, mens alkaliske avfettinger funker bedre på organisk skitt som innsekter etc. 

Så kan det godt hende du kan fjerne tjære og skitt med alkalisk avfetting også hvis du blander den sterk nok eller bruker nok makt, men da ødelegger man jo trolig lakkbeskyttelsen og lager unødige vaskeriper i lakken. 

Dedikerte såper er ikke dyrere, dem er rimeligere  vertfall den jeg bruker  100 kr for 3 liter  faktisk den billigste såpen jeg har klart og oppdrive og lages i Norge. Vintersåpen og den "eksklusive" sommersåpen koster dog en 100-lapp mer for 3 liter, men uansett veldig billig.

Jeg er nok kanskje ikke der hvor du du tror jeg er når det kommer til bruk av bilpleieprodukter. Dyrt er slett ikke alltid best. Jeg er ute etter den mest effektive og skånsomme måten og vaske bil på for en billigst mulig penge. 

Derfor mener jeg nå at jeg har funnet et knippe produkter som jeg synes fungerer veldig bra og som slett ikke koster mye. Derimot har jeg kuttet ut poleringsbiten som jo er et eget felt innen bilpleie da jeg har ryggproblemer og ikke har egnet sted og stå  så den biten overlater jeg til proffene.

Men gjør det nå for all del på din måte og måten du liker best. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Asfaltflekker er som regel et problem året rundt ja og ikke dedikert kun til vinter. Poenget er at man ikke fjerner petroliumsbasert skitt med alkalisk avfetting. Den er vertfall ikke like effektiv. 

Jeg skjønte virkelig ikke at dette var det poenget ditt. Ei heller har jeg påstått noe annet her. Jeg tror burde forklart bedre hva du egentlig mente i ditt forrige innlegg. Jeg trodde rett og slett at du mente det var et stort problem på vinteren og at vintersåpe hadde tilsettinger som var mer effektiv på dette.

 

Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Det handler ikke alltid om konsentrasjon, men om kjemi. Petroliumsbasert avfetting er god på asfalt og tjærerester samt fett, mens alkaliske avfettinger funker bedre på organisk skitt som innsekter etc. 

Jepp, og som tidligere diskusjoner jeg vet dette. 

Men argumentet mitt står uansett at en såpe dedikert for en årstid må enten ha tilsatt annen kjembi eller være kraftigere blandet. Som oftest gir disse blandingsforholdene minimalt med utslag.

 

Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Så kan det godt hende du kan fjerne tjære og skitt med alkalisk avfetting også hvis du blander den sterk nok eller bruker nok makt, men da ødelegger man jo trolig lakkbeskyttelsen og lager unødige vaskeriper i lakken. 

Jeg foretrekker rett produkt til rett jobb jeg, spesielt om det gjør at det blir mindre arbeid på senere behandling av bilen, enten det være hvor hyppig jeg må legge voks eller hvor nøye jeg må polere.

Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Dedikerte såper er ikke dyrere, dem er rimeligere  vertfall den jeg bruker  100 kr for 3 liter  faktisk den billigste såpen jeg har klart og oppdrive og lages i Norge. Vintersåpen og den "eksklusive" sommersåpen koster dog en 100-lapp mer for 3 liter, men uansett veldig billig.

Så bra. Men hva gjør at dette produktet fungerer bedre på de forskjellige år så tidene kontra samme spor fra samme Leverandør?

Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Jeg er nok kanskje ikke der hvor du du tror jeg er når det kommer til bruk av bilpleieprodukter. Dyrt er slett ikke alltid best. Jeg er ute etter den mest effektive og skånsomme måten og vaske bil på for en billigst mulig penge. 

Det var heller ikke påstanden min, men at slike produkter oftest er dyrere enn grunnproduktet de er basert på eller er fordyrende å ha fire forskjellige produkter basert på årstid stående kontra et som gjør jobben like godt hele året.

Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Men gjør det nå for all del på din måte og måten du liker best. 

Jeg har ikke skrevet noe om hvordan jeg utfører bilpleie selv, så skjønne rikke hvorfor du drar inn dette i samtalen.

 

Mitt spørsmål var, formulert på nytt her; Hva gjør et sesongbasert såpe bedre enn grunnproduktet det er basert på?

Lenke til kommentar

Her ble det mye klabb og babb og langt mer enn jeg orker å svare på. 

Jeg synes også du har en litt ufin og lite imøtekommende talemåte så uansett hvor langt vi drar denne så vil du nok ikke være enig med meg. 

Så jeg konkluderer med å si at det beste er at du bruker din måte å vaske bil på, så bruker jeg min. Jeg tenker vi begge kan leve godt med det. Så kan vi evt. fortsette diskusjonen rundt dette i et mer dedikert fora ved en senere annledning. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Jeg synes også du har en litt ufin og lite imøtekommende talemåte

Jepp. Jeg har nok en ufin og lite imøtekommende talemåte når jeg:

1: Stiller deg spørsmål som du svarer rundt, og kanskje kritiserer deg direkte/indirekte på dette.

2: Jeg er kritisk til en rekke slike type produkter da de enten har tilsvarende virkemåte som base-produktet sitt eller er tilsatt en rekke kjemikalier som man alikevell har tilgang til via dedikerte produktet og gjør slike produkter meningsløse

4: Jeg er spesielt veldig lite imøtekommende når slutningen din er at jeg må være enig med deg. Det er vanskelig å kjøre diskusjon rundt et tema når dette er en slutning som må oppnås. At vi faktisk blir enige.

Bjerknez skrev (17 minutter siden):

så uansett hvor langt vi drar denne så vil du nok ikke være enig med meg

 

Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Så kan vi evt. fortsette diskusjonen rundt dette i et mer dedikert fora ved en senere annledning.

Jeg kan være enig i at en tråd om en spesifikk type BMW er noe feil arena for generell bilpleie ja.

Lenke til kommentar

I dag skal jeg uansett svinge innom Glitra sin automatvask (børstefri) på vei til jobb for å blåse av sørpa og skitten som havnet på bilen i går. 

så absolutt ikke en optimal løsning, men den beste jeg har tilgjengelig for øyeblikket. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da fikk jeg endelig hentet min nye bil i går, legger ved bilde i butikken før fikk satt på den skilter.

På veien hjem begynte jeg å lure litt på hva dere mener med egg under foten, fordi jeg mente at jeg kjørte ganske "inspirert" på vei hjem og forbruket endte på ganske greie 19.5(~120km Hønefoss til Gol).

For så vidt har jeg problemer med å aktivere digital nøkkel på telefonen, noen av dere som har iPhone og samme problemene? Selgeren klarte ikke å løse det før overlevering(skal innom igjen når jeg kjører nedover på lørdag og se om han har funnet ut noe mer), og litt sjekk på nett er det ikke ukjent problem på iPhone.

I morgen setter jeg ut på første langtur, 60 mil ned til Jönkjöping, ifølge gps skal den klare det med bare en 5 minutters ladepause, det blir nok lengre pause enn det men blir artig å finne ut hvor korrekt gom er på en langtur som jeg ofte tar.

Image.jpg

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...