Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (7 minutter siden):

Regner med du har en Intel Atom utgave da? De lagger en del i nettleseren ja. De gikk over til AMD Ryzen for noen år siden og der er nettleseren smooth.

Men er jo høvelig at du ikke bruker den noe om du går over til bmw for de har vel ikke nettleser?

Brukte nettleseren mye før til å sjekke yr.no mens jeg kjørte (talekomando åpner det for meg så lett å sjekke været) men nå er det jo kommet egen vær-widget samt navigasjonen har fått værkart så sjelden jeg trenger det lengere.

Ja har det. Husker ikke helt når de gikk over til AMD Ryzen series, men mulig det var året etter eller noe? Altså i 2022. Min ankom i november 2021 så ble sikkert produsert i midten av 2021 en gang vil jeg tro.  Har hatt litt småbugs her og der også,  men har hjulpet med en restart av computeren. 

Ja er veldig greit det. Kjekt med en sånn vær widget ja, ellers så bruker jeg jo tlf til det meste da den er såpass mye raskere enn skjermen at jeg heller gjør det når jeg f.eks lader.  Så for min del handler det mye mer nå om hvordan bilen kjennes ut på veien kan du si.

Liker veldig godt ny teknologi og bra UX osv på skjerm, men kjørekomforten er nå enda viktigere mtp vi snakker jo om et kjøretøy :) Og nettopp der er det nok ikke mange som slår BMW, selv om jeg synes Teslaen også er helt herlig å kjøre. Så ja, får nå se hvordan den kjennes ut på veien etterhvert. Den må som sagt være ganske så mye bedre skal jeg bytte til I4M50. Mistenker at de bilene holder seg en god del bedre prismessig også. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Iterion said:

Ja har det. Husker ikke helt når de gikk over til AMD Ryzen series, men mulig det var året etter eller noe? Altså i 2022. Min ankom i november 2021 så ble sikkert produsert i midten av 2021 en gang vil jeg tro.  Har hatt litt småbugs her og der også,  men har hjulpet med en restart av computeren. 

Ja er veldig greit det. Kjekt med en sånn vær widget ja, ellers så bruker jeg jo tlf til det meste da den er såpass mye raskere enn skjermen at jeg heller gjør det når jeg f.eks lader.  Så for min del handler det mye mer nå om hvordan bilen kjennes ut på veien kan du si.

Liker veldig godt ny teknologi og bra UX osv på skjerm, men kjørekomforten er nå enda viktigere mtp vi snakker jo om et kjøretøy :) Og nettopp der er det nok ikke mange som slår BMW, selv om jeg synes Teslaen også er helt herlig å kjøre. Så ja, får nå se hvordan den kjennes ut på veien etterhvert. Den må som sagt være ganske så mye bedre skal jeg bytte til I4M50. Mistenker at de bilene holder seg en god del bedre prismessig også. 

Ja da har du Intel Atom, samme som meg. Er litt natt å dag med den nye Amd Ryzen så det trengtes. Selv spotify føles smoothere å navigere siden skjermen virker å kjøre låst 60Hz og ikke 30hz med lagg som på atom.

Youtube bruker jeg hele tiden i min bil når jeg må vente på min trege familie. Er fint å kunne se noe samtidig som telefonen er tilgjengelig for skrolling av nyheter og forum, bare synd man ikke får installert youtube adblock i bilen..

BMW'en er nok bedre å kjøre enn din gamle Tesla. Iallefall på komfort å støynivå vil den brilliere. Er utrolig mye veistøy i Model 3/Y som de har fikset først nå med Highland og Juniper. Fikk litt sjokk når jeg prøvekjørte Highland og opplevde hvor stille den var kontra min bil. Farlig å prøvekjøre, og bmw'en er vel sikkert minst like stille som higland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Ja da har du Intel Atom, samme som meg. Er litt natt å dag med den nye Amd Ryzen så det trengtes. Selv spotify føles smoothere å navigere siden skjermen virker å kjøre låst 60Hz og ikke 30hz med lagg som på atom.

