Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Iterion skrev (14 minutter siden):

Synes det er ganske så rått at det er så mange valgmuligheter på disse BMWene. Mye å sette seg inn i for en som aldri har kjørt BMW før da hehe. Hva er liksom et «must have» på M50 tenker du? Og er det varmepumpe på samtlige i4 M50er? 

Must have tillegg til m50 fully charged for mange er vel m-seter (kun M50), Harman Kardon oppgradering og andre felger

Ja bmw har selvsagt varmepumpe: 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Must have tillegg til m50 fully charged for mange er vel m-seter (kun M50), Harman Kardon oppgradering og andre felger

Ja bmw har selvsagt varmepumpe: 

 

M seter fåes til alle varianter. Koster 9900. HK også. Er veldig fornøyd med HIfi høytalerpakken

Har også testet ryggeassistent på min bil. Ekstremt bra når man må rygge rundt en smal sving

Lenke til kommentar
Trestein skrev (54 minutter siden):

M seter fåes til alle varianter. Koster 9900. HK også. Er veldig fornøyd med HIfi høytalerpakken

Har også testet ryggeassistent på min bil. Ekstremt bra når man må rygge rundt en smal sving

Parkingassistant Plus er inkludert i i4 m50 fully charged.

Angående HIFi så er det dessverre slik at så og si alle scroller forbi disse på bruktmarkedet (jeg har selv eid BMWer med både hifi og med hk, den med hifi ble oppgradert med matchup7 pluss høyttalere fra audiotek fischer)

Det koster 5k å oppgradere fra hifi til hk på en M50 fully charged.

Jeg ville også lagt til Driving Assistant Professional, varme i baksete , active protection , m-sport pro pakke, soltak, 19" eller 20" sommehjul , merino skinnseter tartufo, bmw individual lakk, karbon eksteriør og interiør.
Da koster den ikke 599.000 lengre.


 

Forskjellige mennesker har forskjellige preferanser over hva som er "et must" og forskjellig økonomi (råd). 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (10 minutter siden):

Parkingassistant Plus er inkludert i i4 m50 fully charged.

Angående HIFi så er det dessverre slik at så og si alle scroller forbi disse på bruktmarkedet (jeg har selv eid BMWer med både hifi og med hk, den med hifi ble oppgradert med matchup7 pluss høyttalere fra audiotek fischer)

Det koster 5k å oppgradere fra hifi til hk på en M50 fully charged.

Jeg ville også lagt til Driving Assistant Professional, varme i baksete , active protection , m-sport pro pakke, soltak, 19" eller 20" sommehjul , merino skinnseter tartufo, bmw individual lakk, karbon eksteriør og interiør.
Da koster den ikke 599.000 lengre.


 

Forskjellige mennesker har forskjellige preferanser over hva som er "et must" og forskjellig økonomi (råd). 

Ikke alle som har et Gollum/Ring forhold til bilen heller

Lenke til kommentar

Ja, jeg skrev at fordelene med edrive40 er at den er mer effektiv og har lenger kjørelengde. Men jeg synes den rett og slett er for nærme M50 i pris til at vertfall jeg mener den er aktuell. De 10 milene den går lenger på en lading er vel og bra, men ikke viltig for meg. 

Jeg har en liten bakke opp til garasjen og har det snødd litt er det umulig og komme opp den bakken da man ikke får fart nok og må nærmest starte stillestående. Da slipper jeg å dra frem snøfreser FØR jeg setter inn bilen. Vil jeg leke meg på glatta er det bare å slå av DSC. Har gjort dette noen ganger på parkeringsplassen på jobben etc. ganske festlig skal sies og ræva på bilen kommer med en gang. 

Banekjøring har jeg ikke testet å det er også null interresant for min del. Drifiting er heller ikke aktuelt. Da er det vel andre biler som egner seg bedre. 

Jeg synes AWD er gull og ha. Jeg har kjørt veldig mye med begge deler å jeg er firtsatt overrasket hvor stor forskjell det er mellom 2WD og AWD om vinteren. Jeg har en kompis som bor litt opp i høyden med en bratt bakke opp. Han kan jeg regelrett ikke kjlre opp til om vinteren med 2WD. Med 4WD er det helt uanstrengt.

På sommerføre spiller det dog mindre trille å da kunne jeg gjerne hatt en edrive40, men siden dem vertfall i dag koster omtrent det samme så blir det nobrainer for min del. 

Også har man jo de ekstra kreftene da. Nå har ikke jeg kjørt edrive40, men klart man merker 200HK`er mer og en aksellerasjon som er nesten 2 sekunder raskere. Nå er det ikke ofte jeg kjører rundt å aksellererer fra 0-100 men jeg liker nå og ha litt ekstra forbikjøringskrefter til tider. 

