Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Sikkert dumt spørsmål, men er elmotorene i biler optimalisert i en spesiell hastighet? Jeg skjønner at en elmotor bruker mer strøm jo fortere man kjører, men finnes det et "skille" hvor forbruket går fra "Normalt" til mye høyere?

For jo fortere man kjører jo fortere frem kommer man jo også etc. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Bjerknez said:

Sikkert dumt spørsmål, men er elmotorene i biler optimalisert i en spesiell hastighet? Jeg skjønner at en elmotor bruker mer strøm jo fortere man kjører, men finnes det et "skille" hvor forbruket går fra "Normalt" til mye høyere?

For jo fortere man kjører jo fortere frem kommer man jo også etc. 

Ja. Alle elmotorer (i likhet med andre motorer) har et optimalt operasjonspunkt. Ikke bare omdreiningshastighet, men også moment. Dette blir valgt av produsenten sammen med giring til å havne på en passende hastighet med en momentbehov konsistent med hva bilen vil kreve i den farten (gitt normal rulle og luftmotstand)

Elmotorer har en ganske flat virkningsgradskurve i de fleste normale operasjonsdomener, men du kan oppleve at du får en dramatisk reduksjon om du kommer veldig nær operasjonsgrensene. Nær null (men der har virkningsgrad veldig lite å si siden det abssolutte forbruket er så lavt) og nær motor stall

Om du ser på hele bilen som system og ikke bare motoren så har du fysiske egenskaper som reduserer bilens virkningsgrad. Du har rullemotstand som stort sett er lineær, men også luftmotstand som øker dramatisk med fart. Så selv om du er godt innenfor motorens grenser vil du oppleve dramatisk mye høyere forbruk pr. distanse kjørt når farten øker utover der rullemotstanden dominerer. Det betyr i praksis i hastigheter over 70-80km/t.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 timer siden):

Med D -Adaptive på flat motorvei vil du oppleve frikopling (effektiv rulling) vekselsvis også uten at man tar foten opp. Det er en av tingene som gjør at folk ble overrasket bla av SUV-en iX3 og IX sin effektivitet og rekkevidde på landevei/motorvei i land som Danmark, Nederland, Tyskland hvor det er godt veidekke (asfalt) og lite stigninger og høydeforskjeller jamført med norge.

Teste dette på min bil i dag. I D adaptiv viste bilen -4.5kwh/100km i 80km/h når jeg lot bilen rulle. Farten avtar selv om det gikk nedover. Ved å bytte til N gikk forbruk til 1 kwh/100km og farten økte.

Så på min bil bremser motoren ca når jeg slipper gassen 3.6kW i D adaptiv mens i N brukte bilen 0.8KW

Bensinbilen min med microhybrid bremser med 2kW i tillegg til motor/gear friksjon

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Trestein said:

Teste dette på min bil i dag. I D adaptiv viste bilen -4.5kwh/100km i 80km/h når jeg lot bilen rulle. Farten avtar selv om det gikk nedover. Ved å bytte til N gikk forbruk til 1 kwh/100km og farten økte.

Så på min bil bremser motoren ca når jeg slipper gassen 3.6kW i D adaptiv mens i N brukte bilen 0.8KW

Bensinbilen min med microhybrid bremser med 2kW i tillegg til motor/gear friksjon

Da er din anneledes. I min så går regen til null og bilen ruller fint så lenge kriteriene for det i D adaptiv er oppfylt (tar ikke igjen en annen bil, ikke på vei mot et lyskryss som viser rødt, eller mot et vikepliktskilt)

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd at hvis jeg har min i adaptiv så regenererer den ikke hvis jeg typisk ligger på motorvei uten biler forran meg og slipper gassen. Da ruller den uten å regenerere. 

På langtur/motorvei liker jeg best å bruke "svak" regenerering. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Da er din anneledes. I min så går regen til null og bilen ruller fint så lenge kriteriene for det i D adaptiv er oppfylt (tar ikke igjen en annen bil, ikke på vei mot et lyskryss som viser rødt, eller mot et vikepliktskilt)

Det er nettop det. Alle kriterier var oppfylt da jeg var alene i en tunell som har en helning lik det som gir konstant fart ca 90km/h når jeg triller bilene.

Spørsmålet er om jeg bør klage på dette? Min bil bremser 3.6kW når den egentlig skulle ha trillet

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det er nettop det. Alle kriterier var oppfylt da jeg var alene i en tunell som har en helning lik det som gir konstant fart ca 90km/h når jeg triller bilene.

Spørsmålet er om jeg bør klage på dette? Min bil bremser 3.6kW når den egentlig skulle ha trillet

Kan problemet være at du var i tunell? Tenker på at sensorene ser lys, registrerer tunellvegg etc?

Lenke til kommentar

Jeg synes adaptiv fungerer ganske fint egentlig, bortsett fra kjøring i by og tett trafikk. Da hender det at den feiltolker litt med tanke på hvor kye den skal "bremse" etc. jeg liker ikke slike overraskelser så da vil jeg heller bestemme dette selv og setter bilen til "svak" regenerering

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Kan problemet være at du var i tunell? Tenker på at sensorene ser lys, registrerer tunellvegg etc?