Youtube bruker jeg hele tiden i min bil når jeg må vente på min trege familie. Er fint å kunne se noe samtidig som telefonen er tilgjengelig for skrolling av nyheter og forum, bare synd man ikke får installert youtube adblock i bilen..

BMW'en er nok bedre å kjøre enn din gamle Tesla. Iallefall på komfort å støynivå vil den brilliere. Er utrolig mye veistøy i Model 3/Y som de har fikset først nå med Highland og Juniper. Fikk litt sjokk når jeg prøvekjørte Highland og opplevde hvor stille den var kontra min bil. Farlig å prøvekjøre, og bmw'en er vel sikkert minst like stille som higland.

Ja 30hz med lagg føles ganske så utdatert og håpløst ut. 60hz burde vært et minimum. Tipper det er natt og dag på den vi har og den gamle. 

Ser den, men ja veldig irriterende med all reklamen på youtube uten adblocker. Må lese meg litt opp på hva BMW bruker av cpu og hva slags muligheter man har der, selv om det som sagt kommer i andre rekke. 

Frykter nok at den er det jeg også, spørsmålet er vel bare hvor mye bedre. Min TM3 fortjener definitivt en verdig «arvtaker» og da er jo denne en het kandidat. Enig i at det er mye veistøy på TM3 og Y. De forbedret jo det på 2021 modellen også, og har gjort det enda bedre på nye Highland. 

Kommer ikke til å prøvekjøre den bare pga det hehe. Men ja, er fare at BMWen er det. Sånn egentlig burde jeg kanskje ha testet/sammenlignet Highland med BMWen, fremfor å sammenligne den med min litt eldre modell. Men nå er det jo den jeg eier og kjører så da blir det sånn :) 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Ja 30hz med lagg føles ganske så utdatert og håpløst ut. 60hz burde vært et minimum. Tipper det er natt og natt på den vi har og den gamle. 

Ser den, men ja veldig irriterende med all reklamen på youtube uten adblocker. Må lese meg litt opp på hva BMW bruker av cpu og hva slags muligheter man har der, selv om det som sagt kommer i andre rekke. 

Frykter nok at den er det jeg også, spørsmålet er vel bare hvor mye bedre. Min TM3 fortjener definitivt en verdig «arvtaker» og da er jo denne en het kandidat. Enig i at det er mye veistøy på TM3 og Y. De forbedret jo det på 2021 modellen også, og har gjort det enda bedre på nye Highland. 

Kommer ikke til å prøvekjøre den bare pga det hehe. Men ja, er fare at BMWen er det. Sånn egentlig burde jeg kanskje ha testet/sammenlignet Highland med BMWen, fremfor å sammenligne den med min litt eldre modell. Men nå er det jo den jeg eier og kjører så da blir det sånn :) 

Å sammenligne den med Highland er mer rettferdig ja. I forhold til den du har nå vil du merke en gedigen opptur vil jeg tro. Så du burde prøvekjøre Highland også. 

Når det er sagt, så sparer du en del kroner på og velge Highland. Vi jar forskjellige preferanser alle sammen. Noen setter pris på det man er vant til som et litt mer åpent førermiljo som Tesla har, mindre fysiske knapper etc. mens andre setter mer pris på "effektivitet" i form av at knapper og spaker er der man er vant til at dem er siden omtrent de flrste bilene ble laget. 

For MIN erfaring ble at det var slett ikke sjeldent jeg måtte bøye meg frem og fikle med den skjermen. Å hele tiden se til siden på den skjermen for å sjekke hastigheten var også uvant og jeg merket ikke hvor lite effektivt det var flr jeg hadde kjlrt i4 M50. Det var helt nydelig med headup display. Man har også navigasjon i headup displayet. Man slipper å se bort på den skjermen. Man kan også ha navigasjon på displayet bak rattet OG i displayet på siden. Man kan på en måte velge hvor man vil se hva av informasjon. 

Men ja, BMW i4 M50 er en dyrere bil. Spesielt hvis du skal ha med det jeg mener er obigatorisk utstyr. Jeg tror min endte på 640.000 ca. Å da har jeg så og si absolutt alt av utstyr.

Jeg ser nå hvis jeg vekger Tesla model 3 4WD all wheel performance modellen med vinterdekk lakk og den midterste autopilot pakka så kommer den på 620.000 kroner den også faktisk. Så Bimmern er ikke så mye dyrere som jeg trodde...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Bjerknez said:

Å sammenligne den med Highland er mer rettferdig ja. I forhold til den du har nå vil du merke en gedigen opptur vil jeg tro. Så du burde prøvekjøre Highland også. 

Når det er sagt, så sparer du en del kroner på og velge Highland. Vi jar forskjellige preferanser alle sammen. Noen setter pris på det man er vant til som et litt mer åpent førermiljo som Tesla har, mindre fysiske knapper etc. mens andre setter mer pris på "effektivitet" i form av at knapper og spaker er der man er vant til at dem er siden omtrent de flrste bilene ble laget. 

For MIN erfaring ble at det var slett ikke sjeldent jeg måtte bøye meg frem og fikle med den skjermen. Å hele tiden se til siden på den skjermen for å sjekke hastigheten var også uvant og jeg merket ikke hvor lite effektivt det var flr jeg hadde kjlrt i4 M50. Det var helt nydelig med headup display. Man har også navigasjon i headup displayet. Man slipper å se bort på den skjermen. Man kan også ha navigasjon på displayet bak rattet OG i displayet på siden. Man kan på en måte velge hvor man vil se hva av informasjon. 

Men ja, BMW i4 M50 er en dyrere bil. Spesielt hvis du skal ha med det jeg mener er obigatorisk utstyr. Jeg tror min endte på 640.000 ca. Å da har jeg så og si absolutt alt av utstyr.

Jeg ser nå hvis jeg vekger Tesla model 3 4WD all wheel performance modellen med vinterdekk lakk og den midterste autopilot pakka så kommer den på 620.000 kroner den også faktisk. Så Bimmern er ikke så mye dyrere som jeg trodde...

 

Å betale for de autopilot greiene er bare tull. Den som følger med er nok i massevis i Norge hvor funksjonene i de andre pakkene er ulovelig å bruke..

Men blir litt penger for en specca performance ja. Vinterhjula til tesla er og ganske dyre. Sparer en del på å kjøpe noen 3epart.

Tesla dumper ganske nye Plaid'er om dagen som gir litt mere power for penga.

 

Screenshot_20250116_082236_Chrome.jpg

Da får man skjerm bak rattet, luftfjæring for komfort og over 1000hk..

Men usikker på støynivået i kupeen. De har aktiv støydemping med mikrofoner og høyttalere men usikker på hvor bra det funker.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Regner med du har en Intel Atom utgave da? De lagger en del i nettleseren ja. De gikk over til AMD Ryzen for noen år siden og der er nettleseren smooth.

Men er jo høvelig at du ikke bruker den noe om du går over til bmw for de har vel ikke nettleser?

Brukte nettleseren mye før til å sjekke yr.no mens jeg kjørte (talekomando åpner det for meg så lett å sjekke været) men nå er det jo kommet egen vær-widget samt navigasjonen har fått værkart så sjelden jeg trenger det lengere.

Det er egen Vær funksjon i I4. Du kan finne værmeldig for hvorsomhelst. Bruker den mye

Bruker også talestyring. Både siri og BMWs. Funker fint. Det er noen restriksjoner. Siri vil ikke ringe personer jeg ikke har i telefonlisten selv om hun leser opp nummeret for meg. Bilen er litt mere begrenset. Bruker enkle kommandoer for å slippe å trykke på skjermen. Navigate to work og den viser tiden det tar inklusive kø. Stemmer som regel 100%. Er veien stengt finner den en ny. Bruker også å spørre om høyde over havet for å vurdere forbruk. Er man 500moh mister jeg ca 3% av batterikapasiteten pga høyde. Man bør egentlig kun se på BC når man er på samme høyde som man nullstilte den. Ellers er den ikke rett. Skulle ønske at BMW kunne lagt til høyde energi i regnskapet. Noen som har ladet i 1000moh og fått rekord rekkevidde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (39 minutter siden):

Å betale for de autopilot greiene er bare tull. Den som følger med er nok i massevis i Norge hvor funksjonene i de andre pakkene er ulovelig å bruke..

