Bjerknez Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden Sikkert dumt spørsmål, men er elmotorene i biler optimalisert i en spesiell hastighet? Jeg skjønner at en elmotor bruker mer strøm jo fortere man kjører, men finnes det et "skille" hvor forbruket går fra "Normalt" til mye høyere? For jo fortere man kjører jo fortere frem kommer man jo også etc. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) 27 minutes ago, Bjerknez said: Sikkert dumt spørsmål, men er elmotorene i biler optimalisert i en spesiell hastighet? Jeg skjønner at en elmotor bruker mer strøm jo fortere man kjører, men finnes det et "skille" hvor forbruket går fra "Normalt" til mye høyere? For jo fortere man kjører jo fortere frem kommer man jo også etc. Ja. Alle elmotorer (i likhet med andre motorer) har et optimalt operasjonspunkt. Ikke bare omdreiningshastighet, men også moment. Dette blir valgt av produsenten sammen med giring til å havne på en passende hastighet med en momentbehov konsistent med hva bilen vil kreve i den farten (gitt normal rulle og luftmotstand) Elmotorer har en ganske flat virkningsgradskurve i de fleste normale operasjonsdomener, men du kan oppleve at du får en dramatisk reduksjon om du kommer veldig nær operasjonsgrensene. Nær null (men der har virkningsgrad veldig lite å si siden det abssolutte forbruket er så lavt) og nær motor stall Om du ser på hele bilen som system og ikke bare motoren så har du fysiske egenskaper som reduserer bilens virkningsgrad. Du har rullemotstand som stort sett er lineær, men også luftmotstand som øker dramatisk med fart. Så selv om du er godt innenfor motorens grenser vil du oppleve dramatisk mye høyere forbruk pr. distanse kjørt når farten øker utover der rullemotstanden dominerer. Det betyr i praksis i hastigheter over 70-80km/t. Endret 14 timer siden av sverreb 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Syar-2003 skrev (8 timer siden): Med D -Adaptive på flat motorvei vil du oppleve frikopling (effektiv rulling) vekselsvis også uten at man tar foten opp. Det er en av tingene som gjør at folk ble overrasket bla av SUV-en iX3 og IX sin effektivitet og rekkevidde på landevei/motorvei i land som Danmark, Nederland, Tyskland hvor det er godt veidekke (asfalt) og lite stigninger og høydeforskjeller jamført med norge. Teste dette på min bil i dag. I D adaptiv viste bilen -4.5kwh/100km i 80km/h når jeg lot bilen rulle. Farten avtar selv om det gikk nedover. Ved å bytte til N gikk forbruk til 1 kwh/100km og farten økte. Så på min bil bremser motoren ca når jeg slipper gassen 3.6kW i D adaptiv mens i N brukte bilen 0.8KW Bensinbilen min med microhybrid bremser med 2kW i tillegg til motor/gear friksjon Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 14 minutes ago, Trestein said: Teste dette på min bil i dag. I D adaptiv viste bilen -4.5kwh/100km i 80km/h når jeg lot bilen rulle. Farten avtar selv om det gikk nedover. Ved å bytte til N gikk forbruk til 1 kwh/100km og farten økte. Så på min bil bremser motoren ca når jeg slipper gassen 3.6kW i D adaptiv mens i N brukte bilen 0.8KW Bensinbilen min med microhybrid bremser med 2kW i tillegg til motor/gear friksjon Da er din anneledes. I min så går regen til null og bilen ruller fint så lenge kriteriene for det i D adaptiv er oppfylt (tar ikke igjen en annen bil, ikke på vei mot et lyskryss som viser rødt, eller mot et vikepliktskilt) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg har også opplevd at hvis jeg har min i adaptiv så regenererer den ikke hvis jeg typisk ligger på motorvei uten biler forran meg og slipper gassen. Da ruller den uten å regenerere. På langtur/motorvei liker jeg best å bruke "svak" regenerering. Endret 6 timer siden av Bjerknez Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden sverreb skrev (10 minutter siden): Da er din anneledes. I min så går regen til null og bilen ruller fint så lenge kriteriene for det i D adaptiv er oppfylt (tar ikke igjen en annen bil, ikke på vei mot et lyskryss som viser rødt, eller mot et vikepliktskilt) Det er nettop det. Alle kriterier var oppfylt da jeg var alene i en tunell som har en helning lik det som gir konstant fart ca 90km/h når jeg triller bilene. Spørsmålet er om jeg bør klage på dette? Min bil bremser 3.6kW når den egentlig skulle ha trillet Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden Trestein skrev (2 minutter siden): Det er nettop det. Alle kriterier var oppfylt da jeg var alene i en tunell som har en helning lik det som gir konstant fart ca 90km/h når jeg triller bilene. Spørsmålet er om jeg bør klage på dette? Min bil bremser 3.6kW når den egentlig skulle ha trillet Kan problemet være at du var i tunell? Tenker på at sensorene ser lys, registrerer tunellvegg etc? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden Jeg synes adaptiv fungerer ganske fint egentlig, bortsett fra kjøring i by og tett trafikk. Da hender det at den feiltolker litt med tanke på hvor kye den skal "bremse" etc. jeg liker ikke slike overraskelser så da vil jeg heller bestemme dette selv og setter bilen til "svak" regenerering Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Bjerknez skrev (1 minutt siden): Kan problemet være at du var i tunell? Tenker på at sensorene ser lys, registrerer tunellvegg etc? Jeg har merket dette siden jeg fikk bilen. Ser det på øyeblikks forbruk som skal gå til 0.5-1kWh forbruk mens min går til ca 4.5kWh/100km i negativ verdi. Noe som i 80km/h tilsvarer 3.6KW brems. Mener jeg har sett Teslabjørn sette biler i N for å teste rulling. Mulig at dette er slik på noen biler Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg tenker dere ikke har DAAP. Eller så tester dere ikke i comfort eller eco. Fra kjøretur i dag. Dette skjer når bilen seiler "Effektiv Rulling" for tilfellet er det Eco og D mode med Adaptive. Denne kommer aldri når jeg har B mode eller D mode innstilt med lav, middels eller høy regen) Dette skjer når bilen regenererer (eks nedover og kommer for nærme bil foran) "Batteriet lader" i Eco D med Adaptiv. Sånn er det bare 🤷♂️ Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden (endret) Det der må jeg teste i morgen Endret 5 timer siden av Bjerknez Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Bjerknez skrev (25 minutter siden): Jeg har også opplevd at hvis jeg har min i adaptiv så regenererer den ikke hvis jeg typisk ligger på motorvei uten biler forran meg og slipper gassen. Da ruller den uten å regenerere. 🙄 Dette er jo akkurat hva jeg har forsøkt å opplyse om hele tiden. Ta frem live vehicle på skjermen neste gang så skal du se samme bildene keg postet over. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Bjerknez skrev (2 minutter siden): Hva er DAAP? Driving AssistAnt Professional Man må ha radar i grillen for denne funksjonen. Endret 5 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden Syar-2003 skrev (4 minutter siden): 🙄 Dette er jo akkurat hva jeg har forsøkt å opplyse om hele tiden. Ta frem live vehicle på skjermen neste gang så skal du se samme bildene keg postet over. Nå er det ikke jeg som lurer på dette... jeg konstaterer bare hvordan ting funker hos meg som tilsvar til Trestein sitt innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå