Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Vær obs på at BMW har problemer hvis du mot formodning skulle komme borti venstre spake ved et uhell. Kan være en idé å få det deaktivert hos forhandler, virker som de fleste BMW-eiere gjør det.

IMG_0416.thumb.jpeg.043a4f092aab0002567515a86a7d7857.jpeg

Ja. Jeg har tenkt litt på det faktisk. Blir litt uvant og avvenne seg å bruke den spaken. :)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Femtekolonne said:

Hadde bil-budsjettet mitt tillatt bilkjøp i den prisklassen så hadde jeg nok ikke tenkt meg mye om med kjøp av i4.  BMW har vist at de kan lage elbiler og de har bevist i flere tiår at de kan lage bil. Er vel ikke så mye å tenke på.

Hadde det ikke vært for plassbehovet mitt, så hadde i4, TM3P og Porsche Taycan 4S (brukt) stått øverst på lista. Ikke godt å si hvilken av de som hadde vunnet diskusjonen i hodet mitt. Tror ikke jeg klarer å svare definitivt på det før jeg virkelig er i situasjonen

https://www.finn.no/mobility/item/375418112

 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (11 minutter siden):

TM3 er ikke i nærheten av bmw synes jeg .

Enig. 

Jeg prøvesatt en Tesla Model 3. joda, det er spartansk, moderne og minimalistisk. Når det kommer til materialkvalitet og effektivitet har ikke Tesla sjans mot BMW mener jeg. 

Sett deg inn i en Tesla Model 3, også setter du deg inn i BMW i4 M50 etterpå. Fortell meg hvem du likte best. :) 

Det som er så irriterende med Tesla er at alle er så og si like. Man ser dem over alt, hele tiden. Dem er like kjedelige å se på som Toyota Prius. Jeg får ikke noe premium vibber rundt Tesla. Hadde Tesla model 3 kostet like mye som BMW'en så tror jeg Tesla hadde tapt mye salg. Folk kjøper Tesla fordi dem er prisgunstige, for det skal dem ha. Det er dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bjerknez said:

Enig. 

Jeg prøvesatt en Tesla Model 3. joda, det er spartansk, moderne og minimalistisk. Når det kommer til materialkvalitet og effektivitet har ikke Tesla sjans mot BMW mener jeg. 

Sett deg inn i en Tesla Model 3, også setter du deg inn i BMW i4 M50 etterpå. Fortell meg hvem du likte best. :) 

Det som er så irriterende med Tesla er at alle er så og si like. Man ser dem over alt, hele tiden. Dem er like kjedelige å se på som Toyota Prius. Jeg får ikke noe premium vibber rundt Tesla. Hadde Tesla model 3 kostet like mye som BMW'en så tror jeg Tesla hadde tapt mye salg. Folk kjøper Tesla fordi dem er prisgunstige, for det skal dem ha. Det er dem. 

Teslaen er (veldig) mye lettere og litt raskere (?), er det som tiltaler meg.

Men jeg har ikke prøvekjørt noen av de, så måtte en skikkelig prøvekjøring til for å finne ut om hvem som er morsomst å kjøre, og om Teslan kjører noe bedre enn BMW’n. Om den ikke gjør det, så er det «no contest» da hadde det blitt BMW.

Siste punktet ditt er det som heller mot Porschen. Den skiller seg litt ut, det er ingen som tror at du kommer i en BMW 3 serie, eller 13 på dusinet Tesla.

Men har hatt Porsche før, og vedlikeholdskost virket ikke å være justert mot vanlige lønnsmottagere, så det som holder igjen å gå for en Taycan.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Teslaen er (veldig) mye lettere og litt raskere (?), er det som tiltaler meg.

Men jeg har ikke prøvekjørt noen av de, så måtte en skikkelig prøvekjøring til for å finne ut om hvem som er morsomst å kjøre, og om Teslan kjører noe bedre enn BMW’n. Om den ikke gjør det, så er det «no contest» da hadde det blitt BMW.

Siste punktet ditt er det som heller mot Porschen. Den skiller seg litt ut, det er ingen som tror at du kommer i en BMW 3 serie, eller 13 på dusinet Tesla.