Men blir litt penger for en specca performance ja. Vinterhjula til tesla er og ganske dyre. Sparer en del på å kjøpe noen 3epart.

Tesla dumper ganske nye Plaid'er om dagen som gir litt mere power for penga.

 

Screenshot_20250116_082236_Chrome.jpg

Da får man skjerm bak rattet, luftfjæring for komfort og over 1000hk..

Men usikker på støynivået i kupeen. De har aktiv støydemping med mikrofoner og høyttalere men usikker på hvor bra det funker.

Ja trenger ikke autopiloten i Norge, enig i det. Ikke gæli pris på Plaid det der, men fortsatt langt over I4M50’en.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Det er egen Vær funksjon i I4. Du kan finne værmeldig for hvorsomhelst. Bruker den mye

 

Det er bra. Ganske sprøtt at Tesla fikk det først for noen måneder siden. 

Men det er vel ganske primitivt kart i BMW'en så du får vel ikke overlay på kartet?

weather-radar-overlay.jpg

Finner bare slike bilder av navigasjonen men kansje ting er avslått der

BMW-i4-eDrive40-maps.thumb.jpg.aa07181171e6adc61ce1166710004038.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Å sammenligne den med Highland er mer rettferdig ja. I forhold til den du har nå vil du merke en gedigen opptur vil jeg tro. Så du burde prøvekjøre Highland også. 

Når det er sagt, så sparer du en del kroner på og velge Highland. Vi jar forskjellige preferanser alle sammen. Noen setter pris på det man er vant til som et litt mer åpent førermiljo som Tesla har, mindre fysiske knapper etc. mens andre setter mer pris på "effektivitet" i form av at knapper og spaker er der man er vant til at dem er siden omtrent de flrste bilene ble laget. 

For MIN erfaring ble at det var slett ikke sjeldent jeg måtte bøye meg frem og fikle med den skjermen. Å hele tiden se til siden på den skjermen for å sjekke hastigheten var også uvant og jeg merket ikke hvor lite effektivt det var flr jeg hadde kjlrt i4 M50. Det var helt nydelig med headup display. Man har også navigasjon i headup displayet. Man slipper å se bort på den skjermen. Man kan også ha navigasjon på displayet bak rattet OG i displayet på siden. Man kan på en måte velge hvor man vil se hva av informasjon. 

Men ja, BMW i4 M50 er en dyrere bil. Spesielt hvis du skal ha med det jeg mener er obigatorisk utstyr. Jeg tror min endte på 640.000 ca. Å da har jeg så og si absolutt alt av utstyr.

Jeg ser nå hvis jeg vekger Tesla model 3 4WD all wheel performance modellen med vinterdekk lakk og den midterste autopilot pakka så kommer den på 620.000 kroner den også faktisk. Så Bimmern er ikke så mye dyrere som jeg trodde...

 

Sant nok. Highland er nok uansett ganske så uaktuell. Liker ikke designet på den så godt og vil ha noe helt nytt. Ikke har den blinklysspak heller. Men ja, kan jo prøvekjøre den for det om. Har jo lyst til å prøvekjøre Performance modellen for så å prøvekjøre BMWen. Det kan jo bli spennende det. 

Sant nok, men neste bil jeg skal ha er ikke for å spare penger, da vil jeg heller velge det jeg faktisk vil ha og den jeg liker best, selvfølgelig innenfor budsjettet mitt. Model 3 Performance kunne muligens vært noe, skal få prøvekjørt den også. 