Jeg har merket dette siden jeg fikk bilen. Ser det på øyeblikks forbruk som skal gå til 0.5-1kWh forbruk mens min går til ca 4.5kWh/100km i negativ verdi. Noe som i 80km/h tilsvarer 3.6KW brems. Mener jeg har sett Teslabjørn sette biler i N for å teste rulling. Mulig at dette er slik på noen biler

Lenke til kommentar

Jeg tenker dere ikke har DAAP. Eller så tester dere ikke i comfort eller eco.
 

Fra kjøretur i dag.

 

Dette skjer når bilen seiler "Effektiv Rulling" for tilfellet er det Eco og D mode med Adaptive.
Denne kommer aldri når jeg har B mode eller D mode innstilt med lav, middels eller høy regen)
IMG_1637.thumb.jpeg.f0d6d7d8b4518deb1b575fea9141ee11.jpeg

 

Dette skjer når bilen regenererer (eks nedover og kommer for nærme bil foran) "Batteriet lader" i Eco D med Adaptiv.
IMG_1639.thumb.jpeg.e4dcb9b85114da7584ceeb45c878a4c3.jpeg

 

 

Sånn er det bare 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (25 minutter siden):

Jeg har også opplevd at hvis jeg har min i adaptiv så regenererer den ikke hvis jeg typisk ligger på motorvei uten biler forran meg og slipper gassen. Da ruller den uten å regenerere. 

🙄 Dette er jo akkurat hva jeg har forsøkt å opplyse om hele tiden. Ta frem live vehicle på skjermen neste gang så skal du se samme bildene keg postet over.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

🙄 Dette er jo akkurat hva jeg har forsøkt å opplyse om hele tiden. Ta frem live vehicle på skjermen neste gang så skal du se samme bildene keg postet over.

Nå er det ikke jeg som lurer på dette... 

jeg konstaterer bare hvordan ting funker hos meg som tilsvar til Trestein sitt innlegg. 

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (På 20.1.2025 den 11.48):

Jeg la til svært lite utover fully charged. Bare HK, soltak, cognac sensatec og trepanel. Det eneste jeg ville gjort annerledes er fargen, for Cape York Green ble rett og slett kjedelig. Vet ikke prisen på individual lakk, men i etterpåklokskapens lys hadde jeg glatt betalt 50k ekstra for speed yellow.

Jeg velger skinn fremfor sensatec (sikkert mye gamle fordommer og motsetninger mot "vinyl") :p 
Forøvrig synes jeg cape york green etter å ha sett den flere ganger i ulike lyssettinger kan være en looker og bedre enn f.eks brooklyn gray. 

Speed Yellow liknende gul får du jo ettermontert som vinyl/ppf og vil med beste ppf folie havne rundt prisen til en individuell lakk. Du lan jo vurdere en farget ppf for både beskyttelse og fargeendring , eller kun vinyl wrap i gul :) 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (På 22.1.2025 den 0.36):

🙄 Dette er jo akkurat hva jeg har forsøkt å opplyse om hele tiden. Ta frem live vehicle på skjermen neste gang så skal du se samme bildene keg postet over.

Bildene viser ikke det relevante. Får opp akkurat det samme på min bil. Den påstår den coaster.

Se på øyeblikks forbruk. Går den negativ som på min så bremser motorene. Riktignok marginalt men merkbart i forhold til N som gir 0 i forbruk

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Syar-2003 said:

Jeg velger skinn fremfor sensatec (sikkert mye gamle fordommer og motsetninger mot "vinyl") :p 
Forøvrig synes jeg cape york green etter å ha sett den flere ganger i ulike lyssettinger kan være en looker og bedre enn f.eks brooklyn gray. 

Speed Yellow liknende gul får du jo ettermontert som vinyl/ppf og vil med beste ppf folie havne rundt prisen til en individuell lakk. Du lan jo vurdere en farget ppf for både beskyttelse og fargeendring , eller kun vinyl wrap i gul :) 

For all del, det er en fin farge, men når man kommer fra en knallgul bil blir det litt anonymt og kjedelig! Synes den tar seg veldig godt i mørket under kunstig lys.

Skal vurdere folie til våren, etter å ha lest meg opp litt. Har sett litt vel mange Tesla Model 3 hvor det er ekstremt åpenbart at det er en wrap, og den looken vil jeg helst unngå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (42 minutter siden):

Bildene viser ikke det relevante. Får opp akkurat det samme på min bil. Den påstår den coaster.

Se på øyeblikks forbruk. Går den negativ som på min så bremser motorene. Riktignok marginalt men merkbart i forhold til N som gir 0 i forbruk

Så du bestrider altså dokumentasjonen og beskrivelsene fra BMW.
Alright, noted , da trenger du ikke mot-debattere dette lengre.
Jeg tror jeg holder meg til BMWs beskrivelser , dokumentasjon og egne erfaringer/observasjoner over fire år. 

The_first-ever_BMW_i4._(Long_Text_Version).PDF

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg og hiver meg på og sier at jeg syns cape york green er megafet, ikke sett den på noen i4 enda, men er en i5 i nabolaget som har den fargen som jeg sikler litt etter hver gang den ruller forbi :p 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...