Men har hatt Porsche før, og vedlikeholdskost virket ikke å være justert mot vanlige lønnsmottagere, så det som holder igjen å gå for en Taycan.

Om den er raskere? Du kan jo vurdere selv:

Tenk også på at BMW'en veier ca. 400kg mer  

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Om den er raskere? Du kan jo vurdere selv:

Tenk også på at BMW'en veier ca. 400kg mer  

 

99% av tiden er det helt andre ting enn firhjuls skrens og kvartmil akselerasjon som teller. I praksis er det kjørekomfort, støynivå, ergonomi , seter osv som teller. Også små detaljer som opplyste dørhåndtak, fotbrønner + gimmiks som lys under bilen som gjør en forsjell.

Som el bil er nok tesla og bmw ganske like. Lader like raskt, bruker like mye strøm, går like langt osv. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

99% av tiden er det helt andre ting enn firhjuls skrens og kvartmil akselerasjon som teller. I praksis er det kjørekomfort, støynivå, ergonomi , seter osv som teller. Også små detaljer som opplyste dørhåndtak, fotbrønner + gimmiks som lys under bilen som gjør en forsjell.

Som el bil er nok tesla og bmw ganske like. Lader like raskt, bruker like mye strøm, går like langt osv. 

Enig. 

Men det viser uansett at BMW klarer å slå Tesla selv med 400kg mer vekt. Men quarter mile test og resultatet der er uansett ikke det som er avgjørende for de fleste av oss når man kjøper bil. 

Når det kommer til interiør og design samt kvalitet ellers vinner BMW med god margin i mine øyne. BMW har jo et rykte og ta vare på. Dem setter ikke en M på en bil bare for å selge. Den M'en er hellig. BMW er fortsatt premium i mine øyne. Men den koster også mer enn Tesla. Husk at BMWen er på kampanje nå. Den bilen jeg har bestillt fyker minst 100k opp i pris på nyåret. Og med utstyr etc. blir den enda dyrere. 

Så Tesla er en prisgunstig og rask bil. Mye for pengene. I4 M50 er dyrere, holder høyere kvalitet og er minst like rask. Det er vertfall slik jeg ser det. 

Da har jeg ikke tatt med kundebehandlingen som jeg også opplevde som positiv his BMW. Det kan jeg ikke si om Tesla. Ho dama bak salgsdisken kunne svært lite om Tesla og man kunne ikke prøvekjøre bilene i lokalet. Skulle man prøvekjlre måtte man bestille via app etc. blæh.... 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (5 minutter siden):

Hvor ofte kjører dere drag race? Hvor ofte er man ellers i situasjoner hvor man har behov for å akselerere til 100km/t på under 5sekunder. Kjører stadig vekk bil som, når den var ny, akselererte 0-100 på 14 blank. Henger helt fint med trafikken den og. 

Ikke ofte. Rettere sagt aldri. Men disse testene viser uansett hva bilen er kapabel til. 

Man kan vel henge med i tett trafikk med moped også? Kanskje til og med en elektrisk rullestol? Men på landeveien er det nå uansett morsomt og til tider mindre trafikkfarlig med en mer motorsterke biler. 

Jeg har nemlig prøvd og kjlre forbi annleggsmaskiner på norske landeveier med en VW UP med 60HK bensin. Det er ikke spesielt trygt. Mye kan skje på de 12 sekundene man taper kontra en mer motorsterk bil.

Men så handler det vel litt om interesse også. Har man ikke noe bilinteresse og enhver bilanskaffelse setter fornuften i forsetet så klarer man seg sikkert fint med en Yaris eller en brukt Hyundai Elantra. Vær sin smak :)

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (3 minutter siden):

Er greit det, men i sammenheng med "hvilken av disse skal jeg kjøpe" så blir det bare av akademisk interesse. Uansett hvem av de du kjøper så går bilen i utgangspunktet fortere enn det dere kan håndtere utenfor lukket bane.

Det er jeg enig i. Men alle egenskaper må da fremheves og legges til grunn for valget man til slutt tar. Hvor mye man vektlegger hver egenskap blir jo opp til hver enkelt. 