640k er mye det, men kan hende jeg hadde kommet litt under det, har ikke sett hva som er tilleggsutstyr osv enda. Men ville gjerne kommet meg godt under det. Skal prøve å konfigurere i dag og sammenligne den med en Highland/Highland Performance i pris før prøvekjøring :)  

Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 timer siden):

Sant nok. Highland er nok uansett ganske så uaktuell. Liker ikke designet på den så godt og vil ha noe helt nytt. Ikke har den blinklysspak heller. Men ja, kan jo prøvekjøre den for det om. Har jo lyst til å prøvekjøre Performance modellen for så å prøvekjøre BMWen. Det kan jo bli spennende det. 

Sant nok, men neste bil jeg skal ha er ikke for å spare penger, da vil jeg heller velge det jeg faktisk vil ha og den jeg liker best, selvfølgelig innenfor budsjettet mitt. Model 3 Performance kunne muligens vært noe, skal få prøvekjørt den også. 

640k er mye det, men kan hende jeg hadde kommet litt under det, har ikke sett hva som er tilleggsutstyr osv enda. Men ville gjerne kommet meg godt under det. Skal prøve å konfigurere i dag og sammenligne den med en Highland/Highland Performance i pris før prøvekjøring :)  

Hvis du liker BMW'en men synes at at du vil bytte ut M50 med edrive40 for bedre rekkevidde og effektivitet som forøvrig kun er bakhjulstrekk kan du kanskje spare noen kroner. Men mye av utstyret som allerede er i M50 koster en del mer hvis du skal ha den i edrive40. 
 

EDIT:

Ser at prisene på disse er omtrent det samme med samme utstyr som M50 så det blir jo litt galematias å kjøpe en slik mener jeg, så sant ikke rekkevidden er uhyre viktig. Personlig klarer jeg ikke se poenget med en edrive40 når dem koster tilnærmet det samme. 

Men Polestar er jo kanskje en verdig konkurrent som bør prøves. Greit å ha litt flere bein å stå på før valget blir tatt :) 

Endret av Bjerknez
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Ser at prisene på disse er omtrent det samme med samme utstyr som M50

Det er kun M50 som har kampanje.
Det er fortsatt kampanje på i4M50 fully charged edition til 599.000 (inkl vinterhjul). I4M50 super charged kampanje til 659.000 (inkl vinterhjul).

Det skiller egentlig ca 60.000 fra e40 - M50 om man ser bort fra kampanjer.
i4e40 fra 560.000 og I4xDrive40 (awd) har start pris 600.000
i4 M50 egentlige start pris er fra 619.000.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Hvis du liker BMW'en men synes at at du vil bytte ut M50 med edrive40 for bedre rekkevidde og effektivitet som forøvrig kun er bakhjulstrekk kan du kanskje spare noen kroner. Men mye av utstyret som allerede er i M50 koster en del mer hvis du skal ha den i edrive40. 
 

EDIT:

Ser at prisene på disse er omtrent det samme med samme utstyr som M50 så det blir jo litt galematias å kjøpe en slik mener jeg, så sant ikke rekkevidden er uhyre viktig. Personlig klarer jeg ikke se poenget med en edrive40 når dem koster tilnærmet det samme. 

Men Polestar er jo kanskje en verdig konkurrent som bør prøves. Greit å ha litt flere bein å stå på før valget blir tatt :) 

Når jeg bestillte min edrive40 var forskjellen i pris veldig liten. I dag omtrent null. Skal man låne/Lease bilen for 3 år er det meningsløst å kjøpe en edrive40 med tanke på kampanje på M50 modellen.

Men det er andre fordeler med edrive40. Den bruker mindre strøm. Den er nok rimeligere å forsikre. Reisehastighet er høyere. Færre batterisykluser. Lavere vekt over forhjula. Ang utstyr så kunne man få alt det M50 kunne spekkes med med unntak av frontmotor.

Skal man lease bilen i 3 år og kjøre 30 000km før man leverer den tilbake har ikke dette noe å si men for meg som kjører 30 000 i året har bilen kjørt 90 000 etter 3 år. Etter 4 år 120 000km. Når den er kjørt 150 000km begynner fort tyngre service jobber men hjuloppheng, bremser, dempere drivakslinger, motor børster, oljeskift osv. Da kan det være greit at det er halvparten av komponenten som ikke er der. 