Men vi har alle vår preferanser å jeg ser så absolutt argumentet hvis kjørelengde er det absolutt viktigste. 10 ish mil lengre kjørelengde er tross alt relativt mye og kjører man mye bil og 30.000 i året så ser jeg fordelene, helt klart. Men altså, vi har forskjellige preferanser alle sammen. :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sjekket ut dette grundig skal sies, men har for meg at bilen har veldig lyst til å slå seg av når jeg går ut av den. Det jeg er ute etter er å feks. Vaske bilen mens jeg hører på musikk. Ved at takluke eller en av dørene står oppe etc. jeg vul rett og slett ha på tenningen og spille musikk mens jeg ikke sitter i bilen. 

Er det noen quickfix på det?

Lenke til kommentar

Ny rekord med tanke på forbruk i går på en kort tur til bensern. Ca. 2-3 varmegrader og utroooolig forsiktig på gassen. Kjørte med konstant "egg" under foten. 

Ganske unormal kjørestil skal sies og normalforbuk på den etappen ligger nok på rundt 20-21kwt. /100km. Men allikevel :) 

IMG_1206.thumb.JPG.099853497566b89525f504f67132b617.JPG

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Ny rekord med tanke på forbruk i går på en kort tur til bensern. Ca. 2-3 varmegrader og utroooolig forsiktig på gassen. Kjørte med konstant "egg" under foten. 

Ganske unormal kjørestil skal sies og normalforbuk på den etappen ligger nok på rundt 20-21kwt. /100km. Men allikevel :) 

IMG_1206.thumb.JPG.099853497566b89525f504f67132b617.JPG

Du får ikke noe reelt forbruk etter 4.3 km? Forvarmer du bilen kan den fint bruke null på oppvarming på 4 min kjøring. Har du ikke forvarmet den kan den fint bruke dobbelt så mye de første km. Varmepumpa kan dra 5-6KW i starten. 

Det er også liten vits å kjøre med et egg under foten. Det du kan gjøre som påvirker forbruk er at du unngår å bruke friksjonsbremsene. Hastighet koster også. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Syar-2003 said:

Parkingassistant Plus er inkludert i i4 m50 fully charged.

Angående HIFi så er det dessverre slik at så og si alle scroller forbi disse på bruktmarkedet (jeg har selv eid BMWer med både hifi og med hk, den med hifi ble oppgradert med matchup7 pluss høyttalere fra audiotek fischer)

Det koster 5k å oppgradere fra hifi til hk på en M50 fully charged.

Jeg ville også lagt til Driving Assistant Professional, varme i baksete , active protection , m-sport pro pakke, soltak, 19" eller 20" sommehjul , merino skinnseter tartufo, bmw individual lakk, karbon eksteriør og interiør.
Da koster den ikke 599.000 lengre.

Jeg la til svært lite utover fully charged. Bare HK, soltak, cognac sensatec og trepanel. Det eneste jeg ville gjort annerledes er fargen, for Cape York Green ble rett og slett kjedelig. Vet ikke prisen på individual lakk, men i etterpåklokskapens lys hadde jeg glatt betalt 50k ekstra for speed yellow.

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (41 minutter siden):

Jeg la til svært lite utover fully charged. Bare HK, soltak, cognac sensatec og trepanel. Det eneste jeg ville gjort annerledes er fargen, for Cape York Green ble rett og slett kjedelig. Vet ikke prisen på individual lakk, men i etterpåklokskapens lys hadde jeg glatt betalt 50k ekstra for speed yellow.

Har hatt flere biler med sensatec. Våget ikke å kjøpe det igjen. Plasten sprekker etter noen år. Rimelig dyrt å skifte. Tror jeg byttet setetrekk 2 ganger på 8 år.

Har kjøpt skinnseter på de siste bilene mine. På I4 ga det litt begrensninger i fargevalg

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

Du får ikke noe reelt forbruk etter 4.3 km? Forvarmer du bilen kan den fint bruke null på oppvarming på 4 min kjøring. Har du ikke forvarmet den kan den fint bruke dobbelt så mye de første km. Varmepumpa kan dra 5-6KW i starten. 

Det er også liten vits å kjøre med et egg under foten. Det du kan gjøre som påvirker forbruk er at du unngår å bruke friksjonsbremsene. Hastighet koster også. 

Neida, men jeg vet selv hvor mye jeg bruker på den strekningen for jeg kjører den hver dag, opp til flere ganger. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Neida, men jeg vet selv hvor mye jeg bruker på den strekningen for jeg kjører den hver dag, opp til flere ganger. :)

Hvorfor egg under foten? Dette var noe som var viktig når forgasserne hadde akselerasjonspumpe som pøste inn bensin ved raskt gasspådrag. Så lenge du ikke akselererer så kraftig at hjula lager blårøyk så har det lite å si. Som sagt ha heller et egg under bremsepedalen om du vil ha lavt forbruk. Noe som igjen er rart da du hele tiden påpeker at forbruk/rekkevidde ikke er interessant. 