Jeg vil vertfall ha mest mulig av alt og for meg har ikke Tesla det. Spesielt det med opplevd kvalitet. Jeg kjenner fire stk som har eller har hatt Tesla. Samtlige av dem har hatt tilnærmet grove feil. Lakk som flasser av med tilhørende krangel med verksted og forhandler, vann som regelrett renner inn i bilen gjennom bakluken, glipper mellom dør og skjerm er skjeve, og naboen har byttet ut en slik elektronisk dings som lukket opp og ned førervinduet hele tre ganger det flrste pret han eide en Model 3. 

jeg har ikke engang hatt så mange feil på bilene jeg hatt samlet de siste 30 årene. Å da tar jeg med gamle biler jeg har eid også. At det lekker vann inn i bil har jeg aldri opplevd noensinne. 

Så Tesla bærer i mitt hode preg av hastverk. Dem er tross alt ferske i gamet i forhold til andre. Dem har gjort mye bra, men jeg føler liksom dem har tatt seg litt vann over hodet. 

Er det noen biler jeg har tro på så er det BMW og Audi på premium siden. Mercedes føler jeg liksom også er litt gubbete blitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Femtekolonne said:

Er greit det, men i sammenheng med "hvilken av disse skal jeg kjøpe" så blir det bare av akademisk interesse. Uansett hvem av de du kjøper så går bilen i utgangspunktet fortere enn det dere kan håndtere utenfor lukket bane.

Ja det er helt riktig, og jeg ser ikke noen grunn til å gå for den sportslige versjonen av noe med mindre man skal på bane med den.

Før barn, når jeg hadde mer tid til meg i livet mitt, så var jeg på bane med bil/mc endel ganger i løpet av året. 

Dersom man ikke skal på bane så spiller 5,5 eller 3,5 til 100 og oppgraderte bremser og stivere fjæring veldig liten rolle. Man kan vel si at det gjør bilen verre.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 24.10.2024 den 11:12 PM):

Ja, men da hadde det ikke vært mye bil igjen. Tenk hva bilene veide for 20 år siden. Vekten øker hele tiden, samtidig med effekt og motor samt forbedret understell bremser etc. Nå er ikke jeg noen formel1 kjører, men jeg merker vertfall ikke noe til den vekten. :)

Du merker vekten mest i det daglige om vinteren når morroa skal stoppes eller i sving på glatt føre :) Det så mye teknologi nå som aktive Dempere, krengningshemming osv at selv 2,5t+ suv kan føles like sportslig som eldre biler med 1tonn mindre å dra på. Uansett kan ikke denne teknologien gjøre noe med friksjon mot underlaget og naturens lover så derfor merkes det ekstra godt på vinterstid. 

Lenke til kommentar
minim skrev (23 minutter siden):

Du merker vekten mest i det daglige om vinteren når morroa skal stoppes eller i sving på glatt føre :) Det så mye teknologi nå som aktive Dempere, krengningshemming osv at selv 2,5t+ suv kan føles like sportslig som eldre biler med 1tonn mindre å dra på. Uansett kan ikke denne teknologien gjøre noe med friksjon mot underlaget og naturens lover så derfor merkes det ekstra godt på vinterstid. 

Husk at ekstra vekt også har en fordel på glatta. Det er en grunn til at man la sandsekker i bilen før i tiden for å få bedre veigrep. Men jeg kjøper ikke bil etter stoppelengde jeg da. Jeg kjøper bil som gir litt morro sommerstid. Så fpr andre velge noe annet om dem vil det. Vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (28 minutter siden):

Ja det er helt riktig, og jeg ser ikke noen grunn til å gå for den sportslige versjonen av noe med mindre man skal på bane med den.

Før barn, når jeg hadde mer tid til meg i livet mitt, så var jeg på bane med bil/mc endel ganger i løpet av året. 

Dersom man ikke skal på bane så spiller 5,5 eller 3,5 til 100 og oppgraderte bremser og stivere fjæring veldig liten rolle. Man kan vel si at det gjør bilen verre.

Bil er ofte følelser, ikke fornuft. Ingen elbil med 544HK'er er fornuft. Det er gøy. Trenger man det? Absolutt ikke. Den som føler at en Yaris eller en Nissan Leaf gjør den samme jobben kjøper selvsagt det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...