Men helt ærlig så tror jeg det hadde lønt seg for meg å kjøpe en M50 om jeg hadde solgt den før garantien var ute, men jeg hater å skifte bil så funker bilen beholder jeg den. Det eneste jeg kunne tenkt meg var litt mere bakkeklaring. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Du er jo bedre med konfiguratoren enn meg. Hva var de jeg glippet på. Launch kontroll? 

Det er flere ting som man kun får til M50. F.eks M-tek bremser , 20" 868M performance hjul, luftfjæring bak, ekstern karbon detaljer.
Launch kontroll er vel kun en M bil feature.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (41 minutter siden):

Det er flere ting som man kun får til M50. F.eks M-tek bremser , 20" 868M performance hjul, luftfjæring bak, ekstern karbon detaljer.

Luftfjæring bak? Er det mulig å unngå det?

20" hjul mener jeg at er mulig 862? 868 er de veldig ulik 862(Felgbredde?)  M tek bremser? Til I4 får man grå røde eller blå kaliptere? Er M tec? karbonfiber bremser?

Karbon detaljer finnes sikkert til mere av til M50. Tenkte mere på praktiske ting som assistent systemer og selvkjøring

Fant bremsene:

For alle som liker å bytte til racerbane. M-teknikkpakken sørger for kraftig bremseeffekt og maksimal ytelsesevne. Kjølepakken gir spesielle fordeler i varmt vær og ved høy belastning. Den holder motoren og ladeluftkjølingen i det optimale temperaturområdet. Større bremseskiver forsterker M sportsbremsene foran.

Likte godt at ladeluftkjølingen blir i det optimale området. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Luftfjæring bak? Er det mulig å unngå det?

20" hjul mener jeg at er mulig 862? 868 er de veldig ulik 862(Felgbredde?)  M tek bremser? Til I4 får man grå røde eller blå kaliptere? Er M tec? karbonfiber bremser?

Karbon detaljer finnes sikkert til mere av til M50. Tenkte mere på praktiske ting som assistent systemer og selvkjøring

Fant bremsene:

For alle som liker å bytte til racerbane. M-teknikkpakken sørger for kraftig bremseeffekt og maksimal ytelsesevne. Kjølepakken gir spesielle fordeler i varmt vær og ved høy belastning. Den holder motoren og ladeluftkjølingen i det optimale temperaturområdet. Større bremseskiver forsterker M sportsbremsene foran.

Likte godt at ladeluftkjølingen blir i det otimale området. 

Jeg sier bare "at der er ting" man ikke får til e40 selv om denne utstyres til msport/msport pro som kun er trim.
 

Luftfjæring bak er kun på M50
Eksteriør i karbon er .eks speilkåper, spoiler og luftinntak.

M-tek = større bremseskiver og kalippere enn m-sport og leveres kun på M50 sammen med 868M felg/hjul. Har ikke noe med lakkfarge på kalippere å gjøre.

 

Jeg "mener" med dette ikke noe spesielt. Bare informerer. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg sier bare "at der er ting" man ikke får til e40 selv om denne utstyres til msport/msport pro som kun er trim.
 

Luftfjæring bak er kun på M50

 

Jeg "mener" med dette ikke noe spesielt. Bare informerer. 

Er du sikker på dette? Tror du tar feil her!

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (49 minutter siden):

Det er flere ting som man kun får til M50. F.eks M-tek bremser , 20" 868M performance hjul, luftfjæring bak, ekstern karbon detaljer.
Launch kontroll er vel kun en M bil feature.

Synes det er ganske så rått at det er så mange valgmuligheter på disse BMWene. Mye å sette seg inn i for en som aldri har kjørt BMW før da hehe. Hva er liksom et «must have» på M50 tenker du? Og er det varmepumpe på samtlige i4 M50er? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...