I BC er det flere tall. Om du tar tallet fra forbruk fra fabrikk så ser du hva bilen har brukt med ditt kjøremønster siden ny. Da finner du rekkevidde med å ta 80kWh og dele på forbruk i KWh/km

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Hvorfor egg under foten? Dette var noe som var viktig når forgasserne hadde akselerasjonspumpe som pøste inn bensin ved raskt gasspådrag. Så lenge du ikke akselererer så kraftig at hjula lager blårøyk så har det lite å si. Som sagt ha heller et egg under bremsepedalen om du vil ha lavt forbruk. Noe som igjen er rart da du hele tiden påpeker at forbruk/rekkevidde ikke er interessant. 

I BC er det flere tall. Om du tar tallet fra forbruk fra fabrikk så ser du hva bilen har brukt med ditt kjøremønster siden ny. Da finner du rekkevidde med å ta 80kWh og dele på forbruk i KWh/km

"Egg under foten" er en slags metafor som som på en måte betyr at man kjører pent og jamt. 

forbruk og rekkevidde er egentlig ikke viltig for meg nei, men bilen er helt ny å jeg har ikke eid en elbil før. Så jeg synes det er gøy å bli litt kjent med den og elbil generelt vedrørende forbruk etc. 

Set jeg derimot lurer litt på er følgende:

Når jeg bremser så indikerer jo bilen samt kjørekomputer  at det regenereres. Altså hvis jeg bremser fysisk. Jeg tenker da på den indikatoren i displayet som viser generereing. Er dette da bare fake?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (29 minutter siden):

"Egg under foten" er en slags metafor som som på en måte betyr at man kjører pent og jamt. 

Når jeg bremser så indikerer jo bilen samt kjørekomputer  at det regenereres. Altså hvis jeg bremser fysisk. Jeg tenker da på den indikatoren i displayet som viser generereing. Er dette da bare fake?

Som sagt så er el motoren virkningsgrad rimelig konstant. Akselererer du raskt uten hjulspinn vil du kunne holde lavere toppfart for å oppnå samme snitthastighet.

Søylen på høyreside i display skal vise når du regenererer. Når den går til maks regenerering vil friksjonsbremsene overta. Det kan være vanskelig å følge med på ved litt aktiv kjøring. Trikset da er å kjøre bilen i B modus. Da vil ikke friksjonsbremsene slå inn. Avpasser du farten litt og M50 modellen har rimelig kraftig regenerering unngår du bruk av friksjonsbremser som vil gi deg lavere forbruk fordi all energien du bruker på å få bilen opp i hastighet blir gjennvunnet. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Som sagt så er el motoren virkningsgrad rimelig konstant. Akselererer du raskt uten hjulspinn vil du kunne holde lavere toppfart for å oppnå samme snitthastighet.

Søylen på høyreside i display skal vise når du regenererer. Når den går til maks regenerering vil friksjonsbremsene overta. Det kan være vanskelig å følge med på ved litt aktiv kjøring. Trikset da er å kjøre bilen i B modus. Da vil ikke friksjonsbremsene slå inn. Avpasser du farten litt og M50 modellen har rimelig kraftig regenerering unngår du bruk av friksjonsbremser som vil gi deg lavere forbruk fordi all energien du bruker på å få bilen opp i hastighet blir gjennvunnet. 

Altså, for å oppsummere det jeg har opplevd så langt vedrørende dette med bremsing og regenrering. 

Jeg har den stt til Adaptive regenerering. Jeg synes det fungerer ganske greit. 

Når jeg kjører vanlig og kommer feks. Inn mot et kryss. Jeg slipper gassen og indikatoren viser at regenrering virker uten at jeg fysisk tråkker inn bremsen. Men hvis jeg allikevel kommer litt for fort inn mot krysset, så kan jeg bremse fysisk og da ser jeg regenereringen øke ytterligere. 

Jeg har sjelden eller aldri hatt behov for å bremse så mye til vanlig at jeg bunner den regenereringsviseren. 

Så slik jeg oppfatter det så regenererer jeg også når jeg fysisk tråkker på bremsepedalen til vanlig. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Altså, for å oppsummere det jeg har opplevd så langt vedrørende dette med bremsing og regenrering. 

Jeg har den stt til Adaptive regenerering. Jeg synes det fungerer ganske greit. 

Når jeg kjører vanlig og kommer feks. Inn mot et kryss. Jeg slipper gassen og indikatoren viser at regenrering virker uten at jeg fysisk tråkker inn bremsen. Men hvis jeg allikevel kommer litt for fort inn mot krysset, så kan jeg bremse fysisk og da ser jeg regenereringen øke ytterligere. 

Jeg har sjelden eller aldri hatt behov for å bremse så mye til vanlig at jeg bunner den regenereringsviseren. 

Så slik jeg oppfatter det så regenererer jeg også når jeg fysisk tråkker på bremsepedalen til vanlig. 

Korrekt. Kun ved kraftig bremsing med bremsepedalen brukes friksjonsbremser. Auto piloten kan bruke dem også om det skjer noe dramatisk foran bilen som gjør at dem må bremse mere enn regenereringa klarer. 

BMW klarer fint å blende brems mellom el og friksjon man merker det ikke. På tesla er bremsepedalen alltid friksjon. De har også vesentlig lavere regenererings effekt. Tror M50 makser på 190KW mens tesla klarer 100KW? Teslabjørn klager alltid på det. Tror det vises på skjermen. Tror det har med den svake ladekurven ved høy SOC på tesla å gjøre

Den adaptive farts kontrollen kan være litt tysk programert. På landevei kjører den hastigheten rett opp i 80 etter rundkjøringer utenfor tettbygde strøk for så å bremse ned til 70 100m lenger fremme. Helt korrekt men føles feil

Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Korrekt. Kun ved kraftig bremsing med bremsepedalen brukes friksjonsbremser. Auto piloten kan bruke dem også om det skjer noe dramatisk foran bilen som gjør at dem må bremse mere enn regenereringa klarer. 

BMW klarer fint å blende brems mellom el og friksjon man merker det ikke. På tesla er bremsepedalen alltid friksjon. De har også vesentlig lavere regenererings effekt. Tror M50 makser på 190KW mens tesla klarer 100KW? Teslabjørn klager alltid på det. Tror det vises på skjermen. Tror det har med den svake ladekurven ved høy SOC på tesla å gjøre

Den adaptive farts kontrollen kan være litt tysk programert. På landevei kjører den hastigheten rett opp i 80 etter rundkjøringer utenfor tettbygde strøk for så å bremse ned til 70 100m lenger fremme. Helt korrekt men føles feil

Det betyr vel egentlig at man like godt kan deaktivere eller sette regenerering til minimum og heller bremse selv. Jeg er ikke helt vant til at bilen bremser for meg egentlig. Mulig bare en vanesak. 

B modus er dog helt pyton og setter jeg bilen til maks regenerering så blir dette helt feil i hverdagen. Man må dessuten inn i menyen for å justere dette så det er ikke noe man kjapt kan justere via en spak etc. 

Så jeg kommer nok på sikt til å sette regenerering til "svak" og heller bremse selv. Jeg føler det gir litt mer flyt for min del. 

Dog er nok B modus fin og ha mår man i enkelte tilfeller skal ned en veldig bratt bakke eller evt. typisk kjøre ned Trollstigen etc. for det gar vel fort 20 minutter og kjøre ned trollstigen og det betyr vel egentlig at man før 20 minutter med hurtiglading. 

Men så klart, så har man brukt energien man får tilbake på vei opp på Trollstigen. Ingenting er gratis :)

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Det betyr vel egentlig at man like godt kan deaktivere eller sette regenerering til minimum og heller bremse selv. Jeg er ikke helt vant til at bilen bremser for meg egentlig. Mulig bare en vanesak. 

B modus er dog helt pyton og setter jeg bilen til maks regenerering så blir dette helt feil i hverdagen. Man må dessuten inn i menyen for å justere dette så det er ikke noe man kjapt kan justere via en spak etc. 

Så jeg kommer nok på sikt til å sette regenerering til "svak" og heller bremse selv. Jeg føler det gir litt mer flyt for min del. 

Dog er nok B modus fin og ha mår man i enkelte tilfeller skal ned en veldig bratt bakke eller evt. typisk kjøre ned Trollstigen etc. for det gar vel fort 20 minutter og kjøre ned trollstigen og det betyr vel egentlig at man før 20 minutter med hurtiglading. 

Men så klart, så har man brukt energien man får tilbake på vei opp på Trollstigen. Ingenting er gratis :)

 

B modus får du på gear hendelen di. Det tar 20ms. Det er nok en vanesak. Nedover er det helt naturlig men også i kø der cruise controll slår seg av etter litt stillstand kan B modus være greit fordi man slipper å holde på bremsen for å holde bilen i ro. 

Det fine med BMW er at du kan velge det du vil. 

Lenke til kommentar

Jada, er klar over at B modus velges ved girhendelen. 
 

Ja, det er mange muligheter. Personlig liker jeg nok regenerering satt til "svak". Så bremser jeg heller selv. Det skaper jo regenerering det også, men føles mer inkluderende å det er det jeg er vant til fra før. 

Jeg har lyst til å kjøre bilen å ikke la bilen kjøre meg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...